Auteur Topic: Exif gegevens  (gelezen 3846 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Exif gegevens
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2012, 18:02:06 »
Maar hier komt het, geef jij commentaar aan de hand van de EXIF gegevens of omdat je ziet dat het fout is in de foto?

Ik geef in eerste instantie commentaar aan de hand van de foto zelf.
Afhankelijk van de foto raadpleeg ik de EXIF-gegevens om het commentaar uit te diepen wanneeer dat zinvol is of kan zijn.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Exif gegevens
« Reactie #26 Gepost op: 21 februari 2012, 18:02:06 »

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #25 Gepost op: 21 februari 2012, 17:21:00 »
En soms kun je een ander soort, een aanvullender commentaar geven, als de opname gegevens wél bekend zijn.
Bijvoorbeeld:
 andere sluitertijd,
 ander diafragma,
 andere objectiefkeuze
 andere witbalans
en noem maar op.
Maar hier komt het, geef jij commentaar aan de hand van de EXIF gegevens of omdat je ziet dat het fout is in de foto?
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:Exif gegevens
« Reactie #24 Gepost op: 21 februari 2012, 17:08:57 »
En soms kun je een ander soort, een aanvullender commentaar geven, als de opname gegevens wél bekend zijn.
Bijvoorbeeld:
 andere sluitertijd,
 ander diafragma,
 andere objectiefkeuze
 andere witbalans
en noem maar op.

En dan zijn die gegevens zeer leerzaam en ondersteunend. :)

Groeten,
Ruurd

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Exif gegevens
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2012, 16:55:17 »
Ben ik met je eens, alleen zijn er altijd mensen die wat nieuwsgieriger zijn naar bv. achter de schermen.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2012, 16:43:02 »
Zolang het niet verplicht is, om EXIF-gegevens bij een foto te plaatsen, is er toch niets aan de hand?
Dat is mijn discussie ook niet.
Vindt het gewoon raar dat sommige de EXIF nodig hebben om commentaar te kunnen geven op een foto of dat je er iets van zal kunnen leren, iedereen schiet anders en nooit is een situatie hetzelfde.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Exif gegevens
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2012, 16:30:00 »
Maar dit is alleen bij beginners handig, de meeste hier hebben niveau dat ze weten wat ze doen en dan kijk je echt niet meer naar de EXIF.

Zolang het niet verplicht is, om EXIF-gegevens bij een foto te plaatsen, is er toch niets aan de hand?

Blijft wel het feit dat ik hier niet aan wedstrijden mee kan doen...  :( :'(
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #20 Gepost op: 21 februari 2012, 15:51:40 »
Maar dit is alleen bij beginners handig, de meeste hier hebben niveau dat ze weten wat ze doen en dan kijk je echt niet meer naar de EXIF.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2012, 16:03:51 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Exif gegevens
« Reactie #19 Gepost op: 21 februari 2012, 11:40:20 »
EXIF is wel weer handig met technische vragen want je kan vaak zo alle instellingen zien van een camera en kijken waar het fout zal kunnen gaan.
Dit is voor mij een van de belangrijkste redenen om de EXIF te kunnen bekijken : waarom is de foto niet goed (te donker, onscherp, enz, enz)?
Met behulp van de exif kan je dan kijken naar bijv. sluitersnelheden en diafragma en zo de fout proberen te vinden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Exif gegevens
« Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2012, 18:51:39 »
Volgens mij werkt het aleen als je een pro-account hebt?
Weet ik niet zeker hoor. Weet wel dat je met pro ook grote bestanden kunt uploaden. Wellicht als je je foto gewoon verkleind naar 1024x768 en hem dan upload naar flickr, dat het dan wel gewoon werkt. Maar dat zou een niet pro gebruiker eens moeten proberen
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Exif gegevens
« Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2012, 18:50:12 »


