Auteur Topic: indrukwekkend afwezig  (gelezen 2774 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:indrukwekkend afwezig
« Reactie #29 Gepost op: 5 juni 2012, 20:57:34 »
Laat ons hopen dat ze bij Ricoh op een grote zak geld zitten.

Ricoh schijnt erg liquide te zijn inderdaad.........

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #29 Gepost op: 5 juni 2012, 20:57:34 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 5 juni 2012, 17:51:38 »
Daarom dat ik me soms wel zorgen maak en het ook niet leuk vind als Pentax in de pers doodgezwegen wordt.

Als ze het op lange termijn goed willen blijven doen hebben ze voldoende centen nodig om hun research & development te betalen. En als je dat moet doen met een marktaandeel van enkele procenten, dat moet niet gemakkelijk zijn.

Vergeet niet dat Nederland slechts een kleine markt is met geen eigen Pentax vertegenwoordiging, maar slechts een tussenpersoon (De Beukelaer). Sinds enkele maanden hebben ze in de USA het verkoopnetwerk uitgebreid met Wall Mart en Best Buy, en dat zijn bijna 3800 winkels die een jaar geleden nog geen Pentax verkochten. Een salesnetwerk komt niet zo maar uit de lucht vallen, daar gaat veel tijd in zitten. Ook zijn er nog heel wat landen in de wereld waar geen of weinig Pentax te vinden is, dus ook daar kan de uitbreiding komen via een saleskanaal van Ricoh.

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 5 juni 2012, 17:42:24 »
Echter marktaandeel vergroting is voor Pentax zeker belangrijk en dat komt niet aanwaaien.

Daarom dat ik me soms wel zorgen maak en het ook niet leuk vind als Pentax in de pers doodgezwegen wordt.

Als ze het op lange termijn goed willen blijven doen hebben ze voldoende centen nodig om hun research & development te betalen. En als je dat moet doen met een marktaandeel van enkele procenten, dat moet niet gemakkelijk zijn.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 4 juni 2012, 18:44:02 »
+1, denk dat dat de verkoop goed laat stijgen. Maar als pentax dan niet verkrijgbaar is bij de plaatselijke fotozaak schiet je er nog niks mee op.

Tsja die lokale zaken zijn toch zeker onder niet te oude mensen (onder 35) zeker niet meer populair. De verkoop gaat in raptempo richting internetshops (fotokonijnenberg, cameranu e.d.) en grote ketens (als Media Markt). Echter marktaandeel vergroting is voor Pentax zeker belangrijk en dat komt niet aanwaaien.

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #25 Gepost op: 4 juni 2012, 18:23:59 »
Als Pentax met een tv-commercial komt waarin feestende mensen op een festival bier over hun camera heen krijgen, en het daarna gewoon weer afspoelen dan denken veel jongeren er aan om Pentax aan te schaffen hoor! Dat zou geen slechte zet zijn.
Daar zeg je zo iets...
Ik had afgelopen vrijdag een bruiloft waar een fotografe liep met een D700.
Tijdens het "bellen blazen" wat tegenwoordig helemaal in is, liep ze als eerste naar haar koffer om er een handdoek uit te halen....

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #24 Gepost op: 4 juni 2012, 17:30:58 »
+1, denk dat dat de verkoop goed laat stijgen. Maar als pentax dan niet verkrijgbaar is bij de plaatselijke fotozaak schiet je er nog niks mee op.

Dat heet exclusiviteit...   :D
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline ivotjuh

• Senior Member
  • **
  • Juggling with lenses
    • Ivo Vastré Photography
« Reactie #23 Gepost op: 4 juni 2012, 09:43:43 »
Als Pentax met een tv-commercial komt waarin feestende mensen op een festival bier over hun camera heen krijgen, en het daarna gewoon weer afspoelen dan denken veel jongeren er aan om Pentax aan te schaffen hoor! Dat zou geen slechte zet zijn.

En inderdaad, onderscheiden is ook leuk! Maar vooral het gevoel van de camera en het gevoel bij een merk is fijn.

BertH

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 3 juni 2012, 22:38:12 »
Is wel een goede reden. Ben wel iemand van de speciale keuzes.

Ben jezelf, er zijn genoeg anderen...

