Beste Forummers,
Ik moet even stoom afblazen, want ik heb het even gehad met Pentax. Let wel: even, want die liefde gaat niet voorbij. Aan de andere kant baal ik als een stekker. Hierover zo meer. Ik vind bovendien dat ik reden tot klagen mag hebben. Niet alleen om de klachten puur sang, maar omdat ik al Pentaxfanaat ben vanaf begin jaren '70 toen ik als verkoper bij V&D al doorging voor degene waarbij je een Pentax moest kopen. En dat verkopen van pentaxcamera's heb ik met veel lol vijf jaar gedaan. In 1975 was ik bovendien getuige van de prachtige koffer waarin de vertegenwoordiger van Pentax de KM, de KX en de K2 aan de fotoafdeling presenteerde. Uiteindelijk kocht ik zelf de KX (dankzij een renteloze lening bij mijn vader) die jaren dienst heeft gedaan. Maar terzake: de afgelopen vier jaar heb ik aardig wat lenzen gekocht en verkocht. Bij drie van deze lenzen - helaas pentaxlenzen - was de teleurstelling groot. Om te beginnen kocht ik in 2009 in New York de DA* 16-50. Natuurlijk, de dollar stond toen gunstig, maar toch een stevig bedrag. Ik kocht de lens voor de K10 en had al snel last van backfocus. Na een jaar begaf de SDM motor het. Ook vond ik de foto's bij lange na niet scherp, in elk geval ervaar ik de DA 16-45 op zijn minst scherper. Kortom een teleurstelling. Voor een prikkie heb ik de lens verkocht aan een hobbyist die de motor wel wilde proberen te maken. In 2011 kocht ik de 18-135 WR. Ik heb al eerder geschreven dat ik vooral aan de bovenkant de millimeters miste om de lens volwaardig het predikaat 'allround' te geven. Maar hier gaat het natuurlijk om smaak. Wat wel bijzonder betreurenswaardig was, dat ik me te pletter schrok van de chromatische aberratie. Niet te zuinig! Ok, met de correctie op de K5 viel het wel mee, maar ook dit vond ik voor zo'n peperdure lens (meer dan 500 euro) zwaar tegenvallen. Inmiddels is ook deze lens vertrokken en niet alleen bij mij: een collega heeft deze lens om dezelfde reden ook al van de hand gedaan. Vlak voor de grote vakantie heb ik de DA 17-70 aangeschaft. Mooie lens, fraaie kleuren en, op de uiterste millimeters na, haartjescherp. Maar inmiddels is de lens ter reparatie aangeboden bij Kamera-Express want focussen, ho maar. Vooral aan het eind van het brandpunt wil de lens niet meer. Het afdrukken blokkeert en is hij alleen nog te gebruiken door de camera op manuele focus te zetten. Ik baal dus want ik had de lens vooral vanwege de SDM en dus het snelle scherpstellen, gekocht! Drie pentaxlenzen, drie keer veel geld en drie teleurstellingen. Maar goed, het lucht op dit even te schrijven. Ik realiseer me dat er met dit vloeken in de kerk ik nu een half forum over mij heen jaag. Het is niet anders en weest gerust: ik blijf die pentaxlenzen echt wel kopen. Oude liefde roest nooit!
Groet,
Wytze