Auteur Topic: Bruiloft [1]  (gelezen 1944 keer)

Offline VWim

• Senior Member
  • **
Re: Bruiloft [1]
« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2013, 16:00:37 »
Ben ik bijna met je eens, waar het niet dat ik die totaal 555 foto's heb afgeleverd en dat je met z'n aantal toch wat mindere foto's hebt.
Ik zal hier nog laten zien dat er ook foto;s zijn waar alles goed zit  ;)

:good:

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #21 Gepost op: 28 juni 2013, 16:00:37 »

kdj4

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 28 juni 2013, 15:29:31 »

Ik denk alleen wel dat je als fotograaf moet letten op een boord dat niet goed zit en een knoop die open hoort te zijn. Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.

Ben ik bijna met je eens, waar het niet dat ik die totaal 555 foto's heb afgeleverd en dat je met z'n aantal toch wat mindere foto's hebt.
Ik zal hier nog laten zien dat er ook foto;s zijn waar alles goed zit  ;)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26 juni 2013, 19:49:31 »
Het belangrijkste is dat de klant tevreden is, en de klant kijkt toch anders naar de foto's dan wij hier.

Helemaal mee eens :good:

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2013, 17:46:03 »
@kdj: Laat duidelijk zijn dat je foto's maakt waar ik in veel gevallen alleen maar van kan dromen. Ik denk alleen wel dat je als fotograaf moet letten op een boord dat niet goed zit en een knoop die open hoort te zijn. Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #17 Gepost op: 26 juni 2013, 16:51:38 »
Tja, in de ideale wereld schiet je het plaatje waar iedereen blij mee is.
In deze wereld schiet ik meestal de foto waar ik zelf blij mee ben en anders gooi ik hem weg....

Mag ik deze quote voordragen voor de titel "De quote van 2013"?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #16 Gepost op: 26 juni 2013, 15:05:52 »
Wijze woorden en dat is het grappige van het kijken naar foto's, ieder doet het op zijn eigen(wijze) wijze.
Fotografen (zeker van trouwerijen) moeten inderdaad oppassen dat ze fantastisch artistieke foto's gaan maken.
Zelf vinden ze het prachtig en ook medefotografen, maar de mensen waar je het voor doet, waarderen het meestal niet.
Ik denk dat je in de praktijk hebt geleerd waar behoefte aan is.

Sommige dingen kun je weinig mee en daar hoef je dus ook niets mee.
Waar je eenvoudig iets mee kunt en kan helpen, is meegenomen.
Mijn opmerking over de koetsier komt toevallig voort uit een ervaring bij mijn eigen trouwfoto's.
De fotograaf in kwestie had ons samen prachtig op de foto staan, maar zijn vrouw heeft de foto afgebrand.
Reden: achter mijn vrouw stond een prachtige, lange lantaarnpaal, die recht uit haar hoofd leek te groeien.
De fotograaf zag de gezichten en houding en was er blij mee, zijn vrouw keek creatief mee en zag het geheel.

Tja, in de ideale wereld schiet je het plaatje waar iedereen blij mee is.
In deze wereld schiet ik meestal de foto waar ik zelf blij mee ben en anders gooi ik hem weg....
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

kdj4

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 26 juni 2013, 14:00:51 »
Even het volgende, ik geef ook vaak aan dat mensen vrolijker moet kijken als ze op de foto komen omdat ze jaren naar de foto's moeten kijken  ;) sommige veranderen dan nog niet  ;)
Mharda ziet het heel goed , we praten hier over bruidsfotografie en geen studiowerk.
Met studio werk ben je ook veel meer bezig met details en de persoon zelf.

Hoe de mensen in de kleren staan heb ik geen invloed op, oke het pak is misschien niet zoals jullie het zouden dragen, deze mensen zijn er wel heel tevreden mee en kijken daar zelf vast anders tegen aan. het pak in foto 4 staan misschien niet zoals het hoort, juist deze foto hebben ze gekozen om in de huiskamer te hangen en bij mij de bestelling gedaan op canvas 120x90.

En wat ik dus al eerder zij je loopt een heledag mee en ziet op laatst ook niet alles en je kunt ook niet op alles letten. voorbeeld, hier moest ik rekenschap houden met de koetsier en zijn vrouw die er bij waren, er waren nog eens twee familie leden bij die af en toe ook op de foto met het bruidspaar gingen plus nog eens twee kinderen die mee liepen.

Het is wel zo dat alles wat hier gezegd wordt probeer ik iets van te leren en sommige dingen probeer ik te onthouden om het volgende keer beter te doen.
Zo werk ik hier bij de krant met nog een fotograaf samen en hij vertelde mij als eens dat hij jaren gelden wel eens op het canon forum foto;s plaatste, hij deed dat al lang niet meer want wat je ook plaatse er was altijd wel iets van commentaar en dat was hij zat.
Ik zelf heb hier geen problemen mee wat voor commentaar ik hier krijg, positief of negatief je pikt er toch dingen uit die voor je zelf belangrijk zijn om de volgende keer weer beter te kunnen zijn.
Het belangrijkste is dat de klant tevreden is, en de klant kijkt toch anders naar de foto's dan wij hier.

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 26 juni 2013, 12:33:58 »
HO NOU EVEN...

Zie het als de wekelijkse kledingadvies rubriek in de Volkskrant, er is geen persoonlijke kritiek op de persoon van de bruidegom gegeven, alleen kledingadviezen waar de fotograaf wat mee kan.
Naar mijn mening hoor je dat ook te doen bij een bruidsserie en kun je n.m.m. rustig adviezen geef in de stijl van: " hijs je broek eens wat op en stop het boord van je overhemd onder de kraag." Als je de klant vertelt dat hij dan beter oogt in zijn dure album zal hij je tips graag ter harte nemen.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #13 Gepost op: 26 juni 2013, 12:03:37 »
HO NOU EVEN...

We praten hier niet over een studioshoot waar je alles kan (en moet!) regisseren. We praten hier over de trouwdag van twee mensen die hier waarschijnlijk lang voor gespaard hebben en veel tijd hebben besteed aan het uitzoeken van de kleding, het vervoer en de lokatie.

Misschien is het inderdaad zo dat de man weinig in pak loopt... En heeft hij weinig goede adviezen bij de aankoop gekregen. Maar op zo'n dag kan en mag je niet verder gaan dan 'kleine' aanwijzingen: dus bijvoorbeeld wel 'als je jasje losknoopt staat dat vlotter op de foto' of een ketting recht hangen ;) maar zaken waar niets meer aan te veranderen is (broek, overhemd enz), moet je accepteren.

Voor de duidelijkheid: inhoudelijk heeft eenieder gelijk: de broek en overhemd zijn te groot en het zit allemaal niet lekker. Maar naar mening laten jullie nu de man te weinig in zijn eigen waarde. 
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2013, 11:01:09 »
;D Dat zijn nog maar enkele van de kledingadviezen.
Overhemd is te groot, boord sluit niet mooi aan.
Onderste knoopje van het vest hoort ook los.
Als je een vest draagt doe je de knoopjes van het colbert niet vast!
Zijn broek is ook op de groei, voor als hij een grote jongen wordt!   :D

Dit is inderdaad mierenneuken en heeft niets met de kwaliteit van de foto's te maken, sorry KDJ  :surrender:

Er zijn er nog wel wat te vinden, ik noem bijvoorbeeld zijn boord dat half over zijn rever valt... Maar goed, prima foto's.

In hoeverre het de taak van de fotograaf is om dit te signaleren valt ongetwijfeld over te twisten... Naar mijn idee zou dat wel moeten. Bij mijn bruiloft viel het de fotograaf iedere keer weer op als de ketting van mijn vrouw scheef zat. Ik vind dat een onderdeel van het maken van foto's. Zie het als opbouwende kritiek  :good:

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2013, 10:39:52 »
Ik heb nergens moeite mee , lucht je hart  ;)

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2013, 10:02:09 »
Jammer dat de bruidegom niet de moeite heeft genomen om het labeltje van zijn mouw af te tornen.
Als ik hem zo zie staan heb ik de indruk dat hij voor het eerst in zijn leven een kostuum aan heeft.
Op foto 2 zou hij het onderste knoopje van zijn colbert los moeten maken. Die hoort echt open.

;D Dat zijn nog maar enkele van de kledingadviezen.
Overhemd is te groot, boord sluit niet mooi aan.
Onderste knoopje van het vest hoort ook los.
Als je een vest draagt doe je de knoopjes van het colbert niet vast!
Zijn broek is ook op de groei, voor als hij een grote jongen wordt!   :D

Dit is inderdaad mierenneuken en heeft niets met de kwaliteit van de foto's te maken, sorry KDJ  :surrender:

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2013, 23:45:40 »
Jammer dat de bruidegom niet de moeite heeft genomen om het labeltje van zijn mouw af te tornen.
Als ik hem zo zie staan heb ik de indruk dat hij voor het eerst in zijn leven een kostuum aan heeft.

Foto 3 heeft, ondanks de haar voor haar ogen, mijn voorkeur.

Op foto 2 zou hij het onderste knoopje van zijn colbert los moeten maken. Die hoort echt open.
Foto 4 vind ik wat stijfjes, er spat weinig feestvreugde vanaf.
Foto 5 zou de bruidegom een trede hoger mogen staan wat mij betreft.

Ik voel me wel een beetje azijnzeiker nu  :angel:

kdj4

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2013, 21:11:55 »
Berend,

Foto 4 had ik met opzet zo gehouden, het groene komt natuurlijk door het dak van bladeren, ik dacht op dat moment is dat zou en wou daarom de kleur niet bijstellen.
Nu ik die van jou zie is dat idd ook mooi.

Flits heb ik gebruikt bij foto 5, niet voluit omdat de zon ook aanwezig was zo als je kunt zien.

De bewerking die je hebt gedaan mag gewoon staan blijven, heb ik totaal geen moeite mee.  ;)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2013, 16:29:29 »
Wat mij gelijk opviel: de witbalans in foto 4 staat een beetje op hulk-mode  ;)
Dit is wat neutraler (als je het niet goed vind dan haal ik 'm weg):

Voor de rest, foto 1 vind ik gewoon mooi.
Foto 2 is an sich wel ok alleen vind ik de scherptediepte niet zo heel mooi.
De derde foto vind ik de beste uit de serie.
En foto 5 heeft een mooie compositie indeling alleen stoort het harde licht op de gezichten, flitslicht was hier mooier geweest.

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2013, 14:42:13 »
Dit ziet er inderdaad een stukkie scherper uit en zeker scherp genoeg.
Blijft staan dat de koetsier ongelukkig achter haar hoofd opduikt, wat ik echt niet mooi vind.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

kdj4

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2013, 20:07:34 »
De foto's zijn origineel wel scherp, door het verkleinen gaat het iets terug. zie link hieronder voorbeeld foto 4.

Klik op de foto voor groter formaat.

Foto 6

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2013, 19:22:13 »
Hier wil ik wel wat over zeggen.
Ik vind de 1e prettig openen, zo'n ganzenveer (is wel erg wit geworden) past wel bij de toning die je meegeeft aan de foto.
Met de 2e is niets mis, maar ik vind hem niet erg spannend geworden, de huizen op de achtergrond vind ik ook niet heel mooi.
De 3e is mijn favoriet in de serie, de bruid staat er lekker relaxt en heel naturel op.
De 4e vind ik stukken minder, omdat de bruid er niet echt scherp op staat en de koetsier erg ongelukkig op de foto staat.
En de 5e is ook niet geweldig omdat het zonlicht behoorlijk aanwezig is en uitgebeten plekken maakt, bv op het hoofd van de bruid.

Zou ik als bruidspaar toch wel blij zijn met de serie?
Dat denk ik wel en je hebt vast nog veel meer moois gemaakt.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2013, 19:21:16 »
Mooie serie. Met dit soort series kijk ik altijd meer naar de kleine zeurdetails als normaal. Als ik er echt in de "extreme" detail naar kijk zie ik 2 puntjes: foto 3 het ene haar voor het oog langs. Op foto 4 zit er een lichtplek op de schouder/ sluier. Deze trekt een beetje de aandacht. Misschien is die iets weg te drukken.

Wel een erg mooie serie. De locatie, personen en weer zijn erg mooi vastgelegd.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline BertHermans

• Super Pentaxian
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2013, 19:16:05 »
Leuke serie uit de tijd dat het zomer was....
Altijd typerend om te zien dat de bruid veel aandacht aan haar uiterlijk en kleding besteedt en dat de bruidegom er dan als een "tweedehands-autoverkoper" bij loopt.

kdj4

• Gast
Bruiloft [1]
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2013, 19:08:08 »
Dit koppel Anika en Stephan zijn begin deze maand getrouwd in het mooie Franeker en het mooie stadhuis [foto 5]

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Foto 5