Auteur Topic: Pentax versus Canon  (gelezen 1203 keer)

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Pentax versus Canon
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2012, 17:01:37 »
Inmiddels overtuigd ???   ;) ;) ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2012, 17:01:37 »

Offline Calimero

• Full Member
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2012, 16:30:30 »
Canongebruikers zal het bij een Pentax direct opvallen hoe zwaar en solide hij aanvoelt. Canon mist verder in body beeldstabilisatie (handig met oude lenzen).
Dat was mijn kameraad inderdaad ook opgevallen.
Pentax K200D + 18-250mm lens van Pentax
Zij zijn groot en ik is klein, en da's niet eerlijk, o nee

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2012, 15:53:45 »
Er zijn opties genoeg, voor portretten zou ik kiezen voor een 50mm.
De prijs van de DA 50mm 1.8 zal bij de eerste uitrol nog vrij hoog liggen wellicht is het verstandiger om op zoek te gaan naar een 2e hands F/FA 50mm 1.4/1.7.
Dan houdt je flink wat geld over voor een externe flitser (erg handig hulpmiddel bij portretten) of voor iets anders.

Offline D1N0

• Senior Member
  • **
  • prutser
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2012, 15:49:58 »
Ik ben wel eens langs het rijtje canon camera's bij de mediamarkt gelopen. Pas toen ik bij de 7D kwam had ik het gevoel een camera in handen hebben te vergelijken met mijn K10d. Canongebruikers zal het bij een Pentax direct opvallen hoe zwaar en solide hij aanvoelt. Canon mist verder in body beeldstabilisatie (handig met oude lenzen). Alleen als je veel lang werk wilt gaan doen, zou ik voor Canon gaan, want voor vogeltjes en beestjes in het bos hebben Canon en Nikon meer keuze aan lange lenzen. Pentax objectieven op een canon gebruiken is uiteraard uit den boze :( . Worden de tweedehands prijzen alleen maar hoger van ;) ) Als ik zie wat soms prima objectieven maar opbrengen omdat ze een onbruikbare mount hebben (FD of Minolta).
K (5,10d)-AF zooms 17-70+70-300+18-55+28-105. MF zooms 35-105+75-205+70-210. AF primes 35+50. MF primes 20+24+28(2x)+35(3x)+50(6)x+55(2x)+58(2x)+85mm+100mm-macro-105-135(5x)+200(3x)+300

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2012, 15:01:45 »
Die 50 mm F1.8 interesseert me wel. Wanneer komt die uit? Bij konijnenberg zie ik ze nog niet te koop staan.
Ik gebruik vaak 50mm om foto’s van mijn kinderen (2 en 4) aan tafel te maken. Dan zitten ze ook lekker stil :)

Ik heb een tijd een Tamron 28-75 F/2.8 gehad en vond het bereik geweldig voor kinderen en kinderfeestjes. Maar ik vond de kleuren niet naar mijn smaak. Daarom zou een Pentax DA 17-70 F/4 misschien wel leuk zijn. Ik heb zelf een DA 16-45 F/4 die ik graag gebruik, ook voor de kinderen, maar dan kom regelmatig bereik te kort. De kleuren en scherpte zijn wel goed.

Ik heb zelf ook de 18-250 gehad die in jouw signature staat maar die kon mij nooit echt bekoren. Omdat je dus dat bereik al hebt ben ik het met Mark eens dat een prime, zoals de 50mm die elk moment nu moet uitkomen, een goede aanvulling voor je zou zijn. Dan hou je nog geld over om te kijken naar iets anders :)

Re Canon vs Pentax: jaren geleden heb ik eerst anderhalf maand met een geleende Canon 400D geschoten en toen heb ik mijn eerste Pentax DSLR gekocht. Canon deed het gewoon niet voor me, teveel kleine dingen die ik onhandig of onprettig vond. Ik zou nu niet meer weten welke dingen dat waren.
Verliefd op de K-1

Buksbeest

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2012, 14:53:25 »
Die 50 mm F1.8 interesseert me wel. Wanneer komt die uit? Bij konijnenberg zie ik ze nog niet te koop staan.

Levering staat voor eind Juli.
Loopt meestal wel iets uit voor hij daadwerkelijk in de winkel ligt.
Verwacht hem dan begin Aug.

Offline Calimero

• Full Member
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2012, 14:52:15 »
Kan je niet beter de 35mm F2.4 en zometeen de 50mm F1.8 kopen?
Goede, lichtsterke en scherpe lenzen die samen nog binnen je budget vallen.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2012, 14:38:50 »
Canon heeft misschien meer keuze, maar gebruik je dat ook?
Kan me volledig aansluiten bij jouw vriend.
Ik verkoop zowel Canon's als Pentax'en, maar de stevigheid van Pentax blijft 3 pluspunten!

Kan je niet beter de 35mm F2.4 en zometeen de 50mm F1.8 kopen?
Goede, lichtsterke en scherpe lenzen die samen nog binnen je budget vallen.

Offline Diederik

• Junior Member
  • K1, K5, wat meuk...
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2012, 14:20:10 »
Ik heb de K200d niet, maar hoe staan de mensen hier tegenover adapterringen van Pentax zelf? Dus om Canonobjectieven -> Pentaxobjectieven mogelijk te maken?

Dan zou je het aangename met het nuttige verenigen :)

Offline Calimero

• Full Member
  • *
Pentax versus Canon
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2012, 12:44:22 »
Ik heb mijn Pentax K200D te koop aangeboden op dit forum. De reden hiervoor is dat ik de indruk heb dat Canon meer lenzen aanbiedt die bovendien ook goedkoper zijn in aanschaf. Ik begin echter een beetje te twijfelen.
Gisteren kreeg ik een vriend op bezoek en die fotografeert met Canon. Ik vertelde hem dat ik mijn Pentax K200D te koop gezet heb.
Ik toonde hem het toestel en liet enkele foto's zien die ermee gemaakt zijn.
Mijn vriend zijn commentaar:
Citaat
"Amai, dat is een heel degelijk toestel. Je voelt werkelijk dat je iets in jouw handen hebt dat degelijk is. Als ik jou een goede raad mag geven, verkoop dit toestel niet. Je zal er spijt van krijgen.
Je mag gerust eens langs komen om mijn toestel eens ter hand te nemen. Je zal onmiddellijk het verschil voelen. In vergelijking met jouw toestel is het mijne speelgoed, plastic."

Ik vond dit een heel erg eerlijke commentaar. Zijn voorstel is om meer te investeren in een lens.
Ik maak graag foto's van mensen (o.a. mijn eigen kinderen). Welke lichtsterke lens kunnen jullie me hiervoor aanraden? Het budget dat ik eraan wil spenderen is ongeveer een 400 à 450 €.