Ook ik ben sinds september vorig jaar in het bezit van een Metz 48 'nogwat'. Erg fijne flitser en hoewel ik hem weinig gebruik kan ik iedere keer voldoende resultaat bereiken. Meestal gebruik de flitser volledig automatisch. Ik 'oefen' soms om het niet te verleren. dit doe ik meestal in een statische opstelling. Ik wissel de instellingen af en beoordeel direct op de laptop welke instellingen het fijnste werken.
Invulflitsen is doorgaans niet iets wat je doet in een statische opstelling, daar gebruik ik vaak het menu op de flitser waarbij je kan kiezen om op halve kracht te flitsen of 1/4 etc. Dit lijkt mij ook gewoon een kwestie van oefenen en vooral durven experimenteren. Ik fotografeer nog maar 2 jaar digitaal en weet dus nog hoe de klassieke manier werkt.

Nee zonder gekheid het helpt mij wel enorm om te begrijpen hoe de camera werkt.
Het grote nadeel van de Metz vind ik dat hij wat moeilijk op en van de flitsschoen te schuiven is. Natuurlijk moet hij er niet te snel vanaf vallen, maar nu moet ik soms wel veel kracht gebruiken.
Verder gebruik ik vrijwel altijd een omnibounce en heel soms een zelfgemaakte softbox.
Een pluspunt van de Metz is dat hij zeer zuinig met batterijen omgaat. Ik doe nog steeds met de eerste set, en ik heb denk ik al 200+ foto's geflitst. (ik gebruik ook enkele manuele Sunpak flitsers, die ik doorgaans gebruik)