Auteur Topic: Het grote METZ hints en tips topic  (gelezen 9040 keer)

Offline René

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Man
Re:Het grote METZ hints en tips topic
« Reactie #36 Gepost op: 6 december 2009, 14:42:08 »
Heb niet het hele topic meer in mijn hoofd, maar waarom niet de flitser zelf even iets naar de - instellen ??

Gaat volgens mij sneller dan via camera-menu

René
« Laatst bewerkt op: 6 december 2009, 15:28:40 door René »
K200D, DA 18-55 II, DA 55-300, FA 28-70, M 50/1,7
K10D, een 10-tal M42 objectieven + wat Oostblok spul
Metz 48 AF-1 digital

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #36 Gepost op: 6 december 2009, 14:42:08 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #35 Gepost op: 5 december 2009, 22:16:14 »
Ik weet niet waar dat op de K100D zit, maar op de K10D/K7 bij de vierwielcontroller naar beneden (flitssymbool), daar geef je type flits aan en met het wieltje kan je dan de sterkte plussen en minnen.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

kdj4

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 5 december 2009, 19:17:57 »
Kees, ik herken daar wel wat van... Meestal ook gewoon P-TTL. Indien nodig op de camera flitssterkte wat naar beneden. Wel probeer ik zoveel mogelijk te bouncen... Overdag buiten flitser recht omhoog, dan gebruik je de kleine flitskop als invulflts..

o ja de foto's zijn gemaakt met omnibounce en flits via plafon.
Mharda waar in het menu minder jij de flits sterkte ? ,

asplx

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 5 december 2009, 15:16:48 »
Wel probeer ik zoveel mogelijk te bouncen... Overdag buiten flitser recht omhoog, dan gebruik je de kleine flitskop als invulflts..

En zwaaien ze dan terug van die andere planeet?  :-\

Ruurd

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #32 Gepost op: 5 december 2009, 14:31:17 »
Kees, ik herken daar wel wat van... Meestal ook gewoon P-TTL. Indien nodig op de camera flitssterkte wat naar beneden. Wel probeer ik zoveel mogelijk te bouncen... Overdag buiten flitser recht omhoog, dan gebruik je de kleine flitskop als invulflts..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

kdj4

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 5 december 2009, 14:27:29 »
Kees,
de linkjes waren niet goed gecodeerd. Heb ze aangepast.

grtz, Andre

we waren gelijk bezig denk ik, ik had even verkeerde link gepakt.

bedankt

gr kees.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #30 Gepost op: 5 december 2009, 14:22:51 »
Kees,
de linkjes waren niet goed gecodeerd. Heb ze aangepast.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

kdj4

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 5 december 2009, 14:16:59 »
paar weken geleden heb ik de Metz 58 gekocht.
omdat er aardig wat aan instellingen opzitten gebruik ik alleen de p-ttl voorkeur.
hier een paar foto's die ik vorige week heb gemaakt bij kennissen  die een een schuur zelf een kleine disco hebben.
de foto's zijn gemaakt in een vrij donkere omgeving met alleen maar twee disco lampen die aan stonden.

foto 1 klik

foto 2 de licht vlekken op de muur zijn van cd's die aan het plafon zijn geplaakt. klik

foto 3 geeft aan hoe donker het daar was en zonder flits op 1/2  *  f2,8  *  iso 800 klik

gr kees.

« Laatst bewerkt op: 5 december 2009, 14:26:40 door kdj »

Offline arjen

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #28 Gepost op: 24 november 2009, 19:38:55 »
Ook ik ben sinds september vorig jaar in het bezit van een Metz 48 'nogwat'.  Erg fijne flitser en hoewel ik hem weinig gebruik kan ik iedere keer voldoende resultaat bereiken. Meestal gebruik de flitser volledig automatisch. Ik 'oefen' soms om het niet te verleren. dit doe ik meestal in een statische opstelling. Ik wissel de instellingen af en beoordeel direct op de laptop welke instellingen het fijnste werken.

Invulflitsen is doorgaans niet iets wat je doet in een statische opstelling, daar gebruik ik vaak het menu op de flitser waarbij je kan kiezen om op halve kracht te flitsen of 1/4 etc. Dit lijkt mij ook gewoon een kwestie van oefenen en vooral durven experimenteren. Ik fotografeer nog maar 2 jaar digitaal en weet dus nog hoe de klassieke manier werkt.  ;D Nee zonder gekheid het helpt mij wel enorm om te begrijpen hoe de camera werkt.

