Auteur Topic: Pentax nieuws in aanloop naar Fotokina  (gelezen 27952 keer)

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re: Pentax nieuws in aanloop naar Fotokina
« Reactie #206 Gepost op: 12 september 2012, 23:24:53 »
Citaat van: Asahiflex van het andere forum over het bericht op het grote internationale pentax forum
Dit was Adam's originele bericht:

Originally Posted by  Adam: I've been told that the products announced a couple of days ago, as well as all the products announced so far this year by Pentax, have all been part of the Hoya product roadmap for Pentax, rather than Ricoh's doing. Ricoh's big plans for Pentax are supposedly secret and internal, and as such, rumors surrounding them will be minimal. "Big plans" means that there will be an FF and pro gear- the release date of the FF is not certain right now, but it is very likely that it will at least be mentioned at CP+ 2013. You guys are going to have to trust me that I didn't just make this up :-)In other words, the K-5 II can be more or less seen as a stop-gap measure :-) I'm going to hang on to my K-5 I and wait patiently until next summer. To give Ricoh some credit, you can't exactly design, develop, and deploy a groundbreaking new body over the course of just 1 year...:-)

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #206 Gepost op: 12 september 2012, 23:24:53 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #205 Gepost op: 12 september 2012, 23:20:07 »
Die mogen de weg niet op. (raceklasse) je bedoelt waarschijnlijk een GT2/ GT2 RS / GT3 of een GT3 RS  :D
Ik bedoelde echt de GT4, een aanhanger naar de Nordschleife kan er dan ook wel af  ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #204 Gepost op: 12 september 2012, 22:21:11 »
http://www.pentaxforums.com/news/ned-bunnell-to-retire-as-president-of-pentax-usa.html

Ik had er al een ander topic voor aangemaakt..... ;)
Anders gaan er teveel dingen door elkaar lopen ben ik bang.....

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #202 Gepost op: 12 september 2012, 21:28:54 »

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #200 Gepost op: 12 september 2012, 21:27:43 »
Hmmm,
de nieuwe D600 ziet er niet slecht uit. Toch niet te pronkerig, he?  :evil:

Patser  :D :D :D :D

Weet je, iedereen moet doen en laten waar die zin in heeft.
Zoals gezegd, de meesten zullen met de K5 uit de voeten kunnen, sommigen zullen de K5II gaan kopen en anderen wachten op de K3 of hoe die ook mag gaan heten.
Enige reactie die je uitlokt is als de argumenten soms minder "valide" klinken om een overstap te rechtvaardigen, maar ook dat is voor iedereen verschillend.
Er zijn ook mensen die een andere auto kopen "omdat de asbak vol zit". Ieder zijn ding.

Ik heb laatste twee jaar behoorlijk geïnvesteerd en er zijn ongetwijfeld genoeg mensen die vinden dat dit onzin is, ik een patser ben en weet ik veel wat nog meer.
Fijn, is niet mijn probleem, maar probleem van de ander toch?
Er zijn fotografen die al jaren met slecht twee zoomlenzen werken en daar heel happy me zijn. En soms groei je uit bepaalde apparatuur / accessoires.

newmikey2

• Gast

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #198 Gepost op: 12 september 2012, 21:04:55 »
Hmmm,

de nieuwe D600 ziet er niet slecht uit. Toch niet te pronkerig, he?  :evil:

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #197 Gepost op: 12 september 2012, 20:44:43 »
ik krijg toch steeds de indruk dat je graag iets wilt waar je mee pronken kan ,er bij wilt horen en dat je voor je gevoel de verkeerde investering hebt gedaan,neem je verlies, verkoop en stap over.

Al je liever hebt dat ik een Pentax vergelijk met een Lada, dan moet je het maar zeggen (dit wordt nu toch wel echt spijkers op laag water zoeken).

Ik denk dat de vergelijking die ik maakte toch niet zo moeilijk te interpreteren is?