Je moet dan wel de foto verkleinen voor het forum en dan pas uploaden. Als je dan het origineel formaat linkt, zit de exif erin!
Volgens mij werkt het aleen als je een pro-account hebt?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2012, 18:48:11 »
Waarschijnlijk komt het omdat ik erg weinig van fotografie afweet en daarom de gegevens mis.
Ik vindt het ook knap dat mensen foto's kunnen beoordelen en advies geven, zowel positief als negatief, zonder de omstandigheden te weten waarmee de foto gemaakt is.
Maar je ziet toch in de foto min of meer de belichtings omstandigheden, je kan tegen mij wat waardes opnoemen van sluitertijd, t-getal en de ISO maar zal dan echt niet weten of dat dan te donker of te licht is, volgens mijn kan niemand dat...
Maar ik kan wel zeggen dat ik de foto te donker of te licht vindt, dat is echt een heel stuk makkelijker volgens mijn.  :)
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2012, 18:39:12 »
Waarschijnlijk komt het omdat ik erg weinig van fotografie afweet en daarom de gegevens mis.
Ik vindt het ook knap dat mensen foto's kunnen beoordelen en advies geven, zowel positief als negatief, zonder de omstandigheden te weten waarmee de foto gemaakt is.

Het is voor mij in ieder geval een leerproces als ik de gegevens wel weet.

Ron
2X Sony A7RIII

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Exif gegevens
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2012, 18:35:15 »
ok help, ik ben inmiddels gestopt met uitzoeken hoe dit werkt maar frustreert me nog steeds dat het niet lukt. hoe gebruik je via Flickr de juiste code?



Je moet dan wel de foto verkleinen voor het forum en dan pas uploaden. Als je dan het origineel formaat linkt, zit de exif erin!
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2012, 18:27:48 »
Ik zou ook niet weten hoe ik de EXIF gegevens van een ander kan bekijken en al helemaal niet hoe ik EXIF gegevens aan mijn foto's kan koppelen. Als iemand naar Rijswijk wil komen om dan achter mijn computer te laten zien hoe dat gaat, dan vind ik dat prima.
Als je noemt welk programma je gebruikt en welke webhost voor je foto's dan krijg je daar zeker antwoord op, dat zijn namelijk de twee punten waar de EXIF vaak wordt gestript.

Ook sommige bewerkingen waar je foto's combineert zoals HDR en panorama stript de foto van de EXIF want je gebruikt immers meerdere fotos.
Dus als iemand een rustige wedstrijd wilt hebben moeten ze zoiets als onderwerp nemen  :D
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2012, 18:22:37 »
Ik persoonlijk vind de EXIF gegevens weer niet belangrijk. Het is misschien wel leuk om te weten met wat voor lens is geschoten maar verder is een foto afhankelijk van het (licht)moment dat je afdrukt. Dus het (precies) namaken van een foto heeft dan geen belang. Is het nou zo interessant om te weten of er met 1/640 of 1500 is geschoten? Misschien wel als er een vraag is over fouten in een foto zodat je kan zien hoe er gefotografeerd werd.
Helemaal mee eens, de licht omstandigheden zijn toch nooit hetzelfde dus wat leer je er nu van als buitenstaander?
Persoonlijk vindt ik dit echt zo Zoom achtig iets om dit technische gegevens te weten, bij de foto bladen die zich meer richten op de kunst staat er echt helemaal niks bij vaak word het soort camera nog niet eens genoemd in de interview en gaat het puur en alleen om de foto's zoals het hoort.

EXIF is wel weer handig met technische vragen want je kan vaak zo alle instellingen zien van een camera en kijken waar het fout zal kunnen gaan.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Exif gegevens
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2012, 16:31:26 »
Ik persoonlijk vind de EXIF gegevens weer niet belangrijk. Het is misschien wel leuk om te weten met wat voor lens is geschoten maar verder is een foto afhankelijk van het (licht)moment dat je afdrukt. Dus het (precies) namaken van een foto heeft dan geen belang. Is het nou zo interessant om te weten of er met 1/640 of 1500 is geschoten? Misschien wel als er een vraag is over fouten in een foto zodat je kan zien hoe er gefotografeerd werd.
Ik zou ook niet weten hoe ik de EXIF gegevens van een ander kan bekijken en al helemaal niet hoe ik EXIF gegevens aan mijn foto's kan koppelen. Als iemand naar Rijswijk wil komen om dan achter mijn computer te laten zien hoe dat gaat, dan vind ik dat prima.
Verder gaat het mij om het beeld zelf en niet hoe die tot stand is gekomen.
Wat ik dan wel weer jammer vind, al klinkt dat wat tegenstrijdig, dat ik bij gebrek aan EXIF gegevens niet aan de wedstrijden kan meedoen.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:Exif gegevens
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2012, 11:38:57 »
Het kan zeker handig zijn. Ik let er ook best vaak op. Sommige uploaders zoals flickr moet je de juiste code gebruiken, anders krijg je hier foto's zonder exif.
ok help, ik ben inmiddels gestopt met uitzoeken hoe dit werkt maar frustreert me nog steeds dat het niet lukt. hoe gebruik je via Flickr de juiste code?
Gr Jeroen

