Auteur Topic: Externe harde schijf  (gelezen 3372 keer)

Offline amiganut

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Externe harde schijf
« Reactie #17 Gepost op: 6 september 2012, 23:21:30 »
Dat is niet waar. Veel fabrikanten hebben gekozen voor een tragere harde schijf om geld te besparen en de prijs laag te houden. Soms zelfs zo erg dat soms de snelheid lager lag dan de usb 2.0 poorten. In usb 3.0 is dat niet het geval, en dus halen die de max uit de 2.0 poort.
Sorry, maar daar sla je de plank wel heel erg mis. Sterker nog volgens mij sla je zonder dat er een plank in de buurt is. Zelf heb ik helaas al enkele USB2 hardeschijven gehad waarvan de behuizing defect is geraakt. In die behuizing mocht ik blij zijn met 50 MB/s. Na ze van hun USB2 schil ontdaan te hebben ging de snelheid in de pc op een sata poort naar een 70+ MB/s. Dat is toch meer dan de theoretisch max van 60MB/s van USB2.

In geval van 2,5 inch zijn er weinig hardeschijven die boven de 50MB/s uit komen. Wat nog wel als voordeel kan werken met een 2,5 inch USB3 hardeschijf is dat je op een USB3 geen Y kabel nodig hebt om hem van genoeg vermogen te voorzien. USB3 kaan namelijk max 1 ampere leveren per aansluiting en USB2 slechts een halve ampere. Meeste 2,5 inch USB hardeschijven hebben net iets meer nodig dan 1 aansluitig kan leveren. Een USB2 apparaat op een USB3 poort kan nog steeds maximaal 0,5 ampere per poort aan.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 6 september 2012, 23:21:30 »

Offline VWim

• Senior Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 6 september 2012, 21:52:02 »
alle tips zijn wel zo'n beetje genoemd. Belangrijker dan een usb 2.0 of 3.0 vindt ik echter dat het een 2.5" harde schijf is, deze kun je namelijk zonder externe voeding gebruiken. Erg handig als je met de laptop buiten zit, dan hoef je niet direct de haspel uit te rollen. Ook handig omdat je een dergelijke schijf in de toekomst bijvoorbeeld in de auto kunt gebruiken of aan je tv kunt hangen om even foto's te kijken.

Succes met je keuze!

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 6 september 2012, 20:11:45 »
Dat gedeelte bedoelde ik over de usb 2.0. Ik heb hier verschillende usb 2.0 harde schijven liggen en die snelheid ligt lager als wat usb 2.0 door kan voeren. Aangezien usb 3.0 harde schijven ervoor gebouwd zijn om sneller door te voeren ligt hun snelheid dus zobizo wel hoger als wat 2.0 door kan voeren. En haal je dus het maximale uit je 2.0 aansluiting.
Op die fiets, dacht dat je wou zeggen dat USB2 all schijven voor de bottleneck zorg.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline amiganut

• Full Member
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 6 september 2012, 11:35:40 »
Sorry maar hier kan ik niet echt bij. Het enige wat tegenwoordig verschilt tussen een USB 2 of een USB3 externe hardeschijf is de interface tussen USB en SATA. Een Sata hardeschijf die maximaal 90MB/s kan halen over SATA zal op een USB 2 interface maximaal 60 MB/s gaan halen. Maar zet die zelfde hardeschijf op een USB3 interface zal die sneller worden op USB3 maar aangesloten op USB2 zit je weer tegen de beperking van USB2 aan. Het zou zelfs kunnen zijn dat een USB3 SATA interface op USB2 trager is dan een USB2 SATA interface op USB2.

De interface zal immers het beste werken op z'n native snelheid en niet op z'n compatibiliteits modus.

Een UDMA133 IDE schijf zal ook niet sneller presteren op een PIO4 controller dan een PIO4 schijf.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 6 september 2012, 01:21:40 »
Voordeel van usb 3.0 ten opzichte van 2 is dat ondanks de 2.0 poort, vaak de snelheid hoger ligt. Bij veel externe harde schijven ligt namelijk de snelheid lager dan wat usb 2.0 maximaal door kan voeren. Bij usb 3.0 is dit niet het geval, en dus in bijna alle gevallen profijt van hogere snelheid :)

Hoger zal je bedoelen  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #12 Gepost op: 5 september 2012, 19:33:20 »
Gewoon USB3 kopen, USB3 past namelijk gewoon op USB2 of USB1 zonder problemen of adaptor.

