De K5 heeft het hoogste dynamisch bereik in de APS-c klasse. Clippende hooglichten zijn een probleem van de fotograaf.
Daarom wil het nog niet zeggen dat dit dynamische bereik niet beter kan, ook zegt het weinig over de verdeling van het dynamische bereik. Zo kan ik van een vrijwel volledig zwarte foto op iso 100 de hele foto nog ophalen in de raw-converter, terwijl dat met enigszins overbelichte delen vaak al snel niet meer te doen is. Dat is gewoon een technische beperking, die vervolgens het probleem van de fotograaf wordt, niet andersom.
Een foto met het hoofdonderwerp goed belicht kan bijvoorbeeld een volledig uitgebeten strook lucht er boven hebben. Je kan met deze kennis dan natuurlijk onderbelichten, omdat het makkelijker is om de schaduwen op te halen, maar het geeft dus precies aan waar de beperkingen liggen. Ik loop vaak tegen dit probleem aan, om nu structureel alle foto's met een beetje groter verschil tussen donker/midden/licht onder te belichten vind ik een beetje ver gaan. zeker als je bijvoorbeeld op ISO 800/1600 zit is het niet heel wenselijk om onder te belichten en daarna nog alles op te halen ivm ruis. Kortom ik loop dus gewoon tegen de beperkingen van het dynamisch bereik op, ditzelfde bereik zouden ze van mij best wat mogen verschuiven van onder naar boven zeg maar.