Auteur Topic: Eh...ff over die aangeboden 90mm macro in tka..  (gelezen 6778 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Toekomstplannen
« Reactie #35 Gepost op: 26 mei 2013, 22:31:11 »
Hallo Berend,

Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie! Dat waardeer ik zeer. En met mooie foto-voorbeelden!

De 36mp van de D800 is wel iets wat mij bezig heeft gehouden, ondermeer vanwege de redenen die jij noemt.....ik denk dat ik van die camera ook voorlopig maar ff afzie.

Wat jij beschrijft over de tweedehandsmarkt herken ik ook van de gesprekken die ik hierover met mijn nikon-maatjes en ook met EricR heb gehad.....er is meer en betaalbaarder (tweedehands)aanbod voor Nikon.

Citaat
Laat je dus niet gek maken dat als je over gaat naar FX dat je meteen een AF-S 14-24 2.8, 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR II moet kopen.
Dat was met name in de richting van de D800....maar na jouw verhaal lezende is er meer ;-)
Dat het lange-termijn-werk zou worden voor de overstap naar FX glas, was ik mij wel bewust...maar jij beschrijft ook een mooi pad.....

Enfin, ik heb nog wat te overwegen, maar eerst de rest van mijn gear zien te verkopen ;-)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Toekomstplannen
« Reactie #35 Gepost op: 26 mei 2013, 22:31:11 »

bbwijdieks

• Gast
Re: Toekomstplannen
« Reactie #34 Gepost op: 26 mei 2013, 20:48:13 »
Tnx!
Yep....ook hier is de twijfel er weer  :(
De D800 is een machtig mooi apparaat maar aan de prijs en vraagt behoorlijk wat van het glaswerk...Ik kan er dan één lens bij kopen (24-70 F/2.8) en mss nog een 50 of 85 F/1.8 en that's it. Ik denk dat ik dan ook eerst een collectie FF geschikt glaswerk ga opbouwen eer ik aan de FF ga.....Anders ben ik wel erg beperkt in mijn mogelijkheiden; ik gebruik op DX de range 10mm-200mm erg veel.
Ik heb ook best veel goede zaken gelezen over de D7100 (ja, ik weet het...DX) Wordt ook aanbevolen als geschikt alternatief voor FF qua beeldkwaliteit. Het zou zo maar kunnen dat ik eerst een stap zijwaarts maak naar Nikon DX...en later een (tweedehands) FX ga aanschaffen

Bij de aanschaf van een D800 moet jij je goed afvragen of je die pixels wel nodig hebt.
Ook de bestandsgrootte van de RAW opnamen is fors, uncompressed 70 mb per foto.
Bij de nabewerking vraagt dit ook meer van je computer mits je de volledige resolutie wilt behouden.
Gezien jij veel met HDR doet kan dit je workflow aanzienlijk vertragen.
RAW bestandjes van de D700 zijn uncompressed 25 mb dus scheelt nogal wat.

Zoals Lysvik terecht opmerkt is een 2ehands D700 een goed alternatief.
Ik denk ook dat deze camera je in alle gemakken zal voorzien.
De nieuwste objectieven van Nikon zijn inderdaad vrij prijzig maar er zijn genoeg alternatieven.
2e hands is er heel veel keuze in AF objectieven.

Mijn budget was ook niet bepaald toereikend na de aanschaf van een nieuwe D700 en ik ben toen gaan zoeken naar 2ehands objectieven.
Ik ben begonnen met een AF-S 28-70 2.8 (750 euro) en een AF-S 50 1.4 (250 euro).
Op het gewicht (ook iets om over na te denken) na was die 28-70 een klasse lens en de 50mm heb ik nog steeds, een heel fijn lensje.
Later nog wat groothoeklenzen geprobeerd waarbij de Tamron SP 17-35 (125 euro!) een zeer aangename verassing was:

(eerste 4 met tamron, laatste met de Bigma) http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=25658.0
(allemaal met de tamron) http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=25322.0

Groothoek fotografie sprak mij zeer aan waarna ik de 28-70 2.8 en tamron 17-35 verruild heb voor een 16-35 VR.
Deze lens staat over het algemeen bekend als een matig lensje maar mijn ervaring is anders, voor mij is er niets beters.
Ik zou hem niet verruilen tegen de 14-24 2.8, ik zal binnenkort nog wat foto's plaatsen van Istanbul waar de kracht van de 16-35 naar voren komt.

