Auteur Topic: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel. Tele-zoom  (gelezen 4058 keer)

Offline D1N0

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • prutser
Re: Twijfel, twijfel en nog eens twijfel. Tele-zoom
« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2012, 13:04:20 »
Ik zou voor dat mountainbiken gewoon een goede compact meenemen. Geen gedoe met lenzen en je hoeft er niet steeds rekening mee te houden dat je 1500 euro op je rug hebt hangen. Dan kun je de zware zoom gewoon mee naar evenementen en in de natuur, als je in NL bent of een vakantie met de auto doet.
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #5 Gepost op: 31 augustus 2012, 13:04:20 »

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #4 Gepost op: 31 augustus 2012, 07:47:14 »
Oke dank voor het delen van je ervaring met de 55-300 Robbie. Dat zegt me vaak meer dan een testje van een blad enz.

Die lens is eigenlijk het zelfde als de lens die ik in gedachte had Belgske. Alleen een ander voorglas geloof ik. Deze weegt dus nogsteeds 1,6 kg.
Daarnaast vertrouw ik het niet helemaal eerlijk gezegd. De lens kost nieuw 789 en het filter 55 euro. Dan na 2 jaar wil hij er nog maar 400 euro voor. Dan gaan bij mij wat bellen rinkelen.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Belgske

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2012, 00:23:40 »
in die prijs zit trouwens ook al een UV filter inbegrepen ???

Belgske

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2012, 00:19:00 »
toen ik voor lenzen aan het kijken was viel deze mij direct op:

http://www.2dehands.be/foto-camera/lenzen/zoomlens/sigma-zoomlens-120-400-apo-dg-129999344.html?utm_content=0&utm_campaign=link_advertentie&utm_source=ad_reactie&utm_term=0&utm_medium=email

Voor mij alleen véél te duur.

Heb de verkoper ook al gesproken over mail, hij wou niet direct zakken in prijs. Nu staat het minimumbod echter al op 400, enkele dagen geleden was het 425. Ik denk dus wel dat er nog ruimte is, hij heeft gewoon moeite met de psychologische grens van 400 EUR

Misschien kan je er nog iets af onderhandelen? Houdt het midden tussen een 300 en 500 mm

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
Twijfel, twijfel en nog eens twijfel. Tele-zoom
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2012, 23:31:27 »
Beste allemaal,

Tja.. daar zit je dan. Steeds maar internet afzoeken en dan toch weer die twijfel.
De situatie is als volgt. Ik ben een fanatiek reis en natuurfotograaf. Hiernaast ben ik steeds meer bezig met vliegtuigen en autorally's.
Op dit moment is de grootste vergroting qua lens een 200mm. Ik merk dat ik deze lengte qua lens erg veel gebruik.
In het veld staat de Tamron dan ook bijna standaard op 200mm. Af en toe vind ik dit toch niet lang genoeg.
Ik heb nu lang gespaard en mijn ouders willen een deel betalen voor een betere en langere lens.
Ik heb de 150-500 Sigma op het oog. Een goede vriend heeft deze lens welke natuurlijk geweldig is.
Prachtige scherpe foto's en een groot bereik. Naar mijn mening is hij zijn geld natuurlijk wel waard er is echter een maar.......

Voor volgende zomervakantie (ja, die van dit jaar is nog niet eens afgelopen) ben ik een reis aan het plannen door Noorwegen en Zweden.
Dit gaat gebeuren op een fiets (ATB). Tijdens deze trip is het dus zaak een compacte uitrusting mee te nemen.... een 1,8 kg telezoom past dan niet in het plaatje. Nu zit ik dus met een probleem.

Koop ik de Sigma voor thuis en dan een andere lens voor op reis of is er een optie voor het hele jaar...

Als ik kijk op internet zit er eigenlijk maar weinig boven de 200mm. Je hebt dan de verschillende 70-300 lenzen van Tamron en Sigma. Lijken allemaal nogal last te hebben van CA. Dan zijn er de duurdere 70-300 lenzen met snelle scherpstelling en OS. Zijn leuke opties maar zou ik waarschijnlijk weinig gebruiken. De kwaliteit qua CA zal misschien wel beter zijn. Dan is er nog de Pentax 55-300. Die is echter nog wel redelijk duur vind ik.

Het probleem is dus de keuze en het gebrek aan mogelijkheden. De op de foto te zetten onderwerpen zijn onderandere:
Auto's (bij rally's), vliegtuigen (bijvoorbeeld Frisian Flag en Schiphol), Zoogdieren (Elanden, Rendieren, Eekhoorns), vogels enz.
Wat zouden / hebben jullie gedaan hebben in mijn situatie?

Budget is wisselend. Een 150-500 is ongeveer het maximale wat ik uit wil geven. Zo'n 1000 euro dus als je een goed UV meerekend (Ja, ben een UV-filter persoon). Voor minder lange lenzen wil ik wel behoorlijk minder uitgeven.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's