Auteur Topic: Hoezo eigenwijs  (gelezen 2450 keer)

Monibro

• Gast
Re: Hoezo eigenwijs
« Reactie #17 Gepost op: 9 april 2008, 11:36:20 »
Bedankt Koor & Jos,

zelf heb ik PSP 9 & 12, Picasa, Lightroom(trial) en Photoscape op de pc staan.

Sommige handelingen zijn beter in PSP 9 dan in 12, daarom heb ik ook nog steeds 9 op de pc staan. Ik heb net ook gezien dat oudje.nl nu ook lessen in Lightroom heeft.

Ik wacht het allemaal nog even af, misschien beter om eerst fatsoenlijk met de camera overweg te kunnen  ;)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 9 april 2008, 11:36:20 »

koor

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 9 april 2008, 11:18:50 »
Monique, ik heb sinds kort Photoshop Elements 6.
Gekocht bij Dynabyte voor 80 Euro! (10% korting met klantenkaart, die
je in de winkel laat maken)
Buitengewoon gebruikersvriendelijk programma met veel mogelijkheden!
Voor het normale fotobewerken, zoals wij doen, heb je daar echt
genoeg aan. CS3 is zonde van je geld en leuk voor profs.

Verder moet ik zeggen dat ik met PSP 9 ook altijd prima gewerkt heb.
Deze versie staat dan ook nog op de oude PC!

« Laatst bewerkt op: 9 april 2008, 11:19:20 door koor »

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 9 april 2008, 11:05:26 »
Ik hoor goede berichten over Corel met een goede prijs-kwaliteitsverhouding, maar ken het niet persoonlijk. Wellicht dat anderen je hier wat meer over kunnen vertellen.

In dezelfde prijsklasse kun je ook denken aan Adobe Photoshop Elements 6. Ik gebruik zelf nog 5 en kan daar nog prima mee uit te voeten. Dit kent voor mij voorlopig nog meer dan zat mogelijkheden.

Iets duurder wordt dan Lightroom, wat meer mogelijkheden biedt voor archievering en seriematige bewerking. Adobe heeft net een nieuwe testversie uitgebracht die geloof ik weer een aantal interessante nieuwe mogelijkheden biedt. Hier een link naar een nieuwsitem hierover:
http://www.dpreview.com/news/0804/08040202lightroom2.asp
Wel in het Engels.
Als je deze nieuwe mogelijkheden interessant vind, zou je nog even kunnen wachten met de aanschaf tot die op de markt is.

Groeten,

Jos

Monibro

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 9 april 2008, 08:49:22 »
jemig echtwaar?? Als ik zoveel geld zou hebben....ging ik er een paar mooie lenzen voor kopen. Ik heb de trialversie van Lightroom gedownload, kijken wat dat is. heb jij anders een idee wat je voor rond de 100 euro leuk kan gebruiken ?

amai

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 8 april 2008, 21:35:26 »
Citaat

Oh ja?? ik heb geen flauw idee, niet netzoiets als Corel(rond de 90 euro?)

Ja, zoiets, als je er tenminste € 900 bij op telt :o

Monibro

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 8 april 2008, 21:06:57 »
Citaat

Met Corel kan het natuurlijk ook prima, alleen net even andere knopjes indrukken :)

Weet je trouwens wat Photoshop kost? Daar kun je ook een leuke vakantie van betalen :'(

Oh ja?? ik heb geen flauw idee, niet netzoiets als Corel(rond de 90 euro?)

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
    • Mijn website
« Reactie #11 Gepost op: 8 april 2008, 21:05:59 »
Citaat
Klopt Peter, eigenlijk was ik dat alweer vergeten. Het is alsof ik weer op school zit, het Pentax boekje op schoot, boeken van de action en maar leren....soms vergeet ik weleens wat, maar ik doe mijn best. Soms vraag ik me af, of een spiegelreflex wel de juiste keuze is voor mij.
Het feit dat je afvraagt hoe je de achtergrond minder scherp kunt krijgen, geeft aan dat je meer uit een foto wilt halen dan je kunt bereiken dan alleen richten en schieten. Hoewel er point en shoots zijn waarbij je de sluitertijd en diafragma ook kunt beïnvloeden, geeft juist een spiegelreflex je hier toch de betere controle over. Gezien je vraag in de opening van dit topic, denk ik dat een spiegelreflex de logische keus is. Natuurlijk komt hier wel een stuk techniek bij kijken en dan komt de handleiding van pas, maar ook boeken over fotograferen, dit forum en ook een lokale fotoclub kan heel leerzaam zijn.