Het grote nadeel van de Metz vind ik dat hij wat moeilijk op en van de flitsschoen te schuiven is. Natuurlijk moet hij er niet te snel vanaf vallen, maar nu moet ik soms wel veel kracht gebruiken.
Verder gebruik ik vrijwel altijd een omnibounce en heel soms een zelfgemaakte softbox.

Een pluspunt van de Metz is dat hij zeer zuinig met batterijen omgaat. Ik doe nog steeds met de eerste set, en ik heb denk ik al 200+ foto's geflitst. (ik gebruik ook enkele manuele Sunpak flitsers, die ik doorgaans gebruik)

A civilization which leaves so large a number of its participants unsatisfied and drives them into revolt neither has nor deserves the prospect of a lasting existence.
-Sigmund Freud-

Offline glasbak

• Pentaxian
  • **
  • Pentax ruled
Re: Het grote METZ hints en tips topic
« Reactie #27 Gepost op: 23 november 2009, 21:26:18 »
Een aanrader bij ouder flitsmateriaal is een Optical Slave triggerjte! (eentje zoals deze).

Een bijkomend voordeel van de tweede optie is dat het met ALLE lichtbronnen van ALLE cameraatjes werkt. Het lukt dus OOK met bijvoorbeeld het Medion Aldi 5Mp compactje van m'n zoontje.

Op eBay vind je ook radiogestuurde triggers, maar die "zouden" iets trager zijn (radiogolven zijn trager dan lichtgolven; voor zover dat verschil in de praktijk te meten is...). Die hebben wel als voordeel dat je de opklapfliter niet hoeft te gebruiken.

Helaas gaat dit verhaal niet zomaar op.
Simpele optische slave flits triggers reageren ook op de voorflits. En bij de uiteindelijke opname is de tweede flitser dan ook leeg.
De enige methode om de K10D/K20D ingebouwde flits geen voorflitsen te laten genereren is door een pre-A lens te gebruiken.

En Frederik, haal je schoolgeld terug, 'radiogolven zijn trager dan lichtgolven', foei, foei
De reden dat radio triggers trager zijn heeft niets met de voortplantingssnelheid van radiogolven te maken.

asplx

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 22 november 2009, 03:47:57 »
Ik ben ook in het bezit van de metz c60-4, met welke kabel sluit ik deze aan op een pentax k20d?
ik doe dit nu via de x contact maar als ik dit met sca wil doen moet ik dan een 3000a of c gebruiken?

groetjes e.n
Yep...

Citaat
Maar eventjes onopvallend te werk gaan is er niet meer bij   ;D
Dat ligt aan je werkwijze. Als je doet of er niets aan de hand is, is de omgeving er snel aangewend  :respect: en letten ze er niet op en ga je gewoon je gang.
Zo ga ik al jaren te werk...  :toppie:

Groeten en succes met je aankoop... :good:

Offline etsko

• Junior Member
  • Pentax rules!
« Reactie #25 Gepost op: 21 november 2009, 20:28:54 »
Ik ben ook in het bezit van de metz c60-4, met welke kabel sluit ik deze aan op een pentax k20d?
ik doe dit nu via de x contact maar als ik dit met sca wil doen moet ik dan een 3000a of c gebruiken?

groetjes e.n

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #24 Gepost op: 10 september 2009, 14:22:55 »
Een aanrader bij ouder flitsmateriaal is een Optical Slave triggerjte! (eentje zoals deze).

Dit blokje heeft geen contactjes en hoeft dus niet fysiek met de camera in contact te komen. Je verbindt dit blokje met de flits waarna je de hele flitsinstallatie kan zetten waar je wil (bijvoorbeeld op een statief met paraplu). Je dient dan wel de opklapflitser van jouw camera open te klappen. De optical slave trigger zal dan het flitslicht van jouw ingebouwde flitser opvangen en de grote flits doen schieten. De meeste triggertjes kan je ook gewoon als je dat wenst ook gewoon op de shot shoe monteren (maar dus géén electronisch contact).