Met een topmodel in je product range  verkoop je veel meer andere camera's want die topmodellen zijn toch te duur en exclusief voor grote verkoopvolumes. Ze zijn wel fantastisch voor je imago.
Het gaat hier niet om mij, het gaat hier om het feit dat mensen zich graag identificeren met iets exclusiefs (en dat heb ik niet uitgevonden, dat leer je in elke fatsoenlijke opleiding sales en marketing). Dat doet verkopen.

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #196 Gepost op: 12 september 2012, 20:01:22 »

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline maarten70

• Senior Member
  • **
« Reactie #195 Gepost op: 12 september 2012, 19:45:12 »
Maakt Pentax ook al ovens dan?  :D :D :D :D :D

Blijft leuk :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #194 Gepost op: 12 september 2012, 19:22:42 »

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #193 Gepost op: 12 september 2012, 19:16:56 »
Wel, dan mogen ze dringend gaan beginnen.

1. Mensen kopen wat ze veel zien/horen. (Als het alomtegenwoordig is zal het wel goed zijn).
Maar als je TV reclame ziet: Canon of Nikon. Als je een tijdschrift openslaat: Canon of Nikon. Nergens Pentax te bespeuren. In de meeste winkels (zeker de grote ketens ) Geen Pentax

2. Mensen willen helden
Hoeveel mensen zouden er wereldwijd naar de Olympische spelen gekeken hebben?
En wat zie je daar? Canon en Nikon. Weliswaar de professionele cameras (Pentax kan je daar dus niet zien natuurlijk)

Usain Bolt die na zijn overwinning een Nikon camera (D4) neemt om foto's te maken? Dat zou een Pentax moeten zijn maar dan moet je wel een professioneel model hebben (en een 645 hoort op zo een manifestaties niet thuis. Een FF - met geweldig autofocus systeem - wel)
Daarmee verkoop je camera's!
En Nikon zal er geen D4s meer door verkopen maar wel hun goedkopere modellen (en die kopers voelen zich dan allemaal een beetje echt de fotograaf met wiens camera de held foto's neemt na zijn geweldige prestatie).

Om nog maar eens de vergelijking met de autowereld te maken: Iedereen droomt van een Porsche 911, weinigen kunnen hem betalen. Maar dankzij die Carrera verkoopt Porsche wel heel erg veel Cayennes (en die volumes hadden ze nodig om te kunnen blijven bestaan).

ik krijg toch steeds de indruk dat je graag iets wilt waar je mee pronken kan ,er bij wilt horen en dat je voor je gevoel de verkeerde investering hebt gedaan,neem je verlies, verkoop en stap over.
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #192 Gepost op: 12 september 2012, 19:05:47 »
Daar ben ik het niet mee eens, Lennart. Een GT4 is toch wel erg leuk ;D

Die mogen de weg niet op. (raceklasse) je bedoelt waarschijnlijk een GT2/ GT2 RS / GT3 of een GT3 RS  :D

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #191 Gepost op: 12 september 2012, 19:01:15 »
Daar ben ik het niet mee eens, Lennart. Een GT4 is toch wel erg leuk ;D
« Laatst bewerkt op: 12 september 2012, 19:05:05 door C20v »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #190 Gepost op: 12 september 2012, 18:37:53 »

Om nog maar eens de vergelijking met de autowereld te maken: Iedereen droomt van een Porsche 911, weinigen kunnen hem betalen. Maar dankzij die Carrera verkoopt Porsche wel heel erg veel Cayennes (en die volumes hadden ze nodig om te kunnen blijven bestaan).

Een echte autoliefhebber droomt niet van een 911. Een 911 is de sportwagen die mensen kopen die geen verstand van auto's hebben maar gewoon veel geld.
Een 911 is goed. Tuurlijk hij is snel, goed gebouwd en gaat als een gek de bocht door. Er is echter 1 belangrijk punt dat er mist: emotie.
De 911 heeft dit totaal niet. Een echte autoliefhebber koopt een Lotus, een Caterham, een Ariel of een Noble.

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #189 Gepost op: 12 september 2012, 18:28:20 »
Over het algemeen hebben Aziatische bedrijven (zoals Hoya) de ballen verstand van marketing, Ricoh is een Amerikaans bedrijf en ik heb er vertrouwen in dat zij het veel beter gaan doen wat marketing & imagovorming betreft

Wel, dan mogen ze dringend gaan beginnen.

