Auteur Topic: Reclame  (gelezen 4292 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Reclame
« Reactie #25 Gepost op: 12 juli 2013, 00:04:40 »
Vergeten jullie mijn mooie auto sticker niet  :lolk:

Ik vind hem mooi. Lekker straks en zakelijk, niet van die tierelantijntjes die alleen maar afleiden.

EDIT> Zie ik dat nu goed Kees??? Is die camera niet een Pentax K5??  :D :D :D :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #25 Gepost op: 12 juli 2013, 00:04:40 »

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #24 Gepost op: 12 juli 2013, 00:03:55 »
En toch heb ik elk jaar een kleine aftrekpost als freelance fotograaf, dus het verhaal klopt bijna  ;)

Kostenaftrek OK, die heb je als freelancer ook, maar geen ondernemers faciliteiten.
Sorry voor de onduidelijkheid  :D

kdj4

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 12 juli 2013, 00:03:51 »
Vergeten jullie mijn mooie auto sticker niet  :lolk:

kdj4

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 12 juli 2013, 00:00:56 »
. Een ondernemer voor de inkomstenbelasting heeft weer aantal aftrekmogelijkheden die een freelancer niet heeft.

En toch heb ik elk jaar een kleine aftrekpost als freelance fotograaf, dus het verhaal klopt bijna  ;)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 11 juli 2013, 23:53:01 »
Wat een gedoe allemaal over KvK en Belastingdienst.

KvK inschrijving in nodig in bepaalde gevallen en op zich verplicht, niet vrijblijvend. Bepaalde beroepen hoeven niet ingeschreven te staan. Zie website van de KvK.

Of je zelfstandige bent of ondernemer voor de Belastingdienst hangt ook niet van een KvK inschrijving af.
Zonder KvK inschrijving kan de Belastingdienst je gewoon als ondernemer aanmerken.
BTW-plicht hangt dus ook niet van al of niet KvK inschrijving af. Zonder KvK inschrijving kun je gewoon BTW plichtig zijn.

BTW-plichtig ben je als je voor de Wet op de omzetbelasting 1968 als ondernemer aangemerkt wordt.
Een ondernemer voor de omzetbelasting (BTW) is ook niet per definitie ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Kleine ondernemers die hun onderneming in de vorm van een eenmanszaak of vennootschap onder firma uitoefenen vallen veelal onder de zogenaamde "kleine ondernemers regeling" en hoeven niets af te dragen (mits binnen bepaalde grenzen gebleven wordt).

Een freelancer is niet per definitie ondernemer voor de inkomstenbelasting. Ondernemer voor de inkomstenbelasting ben je als je streeft naar winst behalen en dat duurzaam doet (kort samengevat). Veelal kom je door afschrijvingen van je fotozooi niet aan winst maken toe. Een ondernemer voor de inkomstenbelasting heeft weer aantal aftrekmogelijkheden die een freelancer niet heeft.

Tot zover even een verkorte cursus belastingrecht  ;) :D.

kdj4

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 11 juli 2013, 23:51:49 »
Zonder kvk inschrijving mag je geen btw heffen over je producten/diensten (op een paar uitzonderingen na). Dat betekent dat je opdrachtgever theoretisch al 21% kan besparen door het zwart te doen en het jou als fotograaf nogsteeds evenveel bruto winst oplevert.

Ik werk ook wel voor bedrijven zoals deze, ik maak voor hun productie foto's voor website en catalogus.

http://www.aqua-fun.info/pages/index.php?page=home

Na een opdracht maak ik een factuur voor dit bedrijf zonder btw omdat ik dat niet mag rekenen. het bedrijf vind dat geen probleem, waarom zou hij eerst 21% meer moeten betalen om vervolgens later de 21% terug te vragen.
Dat ik geen btw reken en geen kvk heb geeft niet aan dat dit bedrijf mij zwart uitbetaald, nee ik betaal er later inkomsten over niet meer en niet minder.

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 11 juli 2013, 23:49:55 »
Zonder kvk inschrijving mag je geen btw heffen over je producten/diensten (op een paar uitzonderingen na). Dat betekent dat je opdrachtgever theoretisch al 21% kan besparen door het zwart te doen en het jou als fotograaf nogsteeds evenveel bruto winst oplevert.

Reken dan daarbij extra gemaakte kosten van een onderneming en dan zit je zwart zelfs nog hoger met inkomsten als je 21% goedkoper bent dan een professional dan diezelfde professional.

Overigens heeft het inderdaad niks te maken met opgave van extra inkomsten. Maar die schijf is bedoeld voor inkomsten als zzp-er die te weinig verdiend om als bedrijf te worden aangemerkt. Nu weet ik de tarieven van Kees niet, maar als hij met al dat werk onder die grens zit, dan is er toch iets mis.

Sorry robbie, ik zie hier een klok en klepel verhaal.
Voor wat betreft de fiscus, zij zien je als ondernemer (met bijbehorende aftrekfaciliteiten) als je een bepaald aantal uren werkt. Of je winst of verlies maakt is hierin niet van belang.
Voor wat betreft btw, hier even wat hoofdlijnen: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/ondernemer

kdj4

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 11 juli 2013, 23:38:02 »
Een inschrijving bij de kvk is niet heilig en in sommige gevallen ook niet nodig.
De belangrijkste vraag is wanneer je een ondernemer bent voor de belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/

Het is aan te raden, als je de fotografie werkzaamheden op langere termijn doorzet, om een administratie bij te houden voor het geval er onverwachts een blauwe brief op de mat ligt ;)

Voldoe je niet aan de criteria dan 'kun' je de inkomsten opgeven als bijverdiensten

Eens met het verhaal hier boven.