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #21 Gepost op: 3 juni 2012, 21:54:00 »
En is het afwijken van de massa ook niet stiekum een reden om voor Pentax te kiezen  ;)

Is wel een goede reden. Ben wel iemand van de speciale keuzes.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Boebels

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
    • K9meetsK5
« Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2012, 21:53:45 »
Pentax hoeft van mij niet zo "geweldig" te worden als Nikon/Canon.
Dit gezellige forum moet niet te groot worden.
Op de forum's van Canon/Nikon, is er bijna geen commentaar, elke foto is "geweldig" :o
En er zitten zo'n 9000 mensen op, als je überhaupt 1 reactie op een foto krijgt, doe je het goed. :D

De "kleine" Pentax(forum's), vind ik geweldig ;) (vooral dit forum :D)

Absoluut mee eens!
Heb ook op forum van Nikon gekeken omdat een vriend van mij een Nikon heeft maar ik vind het een onoverzichtelijk forum.
De foto's staan niet in categoriën wat het geheel onduidelijk maakt ( althans voor een chaoot als ik :D)

Maar de desinteresse & onwetendheid in de verkopende winkels is wel erg storend. Als je dan niet achter het product kan staan verkoop het dan niet, toch?

Offline SemPai

• Full Member
  • *
  • Knipt zoveel, lijkt wel kapper
    • PvM Pentaxography
« Reactie #19 Gepost op: 3 juni 2012, 21:29:39 »
En is het afwijken van de massa ook niet stiekum een reden om voor Pentax te kiezen  ;)

K5 - DA18-55WR - FA43 f1.9 ltd - Sigma 24-60 f2,8 - Sigma 70-200 II f2.8 - Samyang 85 f1.4 - 2x YN460 met een setje cactussen

Offline ZoonEricOudjes

• Pentaxian
  • **
  • Tomorrow I'll make my best photo
« Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2012, 21:08:19 »
zou toch wel blij zijn als hier in zoetermeer de mediamarkt ook pentax zou gaan leveren ..

Pentax hoeft van mij niet zo "geweldig" te worden als Nikon/Canon.
Dit gezellige forum moet niet te groot worden.
Op de forum's van Canon/Nikon, is er bijna geen commentaar, elke foto is "geweldig" :o
En er zitten zo'n 9000 mensen op, als je überhaupt 1 reactie op een foto krijgt, doe je het goed. :D

De "kleine" Pentax(forum's), vind ik geweldig ;) (vooral dit forum :D)
Pentax: AF-540FGZ|80-320|
Nikon: D7500|Sigma 18-35|Sigma 150-600|Sigma 105mm macro

http://www.flickr.com/photos/casperdo/

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2012, 20:49:15 »
zou toch wel blij zijn als hier in zoetermeer de mediamarkt ook pentax zou gaan leveren ..

productkennis zoek ik dan zelf wel

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2012, 17:08:42 »
Zag Pentax ook prominent aanwezig bij Saturn Amsterdam (Oosterdokskade). Dat is mooi. Wel jammer dat de K-01 als spiegelreflex werd aangeprezen......... :-X

Tja, wellicht verkopen ze er een spiegel los bij  :D
Kunnen ze weer extra aan verdienen  ;)

Saturn en MediaMarkt staan nu niet bepaald bekend om hun product kennis.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #15 Gepost op: 3 juni 2012, 16:57:06 »
In ieder geval ligt Pentax nog niet zo lang bij de Saturn en vorig jaar nog wel op een "zichtlocatie".
[...] Wel begreep ik dat bij de Saturn zowaar klanten met een Pentax naar buiten worden gestuurd.
Dan zullen ze wel een behoorlijke marge krijgen, anders verkopen ze echt geen Pentax daar.

Zag Pentax ook prominent aanwezig bij Saturn Amsterdam (Oosterdokskade). Dat is mooi. Wel jammer dat de K-01 als spiegelreflex werd aangeprezen......... :-X

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 3 juni 2012, 16:53:47 »
En toch heb ik wel een goed gevoel over de toekomst van Pentax... David won ook van Goliath   ;)

Mee eens Joop.
De invloed van Ricoh is duidelijk en waar ze naar toe willen ook gezien roadmaps die ze al op voorhand geven.
En laten we wel wezen, je wil toch niet dat de halve wereld met een Pentax rondloopt!?  :D :D
Een bepaalde "exclusiviteit" is ook wel leuk  ;)

