Auteur Topic: DSLR versus Compact  (gelezen 3488 keer)

Hythloday

• Gast
Re: DSLR versus Compact
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2012, 21:45:59 »
De meeste compacts hebben toch hetzelfde probleem?

Een compact heeft geen zoeker en je beoordeelt op het scherm hoe de foto eruit komt te zien. Op sommige compacts kun je een zoeker als accessoire krijgen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2012, 21:45:59 »

Hythloday

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2012, 21:43:26 »
Ben benieuwd naar dat vergelijk.

Dat vergelijk kan ik niet maken omdat ik geen prime lenzen heb. De vergelijking DA17-70mm/LX5 was op 100% en eerlijk gezegd, had ik verwacht dat de DA17-70mm (aanzienlijk) beter zou zijn dan de LX5. Ik kon vrijwel geen verschil in scherpte ontdekken op 17mm en op 60mm. Wel een groen een een paars randje dat de DA17-70mm gaf op een wit kozijn op 17mm. De chromatische aberratie die de LX5 gaf, was aanzienlijk minder. Dit wil niet zeggen dat ik geen DSLR meer aanraak. Natuurlijk heeft een DSLR voordelen boven een goede compact camera. Ik krijg de indruk dat de scherpte die de LX5 geeft, sneller achteruitgaat als er (stevig) wordt gecropt.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #11 Gepost op: 21 september 2012, 21:38:49 »
Ik denk dat 95% van de amateurfotografen (wat we hier tenslotte bijna allemaal zijn) helemaal niet in staat is het verschil in prijs tussen een (bijv) K5 met een LTD objectief en een goede compactcamera te rechtvaardigen door de kwaliteit van zijn/haar gemaakte foto's

We vinden het leuk als die spullen....maar we zijn er geen streep betere fotograaf door  :)

Dan reken ik me in alle bescheidenheid toch tot die 5%. Altijd weer als ik een compact of mirrorless in handen heb word ik altijd beperkt door drie manco's: het ontbreken van een goede zoeker, de afdrukvertraging en het gebrek aan manuele controls. Ik wil zelf controle hebben over het moment waarop ik een foto maak en daarvoor heb ik echt een DSLR nodig. Als de foto met een compact of mirrorless goed gelukt is zul je inderdaad misschien niet zoveel verschil zijn, maar om tot een goede foto te komen is voor mij in ieder geval veel eenvoudig met een DSLR. De snelle controle met de on-body controls voor iso, diafragma en sluitertijd zijn voor mij inmiddels onmisbaar en ik voel me daarom tot betere fotografie in staat dan met een compact. Bovendien is macro één van mijn liefhebberijen, en ik heb nog nimmer een goede macro gezien van een compact die het kan halen met een goede opname met m'n Tamron SP90 (ja dit klinkt als een uitdaging :D).

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2012, 21:36:32 »
Het formaat van de (mirrorless) systeem camera's is dusdanig klein dat ik ze niet goed kan vasthouden als ik door de zoeker kijk.
De meeste compacts hebben toch hetzelfde probleem?

Over de lenzen.
m4/3 bijvoorbeeld heeft 2x crop vergelijking met 135formaat (ff)

Deze zijn 24mm of wijder ter vergelijking.

Olympus M.Zuiko Digital ED 9-18mm f/4.0-5.6
Panasonic Lumix G Vario 7–14mm f/4
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-50mm f/3.5–6.3
Panasonic Lumix G X Vario 12-35mm f/2.8
Olympus M.Zuiko Digital ED 12mm f/2.0
SLR Magic Hyperprime 12mm f/1.6
« Laatst bewerkt op: 21 september 2012, 21:46:15 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2012, 21:32:46 »
Wat is dit nou weer voor demotiverend topic ;D.

Hythloday

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2012, 21:30:07 »
Je kan natuurlijk ook voor een mirrorless systeem gaan, nieuwe Q?  ;)

Mijn belangstelling gaat uit naar groothoekfotografie. Ik zocht een lens die begon bij 24mm groothoek in kleinbeeldtermen. De LX5 heeft een 24-90mm lens, lichtsterkte f/2.0-3.3. Het formaat van de (mirrorless) systeem camera's is dusdanig klein dat ik ze niet goed kan vasthouden als ik door de zoeker kijk. De Pentax K200D is prettiger om vast te houden dan de Pentax K-x. Als ik de K-x gebruik, overkomt het me regelmatig dat ik een verkeerde instelling heb. Zo stond ISO wel eens op 6400 i.p.v. 200, de instelknop om M i.p.v. AV of was de WB verkeerd ingesteld. Dat overkomt me niet bij de K200D. Een compact camera pak je zo vast dat je op het scherm kijkt.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2012, 21:08:30 »
Ik denk dat 95% van de amateurfotografen (wat we hier tenslotte bijna allemaal zijn) helemaal niet in staat is het verschil in prijs tussen een (bijv) K5 met een LTD objectief en een goede compactcamera te rechtvaardigen door de kwaliteit van zijn/haar gemaakte foto's

We vinden het leuk als die spullen....maar we zijn er geen streep betere fotograaf door  :)

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2012, 20:48:13 »
Ik heb enkele opnames vergeleken. De DA17-70mm is niet scherper dan de LX5 in zijn groothoekstand. Sterker nog, de DA17-70mm heeft meer last van chromatische aberraties dan de LX5. Gebruikt diafragma f/8.0 op de Pentax K-x, terwijl de LX5 bijna bij volledig open diafragma is gebruikt.

