Auteur Topic: Exif gegevens  (gelezen 3851 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #51 Gepost op: 9 maart 2012, 15:23:18 »
Het is ook niet de bedoeling geweest om het verplicht te stellen maar meer om het
onder de aandacht te brengen.
Ik denk dat we met deze oplossing allemaal tevreden kunnen zijn.
Iedereen bedankt voor het commentaar en het meedenken.

Ron
2X Sony A7RIII

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Exif gegevens
« Reactie #51 Gepost op: 9 maart 2012, 15:23:18 »

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #50 Gepost op: 9 maart 2012, 09:53:24 »
Ik ben het helemaal met Ron eens. Eerder was dit volgens mij ook verplicht voor foto's in de Fotohoek.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat we van elkaar leren in de Fotohoek, dat kan praktisch niet zonder de essentiële gegevens te kennen.
We moeten dit nog maar eens even in de Crew gooien...
Na uitgebreid overleg met de Crew is er geen meerderheid voor het verplichten van vermelding van de exif, ook omdat hier dan weer op gemodereerd moet worden.
Wel zien we de duidelijke voordelen voor het beoordelen van geplaatste foto's, daarom hebben we de Spelregels Fotohoek op dit punt wel iets scherper neergezet:

Zoals het was:
Exif is wenselijk, maar niet verplicht. Dus laat bij voorkeur de exif in de foto zitten of plaats de exif er met de hand bij (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpunt). De exif kan met name gebruikt gebruikt worden om commentaar te geven op foto technische aspecten.

Nu:
Exif is zeer wenselijk. Dus laat bij voorkeur de exif in de foto zitten of plaats de exif er met de hand bij (sluitertijd, diafragma, ISO, brandpunt). De exif kan met name heel goed gebruikt worden om commentaar te geven op foto technische aspecten. En uiteindelijk is de Fotohoek ervoor om van elkaar te leren!


Dus exif vermelden in de Fotohoek is geen verplichting, maar wel zeer gewenst!
Buiten de Fotohoek is exif vermelden alleen nuttig als dit relevant is. (daar gaat het niet om de foto op zich)

Gr., Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #49 Gepost op: 23 februari 2012, 04:56:18 »
Chrome, Firefox en Opera zijn de 3 grootste
Dat is wel eens anders geweest http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
Ik vind IE9 wel grappig, toch knap hoe ze zoveel rommel tegelijk laten draaien op die snelheid. Maar agoes, in de Chrome webstore staat een aardige en eenvoudige "Exif viewer".
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #48 Gepost op: 22 februari 2012, 20:25:55 »
explo niet in iedergeval ..  kan het daar ook mee? .. of moet ik echt gaan wennen aan chrome/ firefox ?
image properties / afbeelding eigenschappen zo uit mijn hoofd

Maar ik kan je sowieso aanraden om iets anders te kiezen als internet explorer.
1. het is veiliger
2. IE is een ramp voor iedere webdesigner dus hoe minder IE gebruikers hoe beter  ;)

Chrome, Firefox en Opera zijn de 3 grootste, in jou geval zo te horen zal Opera misschien een mooie wezen, alles zit er in zo uit de doos. Maar ze zijn allemaal zo geïnstalleerd en na een dag of 2 uit proberen weet je wel welke voor jou is dus je heb wat te doen dit weekend.  ;)
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2012, 20:31:26 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Exif gegevens
« Reactie #47 Gepost op: 22 februari 2012, 20:21:30 »
MEGA THX !!

 :cheer: :clap2: :cheer:

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Will

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 303
  • Geslacht: Man
  • Udenhout (Nbr)
    • wpfotografie
Re:Exif gegevens
« Reactie #46 Gepost op: 22 februari 2012, 20:21:12 »
Dan heb ik ook nog de vraag of iemand de oplossing weet voor een tablet.
Is het hier ook mogelijk eenvoudig de exif te bekijken. Ik heb al wat apps geprobeerd maar kom er niet uit.