Goede objectieven voor FF zijn dus lang niet altijd zo duur zekers als je 2ehands inkoopt, er zijn wel duidelijke verschillen tussen 3rd party en de huismerk objectieven.
3rd party objectieven zijn optisch bijna net zo goed als de huismerk objectieven, het verschil zit hem vooral in verfijning en techniek (SWM, VR etc.).
De ene fabrikant bezuinigd meer dan de ander op bepaalde dingen of laten functies achterwege terwijl het huismerk hun objectieven uitrusten met de nieuwste hoogstandjes.
Laat je dus niet gek maken dat als je over gaat naar FX dat je meteen een AF-S 14-24 2.8, 24-70 2.8 en 70-200 2.8 VR II moet kopen.
De objectieven van de vorige AF-S generatie zijn minstens zo goed en Tamron, Tokina en Sigma hebben ook genoeg interessante objectieven voor (heel) weinig.

Gaandeweg kun je ook gemakkelijk de line-up vervangen, inmiddels na ruim 2 jaar heb ik bijvoorbeeld alleen nog Nikon glas (allemaal 2e hands gekocht werkt allemaal hetzelfde).
Het is vaak ook afwachten totdat er zich een leuke aanbieding voordoet.
De D7100 is ook een mooie camera maar ik denk dat deze stap je niet meer zal brengen dan meer Mp's en een deluxe AF systeem.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #33 Gepost op: 26 mei 2013, 20:46:03 »
Als ik eerlijk ben kan ik in rust zeggen dat je een beetje gek bent. Die D7100 is zeker en vast een prachtige camera, maar de overstap niet waard. Bedenk wat je nodig hebt en gebruikt. Ook nu in je tas zitten spullen die je niet nodig hebt en die kun je gewoon verkopen. Neem een K-5 IIs en ik zou niet weten wat je gaat missen. Spaar voor een set FF en koop die als je daar aan toe bent.

De K-5 is namelijk ook een prima alternatief voor een FF, net als al die andere camera's die niet FF zijn (van alle merken).

Je haalt me de woorden uit de mond Ron 8)
Ik weet nog niet of een FF wat voor mij is, maar als dat zo mocht zijn, wacht ik op de Pentax FF. Dat jaartje of twee jaar kan ik dan ook nog wel uitzingen.........
Eenmaal gekozen voor Pentax en daar blijf ik bij.

Kan me een overstap wel voorstellen als je professioneel wil gaan. Met Pentax zul je dan wellicht minder serieus genomen worden, hoewel ik er zelf sch..t aan heb wat anderen vinden.
Als mensen me uitlachen omdat ik met Pentax loop, lach ik vriendelijk terug en zeg dat ik ze over een paar jaar nog wel eens wil spreken. Ik ga er nog steeds van uit dat Ricoh Pentax niet zo maar gekocht heeft.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2013, 20:35:46 »
Ik heb ook best veel goede zaken gelezen over de D7100 (ja, ik weet het...DX) Wordt ook aanbevolen als geschikt alternatief voor FF qua beeldkwaliteit. Het zou zo maar kunnen dat ik eerst een stap zijwaarts maak naar Nikon DX...en later een (tweedehands) FX ga aanschaffen

Als ik eerlijk ben kan ik in rust zeggen dat je een beetje gek bent. Die D7100 is zeker en vast een prachtige camera, maar de overstap niet waard. Bedenk wat je nodig hebt en gebruikt. Ook nu in je tas zitten spullen die je niet nodig hebt en die kun je gewoon verkopen. Neem een K-5 IIs en ik zou niet weten wat je gaat missen. Spaar voor een set FF en koop die als je daar aan toe bent.

De K-5 is namelijk ook een prima alternatief voor een FF, net als al die andere camera's die niet FF zijn (van alle merken).

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Eh...ff over die aangeboden 90mm macro in tka..
« Reactie #31 Gepost op: 26 mei 2013, 20:27:34 »
Verlies nemen is het zeker....... :'( :'( Had nog al wat geïnvesteerd in Pentax ca.

"Ikke niet begrijpe dan......."
Een aantal lenzen / accessoires passen ook op een Pentax FF.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2013, 20:24:48 »
Niet handiger dan even voor de Pentax FF te wachten?
Scheelt een heleboel uitverkoop en verlies nemen lijkt me.........

Verlies nemen is het zeker....... :'( :'( Had nog al wat geïnvesteerd in Pentax ca.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2013, 20:22:13 »
Van een K-5 naar een D7100 is vergelijkbaar met een stap van een k-5 naar een K-5IIs  ;)
De D7100 en k-5IIs hebben elk zo hun respectievelijke voor- en nadelen. Ik weet nu al dat ik de one-touch-bracketing-functie van Pentax zal gaan missen.
Voor het overige
Maar de keuze om nu voor een DX en later FX er bij te nemen of gelijk naar FX te gaan, is nog niet definitief..... :o

Niet handiger dan even voor de Pentax FF te wachten?
Scheelt een heleboel uitverkoop en verlies nemen lijkt me.........

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2013, 20:19:37 »
Van een K-5 naar een D7100 is vergelijkbaar met een stap van een k-5 naar een K-5IIs  ;)
De D7100 en k-5IIs hebben elk zo hun respectievelijke voor- en nadelen. Ik weet nu al dat ik de one-touch-bracketing-functie van Pentax zal gaan missen.
Voor het overige
Het zou zo maar kunnen dat ik eerst een stap zijwaarts maak naar Nikon DX...en later een (tweedehands) FX ga aanschaffen

Maar de keuze om nu voor een DX en later FX er bij te nemen of gelijk naar FX te gaan, is nog niet definitief..... :o

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2013, 20:06:03 »
Ik begrijp alleen de overstap van een Pentax K5 naar een Nikon D7100 niet zo goed.........
Maar wellicht dat je me dat eens uit kunt leggen?

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2013, 17:17:08 »
Je kunt gerust een 2e hands D700 kopen, heb ik ook gedaan. Zijn voor rond de rond de 1.000 euro te koop. Je houd dan toch zo'n 1.250 euro in je zak tov een nieuwe D800. Wel even opletten dat je er eentje van een amateur koopt en niet van een pro, want dan zit je gelijk met 100.000-200.000 clicks aan je broek. Goed glas voor de Nikon is prijzig en dat heb bij een FF wel nodig, met die 1.250 die je bespaart heb je vast een leuk begin. Maar wat je ook besluit, ik ben benieuwd.

Tnx!
Yep....ook hier is de twijfel er weer  :(
De D800 is een machtig mooi apparaat maar aan de prijs en vraagt behoorlijk wat van het glaswerk...Ik kan er dan één lens bij kopen (24-70 F/2.8) en mss nog een 50 of 85 F/1.8 en that's it. Ik denk dat ik dan ook eerst een collectie FF geschikt glaswerk ga opbouwen eer ik aan de FF ga.....Anders ben ik wel erg beperkt in mijn mogelijkheiden; ik gebruik op DX de range 10mm-200mm erg veel.

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2013, 00:07:09 »
ja het is een mooi apparaat en ook een boel centjes voor een camera ,succes met de uitverkoop  :afro:
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #24 Gepost op: 20 mei 2013, 20:46:02 »
.......Als het meezit, dan ga ik voor de D800 en anders voor een tweedehands D700. De D600 trekt mij wat minder......

Je kunt gerust een 2e hands D700 kopen, heb ik ook gedaan. Zijn voor rond de rond de 1.000 euro te koop. Je houd dan toch zo'n 1.250 euro in je zak tov een nieuwe D800. Wel even opletten dat je er eentje van een amateur koopt en niet van een pro, want dan zit je gelijk met 100.000-200.000 clicks aan je broek. Goed glas voor de Nikon is prijzig en dat heb bij een FF wel nodig, met die 1.250 die je bespaart heb je vast een leuk begin. Maar wat je ook besluit, ik ben benieuwd. 

JohnnieS

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 7 mei 2013, 20:09:53 »
:P :P mss komt er nog wel een q-tje bij....van twee walletjes eten  :angel:

Yep...onlangs die D800 vastgehouden......is me een machientje hoor!

