Auteur Topic: Trouwshoot - Marjolein (Nijn) en Barend  (gelezen 1378 keer)

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re:Trouwshoot - Marjolein (Nijn) en Barend
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2012, 07:40:33 »
Bij 1 lijkt haar hand net een beetje bewogen (1/60)?
2 is een mooi dubbelportret, mss had je ietsje kunnen knijpen om de ogen van de bruidegom net iets scherper te krijgen.
3...zie commentaar van René.
4 Ietsje kroppen om die knie eraf te halen, en de volgende keer de achtergrond in de gaten houden.
5 Komt wat onscherp over...bruidegom kijkt wat afwezig en langs de camera.
Vraagje, had je een vaste isowaarde ingesteld? Ik denk dat je met autoISO 100-1250 met snel oplopende waarde eventueel gecombineerd met de programmalijn op sport een zorg minder had gehad.

Hallo Jacco, bedankt voor de opmerkingen. Ze zijn in lijn met wat hierboven staat en ja, ik ga mee met je suggesties. De ISO liep te snel op bij TAv dus toen ben ik naar Av gegaan. Dat beviel achteraf gezien toch niet. Volgende keer weer gewoon de M-mode. Omdat veel foto's ingeflitst zijn was 1/180e de limiet, qua ISO heb ikdelf verzonnen limiet van 800 in mijn hoofd gehad. Voorkeur voor portret (en minder risico qua onscherpte ;) ) is F8-F11... Maar ja, in de praktijk, buiten rondlopend, bruidspaar aansturen, wolken wel/niet voor de zon en camera (blijven) instellen was het best wel uitdagend... ook omdat er veel variatie geschoten moest worden... Dus zeg maar een 'trouwalbum' in een uur. Normaal ben ik met sessies van twee uur bezig om één of twee goede foto's te krijgen :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2012, 07:40:33 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2012, 07:33:34 »
Foto1 vind ik ook een mooi portret, maar ik vind de hand er ietwat onnatuurlijk op staan. Dit leidt af, ook omdat er beweging in zit.
Foto 2 is de mooiste van de reeks: ze staan er goed op! Een minpuntje zou de ruimte aan de rechterkant kunnen zijn, terwijl het meisje krap tegen het kader aan zit.
Foto 3 zou bij mij niet door de selectie komen. Naast de al genoemde neus, zijn ook de ogen niet zichtbaar en dat vind ik belangrijk op dergelijke foto's.
Foto 4 zou ook afvallen. Het is inderdaad een spontane foto, maar naar mijn mening veel te rommelig.
Op foto 5 is de bloem wel erg dominant in beeld, maar ik heb ook een beetje moeite met de blik van de bruidegom. Het is net alsof hij even niet door had dat er een foto werd gemaakt.

Hallo Dick, bedankt voor de suggesties van een 'ervaringsdeskundige'. Ik ben zeker *niet* van plan om bruiloftfotografie te gaan doen, maar een shot in trouwjurken is wel leuk.. En je krijgt wel respect voor de fotografen die dit onder tijdsdruk en stress in een 30minuten voor elkaar moeten boksen!

Alle opmerkingen onderschrijf ik wel. Leerpunten zullen we maar zeggen... Bedankt voor de les!
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2012, 18:25:09 »
Ten eerste: ik ben geen pro dus al mijn commentaar is mijn bescheiden mening en/of smaak.  :)

Bij 1 lijkt haar hand net een beetje bewogen (1/60)?
2 is een mooi dubbelportret, mss had je ietsje kunnen knijpen om de ogen van de bruidegom net iets scherper te krijgen.
3...zie commentaar van René.
4 Ietsje kroppen om die knie eraf te halen, en de volgende keer de achtergrond in de gaten houden.
5 Komt wat onscherp over...bruidegom kijkt wat afwezig en langs de camera.

Vraagje, had je een vaste isowaarde ingesteld? Ik denk dat je met autoISO 100-1250 met snel oplopende waarde eventueel gecombineerd met de programmalijn op sport een zorg minder had gehad.

Vanaf de wal mijn commentaar:

1 Mooi, prima los van de achtergrond. Puntjes van aandacht: hoofd 1cm laten uitstrekken naar voren geeft iets minder onderkin en jurkje iets naar achteren trekken bedekt de bandjes van hemt en bh.

