Auteur Topic: Info/tips gevraagd voor newborn-fotografie  (gelezen 2590 keer)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re: Info/tips gevraagd voor newborn-fotografie
« Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2013, 23:05:25 »
Nog meer inspiratie, wss welbekend van de ansichtkaarten: http://www.annegeddes.com/

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2013, 23:05:25 »

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #17 Gepost op: 7 februari 2013, 20:28:43 »
Als je baby's naakt wilt fotograferen, zorg dan in ieder geval voor een aangename temperatuur voor de baby! Waarschijnlijk moet je dan zelf wat luchtiger gekleed gaan maar dat is niet anders. Mijn ervaring is ook niet rond etenstijd! Dan hebben ze maar 1 ding voor ogen...........  :D

Ik heb zelf wel goede ervaringen met bijvoorbeeld een hoge ronde wasmand die niet dicht is aan de zijkant. Die leg je plat met iets van een fleece plaid in een geschikte kleur. Laat ze daar maar eens mee stoeien. Kan verrassende resultaten opleveren.

Succes en als het mag, laat hier dan eens wat zien.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2013, 20:08:55 door Thoran »

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #15 Gepost op: 7 februari 2013, 18:53:56 »
Heb je niet een pop/knuffel liggen waar je vast mee kan oefenen?

Is ook een goed plan.
Kan misschien ook mijn kinderen van 12 en 13 in foetus houding proppen??  :D :D
Het gaat natuurlijk ook om kleur/licht van het gelaat.

@Monique: Haar "props" maakt ze veelal zelf of besteld ze via internet. Geloof dat ze e.e.a. uit Amerika haalt. Veel van haar foto's zijn samenvoegsels van meerdere foto's. Een qoute van haar site: "Uitdagendere poses bestaan altijd uit een 2 of een serie afbeeldingen samengevoegd in één. Wat betekent dat je kindje ten alle tijden ondersteund en in de gaten gehouden wordt. Naar mijn mening is er geen andere manier om deze resultaten te behalen. Mandjes worden verzwaard en fotografeer ik altijd met 1 van de ouders ernaast. Het gebeurt vaker dat ik ouders vraag mij te assisteren. Je bent de ideale spotter, want je kent je kindje het beste."
Verder weet ik dat ze eigenlijk geen flitser gebruikt en de foto's veelal binnen bij grote ramen maakt, zodat er veel natuurlijk licht aanwezig is.

Ben nu aan een brei-projectje begonnen, of het wat wordt weet ik niet. (misschien nog topic openen voor oproep brei-patroontjes? ;))
Foto's samenvoegen dat gaat mij vrees ik nog niet lukken :(. Dat ze toch ook zonder flits werkt vind ik dan wel weer prettig om te horen. Ik ging er sowieso nog geen flitser voor aanschaffen, eerst maar s kijken of het enigzins lukt om er iets moois van te maken.

Maar denk wel dat ik al iets verder ben dankzij jullie tips!
Weet je, ik wil gewoon in ieder geval iets moois maken, iets meer dan de "gewone" kiekjes.

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #14 Gepost op: 7 februari 2013, 18:11:18 »
@Monique: Haar "props" maakt ze veelal zelf of besteld ze via internet. Geloof dat ze e.e.a. uit Amerika haalt. Veel van haar foto's zijn samenvoegsels van meerdere foto's. Een qoute van haar site: "Uitdagendere poses bestaan altijd uit een 2 of een serie afbeeldingen samengevoegd in één. Wat betekent dat je kindje ten alle tijden ondersteund en in de gaten gehouden wordt. Naar mijn mening is er geen andere manier om deze resultaten te behalen. Mandjes worden verzwaard en fotografeer ik altijd met 1 van de ouders ernaast. Het gebeurt vaker dat ik ouders vraag mij te assisteren. Je bent de ideale spotter, want je kent je kindje het beste."
Verder weet ik dat ze eigenlijk geen flitser gebruikt en de foto's veelal binnen bij grote ramen maakt, zodat er veel natuurlijk licht aanwezig is.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline jeffrl

• Senior Member
  • **
    • flickr
« Reactie #13 Gepost op: 7 februari 2013, 18:07:43 »
Heb je niet een pop/knuffel liggen waar je vast mee kan oefenen?

