Dan moet ik doch maar een nieuw objectief kopen
Ik heb namelijk alleen maar de 18-200 waar ik het meesst logisch een ND filter voor aan wil schaffen.
Zolang je hem alleen in de groothoekstand gebruikt moet het wel goed gaan. Dit objectief is van zichzelf al niet héél scherp en in de telestand wordt elke oneffenheid en onvolkomenheid in het filter uitvergroot met als resultaat softe, contrastloze foto's.
Koop géén variabel ND filter (=fader). Op kleine diafragma's en hogere filterstanden verknalt daar een groot wazig zwart kruis je beelden - komt door interferentie van de twee polarisatie glazen waar zo'n fader uit bestaat. De betaalbare versies zijn bovendien ook nog eens van een belabberde optische kwaliteit.
Ik wil de mensen op een plein laten verdwijnen, autosnelwegen leeg maken en vallend water als een gordijn laten uitkomen. Om hoeveel stops het gaat, ik heb geen idee.
De diameter die ik wil is 62mm.
Dat lukt eigenlijk alleen met een z.g. "Big Stopper", een 10 stops, bijna zwart filter. Bedenk wel dat compositie erg moeilijk wordt (je ziet letterlijk niets meer door de zoeker en nog maar heel weinig op de LCD) en dat je òf handmatig moet scherpstellen of van te voren. Een goede BS is ook weer reteduur helaas, dik over de €100. Ik heb het met lasglaasjes geprobeerd en dat was dramatisch waardeloos, nu een BS uit Duitsland besteld via Ebay maar moet nog zien hoe die presteert.