Nog een directe praktische tip:
Om meer controle te krijgen over de scherptediepte en vooral ook de mate van onscherpte van achter en voorgrond, is het goed om te leren omgaan met de scherptediepte-controleknop.

Succes en groeten,

Jos

amai

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 8 april 2008, 19:47:19 »
Citaat

Hey Amai, dat is hartstikke aardig van je, maar ik heb Corel en dat is vast niet het zelfde, ik heb er overigens wel aan zitten denken om Adobe te kopen, ik merk dat hier de meeste mensen mee werken.
Bedankt i.i.g.

Met Corel kan het natuurlijk ook prima, alleen net even andere knopjes indrukken :)

Weet je trouwens wat Photoshop kost? Daar kun je ook een leuke vakantie van betalen :'(

Monibro

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 8 april 2008, 19:37:09 »
Citaat
Vooral de levels herstellen in Photoshop is een basishandeling, waar iedere foto van opknapt.
Dit is erg makkelijk en kost slechts een paar handelingen.
Ik wil het je wel uitleggen als je er behoefte aan hebt.

Je ziet het verschil, dat is enorm.

Hey Amai, dat is hartstikke aardig van je, maar ik heb Corel en dat is vast niet het zelfde, ik heb er overigens wel aan zitten denken om Adobe te kopen, ik merk dat hier de meeste mensen mee werken.
Bedankt i.i.g.

amai

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 8 april 2008, 18:08:18 »
Vooral de levels herstellen in Photoshop is een basishandeling, waar iedere foto van opknapt.
Dit is erg makkelijk en kost slechts een paar handelingen.
Ik wil het je wel uitleggen als je er behoefte aan hebt.

Je ziet het verschil, dat is enorm.

Monibro

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 8 april 2008, 08:55:58 »
Hij is mooi geworden Amai, zelf moet ik dat nog leren zien.

Atmikes

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 7 april 2008, 20:33:45 »
De expressie heb je in ieder geval mooi vastgelegd!

De bewerking van amai maakt de foto wel "af"

amai

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 7 april 2008, 19:47:23 »
Als je een paar basis handelingen van fotobewerken uitvoert op de foto, dan ziet hij er een stuk beter uit. Zo is het ook leuker voor jezelf, want het resultaat is immers veel beter.

Je ziet op de foto dat er een hele waas over de hond hangt. Tevens is de muur in Photoshop erg makkelijk in een paar handelingen vaag te maken.
Zie hier het resultaat na een minuutje werk.

Monibro

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2008, 18:38:15 »
Klopt Peter, eigenlijk was ik dat alweer vergeten. Het is alsof ik weer op school zit, het Pentax boekje op schoot, boeken van de action en maar leren....soms vergeet ik weleens wat, maar ik doe mijn best. Soms vraag ik me af, of een spiegelreflex wel de juiste keuze is voor mij.

Peter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2008, 16:16:08 »
Monique,

Deze vraag heb je al eens eerder gesteld (schoen op houtblokken). Op blz 139 van je handleiding staat een tabelltje om je van eea een indruk te geven.
Met een brandpunt van 43mm is het beter als de achtergrond wat meer naar achteren ligt dan het onderwerp. En natuurlijk het diafragma zo ver mogelijk open zetten.

Peter.

Ruud

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2008, 16:10:13 »
Grotere afstand en/of groter diafragma kiezen.

Monibro

• Gast
Hoezo eigenwijs
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2008, 15:54:54 »
Dit is onze hond en vindt het echt niet leuk als ze ín de lens moet kijken.

De achtergrond is nu ook scherp, wat doe ik niet goed
« Laatst bewerkt op: 7 april 2008, 15:56:05 door Monibro »