2 Mooie blik in beide paren ogen. Twee keer anders, maar twee keer veelzeggend.  :good: Als je de bruid meer met haar lichaam tegen de bruidebom aan had laten staan (kan vanaf deze foto moeilijk beoordelen hoe groot haar boezem is) en zich wat langer had laten maken, was de vouw in haar nek wat minder aanwezig geweest. Nogmaals: ze kijkt zo blij als een bruid hoort te zijn, maar voor mij kijkt het ongemakkelijk.

3 Sorry, een neus waar een oog hoort te zitten. Nooit meer doen, en zeker niet van onderaf!

4 Goed spontaan moment gevonden: maakt het wat relaxter allemaal. Stapje naar links haalt MPL-hekwerk uit je beeld. Stukje knie kan eigenlijk net niet. Ik twijfel zelf nog een beetje over de pose van de bruid. Denk dat het je taak is als fotograaf om mensen zo aantrekkelijk mogelijk vast te leggen: een meer holle rug doet het dan hier beter. Bruidegom zou haar zelfs kunnen ondersteunen omdat zijn handen toch al op de goede plek liggen.

5 Twijfel een beetje over de kleur hier. Het roze op de voorgrond is wel erg roze en dat maakt dat de gezichten wat bleek overkomen. Voor wat betreft de post: zie mijn commentaar bij 2.

Ik ben het volstrekt met je eens dat trouwfoto's maken verdraaid moeilijk is en om die reden wil ik het je ook helemaal niet na doen.  ;)

Vriendelijke groet, René

Kijk, hier spreekt de geroutineerde portretfotograaf...een aantal punten zou ik nooit hebben bedacht. Erg leerzaam, René.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline djoser

• Pentaxian
  • **
  • Zomaar wat plaatjes
    • Kieker
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2012, 18:08:28 »
Ik heb in het pre-digitale tijdperk een aantal trouwrapportages mogen verzorgen en het is inderdaad erg lastig (maar wel leuk!). Toentertijd zag je het resultaat pas een paar dagen later en dat was elke keer weer spannend.

Foto1 vind ik ook een mooi portret, maar ik vind de hand er ietwat onnatuurlijk op staan. Dit leidt af, ook omdat er beweging in zit.

Foto 2 is de mooiste van de reeks: ze staan er goed op! Een minpuntje zou de ruimte aan de rechterkant kunnen zijn, terwijl het meisje krap tegen het kader aan zit.

Foto 3 zou bij mij niet door de selectie komen. Naast de al genoemde neus, zijn ook de ogen niet zichtbaar en dat vind ik belangrijk op dergelijke foto's.

Foto 4 zou ook afvallen. Het is inderdaad een spontane foto, maar naar mijn mening veel te rommelig.

Op foto 5 is de bloem wel erg dominant in beeld, maar ik heb ook een beetje moeite met de blik van de bruidegom. Het is net alsof hij even niet door had dat er een foto werd gemaakt.

Mijn ervaring op dergelijke shoots is wel om veel foto's te maken, zodat je keus hebt. Goede voorbereiding en goed kijken bij collega fotografen naar poses vond ik erg nuttig (beter goed gejat dan slecht bedacht). Daarnaast zijn kunnen details zooooo belangrijk zijn, een haarlok in het gezicht, een iets te harde schaduw onder de neus, een tak in beeld of een bh-bandje ;)

Groet, Dick
Maar ik vond het altijd een erg leuke bezigheid.
Pentax K5 + MX-1  *  Tamron 17-50mm/2.8  *  Sigma 10-20mm/4-5.6

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 11 juli 2012, 17:59:14 »
ReneM, fijn dat je dat zo uitgebreid commentaar geeft! ik ben er erg blij mee, daar leer ik veel van! Met fotogroepsoest gaan we trouwens vanavond ook nog evalueren... Foto's maken is één, er van leren is twee!

1 Mooi, prima los van de achtergrond. Puntjes van aandacht: hoofd 1cm laten uitstrekken naar voren geeft iets minder onderkin en jurkje iets naar achteren trekken bedekt de bandjes van hemt en bh.

Dat 'trucje' met het hoofd zal ik onthouden en die bandjes daar heb ik mezelf al behoorlijk voor om de kop geslagen!!!

