Auteur Topic: Pentax nieuws in aanloop naar Fotokina  (gelezen 28022 keer)

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Re: Pentax nieuws in aanloop naar Fotokina
« Reactie #131 Gepost op: 11 september 2012, 11:44:03 »
Over de K5 II: deze is de helft duurder dan de K30 terwijl de specs nauwelijks ontlopen. OK, de body is mooier en van mooier materiaal maar rechtvaardige dat het verschil?
Verliefd op de K-1

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #131 Gepost op: 11 september 2012, 11:44:03 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #130 Gepost op: 11 september 2012, 11:26:47 »
$6,999.95 ;)

Beetje out of my league ;)

Een K-5 II met minimale upgrades.. Dan mag de AF wel veel beter zijn. Het klinkt een beetje als een camera zoals de K-5 had moeten zijn. Komt er meer? Stilstand is achteruitgang.
wow ik zat er flink naast jammer genoeg....
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #129 Gepost op: 11 september 2012, 10:50:15 »
Over die lenzen:
- De 18-270 is dus een rebadged Tamron model maar dan bijna vier jaar later en met een msrp van $800 ipv $600. Sorry hoor maar dat vind ik echt zwak.
- De DA 560 kost hoeveel?!!!  ??? En voor dat geld geen 'limited' of '*' :-[
Verliefd op de K-1

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #128 Gepost op: 11 september 2012, 10:49:34 »
De K-5 IIs is denk ik wel interessant als upgrade voor huidige K-5 bezitters, neem de X-1 Pro maar als referentie.
De vraag is alleen 'hoe erg' de moire is................Ik kan me voorstellen dat er een aantal gebruikers teleurgesteld zijn.
De realiteit is echter dat Pentax een klein spelertje is in een momenteel onzeker economisch klimaat.
Bedrijven zijn dan terughoudener en vallen meer terug op de basis in plaats van te innoveren/uitbreiden (alhoewel ze hebben relatief wel veel releases).

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #127 Gepost op: 11 september 2012, 10:41:48 »
We hebben ook nog de mystery product, want nu pas 8 items en er zouden er 9 zijn.

Een FF verwacht ik ook pas in het voorjaar. Tsja een klein bedrijf heeft meer tijd nodig.

Mis je er niet nog 2? De X5 was al officieel gepresenteerd

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #125 Gepost op: 11 september 2012, 10:09:34 »
We hebben ook nog de mystery product, want nu pas 8 items en er zouden er 9 zijn.
Is dat niet die nieuwe HD coating?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #124 Gepost op: 11 september 2012, 10:09:10 »

Nee... ze moeten mij toch echt nog met iets gaan verrassen, anders ga ik voorzichtig toch eens uitrekenen wat ik er voor kan krijgen als ik de hele mikmak in de verkoop gooi en voor Nikon ga... Pentax, merk naar mijn hart, maar ik zie weinig toekomstmuziek. Na 2 jaar met de K5 en de huidige lens line-up is dit gewoon ondermaats. Zeker als je bedenkt dat Ricoh flink heeft geinvesteerd, dan verwacht je ook dat ze wat grootsere plannen laten zien. Grote woorden vlak na de overname maar ik zie er nog weinig van terug. Waar is bijvoorbeeld de instap DSLR, zo ongeveer hét belangrijkste in een DSLR lineup om geld te verdienen en nieuwe klanten binnen te halen. Waar is het nieuwe APS-C topmodel? Ik weet dat meer MP niet echt nodig is, maar je moet wel meegaan met de concurrentie, of jezelf in ieder geval op een andere manier onderscheiden. Zelfs de naamgeving is de wanhoop nabij, de II geleend van Canon, de 's' geleend van Nikon, kom dan op zijn minst op dit gebied nog met iets creatiefs. Het is mij allemaal iets te veel uitstellen, afstellen en de kat uit de boom kijken. Ik wil lef zien, winnaarsmentaliteit, op zijn minst in de vorm van aangekondigde producten voor de langere termijn, maar dan wel ook met harde release-data en niet '2013 of mogelijk later (als we toch nog niet durven)'

Het is niet dat ik nú in de markt lig voor een Full Frame, een absoluut top-model APS-C, telelenzen, of ander hoogwaardig glaswerk, maar ik wil doorgroeimogelijkheden zien binnen een merk die mij vertrouwen geven. Als die er niet lijken te zijn en er meer gericht lijkt te worden op de wat minder serieuze markt, met alle respect, van de Q en ik het gevoel krijg dat men de consument probeert uit te kleden met een zwaar over-priced update van de K5, dan vraag ik me af of ik nog verder wil investeren in een merk. Of dat het wellicht beter is om over te stappen naar een grotere speler met meer groeimogelijkheden, meer zekerheid en meer wil en mogelijkheden om te voldoen aan wat gebruikers graag willen zien?