1. Mensen kopen wat ze veel zien/horen. (Als het alomtegenwoordig is zal het wel goed zijn).
Maar als je TV reclame ziet: Canon of Nikon. Als je een tijdschrift openslaat: Canon of Nikon. Nergens Pentax te bespeuren. In de meeste winkels (zeker de grote ketens ) Geen Pentax

2. Mensen willen helden
Hoeveel mensen zouden er wereldwijd naar de Olympische spelen gekeken hebben?
En wat zie je daar? Canon en Nikon. Weliswaar de professionele cameras (Pentax kan je daar dus niet zien natuurlijk)

Usain Bolt die na zijn overwinning een Nikon camera (D4) neemt om foto's te maken? Dat zou een Pentax moeten zijn maar dan moet je wel een professioneel model hebben (en een 645 hoort op zo een manifestaties niet thuis. Een FF - met geweldig autofocus systeem - wel)
Daarmee verkoop je camera's!
En Nikon zal er geen D4s meer door verkopen maar wel hun goedkopere modellen (en die kopers voelen zich dan allemaal een beetje echt de fotograaf met wiens camera de held foto's neemt na zijn geweldige prestatie).

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #188 Gepost op: 12 september 2012, 18:19:32 »
Waar is de like-button?  ;C

Speciaal voor jouw ... nu op mijn facebook  :evil:

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #187 Gepost op: 12 september 2012, 18:13:58 »

Offline kultfunk

• Pentaxian
  • **
    • pics by Kultfunk
« Reactie #186 Gepost op: 12 september 2012, 17:38:54 »

terrific stove by KultFunk, on Flickr

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #185 Gepost op: 12 september 2012, 16:22:55 »
Het vroegtijdig vrijgeven van dit soort informatie bevordert dan dus juist innovatie. Je geeft zelf al een dat Canon vervolgens zal proberen Pentax te overtreffen, door drie of vier maanden later bijvoorbeeld met een nog lager EV voor AF te komen. Pentax zal hier vervolgens ook weer op willen reageren door nog harder te pushen voor nóg betere prestaties richting de release, de release naar voren te schuiven, of met andere functies de klant over de streep te trekken.

Bescherming kan in zekere zin innovatie belemmeren. Het is voor een bedrijf misschien begrijpelijk, voor de consument is het allerminst voordelig in wat voor opzicht dan ook (prijs, techniek, kwaliteit).
Het is oude bedrijfscultuur, ook al valt er binnen een bedrijf nog wel iets voor te zeggen, voor consumenten levert het echt niets op. Ik zeg niet dat Pentax als enige deze dingen bekend moet maken, ik denk dat als één van de fabrikanten begint met meer openheid, de anderen ook snel worden gedwongen tot meer openheid.

Stel je speelt een pokerspel met miljoeneninzet laat jij de tegenstander dan in jouw kaarten kijken?

Citaat
Ik hoef nu niet perse een FF, maar de vergelijkingen met een vrachtwagen gaat een beetje mank. Het gaat hier meer om een merk dat wel personen-auto's verkoopt, maar waarbij je van merk moet wisselen zodra je kinderen krijgt omdat ze geen modellen met een achterbank verkopen. Prima auto's, maar geen doorgroeimogelijkheden, jammer want als de gezinsauto's net zo goed zouden zijn als de 2-zitters zouden ze het best goed doen.