2 Mooie blik in beide paren ogen. Twee keer anders, maar twee keer veelzeggend.  :good: Als je de bruid meer met haar lichaam tegen de bruidebom aan had laten staan (kan vanaf deze foto moeilijk beoordelen hoe groot haar boezem is) en zich wat langer had laten maken, was de vouw in haar nek wat minder aanwezig geweest. Nogmaals: ze kijkt zo blij als een bruid hoort te zijn, maar voor mij kijkt het ongemakkelijk.

Ik snap wat je bedoeld. Bruid was wat aan de vollere kant, ook in het gezicht. En dat zie idd terug bij de nek. Ik ben niet zo goed in shoppen, anders had ik daar wat aangedaan. Ook deze tip van het uitstrekken zal ik goed onthouden!

3 Sorry, een neus waar een oog hoort te zitten. Nooit meer doen, en zeker niet van onderaf!

Ja en nee :) dat onderaf heb je gelijk in, dat en profil... Maar goed point taken...

4 Goed spontaan moment gevonden: maakt het wat relaxter allemaal. Stapje naar links haalt MPL-hekwerk uit je beeld. Stukje knie kan eigenlijk net niet. Ik twijfel zelf nog een beetje over de pose van de bruid. Denk dat het je taak is als fotograaf om mensen zo aantrekkelijk mogelijk vast te leggen: een meer holle rug doet het dan hier beter. Bruidegom zou haar zelfs kunnen ondersteunen omdat zijn handen toch al op de goede plek liggen.

Ik zal veel meer moeten regisseren! Dat is duidelijk. Ik denk dat soort punten wel veel te maken hebben met ervaring. ik hoop althans deze fouten niet al te vaak meer te maken. Als ik aan de onderkant die knie weghaal snij de hand weer zo rot aan...

5 Twijfel een beetje over de kleur hier. Het roze op de voorgrond is wel erg roze en dat maakt dat de gezichten wat bleek overkomen. Voor wat betreft de post: zie mijn commentaar bij 2.

Ik zal eens wat experimenteren met wat kleuraanpassingen aan het gezicht, dat kan niet zo moeilijk zijn...

Ik ben het volstrekt met je eens dat trouwfoto's maken verdraaid moeilijk is en om die reden wil ik het je ook helemaal niet na doen.  ;)

Ik was ook niet van plan om trouwfotograaf te worden :) maar om zo'n sessie met vier bruidsparen te doen, dat was wel leuk...

Nogmaals dank voor de tips en opmerkingen!
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2012, 22:04:04 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline ReneM

• Super Pentaxian
  • An Apple a day keeps the Doctor away!
« Reactie #2 Gepost op: 11 juli 2012, 08:37:01 »
Vanaf de wal mijn commentaar:

2 Mooie blik in beide paren ogen. Twee keer anders, maar twee keer veelzeggend.  :good: Als je de bruid meer met haar lichaam tegen de bruidebom aan had laten staan (kan vanaf deze foto moeilijk beoordelen hoe groot haar boezem is) en zich wat langer had laten maken, was de vouw in haar nek wat minder aanwezig geweest. Nogmaals: ze kijkt zo blij als een bruid hoort te zijn, maar voor mij kijkt het ongemakkelijk.

Ik ben het volstrekt met je eens dat trouwfoto's maken verdraaid moeilijk is en om die reden wil ik het je ook helemaal niet na doen.  ;)

Vriendelijke groet, René

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
Trouwshoot - Marjolein (Nijn) en Barend
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2012, 06:09:52 »
Op 23 juni heeft fotogroepsoest samen de website The Perfect Wedding een trouwshoot georganiseerd in de Cantontuinen van Baarn. Eén paar was net een maand getrouwd, één paar een jaar, één paar gaat in augustus trouwen en een dame wilde graag haar trouwjurk nog eens aan...

Dit zijn vijf foto's van Marjolein en Barend, zij gaan in augustus trouwen...

Trouwfoto's maken valt nog niet mee!

NB: Foto 1 en 2 zijn bewerkt, 3 t/m 5 alleen wat lichte LR correcties en crop.

Voor de complete set van 23 foto's: http://www.mharda.com/Portfolio-Models/20120623-Trouwshoots-Marjolein/23917170_CdFQ2B

Foto 1 (admitted in PPG)

Foto 2 (admitted in PPG)

Foto 3

Foto 4

Foto 5

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2012, 08:32:51 door Mharda »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda