Auteur Topic: Probleem met de sluitertijd! Help.  (gelezen 10739 keer)

asplx

• Gast
Re:Probleem met de sluitertijd! Help.
« Reactie #61 Gepost op: 1 december 2009, 15:21:20 »
Ik denk dat het gewoon een kwestie van "knijpen" wordt als de foto's overbelicht zijn. Doe ik ook met m'n flitsset.

Gewoon een beetje knijpen
levert een grotere scherptediepte op.  :o :o
Dat kan dus alleen, als je gewoon een objectief neemt met een langere brandpuntsafstand en het onderwerp dat toelaat.
Zeker op dit punt is het van belang, dat je weet wat het effect van welk brandpunt op de opname is.
In mijn optiek komt het gebruiken van primes hier in het voordeel boven zoomobjectieven, omdat de beeldhoek én de DOF voorspelbaar zijn en daarmee je resultaat...

Citaat
Deze gebruikte ik nog nooit op 1/1 (vol vermogen) Dit "Knijpen" kun je ook doen op b.v. een Metz 48. (heb ik zelf ook) Beetje expirimenteren!!! en 1/180 moet genoeg zijn voor een "bevroren" beeld. Tenzij je natuurlijk een F1 auto in volle vaart wilt flitsen ahahahhahaha :D :D :D

Succes ermee!

En vooral de crash-after-flasch  ;D

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #61 Gepost op: 1 december 2009, 15:21:20 »

asplx

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 1 december 2009, 15:10:31 »
mooi stuk informatie Ruurd.

het houdt dus in dat ook als je met kabels zou werken je niet sneller dan 1/180 zou kunnnen werken?

gr Jos

Met studioflitsers zal dat niet meevallen, lijkt mij, maar dát heb ik nooit uitgeprobeerd.

Groeten, Ruurd

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #59 Gepost op: 30 november 2009, 20:44:26 »
Ik denk dat het gewoon een kwestie van "knijpen" wordt als de foto's overbelicht zijn. Doe ik ook met m'n flitsset. Deze gebruikte ik nog nooit op 1/1 (vol vermogen) Dit "Knijpen" kun je ook doen op b.v. een Metz 48. (heb ik zelf ook) Beetje expirimenteren!!! en 1/180 moet genoeg zijn voor een "bevroren" beeld. Tenzij je natuurlijk een F1 auto in volle vaart wilt flitsen ahahahhahaha :D :D :D

Succes ermee!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #58 Gepost op: 30 november 2009, 19:13:58 »
mooi stuk informatie Ruurd.

het houdt dus in dat ook als je met kabels zou werken je niet sneller dan 1/180 zou kunnnen werken?

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

asplx

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 30 november 2009, 15:50:41 »
Flitsbuizen geven alleen licht af gedurende de periode, dat er stroom doorloopt. Dit i.t.t. gloeilampen, die nagloeien als de stroom ophoudt. Zie ook verderop bij FP-contact.

Met HSS wordt gedurende een langere tijd een enorme stoot flitsen afgevuurd, zodat zowel bij langere als bij kortere sluitertijden de gehele periode van open zijn van de sluiter de sensor wordt belicht.
In geval van een korte sluitertijd worden flitsen afgegeven gedurende het aflopen van beide sluitergordijnen. Ogenschijnlijk krijg je dan één lange flits.
De electronica in camera of flitser zorgt ervoor, dat er steeds snel achter elkaar een korte stroomstoot wordt gegeven, tot de sluiter weer dicht is.

In de vroege analoge tijd gebruikte men hiervoor speciale flitslampen met lange brandduur, die onstoken werden vóór het openen van de sluiter en  pas doofden na het sluiten.
Alleen camera's met een  zgn. FP-contact, zoals bijv. de MX en de LX van Pentax, kunnen deze flitser correct aansturen.

Studiofiltsers zijn niet gebouwd op deze hoge flitsnelheden. De electronica die daarvoor nodig is, is maar zelden aanwezig, zeker in de amateurklasse flitsers.
Als je dat tóch wilt, zul je behoorlijk in de buidel moeten tasten en moeten gaan uitkijken naar merken als Beam, Broncolor e.d.

Wat er gebeurt bij strobo-en HSS flitsen:

In elke flitser zit een grote condensator, die kun je vergelijken met een zeer snel op- en ontlaadbare batterij.
Op het moment van de flits volgt een enorme stroomstoot door de flitsbuis, afkomstig van deze condensator. In principe dooft de flitsbuis, als de condensator leeg is. Hoe groter de capaciteit van de condensator, des te groter ook de capaciteit van de flitser. En als de flitsbuis in sterkte is aangepast, des te groter ook het flitsvermogen en richtgetal.

Nu kun je de stroom van de condensator naar de flitsbuis onderbreken. Dat gebeurt met een electronische schakelaar, de thyristor.
Deze wordt aangestuurd door de flitssensor en die 2 samen zorgen ervoor, dat de flitstroom wordt afgekapt, op het moment, dat er volgens de instellingen voldoende belicht is.
De sensor kan in de flitser zitten, maar bij (P)TTL wordt gebruik gemaakt van de lichtmeter in de camera.
Zo ook bij de Pentax LX, Z1, 6x7 e.d.