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2013, 17:35:27 »
Mijn zusje doet dat ook, mocht je inspiratie nodig hebben --> http://www.sjoet.nl/

Mooi!
Blijkbaar had ik al wat foto's van haar gespot ;) ;)
Zij maakt hele mooie foto's, super!

Hmmm....kun/wil je haar niet wat tips vragen? Instellingen en objectief? Hoe ze aan de high key resultaten komt? Of is dat gewoon aan de +/- knop draaien?
Heb al e.e.a gelezen op internet uiteraard maar vanuit persoonlijke ervaringen is ook altijd goed.
Haar foto's zijn in ieder geval wél de sfeer die het uit moet stralen. Integer en breekbaar.

O, en kun/wil je vragen waar ze die breisels vandaan haalt  ;) Of zal ik zelf nog aan de bak moeten?? Hahaha!

Thanks!
Monique

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2013, 16:27:41 »
Mijn zusje doet dat ook, mocht je inspiratie nodig hebben --> http://www.sjoet.nl/
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline nickvdzwan

• Full Member
  • *
    • My PPG
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2013, 12:09:47 »
Ja dat sfeertje weet ze echt heel goed neer te zetten.... ook ik heb helaas ervarings-tekorten daarmee...

vwb. High key, ben ik bang dat je dat alleen met flits-licht bereikt..

maar details foto's met een mooie rustige ondergrond zijn heel makkelijk en altijd super gaaf.. heb bv. een hele mooie foto van alleen het voetje, simpel maar altijd erg schattig...

succes.. en nog ff over het net struinen voor tips en ideeen... tik in google Newborn fotografie of zoiets en dan door alle afbeeldingen scrollen.. zie je ook veel ideetjes...  ;)

succes..
gr

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2013, 12:00:22 »
Dave, de ruimte zal erg beperkt zijn, ze wonen op een binnenvaartschip ;)

En Nick, thanks! De foto's van je link is wel het sfeertje dat ik voor ogen heb echter zit ik, denk ik, met "ervarings tekorten" ;) Dat weten ze wel hoor, dus geen probleem en maak ik me maar niet druk over.
Wat ik dus wél heel graag zou willen is dat high-key effect. Misschien dat iemand me daar nog iets over weet te vertellen?

Volgende week is de uitgerekende datum dus ik heb nog eventjes.

Flitsers en "bouncen" is nog niet aan mij besteed, ik zal het met het aanwezige licht moeten doen :(

Offline nickvdzwan

• Full Member
  • *
    • My PPG
« Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2013, 11:41:20 »
Hoi Monique,

Ik zal je zeggen dat het super gaaf is om te doen... die kleine wurmpjes, zo schattig...
Heb zelf niet zo heel lang geleden de kleine van mijn broer geprobeerd goed op de foto te zetten...
ik zal in grove lijnen het 1 en ander er over vertellen...

Ik had een flitser mee om heel zacht tegen het plafond te bouncen... is wel fijn werken....
zorg dat de kleine net lekker goed gedronken heeft want dan zijn lekker loom en heerlijk de oogjes dicht.. dus ook geen las van flits...
vraag of ze van te voren de ruimte lekker op willen stoken.. goed warm... en zorg dat je zelf luchtig gekleed ben... hahaha tis echt heel warm dan..
maar wel lekker voor het kleintje om in het blootje te liggen.... dat vindt ik wel de mooiste foto's namelijk..

ik had doeken mee een beetje in natuur tinten.. (licht grijs, bruin, Aarde, Klei kleuren) fleece en linnen... heb ik op de markt een keer gekocht hiervoor.
zorg dat je niet te kort koopt ik had 2x2 maar had liever 3x3 of 4x4m gehad.. dit om een egale onder en achtergrond te krijgen...
wat ook handig werkte was handdoeken, hier kan je net dingen ondersteunen bij de kleine... (onder de billetjes, hoofdje enz.) net waar nodig.

