Auteur Topic: ND Filter  (gelezen 9944 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: ND Filter
« Reactie #10 Gepost op: 4 juni 2013, 23:11:10 »
Duidelijk...
In het korte en middenbereik zal het wel gaan. Anders zou je die Tamron SP AF 17-50mm XR Di II F/2.8 van Eviz kunnen overwegen, een beest van een standaard lens en erg geschikt voor jouw doeleinden.
Yep... :angel: Zeker een prima objectief voor dit werk. Heeft wel een diameter van 67mm
Zie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=33124.0

Ik heb nog wel een variabel ND filter (2 tot 9 stops) te koop voor je.....past prima op de 17-50  :angel:. Kost je wel iets aan scherpte....

[...]Mensen van een plein laten verdwijnen kan ook zonder ND, je moet dan meerdere opnames maken en die stacken.
Idd....minimaal drie opnames maken en stapelen naar "gemiddeld"  ;C
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2013, 23:30:46 door EviZ »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 4 juni 2013, 23:11:10 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2013, 23:05:41 »
Ik heb zelf een 9 en een 10stops, ik denk dat je met 6 of 8 ook nog wel uit de voeten kan, zeker als je wat minder licht (bewolkt) hebt.
Mensen van een plein laten verdwijnen kan ook zonder ND, je moet dan meerdere opnames maken en die stacken.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2013, 23:01:39 »
Op de 18-200 werkt het wel goed zo'n ND. Gebruik ik ook met die lens dus dat is niet zo'n probleem. Voor de dingen die jij wil doen zou ik echt kijken naar een 10 stopper. Overdag kom je niet zo ver met 3 stops als je niet op F32 enz wil schieten (wat de kwaliteit van je foto's niet ten goede komt vaak. Bove F11 worden de meeste lezen wat softer).

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2013, 22:46:37 »
Duidelijk...
In het korte en middenbereik zal het wel gaan. Anders zou je die Tamron SP AF 17-50mm XR Di II F/2.8 van Eviz kunnen overwegen, een beest van een standaard lens en erg geschikt voor jouw doeleinden.

densch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2013, 22:06:00 »
De variable ND`s werken niet zo goed op tele(zooms), vaak hebben ze een kleurzweem en boven de 90mm verlies je scherpte.

Dan moet ik doch maar een nieuw objectief kopen  :D Ik heb namelijk alleen maar de 18-200 waar ik het meesst logisch een ND filter voor aan wil schaffen. Op de 8-16mm past geen filter 150-500mm vind ik overbodig om daarvoor een filter te kopen en op de 105mm macro lijkt mijn onzin.

In principe kan je zo`n variabel fliter zelf maken door 2 polafliters op elkaar te schroeven, maar dat maakt geen ND filter.

Wat wil je ermee doen, hoeveel stops denk je aan? Als de diameter niet al te groot is, vallen de prijzen van de betere merken best mee. (en die raad ik toch aan)

Ik wil de mensen op een plein laten verdwijnen, autosnelwegen leeg maken en vallend water als een gordijn laten uitkomen. Om hoeveel stops het gaat, ik heb geen idee.
De diameter die ik wil is 62mm.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2013, 20:52:23 »
De variable ND`s werken niet zo goed op tele(zooms), vaak hebben ze een kleurzweem en boven de 90mm verlies je scherpte.
In principe kan je zo`n variabel fliter zelf maken door 2 polafliters op elkaar te schroeven, maar dat maakt geen ND filter.

Wat wil je ermee doen, hoeveel stops denk je aan? Als de diameter niet al te groot is, vallen de prijzen van de betere merken best mee. (en die raad ik toch aan)

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2013, 20:47:39 »
Ik heb een 3 stops filter van hoya (iets van 20 euro dacht ik) op de 18-200 voor experimenten. Ik vind het zelf niet sterk genoeg. De stapjes zijn dan te klein vind ik. Je kan dan tijdens de dag nog geen waterval als gordijn maken.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

densch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2013, 20:35:08 »
:angel:  Toevallig zelf ook zoekende ernaar :)

:)  ik heb toevallig net dat filmpje al gezien. Ik was ervan onder de indruk.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2013, 19:20:52 »
 :angel:  Toevallig zelf ook zoekende ernaar :)

http://youtu.be/7AfhHF6FkT8

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

densch

• Gast
ND Filter
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2013, 19:10:54 »
Ik wil graag een ND Filter kopen. Ik geloof dat dit hetzelfde is als een grijsfilter.
Maar nu de vraag.
Het is om te experimenteren. Ik wil hem gaan gebruiken op mijn 18-200. Ik koop liever in het begin een goedkope om te kijken hoe het bevalt en om te leren met een ND filter om te gaan, dan een hele dure.
Nu zag ik ook variabele filters voorbij komen. Dit lijkt mijn ook makkelijk.
Heeft er iemand van jullie ervaring(en) met ND of grijsfilters?

Dennis