Ik was afgelopen dagen oa. op het strand om foto's te maken (zie reportage
http://sdrv.ms/PJAlTt) met een K-5 en de Pentax DA* 16-50mm f/2.8 ED [IF] SDM. Een mooie combinatie, want beschermd tegen zand en stof dacht ik zo. Maar toen ik weer een foto wilde maken zat ineens de zoomring vast. Ik heb nog eens goed zitten denken aan alle mogelijkheden (in menu, vergrendelknop, etc etc) maar volgens mij moet de zoomring altijd beweegbaar zijn bij deze lens. De autofocus(+motor) bleef het ook gewoon doen. Geen zichtbare vervuiling of zandkorreltje of zo. Dus ik was al bang dat de lens kapot was of inderdaad gedemonteerd zou moeten worden om schoon te maken. Het zat echt vast, ik kreeg er geen enkele beweging in. Een tijdje dus maar alles op 16 mm... (ik had geen andere lens bij me!). Een uurtje later echter, op het strand, wilde ik weer een foto maken en de zoomring werkte ineens weer als een zonnetje!! Pfff.
Gelukkig maar. Ik heb thuis nog zitten nazoeken wat het kan zijn geweest, maar niets te vinden op internet. Toch een zandkorreltje dat weer is losgeschoten? Of zie ik iets doms over het hoofd?
Ik draag de camera altijd aan een schouderriem (als een sjerp), geschroefd in de statiefaansluiting, dus op z'n kop.
Wie heeft een verklaring voor dit avontuur met happy end?
Groet
Jan