Het vroegtijdig vrijgeven van dit soort informatie bevordert dan dus juist innovatie. Je geeft zelf al een dat Canon vervolgens zal proberen Pentax te overtreffen, door drie of vier maanden later bijvoorbeeld met een nog lager EV voor AF te komen. Pentax zal hier vervolgens ook weer op willen reageren door nog harder te pushen voor nóg betere prestaties richting de release, de release naar voren te schuiven, of met andere functies de klant over de streep te trekken.
Bescherming kan in zekere zin innovatie belemmeren. Het is voor een bedrijf misschien begrijpelijk, voor de consument is het allerminst voordelig in wat voor opzicht dan ook (prijs, techniek, kwaliteit).
Het is oude bedrijfscultuur, ook al valt er binnen een bedrijf nog wel iets voor te zeggen, voor consumenten levert het echt niets op. Ik zeg niet dat Pentax als enige deze dingen bekend moet maken, ik denk dat als één van de fabrikanten begint met meer openheid, de anderen ook snel worden gedwongen tot meer openheid.
Stel je speelt een pokerspel met miljoeneninzet laat jij de tegenstander dan in jouw kaarten kijken?
Ik hoef nu niet perse een FF, maar de vergelijkingen met een vrachtwagen gaat een beetje mank. Het gaat hier meer om een merk dat wel personen-auto's verkoopt, maar waarbij je van merk moet wisselen zodra je kinderen krijgt omdat ze geen modellen met een achterbank verkopen. Prima auto's, maar geen doorgroeimogelijkheden, jammer want als de gezinsauto's net zo goed zouden zijn als de 2-zitters zouden ze het best goed doen.
Een leuke metafoor als je het begrip concurrentie buiten beschouwing laat.
Om de vergelijking iets meer door te trekken naar de realiteit en schaalniveau dan kun je Canon en Nikon voorstellen als Toyota en Honda terwijl Pentax vergelijkbaar is met Suzuki.
Als Suzuki komt met een super deluxe limousine en een hypercar dan zijn er maar weinig mensen die dit willen hebben. (ik zie het al voor me :clap2: )
Dat komt door het imago, dat is niet iets wat je in één keer hebt of kunt produceren dat moet je door de jaren heen ontwikkelen en geloof me dat heeft veel tijd en geld nodig.
Over het algemeen hebben Aziatische bedrijven (zoals Hoya) de ballen verstand van marketing, Ricoh is een Amerikaans bedrijf en ik heb er vertrouwen in dat zij het veel beter gaan doen wat marketing & imagovorming betreft
......................Ook dit is weer een mooi voorbeeld van gesloten/openheid. Voor consumenten is het funest, ik durf zelfs te denken dat zo'n open systeem ook voor de fabrikanten tot meer verkopen zou leiden, je hoeft immer niet meer zo lang te wikken en wegen. Mensen verlaten je merk misschien sneller, maar je kan ook sneller mensen aantrekken van andere merken met slechts één gewild product. Om het auto-voorbeeld er bij te halen, hierbij is het wisselen van merk een stuk makkelijker en dit werkt prima. Moet je je voorstellen dat je steeds opnieuw je rijbewijs moet halen/betalen als je van merk wisselt, dan denk je nog wel 3 keer na.
Het gevaar wat je hiermee kweekt is monopolie of oligopolie en gaat op den duur ten nadele van de consument werken.
Merkverbondenheid is inderdaad wat bedrijven tegenwoordig proberen te/willen creëren de vraag is alleen hoe ver je als consument wilt gaan.
Iedereen weet dat Apple een trouwe aanhang heeft, er hoeft maar één verkeerd woord te vallen over een nieuw Apple product en jij krijgt gelijk al tig reacties over je heen.
Het doet mij een beetje denken aan een fanclub van een voetbalclub om maar een situatie te schetsen: op het veld laat de club niks zien terwijl de aanhang stellig beweerd dat het de beste club is.
Dit soort mensen verliezen de realiteit en zien niet in dat het gras groener is ergens anders en toch blijven ze volhouden.
Bij een voetbalclub kan ik mij dat goed voorstellen want sport is emotie maar bij een Japanse fabrikant die fototoestelletjes in massaproductie produceerd gaat de vergelijking volledig krom.
De Pentax 645D is een mooi voorbeeld van imagovorming die in de toekomst zijn vruchten zou kunnen afwerpen.
Wat Pentax (Hoya) namelijk gedaan heeft is een bepaalde markt gepakt en een eigen segment aangemaakt want daar liggen de meeste kansen aangezien daar geen concurrentie is.
Wat heeft dit te maken met imagovorming? Toevallig is deze markt gericht op professionals en deze doelgroep stelt hoge eisen aan producten, service, garantie e.d.
Als Pentax erin slaagd dit op orde te krijgen creëren zij hier (een vaste) aanhang wat goed is voor verdere productontwikkeling en versterkt de positie op de markt en dus het imago.
Op termijn (en als alles goed verloopt) kan dit als vaste basis dienen om meer personen in deze doelgroep te bereiken.
Je hebt dan een professionele service, en een vaste (professionele) aanhang gecreerd, en een bepaald marktaandeel opgeist en imago gecreerd.
Als er vervolgens behoefte is aan een FF dan is er veel minder investerings risico want je stemt het product af op de voorgenomen gebruikersgroep (en daar bedoel ik niet de gemiddelde hobbyist mee die zit te schreeuwen om een FF).
Als je nu een pentax gebruiker bent die al jaren zit te wachten op een FF die maar niet komt dan bestaat de kans dat je er nog een paar jaartjes bij op moet tellen (gezien de huidige situatie).