Waar ik me alleen aan irriteer is de "testers" die zeggen "onafhankelijk" te zijn, maar dit niet zijn.
Je zou eigenlijk verplicht dienen te stellen dat gemeld wordt wie er bepaalde zaken betaald. zag pas bij een medisch onderzoek duidelijk dat de onderzoekers melden van welke maatschappijen ze een financiële bijdrage hadden ontvangen voor hun onderzoek. Het zou de bladen als Zoom, Focus et cetera ook sieren als ze dit bij hun testen zouden melden.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #13 Gepost op: 3 juni 2012, 16:41:36 »
En toch heb ik wel een goed gevoel over de toekomst van Pentax... David won ook van Goliath   ;)
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #12 Gepost op: 3 juni 2012, 16:32:34 »
In ieder geval ligt Pentax nog niet zo lang bij de Saturn en vorig jaar nog wel op een "zichtlocatie".
Of Pentax nu ondertussen ook bij de MediaMarkt wordt verkocht is me nog niet duidelijk. Wel begreep ik dat bij de Saturn zowaar klanten met een Pentax naar buiten worden gestuurd.
Dan zullen ze wel een behoorlijke marge krijgen, anders verkopen ze echt geen Pentax daar.

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 3 juni 2012, 02:11:51 »
Ricoh wil op het niveau komen van Nikon en Canon hebben ze bij de aankoop van Pentax gemeld in de persberichten.
Naar mijn idee kan dat vandaag de dag alleen maar door een merk meer naamsbekendheid te geven, dus meer reclame maken.
Ben benieuwd of dat gaat gebeuren als de nieuwe DSLR "line-up" medio dit jaar staat. Dat zal dan het eerste in grotere landen gaan gebeuren, verwacht in de Benelux niet opeens enorme campagnes.

Ik ben ook benieuwd. Ze zullen inderdaad meer reclame moeten maken maar dat zal niet genoeg zijn, vrees ik. Ze zullen de dealers meer marge moeten laten maken dan bij andere merken. Dan zullen die zich wel reppen om Pentax voor te stellen aan hun klanten.

Offline Thoran

• Super Pentaxian*Ltd
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
« Reactie #10 Gepost op: 2 juni 2012, 18:34:59 »
Mijn eerste Urbex ervaring heb ik opgedaan met een groep van ZOOM forum.
Ik liep der met mijn witte Kr natuurlijk wel heel erg in het oog van de deelnemers .. en hoewel ze slechts matig intresse toonde in de toch wel
aparte camera waren de mensen zeer behulpzaam en vrijgevig in hun hulp en met hun kennis.

Wat ik wel merkte was dat ze wat terughoudend waren hulp te bieden als het een vraag betrof over de Kr.
Niet zo gek ...  wie kent nou Pentax? . :evil:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2012, 17:38:49 »
Het licht inderdaad gewoon aan de reclame inkomsten. Net zoiets als met de autoweek. Veel reclame van VAG en je ziet dat in de stukken terug.
Hele stukken komen de andere auto's beter uit de vergelijking maar uiteindelijk wint een VAG product omdat dit het beste totaalplaatje is...
Zo is dat met alle bladen

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2012, 17:25:03 »
Zoals gezegd: "Wie betaald, die bepaald".
Sony en Pentax adverteren en betalen minder en Canon, Nikon, Sigma en Tamron betalen gewoon voor goede testen.
Iedere keer wind ik me er weer over op, moet ik eigenlijk niet doen, heb ik alleen mijzelf mee. Heb pas wel (op naam van mijn vader) een recensie geschreven op de test van DE Consumentengids.
Daar kwam de K5 er dus gewoon slecht uit. Onvoorstelbaar zou je denken, maar ach, was in het verleden al zo. als je niet betaalde als producent of importeur, dan was je gebruiksaanwijzing niet volledig en die telt voor een procentje of 20 mee in het eindoordeel. Het is maar wat je belangrijk vindt.

Conclusie: die bladen bepalen wel de markt en het is van Canon en Nikon handig dat ze goede testen "kopen", dan wel andere merken er slechter uit laten komen. Zo beïnvloed je potentiële kopers dus wel en trek je markt naar je toe.

Om deze reden zal ik dus ook nooit of te nimmer een abonnement op welk fotomagazine dan ook nemen. Voor de testen hoef je het niet te doen, daar is de uitkomst toch steeds hetzelfde.
Ooit koop ik zo een blad wel eens voor een artikel over een bepaald onderwerp, maar ook daarin blinken ze uit door "algemeenheid" en nauwelijks nieuwe tips. Dan vind je op internet 10 keer zoveel aan tips. Dus het moet wel een erg interessant artikel zijn wil ik nog zo een blad kopen.