K20D met batterijpack. Canon SX200IS.
SMC 18-55II, SMC 50-200, Sigma Apo DG 70-300, Sigma 70-200 DG APO.
Metz 58 AF-1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
http://www.flickr.com/photos/made_by_will/

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #45 Gepost op: 22 februari 2012, 20:18:26 »
Ik zal de vraag nogmaals stellen ..  hoe kan ik Exif gegevens zien in de foto's hier op het forum ?

Het freeware prog. OPANDA ( http://opanda.com/en/iexif/ )

Ron
2X Sony A7RIII

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Exif gegevens
« Reactie #44 Gepost op: 22 februari 2012, 20:15:51 »
explo niet in iedergeval ..  kan het daar ook mee? .. of moet ik echt gaan wennen aan chrome/ firefox ?


Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline Snipes

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 2367
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
Re:Exif gegevens
« Reactie #43 Gepost op: 22 februari 2012, 20:03:49 »
Ik zal de vraag nogmaals stellen ..  hoe kan ik Exif gegevens zien in de foto's hier op het forum ?

Ligt er aan welke browser je gebruikt en welke plug-ins voor die browser. Voor Firefox/Chrome is het rechts klikken op de foto en dan "View Image Exif" of "Show Exif" oid.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Thoran

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4740
  • Geslacht: Man
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn winkeltje online.
Re:Exif gegevens
« Reactie #42 Gepost op: 22 februari 2012, 19:56:17 »
Ik zal de vraag nogmaals stellen ..  hoe kan ik Exif gegevens zien in de foto's hier op het forum ?

Flickr: www.Thoran-pictures.nl
FB:Thoran.pictures
TW:@arnolddegans
Het is goed om te weten dat ik over een paar jaar met een smile terug zal denken aan de foutjes van vand

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Exif gegevens
« Reactie #41 Gepost op: 22 februari 2012, 19:48:41 »
Als niet pro geprobeerd maar zie nergens original staan, alleen large. omdat dat dezelfde afmetingen heeft als de foto toch maar ff hieronder proberen in een spoilertje:)

[spoiler]

Untitled_HDR22 by Rob Rutgers, on Flickr
[/spoiler]

Edit spoiler doet het niet....
Hier geen exif, wel als je doorklikt naar de pagina op Flickr.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Joop96

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3574
  • Geslacht: Man
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
Re:Exif gegevens
« Reactie #40 Gepost op: 22 februari 2012, 16:53:22 »
Hoe bedoel je?

Mijn foto's staan op Picasa3, daar bewerk ik ze op eventueel snijden en recht zetten. Daarna gaat een foto door Irfanview om eventueel contrast, kleur en belichting te corrigeren. Via ImageShack plaats ik de foto op het forum. De eerste keer dat ik mee wilde doen met een wedstrijd hier, zat er geen EXIF bij de foto zodat ik niet mee kon doen. En ik zou echt niet weten waar en wanneer de EXIF was gaan verdwijnen.
Eerlijk gezegd is dat computergedoe mij ook te ingewikkeld...  :(

Wat EXIF betreft, als iemand, wat ik mij niet kan voorstellen, wilt leren hoe ik foto's maak... ik heb de camera altijd op P staan. Naargelang hoe de foto eruit ziet corrigeer ik met + en -
That's all. Vind zelf de technische gegevens oninteressant, ik vind wat er op de foto staat boeiender.
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Exif gegevens
« Reactie #39 Gepost op: 22 februari 2012, 16:20:41 »
Ik laat de EXIF meestal wel intact bij de foto's die ik plaats maar verder kijk ik niet zo vaak naar de EXIF-gegevens van foto's die hier of elders worden geplaatst. Een foto spreekt me aan of niet en daar verandert de EXIF toch weinig aan. Als er commentaar wordt gevraagd op technisch vlak kan het soms wel handig zijn om naar de EXIF te kijken zodat je missschien kan aangeven dat het heeft geschort aan de instellingen. Bij een goede foto boeit het me minder tot niet, zie ook niet in hoe ik daar eventueel van zou kunnen leren omdat omstandigheden bepalen welke instellingen je gebruikt en daarnaast je eigen fotostijl ook mede bepaalt of je bepaalde instellingen wel wilt gebruiken.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Exif gegevens
« Reactie #38 Gepost op: 22 februari 2012, 16:03:30 »
Maar je hebt er weinig aan want want als jij gaat is de situatie toch weer anders en dat is juist de kunst om jezelf aan te passen aan zulke situaties en iedereen doet dat op een andere manier.
Als je iets wilt leren is het beter om te vragen wat zijn uitgangspositie waarmee die begint te werken, vaak zijn dat van die standaard dingen waar je vandaan kan opbouwen.