Een leuke metafoor als je het begrip concurrentie buiten beschouwing laat.
Om de vergelijking iets meer door te trekken naar de realiteit en schaalniveau dan kun je Canon en Nikon voorstellen als Toyota en Honda terwijl Pentax vergelijkbaar is met Suzuki.
Als Suzuki komt met een super deluxe limousine en een hypercar dan zijn er maar weinig mensen die dit willen hebben. (ik zie het al voor me  :clap2: )
Dat komt door het imago, dat is niet iets wat je in één keer hebt of kunt produceren dat moet je door de jaren heen ontwikkelen en geloof me dat heeft veel tijd en geld nodig.
Over het algemeen hebben Aziatische bedrijven (zoals Hoya) de ballen verstand van marketing, Ricoh is een Amerikaans bedrijf en ik heb er vertrouwen in dat zij het veel beter gaan doen wat marketing & imagovorming betreft

Citaat
......................Ook dit is weer een mooi voorbeeld van gesloten/openheid. Voor consumenten is het funest, ik durf zelfs te denken dat zo'n open systeem ook voor de fabrikanten tot meer verkopen zou leiden, je hoeft immer niet meer zo lang te wikken en wegen. Mensen verlaten je merk misschien sneller, maar je kan ook sneller mensen aantrekken van andere merken met slechts één gewild product. Om het auto-voorbeeld er bij te halen, hierbij is het wisselen van merk een stuk makkelijker en dit werkt prima. Moet je je voorstellen dat je steeds opnieuw je rijbewijs moet halen/betalen als je van merk wisselt, dan denk je nog wel 3 keer na.

Het gevaar wat je hiermee kweekt is monopolie of oligopolie en gaat op den duur ten nadele van de consument werken.

Merkverbondenheid is inderdaad wat bedrijven tegenwoordig proberen te/willen creëren de vraag is alleen hoe ver je als consument wilt gaan.
Iedereen weet dat Apple een trouwe aanhang heeft, er hoeft maar één verkeerd woord te vallen over een nieuw Apple product en jij krijgt gelijk al tig reacties over je heen.
Het doet mij een beetje denken aan een fanclub van een voetbalclub om maar een situatie te schetsen: op het veld laat de club niks zien terwijl de aanhang stellig beweerd dat het de beste club is.
Dit soort mensen verliezen de realiteit en zien niet in dat het gras groener is ergens anders en toch blijven ze volhouden.
Bij een voetbalclub kan ik mij dat goed voorstellen want sport is emotie maar bij een Japanse fabrikant die fototoestelletjes in massaproductie produceerd gaat de vergelijking volledig krom.

De Pentax 645D is een mooi voorbeeld van imagovorming die in de toekomst zijn vruchten zou kunnen afwerpen.
Wat Pentax (Hoya) namelijk gedaan heeft is een bepaalde markt gepakt en een eigen segment aangemaakt want daar liggen de meeste kansen aangezien daar geen concurrentie is.
Wat heeft dit te maken met imagovorming? Toevallig is deze markt gericht op professionals en deze doelgroep stelt hoge eisen aan producten, service, garantie e.d.
Als Pentax erin slaagd dit op orde te krijgen creëren zij hier (een vaste) aanhang wat goed is voor verdere productontwikkeling en versterkt de positie op de markt en dus het imago.
Op termijn (en als alles goed verloopt) kan dit als vaste basis dienen om meer personen in deze doelgroep te bereiken.
Je hebt dan een professionele service, en een vaste (professionele) aanhang gecreerd, en een bepaald marktaandeel opgeist en imago gecreerd.
Als er vervolgens behoefte is aan een FF dan is er veel minder investerings risico want je stemt het product af op de voorgenomen gebruikersgroep (en daar bedoel ik niet de gemiddelde hobbyist mee die zit te schreeuwen om een FF).

Als je nu een pentax gebruiker bent die al jaren zit te wachten op een FF die maar niet komt dan bestaat de kans dat je er nog een paar jaartjes bij op moet tellen (gezien de huidige situatie).
« Laatst bewerkt op: 12 september 2012, 16:31:33 door Berend »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #184 Gepost op: 12 september 2012, 16:13:23 »
+1, Eric.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #183 Gepost op: 12 september 2012, 15:06:00 »
Verhitte discussie soms terwijl het toch maar gaat om een camera of fotografie waar de meesten hier hun brood niet mee hoeven te verdienen. Lighten up, ieder maakt voor zichzelf de keuze waar hij zich goed bij vindt. Voor mezelf is dat op weg naar een merk waar ik een stap kan zetten die bij Pentax niet mogelijk is maar ik kan me goed voorstellen dat voor de meesten Pentax meer dan genoeg biedt. Pentax is qua producten ook een prima merk, alleen jammer dat de gekende third parties nog amper Pentax zien staan bij het uitbrengen van hun producten. Teleconverters, nieuwe objectieven, diverse accessoires, bij Pentax kom je er steeds bekaaider vanaf.