Yes, me to, en ook de D4 eens in de hand gehad :P :P

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #22 Gepost op: 7 mei 2013, 19:08:12 »
En PB's terug gestuurd ;-)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #21 Gepost op: 7 mei 2013, 13:54:56 »
je hebt een PM ;-)

Wel meer dan een ook, denk ik zo  ;)

Offline SanderKikkert

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 7 mei 2013, 13:21:54 »
Heb onlangs besloten dat ik het toch wil gaan proberen met Nikon FX. Daarom verkoop ik nu eerst de spullen die ik niet of nauwelijks gebruik.....er moeten toch nog eerst centjes vrijkomen...
Als het meezit, dan ga ik voor de D800 en anders voor een tweedehands D700. De D600 trekt mij wat minder......

Had je een weddenschapje op die '32' lopen ?  :evil: :D  Wel een hele andere prijsklasse toch, maar als ik het zou kunnen betalen zou een D800 me ook super lijken, machtig apparaat. Tussenringen lijken me wel wat, je hebt een PM ;-)
K5IIs, K-1, Samyang 14 2.8,  DA15, Samyang 24 T/S, A20 2.8, K28 3.5, FA31 1.8, Samyang 35 1.4, K50 1.2, DA* 55 1.4, DA*50-135, Samyang 85 1.4, DFA 100 Macro, F* 300 + HD DA 1.4 Converter, Sigma DP1 en DP2 Merrill.

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #19 Gepost op: 7 mei 2013, 11:37:58 »
he he he....dat is echt geen troep hoor. Is gewoon goed spul, alleen ik gebruik het niet meer of te weinig....
Weet ik :evil:. Maar even serieus, ik heb wellicht interesse in je Sigma 10-20mm ;). Mocht je hem weg doen, dan hou ik me aanbevolen (maar ik beloof niets)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #18 Gepost op: 5 mei 2013, 16:35:30 »
Tussenringenset Pentax K (set van drie tussenringen)  is toch zonder contactpuntjes ?
Yep....je moet handmatig aan het werk.....objectief met diafragmaring is dan wel een "vereiste".....

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #17 Gepost op: 5 mei 2013, 16:33:58 »
Tussenringenset Pentax K (set van drie tussenringen)  is toch zonder contactpuntjes ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #16 Gepost op: 5 mei 2013, 16:26:53 »
Die troep willen wij niet Erik :evil:.

he he he....dat is echt geen troep hoor. Is gewoon goed spul, alleen ik gebruik het niet meer of te weinig....

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #15 Gepost op: 5 mei 2013, 16:24:51 »
Die troep willen wij niet Erik :evil:.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #14 Gepost op: 5 mei 2013, 16:24:06 »
Je mag hem op Vlieland wel even lenen. Ik vond hem eerst ook zwaar, met lens hou je de camera niet even losjes in je hand en je hangt hem ook niet om je nek (vooral omdat ik heel snel last heb van m'n nek). Maar nu ik een sling heb ik het geen enkel probleem meer, prima te hanteren.

Ok, tnx! Daar zeg ik geen nee tegen ;).... en als die "line-up" van Erik dan nog bestaat.....wie weet ;)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
    • EviZ.nl
« Reactie #13 Gepost op: 5 mei 2013, 16:22:28 »
Alles op zijn tijd........Ik wil geen gaten in mijn line-up....

Dit staat al reeds te koop:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=32738.0
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=32739.0
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=32704.0

Is toch ook mooi spul  :) :)

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 5 mei 2013, 16:22:22 »
Je mag hem op Vlieland wel even lenen. Ik vond hem eerst ook zwaar, met lens hou je de camera niet even losjes in je hand en je hangt hem ook niet om je nek (vooral omdat ik heel snel last heb van m'n nek). Maar nu ik een sling heb ik het geen enkel probleem meer, prima te hanteren.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #11 Gepost op: 5 mei 2013, 16:20:13 »
En, je kunt niet alles hebben, er moet iets te wensen overblijven ;D.

Ja, maar mijn lijst groeit daardoor alleen nog maar :( :( Heb nogal wat op mn wensen-lijstje staan....

De 70-200 staat daar ook wel bij maar is een behoorlijk zware lens las ik..denk te zwaar voor mij :(