Auteur Topic: Belichting van donkere scene met enkele intensieve highlights  (gelezen 2399 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Belichting van donkere scene met enkele intensieve highlights
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2012, 23:25:02 »
Klopt ook. Dus hoe groter het getal.
Nee hoor 5 geeft meer armen per ster als 8 bladen bijvoorbeeld

5 geeft 10
6 geeft 6
7 geeft 14
8 geeft 8
9 geeft 18
ect.

bij een even aantal vallen de armen op elkaar daarom heb je er minder.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2012, 23:25:02 »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2012, 23:03:46 »
Ik wil het effect controleren, niet vermijden.  ;)
Dus kort gezegd gaat het erop uitdraaien een HDR of een blend te maken in dit soort situaties.

Als je de stervorming korter wilt hebben dan kan dat alleen met een snellere sluitertijd.
De sluitertijd bepaalt namelijk de lengte van het licht.
Of je moet een tele gebruiken en op afstand gaan staan.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 16 mei 2012, 22:59:08 »
Ik dacht hoe kleiner de diafragmaopening, hoe meer stereffect.

Daniël

Het aantal lamellen (van het diafragma) bepaalt het aantal punten vd ster.

Offline LennartKm

• Super Pentaxian*Ltd
  • Een mooie foto is 90% de persoon. 10% de Camera
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2012, 21:20:49 »

Daniël

Klopt ook. Dus hoe groter het getal.

18-500mm, K-m, Optio RZ10 en losse extra's

Offline artmure

• Senior Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2012, 20:59:26 »

Daniël

Piepen kan nooit kwaad, zei de muis.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2012, 18:02:27 »
Als je het effect niet mooi vind moet je het vermijden, dat kan op verschillende manieren:
- op een (eerder) tijdstip een foto maken wanneer de lichten uit zijn of als er meer zonlicht is
- de verlichting niet meenemen in de compositie
- de verlichting uitzetten  ;D
- of de afstand vergroten waardoor het licht van de lamp een langere weg moet maken: waarbij een telelens erg handig kan zijn.
Ik wil het effect controleren, niet vermijden.  ;)
Dus kort gezegd gaat het erop uitdraaien een HDR of een blend te maken in dit soort situaties.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2012, 20:01:38 »
Is het dynamisch bereik te hoog of gaat de lichtmeter de mist in omdat ondanks de felheid het percentage hooglichten in de foto te klein is om een accurate meting te krijgen?

Dit is zeer afhankelijk van de instellingen van de lichtmeter: Spot, Multi Segment en Center-weighted average. <- in Pentax termen.
Bij spotmeting word de belichting berekend op het geselecteerde scherpstelpunt.
Bij multisegment word het gemiddelde van alle 11 punten berekend terwijl bij Center-weighted average de middelste 5 punten gemeten worden.

Nog een variabele factor is de instelling van de belichtingcompensator.
Als deze op 0,0 staat dan word er een (neutrale) belichting berekend die ongeveer gelijk is aan een opname in normaal daglicht.
Wil je wat meer sfeer houden van het tijdstip dan 'kun' je dus onderbelichten.
Ik heb 'kun' tussen haakjes gezet want die sfeer kun je in grote delen ook terug krijgen in de nabewerking.

De uitgebetenheid van de stervorming van de lampen word veroorzaakt door een lange sluitertijd.
Een lamp genereert geel/groen strooilicht wat niet gefilterd kan worden door een een CPL want die kan alleen UV licht filteren.
Hoe langer de sluitertijd des te langer je de weg van het lamplicht fotografeert.
De enigste oplossing in de opname hierboven is dus een kortere sluitertijd, het antwoord op de volgende vraag is dan ook:

Citaat
De vraag is met welke middelen zou je meer controle kunnen uitoefenen op zulke kleine maar toch hele felle lichtbronnen?

Als je het effect niet mooi vind moet je het vermijden, dat kan op verschillende manieren:
- op een (eerder) tijdstip een foto maken wanneer de lichten uit zijn of als er meer zonlicht is
- de verlichting niet meenemen in de compositie
- de verlichting uitzetten  ;D
- of de afstand vergroten waardoor het licht van de lamp een langere weg moet maken: waarbij een telelens erg handig kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2012, 20:24:27 door Berend »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2012, 19:03:32 »
Ik ben wel een beetje verbaasd over je gebruikte instelling hier: 30 sec, f/16, 250ISO ???