Bij de digitale camera's is de aansturing van de flitsers echter niet analoog, maar digitaal. En worden er veel meer gegevens doorgeseind dan allen de hoeveelheid licht. Wat precies heb ik op dit moment niet paraat.
De gangbare consumenten studioflitsers zijn allemaal (nog) analoog en kunnen niet omgaan met digitale signalen. Daar zitten enorme verschillen in, die niet zomaar van het één in het ander omgezet kunnen worden met behoud van alle signaalgegevens over en weer.

Daar zit em de clou

Het betekent:
- Of wel van te voren zorgen, dat je weet waar je aan begint en dán gaan aanschaffen en experimenteren
- Of er achteraf achter zien te komen, waar je aan begonnen bent.  >:(

Ik vrees, dat dit laatste voor nogal wat mensen het geval is.  :'(

Groeten en een ieder:
Veel succes...

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 november 2009, 15:55:29 door asplx »

Sandra

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: 28 november 2009, 15:33:33 »
Stefanie, ik heb helaas niet het antwoord. Maar mag ik je vragen hoe duur dat setje heeft gekost in totaal?

Gr. Sandra

Henry21

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 28 november 2009, 14:22:02 »
Ik heb inderdaad ook problemen met het flitsen...

Waarom hebben andere merken camera's er geen last van dan? me vriend heeft Canon.. nergens last van kan elke sluitertijd nemen die hij wil..

Is er dus geen andere mogelijkheid om toch te flitsen met een kortere sluitertijd..
Ik heb namelijk een 55mm F2.0 en als je daarmee fotografeerd zijn ze toch wel een beetje heel erg overbelicht  :(
En om dan de diafragma helemaal dicht te gooien.. das wel jammer..

Groeten,

patrick91

• Gast
Re: Probleem met de sluitertijd! Help.
« Reactie #54 Gepost op: 9 september 2009, 23:00:11 »
Ik heb de handleiding vandaag eens uitgeprint (zat niet bij mijn exemplaar). Invulflits ga ik eens opzoeken, wist niet dat dat bij hs hoorde.... Je kan ook niet alles weten ;)

patrick91

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 9 september 2009, 23:00:11 »
Ik heb de handleiding vandaag eens uitgeprint (zat niet bij mijn exemplaar). Invulflits ga ik eens opzoeken, wist niet dat dat bij hs hoorde.... Je kan ook niet alles weten ;)

patrick91

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 9 september 2009, 23:00:11 »

elkim

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 8 september 2009, 21:46:15 »
Citaat
alleen je krijgt wel alleen je onderwerp in beeld, de rest is zwart.. persoonlijk vind ik dat je er dan leuke dingen mee kunt doen.. :)
de HS is eigenlijk enkel bedoeld om in te flitsen. ;)

elkim

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 8 september 2009, 21:46:15 »
Citaat
alleen je krijgt wel alleen je onderwerp in beeld, de rest is zwart.. persoonlijk vind ik dat je er dan leuke dingen mee kunt doen.. :)

elkim

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 8 september 2009, 21:46:15 »
Citaat

patrick91

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 17 augustus 2009, 15:34:22 »
Ik had al eerder zitten "foeffelen" omdat ik ook tegen de 1/180e aanliep. In de M stand en de flitser (pentax 540) op hs en je kunt doen wat je wilt.. alleen je krijgt wel alleen je onderwerp in beeld, de rest is zwart.. persoonlijk vind ik dat je er dan leuke dingen mee kunt doen.. :)

patrick91

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 17 augustus 2009, 15:34:22 »
Ik had al eerder zitten "foeffelen" omdat ik ook tegen de 1/180e aanliep. In de M stand en de flitser (pentax 540) op hs en je kunt doen wat je wilt.. alleen je krijgt wel alleen je onderwerp in beeld, de rest is zwart.. persoonlijk vind ik dat je er dan leuke dingen mee kunt doen.. :)

patrick91

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 17 augustus 2009, 15:34:22 »

elkim

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 15 augustus 2009, 23:04:01 »
zo is't
HSS is eigenlijk niet meer dan een krachtige invulflits, vandaar dat deze meestal OP je toestel staat en deze met wireles dus niet geactiveerd kan worden. ik ben er ook even mee aan het foeffelen geweest maar het is gelukt, zover ik weet kun je met een externe flitsset niet hoger dan 1/180 je diafragma verkleinen is de enige optie + je flits intesiteit natuurlijk, succes  ;)    

elkim

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 15 augustus 2009, 23:04:01 »
zo is't
HSS is eigenlijk niet meer dan een krachtige invulflits, vandaar dat deze meestal OP je toestel staat en deze met wireles dus niet geactiveerd kan worden. ik ben er ook even mee aan het foeffelen geweest maar het is gelukt, zover ik weet kun je met een externe flitsset niet hoger dan 1/180 je diafragma verkleinen is de enige optie + je flits intesiteit natuurlijk, succes  ;)    

elkim

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 15 augustus 2009, 23:04:01 »
zo is't