Heb zelf een overstap eerder overwogen maar kwam toch bij Pentax uit als ik alles bij elkaar optelde. Inmiddels is telewerk echter het gene wat ik primair doe en buiten de Sigma 500mm f4 is er voor Pentax niet heel veel beschikbaar waar ik een stap mee kan zetten. Ik zou nog naar een Sigma 50-500mm kunnen gaan of een oudere 300mm f2.8 maar de 50-500mm is geen grote stap t.o.v. mijn 150-500mm en een prime is mij niet flexibel genoeg voor telewerk. 

Ik word in ieder geval geen betere fotograaf door die overstap, wie daar vanuit gaat kan beter eerste de finesse van het fotograferen onder de knie krijgen met de spullen die nu in bezit zijn. De uitrusting maakt niet de fotograaf maar het kan wel prettig zijn als bepaalde uitrusting ook beschikbaar is om het uiterste te halen uit te je mogelijkheden.

jjw

• Gast
« Reactie #182 Gepost op: 12 september 2012, 14:43:30 »
Ik heb verder geen mening meer over de K5II maar ik weet wel dat als je al een jaar van te voren(of langer) een product gaat releasen van volgend jaar komt er een camera met een af tot -3 ev, dat de canikon fabrikanten dus een jaar hebben om te zorgen dat ze een -3,1ev af hebben(om het heel kinderachtig te zeggen). Als je innovatie hebt moet je dat niet van te voren aankondigen, maar pas op het moment zelf.

Openheid is inderdaad een mooi streven Jordy 100% eens, maar volgens mij is het meest gesloten bedrijf ter wereld ook direct de allergrootste (beurswaarde dan....)
Volgens mij staat er vandaag iets te lanceren.....? Zijn daar al specs van bekend op een roadmap? :-\

-Dat Pentax als enige camerafabrikant zijn toekomstplannen bekend zou moeten maken, lijkt mij een buitengewoon vreemde oplossing en ook nog eens een recept voor een zo snel mogelijk faillissement. Wat zullen al die andere fabrikanten lachen als ze al ver van te voren weten wat Pentax van plan is! Waarom denken jullie eigenlijk dat niemand dit doet, niet alleen op cameragebied maar ook niet bij bijv. autos? Wat een rare manier om "je merk" een goed hart toe te dragen door zoiets voor te stellen.

Het vroegtijdig vrijgeven van dit soort informatie bevordert dan dus juist innovatie. Je geeft zelf al een dat Canon vervolgens zal proberen Pentax te overtreffen, door drie of vier maanden later bijvoorbeeld met een nog lager EV voor AF te komen. Pentax zal hier vervolgens ook weer op willen reageren door nog harder te pushen voor nóg betere prestaties richting de release, de release naar voren te schuiven, of met andere functies de klant over de streep te trekken.

Bescherming kan in zekere zin innovatie belemmeren. Het is voor een bedrijf misschien begrijpelijk, voor de consument is het allerminst voordelig in wat voor opzicht dan ook (prijs, techniek, kwaliteit).
Het is oude bedrijfscultuur, ook al valt er binnen een bedrijf nog wel iets voor te zeggen, voor consumenten levert het echt niets op. Ik zeg niet dat Pentax als enige deze dingen bekend moet maken, ik denk dat als één van de fabrikanten begint met meer openheid, de anderen ook snel worden gedwongen tot meer openheid.

@ Soap, ik neem aan dat je naar Apple verwees? Apple staat inderdaad niet bekend om zijn openheid, maar heeft ook weinig concurrenten die hetzelfde soort producten verkoopt. Premium price, klasse-apart design, uniek besturingssysteem. Daarnaast geeft ook Apple geregeld presentaties over toekomstige producten dacht ik zo? Daarnaast, kijk eens naar Android, zo open kan het dus ook werken.