Vraagje: Waarom zou je de DA14 2.8 helemaal knijpen naar f/16? Voor de starbursts hoef je het sowieso niet te doen, die onstaan ook wel bij f/5.6, zeker als je een sluitertijd van boven de 5 sec gebruikt. Bovendien kan dan ook je ISO omlaag. Heb je minder snel last van ruis en hou je, als het écht donker is, ruimte om de ISO alsnog omhoog te gooien.
Dat wist ik niet, ik dacht dat je voor starbursts minimaal F11 nodig had en wilde de foto van voor tot achter scherp hebben. Daarnaast had ik geen draadontspanner bij me, dus was gebonden aan de langste sluitertijd van 30sec.
En ruis op ISO250 voor een K5 totaal geen issue dus vandaar :)

Bedankt, duidelijk zo. Ik ga je tips eens uitproberen.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2012, 23:26:41 door C20v »

Offline Ghanz

• Pentaxian
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2012, 17:31:59 »
Zelf kijk ik nooit naar mijn lichtmeter bij nachtfoto's en maak ik een paar test foto's met verschillende sluitertijden om een gevoel voor de juiste (basis/start) settings bij de omgeving te krijgen. Omdat je toch met lange(-re) sluitertijden werkt, heb je hier ook rustig de tijd voor, je hoeft geen actiemoment ofzo te pakken.  ;)

Ik ben wel een beetje verbaasd over je gebruikte instelling hier: 30 sec, f/16, 250ISO ???

Vraagje: Waarom zou je de DA14 2.8 helemaal knijpen naar f/16? Voor de starbursts hoef je het sowieso niet te doen, die onstaan ook wel bij f/5.6, zeker als je een sluitertijd van boven de 5 sec gebruikt. Bovendien kan dan ook je ISO omlaag. Heb je minder snel last van ruis en hou je, als het écht donker is, ruimte om de ISO alsnog omhoog te gooien.

Maar, daar gaat hier eigenlijk niet om. Ik denk dat, gezien je onderwerp hier, je bijna niet ontkomt aan wat je zelf beschrijft (tenzij je over gaat op HDR). De verschillen tussen de lichtbronnen en het grote donkere gat zijn gewoon te groot. Zelfs onze ogen redden dit niet qua dynamisch bereik.  ;)

My 2 cents.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2012, 14:04:58 »
Dat is ook een mogelijkheid, maar wel 1 met kanttekeningen. Door de langere sluitertijd neemt de kans op ruis al toe en door van hetzelfde bestand 3 verschillende belichtingen te maken ga je ruis toevoegen, je hoofdopname is dan al onderbelicht waardoor je flink moet ophelderen.

Offline klumper

• Senior Member
  • **
  • Pentax gek
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2012, 13:43:18 »
Misschien is een "HDR"  vanuit één RAW bestand een oplossing?
Tip heb ik van de DVD die bij chip Foto Video 60 is gevoegd.

"Maak de foto in RAW. Open hem in de RAW converter. Stel de belichting op -2. Sla het bestand op.
Doe hetzelfde met -1, 0, +1, +2 en mischien meer stappen. Sla al deze bestanden op en open ze in Photshop(elements). Maak dan een "fotomerge belichtingen" en de bestanden worden samengevoegd."

Ik heb dit nu een paar keer gedaan, enheb leuke resultaten.

Succes,
Gertjan.

Pentax S3, SV, SP1000, Pentax Auto 110, K10D en K70
SMC Takumar: 1,8/50. 2/55, 3,5/28, 3,5/135, SMC Pentax: 18-55, 50-200 en Tamron 10-24, Tamron 2,8/17-50, en Pentax DA 1,8/50, Tamron 70-300.

http://www.flickr.com/photos/gj3

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Belichting van donkere scene met enkele intensieve highlights
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2012, 13:33:24 »
Mensen, ik wil eens wat gedachten uitwisselen met jullie. Zoals sommigen van jullie weten ben ik wat aan het expirimenten met avond/nachtfotografie in de havens, langere sluitertijden dus. Zeker na zonsondergang krijg ik te maken met een voornamelijk donkere scene die een klein percentage intensieve hooglichten bevat. Als voorbeeld:

Hier zie je dus dat de starbursts/sterren aan de linkerkant eigenlijk uitgebeten zijn. Is het dynamisch bereik te hoog of gaat de lichtmeter de mist in omdat ondanks de felheid het percentage hooglichten in de foto te klein is om een accurate meting te krijgen?
De vraag is met welke middelen zou je meer controle kunnen uitoefenen op zulke kleine maar toch hele felle lichtbronnen?
1 manier is natuurlijk HDR maar aangezien je met een belichtingstrap 3x dezelfde scene lang (5sec of langer) moet belichten heb je veel meer kans op ghosting/beweging en slecht uitlijnbare foto`s.

Wat ikzelf had bedacht was:
a Sluitertijd aanpassen aan de hooglichten en een flinke +compensatie toepassen om de donkere partijen te openen
b Een polarisatiefilter, je zou die highlights als schitteringen kunnen benaderen
c Lichtmeting op matrix en dus het gemiddelde opzoeken en dan maar hopen dat je het kan redden in de PP

Graag jullie gedachten, mss ben ik weer te moeilijk aan het denken :)
Grtz Jacco