Wat me het meeste tegenstaat aan Nikon(/Canon) in relatie tot Pentax is ergonomie, formaat, gewicht en prijs. Die eerste 3 zou je in dezelfde categorie kunnen rekenen. Niet bepaald technische dingen die de kwaliteit van je foto's bepalen, maar voor mij erg belangrijk. Er zijn op den duur echter consessies die ik bereid ben te maken, als ergonomie, formaat en gewicht nog de enige pluspunten worden tov de concurrentie.

Dat uitrekenen heb ik al gedaan. Zeg er wel eerlijk bij dat ik voor deze release al plannen had om over te stappen maar wat er nu uitkomt geeft me niet de indruk dat Pentax een grote stap voorwaarts gaat maken. De K-5 is een prima camera natuurlijk (quality control daar gelaten) maar ik verwacht wel wat meer innovatie nu Ricoh inmiddels orde op zaken moet heeft kunnen stellen bij Pentax.

Dat de concurrentie op weg lijkt om instap FF-camera's aan te bieden maakt voor mij de keuze er ook wat makkelijker op. Een Pentax FF is nog ver weg (if ever) en op APS-C gebied biedt Pentax momenteel weinig vernieuwends.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 11 september 2012, 10:06:40 »
Met de K5II als 'new flagship' ... <sigh>

Deze maand maar eens kijken wat mijn PENTAX gear 2e hands nog waard is :(

Een FF verwacht ik ook pas in het voorjaar. Tsja een klein bedrijf heeft meer tijd nodig.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #122 Gepost op: 11 september 2012, 09:43:47 »
??? Dat wordt inderdaad flink doorsparen voor die 560mm    :'(
Je gelooft toch niet dat ik $7K aan die lens ga uitgeven? Voor dat geld heb je een D800 en een sigma 500mm F4.5.
En voor minder dan de helft koop je een Canon 300 F4 met 1.4 mkIII TC (erg goeie combi) en een 7D.

Voor de rest lijkt het toch best positief. Ricoh laat wel zien dat het menens is met de release van zoveel producten (ook al zijn die niet mijn cup of tea)
De K5II ben ik nog niet over uit. Het is logisch dat je een volgend model verbeterd en de oude K5 deed het erg goed, zeker bij nieuwe klanten. Ik wacht even af wat de tests gaan uitwijzen voordat ik een definitief oordeel ga vellen. Voorlopig ga ik er van uit dat deze modellen zijn gericht op nieuwe klanten.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #121 Gepost op: 11 september 2012, 09:33:31 »
Beetje teleurgesteld maar alsnog prima. De K5 kon nog prima meekomen en is nu wat beter gemaakt. Naar mijn inzien een goede optie voor Pentax. Geeft meer tijd en geld voor de ontwikkeling van de echte nieuwe generatie camera's

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Soap

• Super Pentaxian
    • Flickr
« Reactie #120 Gepost op: 11 september 2012, 09:22:04 »

Is het echt zo erg dan? Was het eerlijk te verwachten dat Pentax na de RICOH overname direct "even" met de canikon
spullen kon gaan concurreren en een dikke FF zou produceren?

Mijn verwachting is dat juist door nu te kiezen om je "beste" product nog iets beter te maken en iets langer in leven te laten, je productie kosten laag kunt houden en de interne samensmelting van Pentax Ricoh eerst kunt afronden.
Als dat goed gebeurd, dan kunnen ze misschien in de komende jaren de ontwikkeling weer op gaan schroeven, vernieuwen en misschien wel mee gaan doen met een FF, mirrorless FF, nieuwe lens line-up, etc.
De meeste ontwikkelingen zijn geen projecten van maanden, maar meer van jaren helaas....

De pech voor Pentax kan dus zijn dat consumenten tegenwoordig snel geneigd zijn te roepen dat het (te) lang duurt en het gras inderdaad een stuk groener is ergens anders....

Ik ben wel benieuwd hoe deze keuze gaat uitpakken, ik zie wel veel cynische reacties en mensen die roepen dat ze dan maar weg gaan....

FA43/1.9 | DA70/2.4 | M50/1.7 | K55mm/1.8 | Sig 70-200 II/2.8

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #119 Gepost op: 11 september 2012, 08:56:08 »

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #118 Gepost op: 11 september 2012, 08:38:53 »
camera info
Pricing and Availability
The new PENTAX K-5 II will be available at retail outlets nationwide and online in October 2012 with a suggested retail price of $1,199.95 for body only,
$1,349.95 for the K-5 II kit including the DA 18-55mm WR zoom lens and
$1,549.95 for the K-5 II kit including the DA 18-135mm WR zoom lens.
The K-5 IIs will also be available at retail outlets nationwide and online in October with a suggested retail price of $1,299.95 for body only.

lens info
Pricing and Availability
The new smc PENTAX DA 18-270mm F3.5-5.6 ED SDM zoom lens will be available at retail outlets nationwide and online in November 2012 with a suggested retail price of $799.95.
The new HD PENTAX DA 560mm F5.6 ED AW will be available at retail outlets nationwide and online in December 2012 with a suggested retail price of $6,999.95.