Lodewijkvw

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 15 augustus 2009, 15:30:02 »
El Signor geeft het antwoord al hier:

Citaat

Bij korte sluitertijden gebeurt er echter het volgende: het open gordijn begint zich al te sluiten terwijl het gesloten gordijn nog niet helemaal geopend is. Het gevolg daarvan is dat de film dus op elk moment slechts deels belicht wordt. Zou je op dat moment de filtser doen afgaan, dan wordt het beeld dus maar deels belicht, en over het algemeen heb je dan een onderbelichte streep boven en onderin het beeld. Vandaar dat de analoge spiegelreflexen het niet toestaan om een sluitertijd te kiezen korter dan een bepaalde tijd.

Voor digitale slr's is het precies hetzelfde, bij de meeste pentax dslrs is de sluiter bij een sluitertijd korter dan 1/180 nooit helemaal open, en is het meer een geopende gleuf die van de ene naar de andere kant over het beeld schuift. Zou je dan flitsen (een flits duurt maar heel erg kort, veel korter dan de sluitertijd) zou er maar een deel van de foto door de flits worden belicht. Dan krijg je dit:

Om met een snellere sluitertijd te flitsen kan je:
- een camera kopen die een snellere sluiter heeft
- een flitser gebruiken met de High Speed Sync (HSS) functie. In deze modus geeft de flitser meerdere flitsen per foto bij een sluitertijd korter dan in dit geval 1/180, zodat het het flitslicht op alle delen van de sensor valt. Hoe sneller de sluitertijd hoe meer flitsen de flitser in dit geval moet geven. Hierdoor is de maximale flits sterkte in HSS modus een stuk minder.

Dit is handig bijvoorbeeld als je op een zonnige dag op het strand een portret foto wil maken met weinig scherptediepte op bijv. f1.4 met een invulflits. Zonder HSS zou dat niet kunnen omdat  bij een sluitertijd van 1/180 de foto overbelicht zou worden.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2009, 15:31:19 door Lodewijkvw »

Lodewijkvw

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 15 augustus 2009, 15:30:02 »

Citaat

Bij korte sluitertijden gebeurt er echter het volgende: het open gordijn begint zich al te sluiten terwijl het gesloten gordijn nog niet helemaal geopend is. Het gevolg daarvan is dat de film dus op elk moment slechts deels belicht wordt. Zou je op dat moment de filtser doen afgaan, dan wordt het beeld dus maar deels belicht, en over het algemeen heb je dan een onderbelichte streep boven en onderin het beeld. Vandaar dat de analoge spiegelreflexen het niet toestaan om een sluitertijd te kiezen korter dan een bepaalde tijd.

Voor digitale slr's is het precies hetzelfde, bij de meeste pentax dslrs is de sluiter bij een sluitertijd korter dan 1/180 nooit helemaal open, en is het meer een geopende gleuf die van de ene naar de andere kant over het beeld schuift. Zou je dan flitsen (een flits duurt maar heel erg kort, veel korter dan de sluitertijd) zou er maar een deel van de foto door de flits worden belicht. Dan krijg je dit:

- een flitser gebruiken met de High Speed Sync (HSS) functie. In deze modus geeft de flitser meerdere flitsen per foto bij een sluitertijd korter dan in dit geval 1/180, zodat het het flitslicht op alle delen van de sensor valt. Hoe sneller de sluitertijd hoe meer flitsen de flitser in dit geval moet geven. Hierdoor is de maximale flits sterkte in HSS modus een stuk minder.

Dit is handig bijvoorbeeld als je op een zonnige dag op het strand een portret foto wil maken met weinig scherptediepte op bijv. f1.4 met een invulflits. Zonder HSS zou dat niet kunnen omdat  bij een sluitertijd van 1/180 de foto overbelicht zou worden.

Lodewijkvw

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 15 augustus 2009, 15:30:02 »

Citaat

asplx

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 12 augustus 2009, 05:28:28 »
Citaat
Met wat zoeken heb ik het antwoord gevonden.

In HSS mode de flitser strobe de filts waardoor die over de volledige sluiter tijd eigenlijk licht geeft.

Hier is de website http://www.rpphoto.com/howto/view.asp?articleID=1026

Telegramstijl? Prima !
Maar van jouw verhaal begrijp ik echt geen snars.  :-[
Vertel het nou eens in goed nederlands.

Dank u.
Héél beleefd.

asplx

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 12 augustus 2009, 05:28:28 »
Citaat

In HSS mode de flitser strobe de filts waardoor die over de volledige sluiter tijd eigenlijk licht geeft.

Telegramstijl? Prima !

Dank u.
Héél beleefd.

asplx

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 12 augustus 2009, 05:28:28 »
Citaat

Telegramstijl? Prima !

Dank u.
Héél beleefd.