Dat verhaal over het Zoom forum heb ik overigens al vaker gehoord. Als je geen Canon of Nikon gebruikt tel je niet mee en als nieuwkomer wordt je inderdaad met de nek aangekeken en afgezeken. De vaste kern loopt alleen maar elkaar te bevredigen. Je zal er maar een natte plek van in je broek krijgen hè  ;)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #7 Gepost op: 2 juni 2012, 17:10:30 »
Ach, zo had ik laatst een chipFV gekocht, daarin stond een test waarin 33 standaard-zooms werden vergeleken. Canon, Nikon, Pentax, Sony, Sigma, Tamron, het hele spul.
Er werd geschreven dat alle objectieven op verschillende camera`s werden getest, indien de (3th party) objectieven voor meerdere mounts beschikbaar waren zouden ze op meerdere camera`s getest worden. Het klonk leuk...

Totdat ik bij de inleiding van het hoofdstuk Pentax kwam...
Citaat
Bij de lensvatting van Pentax kun je het beste kiezen voor Sigma of Tamron
Net als bij de objectieventests in de vorige 2 uitgaven (de telezooms en de primes) zijn de lenzen van Pentax van een minder niveau.
De score van 82,4 voor de testwinnaar van Pentax is gelijk aan de score van de lens die de laatste plaats bezet in de Nikon-test. Dit is vooral te wijten aan de lage scores bij de belangrijkste testcategorie: de Resolutie. Maar toch: de lichtsterke Sigma (17-50 F2.8) met ultrasone autofocus motor is een eerste klas objectief. Opmerkelijk genoeg eindigt de €900,- kostende DA* 16-50 F2.8 op de laatste plek.

Bij Sony staat een verhaaltje van dergelijke strekking.

De testobjectieven waren de Sigma EX 17-50 F2.8 OS HSM, Tamron AF 17-50 F2.8, Sigma 18-50 F2.8-4.5, DA 18-55 WR en de DA* 16-50 F2.8. De DA 17-70 zijn ze voor het gemak maar even vergeten. Héél bijzonder is dat de DA* 16-50 slechter scoort op resolutie dan de DA18-55 kitlens. Ook heel apart is dat de sigma 17-50 wint terwijl de Tamron scherper en beter gebouwd is en meer dan de helft goedkoper is...

Dat was gelijk de 1e en laatste keer dat ik dat blad heb gekocht  ::)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline wigelii

• Full Member
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 2 juni 2012, 14:59:51 »
Ik koop geen tijdschriften om ijn ijdelheid te strelen of om bevestiging te zoeken.
Het verwondert me telkens opnieuw dat er niet een minimum journalistieke trots bestaat (of hebben die mensen die in die bladen schrijven en dan echt zo weinig kennis van de markt).

waarover dan wel geschreven wordt, daar heb soms mijn bedenkingen.

In enkele van de laatste nummers van Chip Foto testte en vergeleek verschillende types zooms. Het verwonderde me heel erg dat bv. een zoom zoals de Pentax 60-250 waarover je zo een geweldige recensies vindt op het internet, veruit als slechtste uit de test kwam. Ik heb ze zelf niet en kan dus niet oordelen maar ofwel wordt er in Chip Foto stevig gelogen ofwel zijn al die tests op internet gelogen.

BertH

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2 juni 2012, 10:45:28 »
Als je in een tijdschrift bevestiging wil zoeken om je eigen merken-keuze te bevestigen kom je altijd slecht uit als je geen Canon of Nikon hebt gekozen.

Koop een tijdschrift om er wat uit te leren en niet om je eigen ijdelheid te laten strelen. Vooral Zoom, en zeker hun fotoforum, blinkt in negatieve zin uit door "zelfbevrediging en incest", het is een "ons-kent-ons"- clubje waar nieuwkomers vooral worden afgezeken.

In mijn fotoclub ging iemand zijn professionele, bijna nieuwe, Sony A900 full-frame, met indrukwekkend glaswerk wegdoen omdat zijn "first Sony" te zwaar was.  Hij kocht, om niet meer geplaagd te worden, een Canon 7D met hetzelfde glaswerk.   Wel een hele 37 gram lichter.  Maar ja, ruim 1000 euro lichter, hoor je dan wel bij de club van echte fotografen!