Slijten valt nog wel mee opzich, vaak gaan niet de platers kapot, de schijven waar de info op staat maar de koppen of iets anders. Je zal dan de platers over kunnen zetten of uit kunnen laten lezen door speciaal bedrijf maar dat is best duur. Backups maken dus.

KLeine 2.5" schijven hebben aan USB genoeg dus je hebt dan simpel weg 1 kabeltje voor data en voeding ideaal voor je laptop als je onderweg ben, voor thuis zal ik 3.5" halen die zijn wat goedkoper en sneller. Deze hebben dan een aparte voeding, gewoon een blok die dan naar de stopcontact gaat.

1TB 2.5" schijfje kost zo rond de €90 en dat werkt dan als een grote USB stick. USB kabeltje in de laptop en werken.
Western digital heeft ook 2TB €170
Ok, USB 3.0 dus, wist niet dat die ook gewoon op 2.0 konden. Ik zal van het weekend eens gaan rond kijken...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 5 september 2012, 19:21:48 »
Dat zou dus voor mij een USB2.0 moeten worden, aangezien mijn laptop geen 3.0 ondersteund.
Alleen je zegt dat de schijven slijten? Dat zou dus ook inhouden dat de data die erop staat verloren kan gaan? Hoe is dit te controleren?
En aparte voeding, is dat beter/gunstiger of maakt dat niet uit?

Gewoon USB3 kopen, USB3 past namelijk gewoon op USB2 of USB1 zonder problemen of adaptor.

Slijten valt nog wel mee opzich, vaak gaan niet de platers kapot, de schijven waar de info op staat maar de koppen of iets anders. Je zal dan de platers over kunnen zetten of uit kunnen laten lezen door speciaal bedrijf maar dat is best duur. Backups maken dus.

KLeine 2.5" schijven hebben aan USB genoeg dus je hebt dan simpel weg 1 kabeltje voor data en voeding ideaal voor je laptop als je onderweg ben, voor thuis zal ik 3.5" halen die zijn wat goedkoper en sneller. Deze hebben dan een aparte voeding, gewoon een blok die dan naar de stopcontact gaat.

1TB 2.5" schijfje kost zo rond de €90 en dat werkt dan als een grote USB stick. USB kabeltje in de laptop en werken.
Western digital heeft ook 2TB €170
« Laatst bewerkt op: 5 september 2012, 19:25:50 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #10 Gepost op: 5 september 2012, 19:14:16 »
- USB behuizing, USB 3.0 is sneller, maar alleen als je pc dat ondersteund (aan de andere kant wel toekomstbestendig).
- snelle schijven slijten sneller, maar het gebruik van zo'n schijf is ook niet heel hoog, dus zal dat het probleem niet zijn.
- Er zijn aansluitingen die geen aparte netvoeding nodig hebben voor grote schijven, maar dubbele USB benutten.
Dat zou dus voor mij een USB2.0 moeten worden, aangezien mijn laptop geen 3.0 ondersteund.
Alleen je zegt dat de schijven slijten? Dat zou dus ook inhouden dat de data die erop staat verloren kan gaan? Hoe is dit te controleren?
En aparte voeding, is dat beter/gunstiger of maakt dat niet uit?
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 5 september 2012, 18:46:35 »
Bij mij staat er een LaCie 2Tb netwerkschijf in de meterkast aangesloten op het Ziggo modem/router. Beretraag, zeker als je via wifi aan het backuppen bent maar héél veilig - hij hoeft niet van zijn plaats om hem te gebruiken. Ben trouwens niet zo kapot van het interface van LaCie of van de lees en schrijfsnelheden - ze zijn echter goedkoop, betrouwbaar en goed inzetbaar. Het SOC is wel erg inefficient en oud, ik had hogere netwerksnelheden verwacht via bijv. powerline.
Komt dat het over het netwerk gaat, eingelijk zijn al die schijven dan traag of je moet er de hoofdprijs voor betalen.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

newmikey2

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 4 september 2012, 23:10:12 »
Bij mij staat er een LaCie 2Tb netwerkschijf in de meterkast aangesloten op het Ziggo modem/router. Beretraag, zeker als je via wifi aan het backuppen bent maar héél veilig - hij hoeft niet van zijn plaats om hem te gebruiken. Ben trouwens niet zo kapot van het interface van LaCie of van de lees en schrijfsnelheden - ze zijn echter goedkoop, betrouwbaar en goed inzetbaar. Het SOC is wel erg inefficient en oud, ik had hogere netwerksnelheden verwacht via bijv. powerline.