-Dat Pentax een FF model zou moeten hebben om te kunnen blijven meespelen vind ik ook nog steeds een vreemde stelling. Dat doen Olympus, Panasonic en Sigma toch ook niet? Waarom moet je een vrachtwagen bouwen om als automerk mee te spelen als je je hebt toegelegd op de betere middenklasse personenauto?

Ik hoef nu niet perse een FF, maar de vergelijkingen met een vrachtwagen gaat een beetje mank. Het gaat hier meer om een merk dat wel personen-auto's verkoopt, maar waarbij je van merk moet wisselen zodra je kinderen krijgt omdat ze geen modellen met een achterbank verkopen. Prima auto's, maar geen doorgroeimogelijkheden, jammer want als de gezinsauto's net zo goed zouden zijn als de 2-zitters zouden ze het best goed doen.

-Dan als laatste het merkgerichte denken: het is maar een merk, mensen! Je gebruikt het als je er plezier aan beleeft en als het aan je eisen voldoet - anders niet. Daar hoort géén sentimentaliteit bij, net zo min als bij het soort afwasmiddel wat je gebruikt. Elke keer als je een nieuwe camera koopt, ben je aan jezelf verschuldigd om de afweging te maken of je misschien veel te winnen hebt bij een model van een andere fabrikant, inclusief een financiele afweging van het resultaat van zo'n systeemwissel. Niemand is te verwijten dat hij "verraad pleegt" of zoiets door "over te stappen" - mensen maken gewoon een consumenten beslissing en dat gebeurt dagelijks bij vele producten.

Ik heb wel vaker geroepen dat dat koketteren met het "Pentaxiaan" zijn ietwat verneukeratief is - het schept een vals soort "wij-gevoel" wat er niet hoort te zijn. Ik vind het heerlijk om deel te nemen aan dit forum omdat ik hier veel leer over het merk/type camera wat ik nu bezit, niet omdat ik me sentimenteel met het merk verbonden voel. Zou het erg zijn als Pentax zou verdwijnen? Weet ik veel, was het erg dat Kodak ermee stopte? Lag daar iemand wakker van? "Wat zou je doen als Pentax stopte?" - nou, gewoon doorgaan met fotograferen totdat de vooruitgang in technologie de aankoop van een nieuw systeem dicteert, da's alles!

Dat is toch juist mooi :) Dat is toch ook wat je als merk wil bereiken, dat mensen zich verbonden voelen. Daarnaast komt dit merkgericht denken en vasthouden aan een merk volgens mij veel meer voort uit het feit dat mensen zich door investeringen financieel ingraven in een merk. Moet je eens bedenken wat er zou gebeuren als er een universele mount voor camera's/lenzen zou komen. Ik ben vóór! Canon een betere camera? Mooi, je kan je lenzen houden en wisselt naar een Canon body, 2 jaar later Nikon, Pentax of Sony? Geen enkel probleem. De compactheid en ergonomie van een Pentax, met als het nodig is een teletoeter van Canon?

Ik denk dat er weinig mensen over zouden blijven die nog terug zouden deinzen voor het (uit)wisselen van merken. Als ik voor hetzelfde geld een jaartje of 2 een uitstapje naar Nikon kan maken zonder gigantisch te verliezen dan zou ik het zo doen.

Ook dit is weer een mooi voorbeeld van gesloten/openheid. Voor consumenten is het funest, ik durf zelfs te denken dat zo'n open systeem ook voor de fabrikanten tot meer verkopen zou leiden, je hoeft immer niet meer zo lang te wikken en wegen. Mensen verlaten je merk misschien sneller, maar je kan ook sneller mensen aantrekken van andere merken met slechts één gewild product. Om het auto-voorbeeld er bij te halen, hierbij is het wisselen van merk een stuk makkelijker en dit werkt prima. Moet je je voorstellen dat je steeds opnieuw je rijbewijs moet halen/betalen als je van merk wisselt, dan denk je nog wel 3 keer na.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2012, 15:14:28 door jjw »