??? Dat wordt inderdaad flink doorsparen voor die 560mm    :'(

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #117 Gepost op: 11 september 2012, 07:37:58 »
Her blijft me steeds weer verbazen dat er mensen zijn die denken dat ze gek zijn bij Ricoh en een stelletje malloten de toekomstplannen laten bedenken en uitvoeren.
Er is geen enkele multinational die ergens geld instopt en dan erbij zegt: "Kijk maar wat je er mee doet...."

Al dat geklaag over dat er niet uitkomt wat jij 'graag zou willen' en wat jij denkt dat 'beter is voor het bedrijf/merk'

Het is een beetje als het verhaal een oud collega van me toen ik nog bij een baas werkte.
Toen ik er net begon vertelde hij me altijd wat er niet goed was aan het bedrijf waar we werkte en dat hij daarom aan het rondkijken was naar een andere werkgever.
Dat was hij 10 jaar later toen ik voor mezelf begon, nog steeds aan het doen.
Het toeval wil dat ik hem een week of 6 geleden tegen ben gekomen...en raad eens!....hij praat nog steeds over sollicitaties.
En ik heb al weer bijna 10 jaar een eigen bedrijf............

Kortom....bevalt het je niet, neem dan je besluit en stop met janken.

Bij de buren is het gras inderdaad altijd groener, tot je zelf op die grasmat staat.
Dan valt het 9 van de 10 keer tegen.

Vanochtend een mail(ing) gehad van Pentax die jullie neem ik aan ook ontvangen hebben.
Een sneak preview naar een aantal producten, waaronder de K5 II en K5 IIs (zonder anti-alias filter) >>> http://www.pentaximaging.com/

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #116 Gepost op: 11 september 2012, 07:30:05 »
Her blijft me steeds weer verbazen dat er mensen zijn die denken dat ze gek zijn bij Ricoh en een stelletje malloten de toekomstplannen laten bedenken en uitvoeren.
Er is geen enkele multinational die ergens geld instopt en dan erbij zegt: "Kijk maar wat je er mee doet...."

Al dat geklaag over dat er niet uitkomt wat jij 'graag zou willen' en wat jij denkt dat 'beter is voor het bedrijf/merk'

Het is een beetje als het verhaal een oud collega van me toen ik nog bij een baas werkte.
Toen ik er net begon vertelde hij me altijd wat er niet goed was aan het bedrijf waar we werkte en dat hij daarom aan het rondkijken was naar een andere werkgever.
Dat was hij 10 jaar later toen ik voor mezelf begon, nog steeds aan het doen.
Het toeval wil dat ik hem een week of 6 geleden tegen ben gekomen...en raad eens!....hij praat nog steeds over sollicitaties.
En ik heb al weer bijna 10 jaar een eigen bedrijf............

Kortom....bevalt het je niet, neem dan je besluit en stop met janken.

jjw

• Gast
« Reactie #115 Gepost op: 11 september 2012, 02:32:42 »
Verwacht met een K5 II trouwens ook dat de 2de hands prijzen voor een K5 over pakweg een jaar zullen kelderen wanneer ook de K5 II op de 2de hands markt komt.
Er mag dan nauwelijks verschil tussen de camera's zitten de K5 is dan toch ineens een 'oud' model en een K5 II zal dan toch een stuk geliefder zijn vanwege bijvoorbeeld iets betere AF.

jjw

• Gast
« Reactie #114 Gepost op: 11 september 2012, 02:03:54 »
Zoals verwacht een dikke teleurstelling. Hopen dat ze nog met iets extra's komen op de Photokina, al is het een prototype onder glas. Dit geeft nu niet echt vertrouwen voor de toekomst. Wie gaat hiervoor nu zijn huidige K5 de deur uit doen? En wie wil 500 euro meer betalen voor een camera die zo goed als niets beters brengt dan de vorige?

En de DA560 voor 5600 euro!!! Wat een grap!

De 18-270 is ook de laatste lens waar een beetje (amateur)fotograaf op zit te wachten, had gewoon lekker die oude gehouden. Geen haan die kraait naar een beetje meer of minder kwaliteit in dat segment.