Offline amiganut

• Full Member
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 4 september 2012, 21:46:56 »
Ik heb zelf erg goede ervaring met Western Digital hardeschijven. Zowel intern als extern.

USB3 vind ik zelf een beetje overkill voor een simpele hardeschijf. USB2 is snel genoeg voor een hardeschijf. Zelf haal ik met veel geluk een 50 MB/s terwijl USB2 meer dan genoeg moet zijn voor 60MB/s USB3 bied ruimte voor 600MB/s. De snelste hardeschijf haalt maximaal 120MB/s maar dat is dan ook een Western Digital Velociraptor. Overige drives houden op bij 90MB/s Maar dat is uit gaan van dat de externe drive de traagste schakel is.

Echter halen laptop hardeschijfjes vaak die 50MB/s niet die ik op mijn gewone PC over USB2 haal.

Op mijn PC is overigens de USB2 drive de traagste schakel aangezien de drives in de PC in een RAID 0 opstelling staan en via gigabitlan snelheden van 100MB/s zijn gemeten.

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #6 Gepost op: 4 september 2012, 21:16:20 »
Leuke aanbieding bij Bol.com (gratis verzending)

LaCie 2TB Minimus USB 3.0 voor 119,00

http://www.bol.com/nl/p/lacie-2tb-minimus-usb-3-0/1003004011223167/

Heb deze vandaag zelf ook besteld. Zo' schijf gaat weer een langere tijd mee dus voor USB 3.0 gekozen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #5 Gepost op: 4 september 2012, 20:44:10 »
Ik heb een wat oudere laptop(van de zaak), maar die ondersteund volgens mij geen USB3.0. Hoe kan ik zien dat dat ook echt zo is???
USb3 is vaak blauw plastic aan de binnen kant inplaast van zwart.
Maar USB3 is pas sinds eind vorig jaar te vinden op laptops dus gaat er maar niet vanuit maar USB3 schijf kan je gewoon op USB2 aansluiten geen probleem maar als je eens een USB computer koop dan heb je er wel baat bij en dat voor 5euro meer...
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #4 Gepost op: 4 september 2012, 20:13:22 »
Ik heb een wat oudere laptop(van de zaak), maar die ondersteund volgens mij geen USB3.0. Hoe kan ik zien dat dat ook echt zo is???
Greetz Wesly

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 4 september 2012, 19:57:16 »
Echt slechte schijven zijn er niet meer denk ik. Dingen om op te letten:

- Kies je voor een grote of een kleine schijf (energiegunstiger zijn de kleine schijven).
- USB behuizing, USB 3.0 is sneller, maar alleen als je pc dat ondersteund (aan de andere kant wel toekomstbestendig).
- snelle schijven slijten sneller, maar het gebruik van zo'n schijf is ook niet heel hoog, dus zal dat het probleem niet zijn.
- Energiezuiniger is een mogelijkheid.
- Er zijn aansluitingen die geen aparte netvoeding nodig hebben voor grote schijven, maar dubbele USB benutten.
« Laatst bewerkt op: 4 september 2012, 23:16:31 door RonHendriks »

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
Externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 4 september 2012, 19:41:44 »
Het wordt hoog tijd dat ik een Externe harde schijf ga aanschaffen, want iedere keer alles op een DVD branden schiet ook niet echt op en mijn laptopje begint een beetje te overstromen.
Ik zit te denken aan een schijf van 2TB, daar moet ik voorlopig wel mee vooruit kunnen. Maar wat is nu een goede? Welke gebruiken jullie of hebben jullie gebruikt? Budget is ongeveer €100,-
Greetz Wesly