Ook werk ik voor de krant en die eist ook geen kvk, ik werk voor hun als freelance fotograaf en heb daarvoor een VAR verklaring [nummer] van de belastingdienst.
Al het geld wat ik verdien met fotografie komt op het einde van het jaar bij mijn normale inkomen op, inkomstenbelasting. niet meer niet minder, heb je geen kvk voor nodig.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2013, 23:46:11 door kdj »

kdj4

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 11 juli 2013, 23:30:52 »

(als we toch persoonlijk gaan doen, doen we het meteen maar goed he...)

Ik vind het prima lucht je hart  ;)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 11 juli 2013, 23:27:38 »
Een inschrijving bij de kvk is niet heilig en in sommige gevallen ook niet nodig.
De belangrijkste vraag is wanneer je een ondernemer bent voor de belastingdienst:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/

En zie ook ondernemer voor de btw:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_btw

Het is aan te raden, als je de fotografie werkzaamheden op langere termijn doorzet, om een administratie bij te houden voor het geval er onverwachts een blauwe brief op de mat ligt ;)
Heb je altijd een bewijs achter de hand.

Voldoe je niet aan de criteria dan 'kun' je de inkomsten opgeven als bijverdiensten
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2013, 23:38:02 door Berend »

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2013, 23:19:49 »
Een kvkinschrijving zegt niet over het al dan niet aangeven van inkomsten uit overige arbeid in je IB aangifte. Verder zegt het ook niets over je verplichtingen omtrent btw.

kdj4

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11 juli 2013, 23:02:54 »
Voordeel is misschien dat alles legaal gaat?

Ik weet nog dat iemand hier op het forum een kvk heeft genomen en vervolgens een week later aan andere mensen vroeg bij wel bedrag iemand een opdracht zou opgeven [legaal] of niet zou opgeven [illegaal]  :lolk:

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2013, 22:50:38 »
Legaal is denk ik niet het juiste woord. Ik denk eerder aan transparant, al is het maar vanwege de contactgegevens en het vestigingsadres.

kdj4

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 11 juli 2013, 22:38:52 »
Ik vind het eigenlijk wel een mooie reclame: eenvoudig en stijlvol.

Groetjes, Dick

Zelfde gedachte , er zijn zoveel dingen mogelijk in letter stijl of andere dingen, dit is gewoon mijn naam duidelijk en klaar.

Ik kwam de camera sticker tegen op markplaats, kreeg toen het idee om bij de sticker mijn naam te doen, even snel goochelen en kwam toen op de volgende webiste

http://www.superletters.nl/

Snel en simpel wat gemaakt en na twee dagen de letters al in de brievenbus.

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2013, 22:32:20 »
:lolk:

Wie weet komt er nog eens een kvk... alleen heb ik het idee dat sommige het wel leuk vinden om snel mogelijk een kvk te nemen, of het staat mooier op hun webiste. ik zie mijn voordeel er nog niet zo in.

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2013, 22:29:19 »
Ik vind het eigenlijk wel een mooie reclame: eenvoudig en stijlvol.

Groetjes, Dick
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

densch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2013, 22:23:33 »
Ik heb geen kvk nummer  ;)

:lolk:

kdj4

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2013, 22:20:29 »
Het was niet alleen voor jouw informatie ;)

Een ieder mag er zijn voordeel mee doen. Voor veel mensen is het abracadabra en daarom is het nooit verkeerd het even onder de aandacht te brengen.

Is het heel erg als ik de reclame een tikkeltje saai vind?  :angel:

Nooit verkeerd om iemand wat wegwijs te maken, ik weet er wat van alleen heb ik geen kvk en dat btw verhaal geld dus ook niet voor mij en mag ik ook niet gebruiken.
Ik mag alleen elk jaar een bedrag naar de belasting diens storten, dat weet ik wel  ;)

En dat je mijn sticker saai vind heb ik geen probleem mee  ;)

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 11 juli 2013, 22:14:30 »
Het was niet alleen voor jouw informatie ;)

Een ieder mag er zijn voordeel mee doen. Voor veel mensen is het abracadabra en daarom is het nooit verkeerd het even onder de aandacht te brengen.

Is het heel erg als ik de reclame een tikkeltje saai vind?  :angel:

kdj4

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 11 juli 2013, 22:11:40 »
Ik weet van die website's  ;)

Offline VWim

• Senior Member
  • **

kdj4

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 juli 2013, 21:56:14 »
Ik heb geen kvk nummer  ;)

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2013, 21:09:48 »
Nu alleen nog een kvk inschrijving. Althans ik zie daarvan geen vermelding op je website ;)
Moet die formeel niet op álle uitingen, dus ook de auto? ;)
Verliefd op de K-1

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2013, 20:00:18 »
Nu alleen nog een kvk inschrijving. Althans ik zie daarvan geen vermelding op je website ;)

kdj4

• Gast
Reclame
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2013, 18:41:40 »
Vorige week mijn naam laten maken voor op de autodeur, plus een sticker van een camera.
JohnnieS was benieuwd na het resultaat.

De plakletters op de autodeur plakken gaat zeer makkelijk.