Auteur Topic: Objectieven Pentax K2  (gelezen 1241 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re: Objectieven Pentax K2
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2012, 20:42:12 »
Met andere woorden: gewoon een K5 kopen en lekker gaan fotograferen en eventueel later nog wat AF lenzen kopen als je weet waar je belangstelling naar uit gaat.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2012, 20:42:12 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2012, 18:49:35 »
Ook omdat de sensor kleiner is lijken je lenzen 1.5x zo lang dus standaard lens is niet meer 50mm maar 35mm op digitale pentax.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline 6x7

• Pentaxian
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2012, 22:48:02 »
Hoi,

Al je objectieven van de K2 passen gewoon op een K5 dus je hebt geen adapter nodig.
Aangezien je objectieven waarschijnlijk geen elektrische contacten hebben, en de K5 juist geen mechanische contact om de diafragma waarde ui te lezen, tast de body een beetje in het duister  :(
Nu heeft Pentax in een workaround voorzien.
Zet de camera in de M stand en door even op het magische groene knopje te drukken sluit de kamera het diafragma en meet het licht en stelt een sluitertijd en diafragma in. Dus het wordt toch weer een automaat.
Een ander ding is dat de zoeker maar half zo groot is als je gewend bent dus op het oog nauwkeurig scherpstellen is niet echt makkelijk, er gaat wel een groen lampje branden als de scherpte bereikt is.

Als je van slow-photography bent gaat het allemaal best maar al snel zul je naar AF objectieven gaan verlangen.

Samen vattend het werkt allemaal wel, maar minder fijn als op een K2.

Vriendelijke Groet Gert Jan
« Laatst bewerkt op: 13 september 2012, 22:52:31 door 6x7 »
Mijn foto's in de PPG  :D

foto's op FlicR

PAJM

• Gast
Objectieven Pentax K2
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2012, 22:22:03 »
Ik heb een analoge Pentax K2 met een aantal lenzen, en overweeg nu om een digitale camera aan te schaffen, bijvoorbeeld een Pentax K5. Volgens de handleiding heeft de K5 een K-af2 vatting. Mijn vraag is: passen de objectieven van mijn K2 ook op de K5? Of heb ik een adapter nodig? En wat zijn de nadelen van zo'n adapter?