Dan heb je een prima Leica lens, maar ik bedoelde eigenlijk meer de betere prime lenzen. Zet er maar eens een M50 1.7 op of een wat meer recente prime bijv. een Ltd. Ben benieuwd naar dat vergelijk.

Groeten,
J@@P

Hythloday

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2012, 20:40:53 »
De verschillen ga je denk ik pas beter zien als je echt kwalitatief heel goede lenzen op je DSLR zet en je echt de scherpte op gaat zoeken. En ook de prestaties bij weinig licht zijn waarschijnlijk van je DSLR een stukje beter vanwege de grotere sensor.

Ik heb enkele opnames vergeleken. De DA17-70mm is niet scherper dan de LX5 in zijn groothoekstand. Sterker nog, de DA17-70mm heeft meer last van chromatische aberraties dan de LX5. Gebruikt diafragma f/8.0 op de Pentax K-x, terwijl de LX5 bijna bij volledig open diafragma is gebruikt.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2012, 20:28:14 »
Ik gebruik voor dagelijks gebruik. (lees voor tijdens reizen van en naar studie) een compact camera.
Er is echter wel een zeer duidelijk verschil. De SLR geeft veel meer details op de foto, scherpte is beter, veel meer in te stellen,
beter bereik en een betere zoeker/ scherm. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Persoonlijk vind ik een compact van 350 euro wel wat anders
maar toch ook wel zonde. Je zult er (bijna) nooit de kwaliteit uit halen die je met een SLR gelukt was als het echt om het beeld technisch gezien gaat.
Nu is een foto voor 90% het werk van de fotograaf en 10% van de camera aangaande het mooie van een foto maar toch heb ik zelf eigenlijk altijd
als ik kans heb een leuke foto te maken de SLR bij me. Een compact werkt dan gewoon minder lekker vind ik.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2012, 20:27:56 »
De betere compacjes zijn tegenwoordig best goed, zeker met voldoende licht.

Je kan natuurlijk ook voor een mirrorless systeem gaan, nieuwe Q?  ;)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2012, 20:27:06 »
Hier nog een combi-gebruiker! Naast de K7 nog een Canon compactje, maar in de compactwereld is het nog zeker zo dat alle waar naar zijn geld is. Voor 100 euro heb je best een leuke point-and-shoot camera, maar het verschil met de K7 is duidelijk te zien. Nu is er een heel verschil tussen de Canon die ik nog heb (en meestal op fietstochtjes meegaat in de binnenzak) en jouw Panasonic. Dat is best een heel goede camera met een goede lens. Geen wonder dat je op het eerste gezicht niet zoveel verschil ziet.
De verschillen ga je denk ik pas beter zien als je echt kwalitatief heel goede lenzen op je DSLR zet en je echt de scherpte op gaat zoeken. En ook de prestaties bij weinig licht zijn waarschijnlijk van je DSLR een stukje beter vanwege de grotere sensor.

Groeten,
J@@P

Hythloday

• Gast
DSLR versus Compact
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2012, 20:17:08 »
Al ruim 30 jaar fotografeer ik met Pentax spiegelreflex camera's, m.u.v. 2004-2006 toen ik een Canon 300D had. Ik had steeds de indruk dat een spiegelreflex het beste resultaat zou geven. Dit jaar heb ik weinig gefotografeerd tijdens mijn fietstochten. Dit komt mede door het feit dat het weer niet altijd goed is maar ook omdat een spiegelreflex plus objectief ruim 1 kg weegt. Twee weken geleden was het monumentendag en bezocht ik een borg. Helaas had ik geen camera bij me. Toen heb ik nagedacht wat een goede optie zou zijn en kwam tot de conclusie dat een compact een goede oplossing was. Ik heb een Panasonic Lumix LX5 besteld. Vorig weekend heb ik die uitgebreid geprobeerd en eerlijk gezegd zie ik vrijwel geen verschil tussen de opnamen gemaakt met de Lumix LX5 en een Pentax spiegelreflex. De kwaliteit van de foto's gemaakt met de LX5 is prima.

Wie gebruikt naast zijn Pentax DSLR ook een compact camera?