probeer gebruik te maken van accessoires welke daar aanwezig zijn.. heel simpel is namelijk al heel gauw heel leuk.. rieten mandje (kraam-mand) je ziet vanzelf wel iets ineens.. naam-bordjes, knuffeltje.

verder haalde ik wat inspiratie via deze site.. laat je niet teveel verlekkeren naar deze foto's/opstellingen enz. ze is namelijk echt fantastisch maar voor ons wellicht onhaalbare resultaten..  :(
http://capturedbycarrie.com/blog/
en struin wat door haar Archives....

ik zal kijken of ik nog wat foto's kan plaatsen van mijn shoot met me neefje...

succes in ieder geval..

gr. Nick

daveweb

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2013, 10:32:11 »
Als papa en mama een rol willen hebben in het fotograferen van de kleine kan een van hen het reflectiescherm vasthouden en richten. Zij willen natuurlijk de kleine spruit op het allerbest op de foto hebben ;-)

Een 35mm voor de 2 samen kan, maar als je de ruimt hebt kan het ook de 50mm.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2013, 22:16:40 »
Dank heren!
De 50mm heb ik liggen, weliswaar een M maar als het goed is ligt baby tóch stil ;)
Ze wil ook nog wat foto's van haar peuter en de baby maar dat kan wel met mn geliefde 35mm? Vind alleen de bokeh wat minder voor een portret denk ik.

Denken jullie dat ik een reflectiescherm nodig zal hebben? Of werkt daar niemand mee?

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2013, 20:25:31 »
Geen ervaringen en tips op dit gebied, maar wel een link naar een mooi verzameltopic met fraaie voorbeelden (niet alleen newborn) en leerzame commentaren:
http://dutchphotozone.com/viewtopic.php?f=108&t=56418

:afro:

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2013, 20:17:19 »
Ik denk dat meer dan 75% van de foto’s die ik gemaakt heb van mijn meiden toen ze kleiner waren met de FA 50 f/1.4 was, inderdaad met natuurlijk licht. Dus ik sluit me volledig aan bij Jaap en Dave. Zeker als ze klein zijn, zijn er zat momenten waarop ze rustig zijn en dan kan je goed zoeken naar leuke hoeken om te fotograferen. Alvast veel succes en plezier!  :)
Verliefd op de K-1

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2013, 15:24:59 »
Inderdaad, een lichtsterke 50mm prime is geweldig. Heb zelf erg goede resultaten geboekt met de klassieke M50 1.7 en de A50 1.7. Haarscherp en geen flits nodig. Zeker aan te bevelen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

daveweb

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2013, 13:09:32 »
Ik heb net 2 kinderen uit de baby tijd en heb al veel foto's gemaakt van ze.  Met mooi weer heb ik vaak in de ochtend gebruik gemaakt van het binnen komende zon licht in combinatie met een lichtsterke 50mm lens. De hele kleintjes slapen nog veel en kan je makkelijk slapend fotograferen in hun natuurlijke houding. Met flits licht ben ik voorzicht mee, ik weet niet of het schadelijk is of zo, maar er wordt vaak wat negatief op gereageerd. De keren dat ik het deed via het plafond bouncen.

Offline Boebels

• Super Pentaxian
    • K9meetsK5
Info/tips gevraagd voor newborn-fotografie
« Reactie #1 Gepost op: 6 februari 2013, 13:02:29 »
Beste allemaal,

Ik mag zeer binnenkort een pasgeboren baby'tje op de foto gaan zetten, erg spannend allemaal maar ook heel erg leuk!
Als ik dan wat google op 'newborn fotografie' dan krijg ik hele mooie foto's te zien wat ik dan wel enigszins als voorbeeld wil houden.
Echter ben ik misschien beperkt wat betreft lenzen en andere accessoires. Hoewel er erg weinig gebruik gemaakt wordt van flitsers, dus die ga ik niet missen. En ach, mijn lenzenassortiment is misschien nog niet eens het grootste punt.

Wat ik wil vragen aan jullie of er iemand is die hier ervaring mee heeft en daar wat tips/tricks over kan en wil geven? Leuke ideeën zijn uiteraard ook welkom!

Alvast bedankt. :dankk2:

Monique