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Exif gegevens
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2012, 11:17:50 »
Voor de reguliere fotorubrieken waarin we ons werk publiceren denk ik dat het goed is als het een soort morele verplichting is om de exif mee te sturen. Daarmee krijgen de publicaties niet alleen een esthetische functie, maar ook een didactische functie. Overigens kan ik me voorstellen dan sommigen niet direct weten wat ze moeten doen om de juiste info op de juiste plek te krijgen. Wellicht is het ook nuttig om nieuwe leden op de een of andere manier te informeren over nut en noodzaak van het publiceren van exif informatie. Toen ik zelf begon met publiceren had ik er nog geen idee van wat exif eigenlijk inhield...
Zelf heb ik overigens meegemaakt dat Mijnalbum.nl in eerste instantie wel de exif behield, maar zonder nadere aankondiging deze functionaliteit liet vervallen. Gevolg: onbewust foto's zonder exif. Na een tip hierover door medeforumleden ben ik overgestapt naar Dropbox.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Exif gegevens
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2012, 11:11:40 »
Ik zou serieus niet eens weten hoe exif te beinvloeden .. laat staan hoe ze te zien in foto's hier op het forum ...
met rechtermuisknop / eigenschappen kom ik in iedergeval niets tegen.

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

asplx

  • Gast
Re:Exif gegevens
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2012, 10:48:17 »
Kan ook gebeuren, als er wordt opgeslagen als "foto voor het web".

IrfanView laat dan bijv de EXIF weg.
Als ik post in  "Raad de foto" gebruik ik die mogelijkheid, omdat een slimme jurist hier op het forum door de EXIF te lezen de foto raadde...

Aldoende word je wijzer...

Los daarvan: Bij mijn digitale opnames staan niet alle gegevens in de EXIF, doordat ik mf objectieven gebruik, die brandpuntsafstand en diafragma-instelling niet doorgeven.
En bij analoge bestanden is er zelfs helemaal geen EXIF...

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2012, 10:53:23 door asplx »

RonHendriks

  • Gast
Re:Exif gegevens
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2012, 10:39:56 »
Het kan zeker handig zijn. Ik let er ook best vaak op. Sommige uploaders zoals flickr moet je de juiste code gebruiken, anders krijg je hier foto's zonder exif.

Offline Machiel84

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2012, 10:36:37 »
Kijk ook regelmatig naar de exif gegevens en vind het jammer als ze er bij bepaalde foto's, zowel heel fraaie als foto's waarvan ik denk wat is er mee gebeurd, niet bijstaan.

Helemaal mee eens.
Pentax K10d | DAL18-55mm | XR Rikenon 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 50mm f1:1.7 | SMC Pentax-M 40mm f1:2.8 | RMC Tokina 80-200mm f1:4 | SMC Takumar 135mm 1:3.5 | Pentax-F 28-80mm f1:3.5-4.5

Offline Hans H

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1512
  • Geslacht: Man
    • www.flickr.com/photos/hheekelaar/sets/
Re:Exif gegevens
« Reactie #4 Gepost op: 20 februari 2012, 10:33:58 »
Kijk ook regelmatig naar de exif gegevens en vind het jammer als ze er bij bepaalde foto's, zowel heel fraaie als foto's waarvan ik denk wat is er mee gebeurd, niet bijstaan.

Groet,
Hans
K-70 | Sigma 17-70 | DA 35 F2.4 | D FA 100 F2.8 WR | Tamron 70-200 F2.8 | Pentax AF-360 FGZ II | Velbon Sherpa 803 | Velbon RUP-L40

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2012, 10:24:03 »
Ik ben het helemaal met Ron eens. Eerder was dit volgens mij ook verplicht voor foto's in de Fotohoek.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat we van elkaar leren in de Fotohoek, dat kan praktisch niet zonder de essentiële gegevens te kennen.
We moeten dit nog maar eens even in de Crew gooien...
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Exif gegevens
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2012, 09:40:56 »
Alhoewel het geen verplichting is worden deze gegevens in de foto, evt. apart daarbij, wel als zeer gewenst omschreven in de regels.

Ben het eens met de TS deze gegevens zoveel mogelijk te delen met de forumleden.