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan deze oplossing in plaats van een PCSync trigger -> veeeel veiliger (want geen fysiek contact tussen de tere elektronica van een DSLR en het brute geweld van zware flitser) én je kan zeer creatief te werk gaan met licht (verschillende flitsers her en der in de studio opstellen)!

Een bijkomend voordeel van de tweede optie is dat het met ALLE lichtbronnen van ALLE cameraatjes werkt. Het lukt dus OOK met bijvoorbeeld het Medion Aldi 5Mp compactje van m'n zoontje.

Op eBay vind je ook radiogestuurde triggers, maar die "zouden" iets trager zijn (radiogolven zijn trager dan lichtgolven; voor zover dat verschil in de praktijk te meten is...). Die hebben wel als voordeel dat je de opklapfliter niet hoeft te gebruiken.

Voorbeeldje met m'n K20d met ingebouwde flits op de Auto-stand en opgeklapt (dus niet de wireless flits setting). De externe flits is een Metz 60 CT-2 met richtgetal 60 op 35mm (dus zo goed als 2 keer zo sterk als de AF540FGZ; die laatste heeft richtgetal 54 maar énkel op 54mm!).

*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2009, 14:22:55 »

Dit blokje heeft geen contactjes en hoeft dus niet fysiek met de camera in contact te komen. Je verbindt dit blokje met de flits waarna je de hele flitsinstallatie kan zetten waar je wil (bijvoorbeeld op een statief met paraplu). Je dient dan wel de opklapflitser van jouw camera open te klappen. De optical slave trigger zal dan het flitslicht van jouw ingebouwde flitser opvangen en de grote flits doen schieten. De meeste triggertjes kan je ook gewoon als je dat wenst ook gewoon op de shot shoe monteren (maar dus géén electronisch contact).

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan deze oplossing in plaats van een PCSync trigger -> veeeel veiliger (want geen fysiek contact tussen de tere elektronica van een DSLR en het brute geweld van zware flitser) én je kan zeer creatief te werk gaan met licht (verschillende flitsers her en der in de studio opstellen)!

Voorbeeldje met m'n K20d met ingebouwde flits op de Auto-stand en opgeklapt (dus niet de wireless flits setting). De externe flits is een Metz 60 CT-2 met richtgetal 60 op 35mm (dus zo goed als 2 keer zo sterk als de AF540FGZ; die laatste heeft richtgetal 54 maar énkel op 54mm!).

*istDS | K-5 | K-5 Silver | FA 31/1.8;43/1.8;77/1.8 ltd | FA* 24/2;28-70/2.8;80-200/2.8;84/1.4;300/4.5 | F* 300/4.5, DA* 16-50/2.8;55/1.4;50-135/2.8;60-250/4 | A* 600/5.6;300/2.8;200/2.8;200/5macro | Carl Zeiss 28/2;50/1.4 ZK | 80 K/M/A's

Offline frederik9111

• Super Pentaxian
  • Imagine...
    • My PPG-gallery
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2009, 14:22:55 »

asplx

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 12 juli 2009, 15:22:11 »
Ik wil best reageren en ondersteunen in dit topic, maar:
Ik heb geen behoefte aan opmerkingen over wat er over 3 weken misschien wel gaat komen; en
Ik heb net één dag m'n K10D, dus ik moet nog volledig hierop inspelen.

Op m'n MX en LX kan ik lezen en schrijven met m'n flitsers (Metz 60CT-4 en Metz 32 Z-2) met m'n ogen dicht, met losse handgrepen en weet ik wat al, op de K10 kan ik dat nog niet.

Op vragen betreffende de flitsers, (basis)flitstechniek en de analoge camera's kan ik zonder meer ingaan, op het digi-gebeuren heb ik voorlopig meer vragen dan antwoorden.

Wat Koos hierboven liet zien is een prima instap voor mij!

Groeten, Ruurd

Edit: Informatie over Metz 60CT-4 aangepast; fout uit een zin gehaald. Ruurd
« Laatst bewerkt op: 5 december 2009, 15:14:19 door asplx »

asplx

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2009, 15:22:11 »
Ik heb geen behoefte aan opmerkingen over wat er over 3 weken misschien wel gaat komen; en

Op m'n MX en LX kan ik lezen en schrijven met m'n flitsers (Metz 60CT-4 en Metz 32 Z-2) met m'n ogen dicht, met losse handgrepen en weet ik wat al, op de K10 kan ik dat nog niet.

