Ik heb een K20D met daarbij de Pentax 540 flitser. Op zich een hele mooie combinatie. Maar toch heb ik het gevoel dat deze moderne flitser zoveel mogelijkheden en intelligentie bezit, dat hij soms slimmer denkt te zijn dan de fotograaf, met als gevolg onjuist belichte foto's. Door, of misschien wel ondanks, de vele variabelen van de moderne reflex en flitser gaat het te vaak fout. Daarom verlang ik soms wel eens terug naar de 'goede oude tijd' waarbij de fotograaf nog de baas was en niet de elektronica. Gelukkig heeft men bij Pentax de gouden vondst gedaan om het aloude en vertrouwde X-contact weer in ere te herstellen. Daarom maar op zoek gegaan naar een goede oude flitser die veilig met mijn K20D te gebruiken zou zijn. Het is de Metz 60CT4 geworden. Een werkpaard uit de negentiger jaren waarmee bijna iedere professionele fotograaf wel gewerkt heeft. Het richtgetal van 60 (bij ISO 100/50mm) biedt een zee van licht om iedere situatie de baas te kunnen. De tweede reflector heeft meer effect dan de "cats-eye" van de 540. En de separate accu-pak staat garant voor een avondje probleemloos flitsen met extreem korte oplaadtijden. En de automaat van de Metz doet zeker niet onder voor de geavanceerde P-TTL van de Pentax. Alle foto's zijn prima belicht.
Is de 540 dan zo slecht? Nee hoor, helemaal niet. Maar het komt te vaak voor dat de P-TLL meting er fors naast zit. Zeker bij indirect flitsen of moeilijke situaties. En moderne zaken zoals wireless flitsen heeft ook zeker zijn charme.
Zijn er dan tekort komingen bij de Metz? Eigenlijk niet. De Metz heeft 8 werkdiafragma 's zodat ieder gewenst diafragma te gebruiken is. Het flitsparaatlampje die nu niet in de zoeker oplicht wordt vervangen door een akoestisch signaal. Maar aangezien de flitser en de K20D niet met elkaar kunnen praten, moet je er wel zelf voor zorgen dat je de belichtingstijd, sluitertijd en gevoeligheid van de camera overeenkomstig de flitser instelt. Voor een fotograaf van de "oude garde" een fluitje van een cent. Voor de mensen die van compact houden is deze combinatie ook niet aan te raden want met de grote staaf en losse accupak ben je wel een bezienswaardigheid. Het voordeel van de losse accupak is dan weer wel dat daar ook alle elektronica in zit zodat de flitser op zich opmerkelijk licht is.
De 540 is mijn tuigpaard voor het lichte en fijne werk. De 60CT4 is een echt werkpaard voor het serieuze reportage werk.
Nog steeds vind ik het een gouden vondst van Pentax dat ze de K20D uitgerust hebben met een X-contact. Dit grote voordeel is volgens mij zwaar onderschat. Alleen jammer dat ze er zo'n klein lullig afdek dopje op gezet hebben. Ik weet nu al dat ik die zeer binnenkort kwijt ben. Dit had beter een rubberen afdekkapje kunnen zijn die vast op de body blijft zitten.
Voor een fractie van de prijs van een nieuwe 540 kun je een tweede hands Metz 60CT4 kopen die uitstekend belichte opnamen geeft. Voor de mensen die het toch iets compakter willen komt de Metz 45CT4, 45CL4 of 45CT5 in aanmerking. Ook met deze laatst genoemde heb ik al meer dan 25 jaar ervaring. Pas op met de 45CT1. Apparaten met een laag serienummer (de grens weet ik zo niet meer) werken nog met een hoge ontsteekspanning en kunnen de camera beschadigen.
Tot zover mijn relaas. Doe er uw voordeel mee........

Â