Auteur Topic: Pentax K5 uit productie!!  (gelezen 2299 keer)

Serpiente

• Gast
Re: Pentax K5 uit productie!!
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2012, 00:53:05 »
Zou best knap zijn als opeens alle K-5's binnen een paar weken uitverkocht zijn..;)
Het is weer tijd voor speculaties ;) De K-30 is geen opvolger, want de specs zijn gelijkwaardig. Ik denk ook niet dat er alleen een FF boven de K30 komt. Dat gat is te groot en niet iedereen wil FF. Ik ga voorlopig toch niets nieuws kopen qua body, maar het blijft leuk. Ik heb de K-5 intensief gebruikt (dat is ook wel te zien  :angel:) en ik heb wel 'wat' aan te merken.

- AF-punten mogen wel wat kleiner. Ik schakel nu vaak naar MF, omdat hij er nog weleens een paar mm naast zit (kleine oogjes). Of het technisch mogelijk is weet ik niet.
- Liveview een stuk sneller. Het is wel handig als je in de modder/nat gras staat en je wil niet liggen om een dier te fotograferen. Een Sony NEX5n is al een stuk sneller.

ingebouwde GPS zou ook wel erg geil zijn. Het zit zo ongeveer in elke smartphone.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2012, 00:53:05 »

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:17:27 »
Inderdaad dit gebeurd al jaren, niks nieuws.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:15:09 »
Wat een stom ondoorgrond artikel, op deze manier wek je juist wantrouwen terwijl dat volkomen onterecht is.
Wat Pentax doet is de normale gang van zaken, zo'n beetje elk productiebedrijf gaat op deze manier te werk.
Dit is sensatiebakkerij en heeft niets te maken met (journalistieke) berichtgeving.

Nu weer vrolijk doorfotograferen  :lolk:

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:10:48 »
Ik snap wat je bedoelt, Stefan. K5, K30 en K01 delen eigenlijk nagenoeg dezelfde sensor. De K01 valt af maar de K30 is best wel "on par" met de K5.
Einde K5 is meer verkoop van de K30, die moet per slot van rekening ook z`n omzet draaien.
Nog niet zozeer aan de eerste gedacht meer aan het tweede.
De K5 en K30 hebben bijna dezelfde mogelijkheden voor hetzelfde geld dus zo goed als 2 gelijken producten.
Het is nu niet dat met het verval van de K5 Pentax een "positie" verliest want de K30 vangt die voor het grootste gedeelte gewoon op.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:48:31 »
Ik snap wat je bedoelt, Stefan. K5, K30 en K01 delen eigenlijk nagenoeg dezelfde sensor. De K01 valt af maar de K30 is best wel "on par" met de K5.
Einde K5 is meer verkoop van de K30, die moet per slot van rekening ook z`n omzet draaien.

Anderzijds zijn de voorraden nog niet op,  ik denk dat er nog genoeg is om die 2 maanden te overbruggen.

Als ik het bericht op het internationale forum mag geloven, valt het met de voorraden nog wel tegen, maar kan zijn dat ik het verkeerd intepreteer.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:42:55 »

Anderzijds zijn de voorraden nog niet op,  ik denk dat er nog genoeg is om die 2 maanden te overbruggen.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:36:01 »
Natuurlijk een paar mensen maar nu zijn niet de hoog tijden voor camera verkoop.

Heb het niet over de K5 opvolger
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:33:44 »
Voorlopig is er nog wat voorraad en vanaf oktober zijn er weer genoeg tweedehands K-5's te koop.

:D :D

Valt wel mee.
- net na de vakantie zal haast niemand hier geld aan uitegeven
- hoeveel verschilt de K30 en de K5 nu echt van elkaar, momenteel zit ze meer in elkaar vaar water dan dat ze een potentiele koper over de streep trekken.
Ze hebben binnen 3 jaar 3 lijnen toegevoed, Q, K-01 en de 645, naast 2 DSLR of waren we die vergeten?

??
Er zijn altijd genoeg mensen die gaan kopen. Let wel, het is dan al oktober, dus ruim na de vakanties.
Daarnaast zal de opvolger van de K5 toch wel een heel stuk beter zijn dan de K-30 mag je aannemen. dus die vergelijking van je snap ik niet echt.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:31:50 »
Dat is een feit. Echter heb je dan twee maanden geen topmodel in de verkoop. Een potentiële koper, niet zijnde een Pentax gebruiker, zal doorgaans niet twee maanden wachten, maar veelal een Caninkon aanschaffen. In die zin is dit dus best gevaarlijk.
Valt wel mee.
- net na de vakantie zal haast niemand hier geld aan uitegeven
- hoeveel verschilt de K30 en de K5 nu echt van elkaar, momenteel zit ze meer in elkaar vaar water dan dat ze een potentiele koper over de streep trekken.

Zoals Ron stelt, een kleine extra productielijn voor een uitlopend model is zo gek nog niet.
Ze hebben binnen 3 jaar 3 lijnen toegevoed, Q, K-01 en de 645, naast 2 DSLR of waren we die vergeten?
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:29:58 »
Voorlopig is er nog wat voorraad en vanaf oktober zijn er weer genoeg tweedehands K-5's te koop.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:27:13 »
Waar komt het idee vandaan dat dat de bedoeling was?
Best kans dat de K5 beter is verkocht de laatste tijd wanneer de productie al was gestopt en daardoor eerder door de voorraden zijn gegaan, dus eigenlijk is het positief!
Pentax heeft meer K5 verkocht dan verwacht  ;)

Dat is een feit. Echter heb je dan twee maanden geen topmodel in de verkoop. Een potentiële koper, niet zijnde een Pentax gebruiker, zal doorgaans niet twee maanden wachten, maar veelal een Caninkon aanschaffen. In die zin is dit dus best gevaarlijk.
Zoals Ron stelt, een kleine extra productielijn voor een uitlopend model is zo gek nog niet.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:23:07 »
Zoals ze al stellen, is het best "gevaarlijk" om twee maanden lang slechts één model te voeren en geen topmodel te hebben........
Ik neem aan dat ze dit doen om een productielijn voor de opvolger in te richten en de productie te kunnen starten, zodat ze bij introductie direct voorraad hebben.

Waar komt het idee vandaan dat dat de bedoeling was?
Best kans dat de K5 beter is verkocht de laatste tijd wanneer de productie al was gestopt en daardoor eerder door de voorraden zijn gegaan, dus eigenlijk is het positief!
Pentax heeft meer K5 verkocht dan verwacht  ;)
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:21:42 »
Een kleine productielijn lijkt me ook een van de problemen bij Pentax. Onder Hoya was de productie fasciliteit 100 % bezet de laatste twee jaar en is er verder dus nooit geinvesteerd in uitbreiding.

Ook wel weer goed nieuws, want tijd voor een nieuwe camera.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Pentax K5 uit productie!!
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2012, 21:18:21 »
Vandaag is bekend geworden dat de K5 uit productie is.
Ziehier een link naar het topic op het internationale forum: http://www.pentaxforums.com/news/pentax-k-5-officially-discontinued.html#more

Zoals ze al stellen, is het best "gevaarlijk" om twee maanden lang slechts één model te voeren en geen topmodel te hebben........
Ik neem aan dat ze dit doen om een productielijn voor de opvolger in te richten en de productie te kunnen starten, zodat ze bij introductie direct voorraad hebben.