Op vragen betreffende de flitsers, (basis)flitstechniek en de analoge camera's kan ik zonder meer ingaan, op het digi-gebeuren heb ik voorlopig meer vragen dan antwoorden.

Groeten, Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 12 juli 2009, 15:22:11 »

Groeten, Ruurd

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #18 Gepost op: 27 april 2009, 05:54:29 »
Ik mis nog steeds van de meer ervaren flitsers (personen :) ) tips voor nieuwelingen..

Oke, ik trap af. Ik heb wat zitten rommelen met de fltser en hem opgeborgen. Gisteren buiten aan het fotograferen met de 16-50, dus redelijk dichtbij met portretten / personen. Een invulflits leek me wel leuk...

Eerst een reset (wel handig): MODE toets 3 seconden vast houden. Daarna op P-TTL zetten, behoudens uitzonderingen lijkt dat de meest logische stand. Maar nu verder? Ik kwam daar niet uit (gebrek aan ervaring :( ).

Als ik gisteravond de handleiding goed las, zou ik de kop recht naar boven moeten zetten en dan zou de invulflits moeten werken...

Correcties graag!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #17 Gepost op: 27 april 2009, 05:54:29 »
Ik mis nog steeds van de meer ervaren flitsers (personen :) ) tips voor nieuwelingen..

Oke, ik trap af. Ik heb wat zitten rommelen met de fltser en hem opgeborgen. Gisteren buiten aan het fotograferen met de 16-50, dus redelijk dichtbij met portretten / personen. Een invulflits leek me wel leuk...

Eerst een reset (wel handig): MODE toets 3 seconden vast houden. Daarna op P-TTL zetten, behoudens uitzonderingen lijkt dat de meest logische stand. Maar nu verder? Ik kwam daar niet uit (gebrek aan ervaring :( ).

Als ik gisteravond de handleiding goed las, zou ik de kop recht naar boven moeten zetten en dan zou de invulflits moeten werken...

Correcties graag!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #16 Gepost op: 27 april 2009, 05:54:29 »

Correcties graag!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 19 april 2009, 17:23:34 »
Mijn tip:

Voor minder dan €100,- te koop op Marktplaats. Een Metz 60CT4. Deze communiceert goed met mijn K20D (uiteraard geen P-TTL).  Maar wel een richtgetal van 60 (100 iso)!!, tweede flitbuis, zéér stevig, uitmuntende belichtingsautomaat (doet in mijn ogen niet onder voor P-TTL) en een accu capaciteit om U tegen te zeggen. Niet voor niets dat deze flitsers tot de standaard uitrusting behoorden van de proffesionele reportage fotograaf.

Maar eventjes onopvallend te werk gaan is er niet meer bij  ;D

Foto quick & dirty genomen met een simpele compact. Helaas heb ik maar één Pentax  :P
« Laatst bewerkt op: 19 april 2009, 18:28:44 door Koos »
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2009, 17:23:34 »
Mijn tip:

Voor minder dan €100,- te koop op Marktplaats. Een Metz 60CT4. Deze communiceert goed met mijn K20D (uiteraard geen P-TTL).  Maar wel een richtgetal van 60 (100 iso)!!, tweede flitbuis, zéér stevig, uitmuntende belichtingsautomaat (doet in mijn ogen niet onder voor P-TTL) en een accu capaciteit om U tegen te zeggen. Niet voor niets dat deze flitsers tot de standaard uitrusting behoorden van de proffesionele reportage fotograaf.

Foto quick & dirty genomen met een simpele compact. Helaas heb ik maar één Pentax  :P

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2009, 17:23:34 »
Mijn tip:

kdj4

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2009, 21:04:42 »
als ze in Appeldoorn!  ;D een beetje op schieten dan denk ik ook dat ik de metz 58 bestel.

gr kees

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2009, 21:04:42 »
als ze in Appeldoorn!  ;D een beetje op schieten dan denk ik ook dat ik de metz 58 bestel.

gr kees

kdj4

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2009, 21:04:42 »

gr kees