Nee... ze moeten mij toch echt nog met iets gaan verrassen, anders ga ik voorzichtig toch eens uitrekenen wat ik er voor kan krijgen als ik de hele mikmak in de verkoop gooi en voor Nikon ga... Pentax, merk naar mijn hart, maar ik zie weinig toekomstmuziek. Na 2 jaar met de K5 en de huidige lens line-up is dit gewoon ondermaats. Zeker als je bedenkt dat Ricoh flink heeft geinvesteerd, dan verwacht je ook dat ze wat grootsere plannen laten zien. Grote woorden vlak na de overname maar ik zie er nog weinig van terug. Waar is bijvoorbeeld de instap DSLR, zo ongeveer hét belangrijkste in een DSLR lineup om geld te verdienen en nieuwe klanten binnen te halen. Waar is het nieuwe APS-C topmodel? Ik weet dat meer MP niet echt nodig is, maar je moet wel meegaan met de concurrentie, of jezelf in ieder geval op een andere manier onderscheiden. Zelfs de naamgeving is de wanhoop nabij, de II geleend van Canon, de 's' geleend van Nikon, kom dan op zijn minst op dit gebied nog met iets creatiefs. Het is mij allemaal iets te veel uitstellen, afstellen en de kat uit de boom kijken. Ik wil lef zien, winnaarsmentaliteit, op zijn minst in de vorm van aangekondigde producten voor de langere termijn, maar dan wel ook met harde release-data en niet '2013 of mogelijk later (als we toch nog niet durven)'

Het is niet dat ik nú in de markt lig voor een Full Frame, een absoluut top-model APS-C, telelenzen, of ander hoogwaardig glaswerk, maar ik wil doorgroeimogelijkheden zien binnen een merk die mij vertrouwen geven. Als die er niet lijken te zijn en er meer gericht lijkt te worden op de wat minder serieuze markt, met alle respect, van de Q en ik het gevoel krijg dat men de consument probeert uit te kleden met een zwaar over-priced update van de K5, dan vraag ik me af of ik nog verder wil investeren in een merk. Of dat het wellicht beter is om over te stappen naar een grotere speler met meer groeimogelijkheden, meer zekerheid en meer wil en mogelijkheden om te voldoen aan wat gebruikers graag willen zien?

Wat me het meeste tegenstaat aan Nikon(/Canon) in relatie tot Pentax is ergonomie, formaat, gewicht en prijs. Die eerste 3 zou je in dezelfde categorie kunnen rekenen. Niet bepaald technische dingen die de kwaliteit van je foto's bepalen, maar voor mij erg belangrijk. Er zijn op den duur echter consessies die ik bereid ben te maken, als ergonomie, formaat en gewicht nog de enige pluspunten worden tov de concurrentie.

Vooralsnog in ieder geval nog eventjes afwachten en lekker doorfotograferen met de K5 en mijn prachtige limiteds :)
Maar het geeft zo nu en dan te denken.

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #113 Gepost op: 11 september 2012, 01:33:30 »
Helaas geen WR voor de nieuwe DA 18-270 zoals voor de DA 18-135. Of zou dat nog komen?

http://www.pentaximaging.com/camera-lenses/smc_PENTAX_DA_18-270mm_F3.5-6.3_ED_SDM__#!product-highlights
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #112 Gepost op: 11 september 2012, 01:21:58 »
Het onderstaande komt van de Pentax Facebook:

The main differences between the original and the II is the new AF system and air-gap free LCD. Additionally, the K-5IIs removes the Anti Aliasing filter leading to sharper images. (AA filters decrease sharpness in an effort to reduce moire.)

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #111 Gepost op: 11 september 2012, 01:14:07 »
is er verschil tussen die II en IIs ?
Ik zie het niet of mis ik wat?

Wat ik zo snel zie is het alleen het Anti Aliaising filterless design

http://www.pentaximaging.com/dslr/K-5_IIs

Serpiente

• Gast
« Reactie #110 Gepost op: 11 september 2012, 01:13:09 »
omdat ?
$6,999.95 ;)

Beetje out of my league ;)

Een K-5 II met minimale upgrades.. Dan mag de AF wel veel beter zijn. Het klinkt een beetje als een camera zoals de K-5 had moeten zijn. Komt er meer? Stilstand is achteruitgang.

Offline DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #109 Gepost op: 11 september 2012, 01:10:30 »
Toch wel teleurgesteld over het aantal verbeteringen. Ben benieuwd wat de prijs zal worden en of de nieuwe firmware ook beschikbaar komt voor de K5.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #108 Gepost op: 11 september 2012, 01:09:28 »
nu alles officieel zo te zien? http://www.pentaximaging.com/dslr/K-5_II#!product-specs en meer linkjes.

Zie zo weinig verschil.

is er verschil tussen die II en IIs ?
Ik zie het niet of mis ik wat?

Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
    • Mijn winkeltje online.