Mee eens, het gaat me ook niet om exact dezelfde instellingen te hanteren, maar meer om een idee te krijgen van de richting. En die haal je slechts voor een deel uit de cijfertjes.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #37 Gepost op: 22 februari 2012, 15:01:58 »
In het geval van de sportfoto's van Ron zou ik wel in de exif kijken, maar dan om er zelf wat van te leren. :D :D Gewoon om te spieken bij welke iso, sluitertijd en diafagma hij zulke mooie scherpe platen krijgt.
Dus dan snijdt het mes de andere kant op.
Maar je hebt er weinig aan want want als jij gaat is de situatie toch weer anders en dat is juist de kunst om jezelf aan te passen aan zulke situaties en iedereen doet dat op een andere manier.
Als je iets wilt leren is het beter om te vragen wat zijn uitgangspositie waarmee die begint te werken, vaak zijn dat van die standaard dingen waar je vandaan kan opbouwen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Exif gegevens
« Reactie #36 Gepost op: 22 februari 2012, 14:38:35 »
Werk niet  :(

Ik geef je geen ongelijk maar de meeste van ons hier hebben echt wel een idee waar ze mee bezig zijn.
Als bijvoorbeeld Henk van Zuylen een foto plaats of een sport foto van Ron, ga jij dan nog in de EXIF kijken of je advies kan geven op de instelling. ;)
Dat is wat ik er mee bedoel, als iemand die net begin met fotografie is het inderdaad makkelijk voor ons om in de EXIF te kijken naar de camera instellingen en ik heb nooit het tegen deel beweerd.

Ook heeft EXIF weinig voor beginners om naar te kijken omdat elke situatie anders is en iedereen gaat daar anders mee om en dat is heel moeilijk om te lezen.

In het geval van de sportfoto's van Ron zou ik wel in de exif kijken, maar dan om er zelf wat van te leren. :D :D Gewoon om te spieken bij welke iso, sluitertijd en diafagma hij zulke mooie scherpe platen krijgt.
Dus dan snijdt het mes de andere kant op.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Exif gegevens
« Reactie #35 Gepost op: 22 februari 2012, 13:47:57 »
Als niet pro geprobeerd maar zie nergens original staan, alleen large. omdat dat dezelfde afmetingen heeft als de foto toch maar ff hieronder proberen in een spoilertje:)
Werk niet  :(


Beide, als ik zie dat een foto niet helemaal scherp is ben ik altijd benieuwd hoe dat komt. Als ik dan zie dat iemand op F22 en iso100 schiet en een sluitertijd heeft van 1/20 sec (bijvoorbeeld) dan zie ik dat niet aan de foto, maar is het wel handig om wat praktische tips te geven. Direct een statief adviseren is dan niet het meest voor de hand liggende.
Ik geef je geen ongelijk maar de meeste van ons hier hebben echt wel een idee waar ze mee bezig zijn.
Als bijvoorbeeld Henk van Zuylen een foto plaats of een sport foto van Ron, ga jij dan nog in de EXIF kijken of je advies kan geven op de instelling. ;)
Dat is wat ik er mee bedoel, als iemand die net begin met fotografie is het inderdaad makkelijk voor ons om in de EXIF te kijken naar de camera instellingen en ik heb nooit het tegen deel beweerd.

Ook heeft EXIF weinig voor beginners om naar te kijken omdat elke situatie anders is en iedereen gaat daar anders mee om en dat is heel moeilijk om te lezen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Exif gegevens
« Reactie #34 Gepost op: 22 februari 2012, 12:11:20 »
Dat snap ik niet, je ziet toch op de foto wel het verschil tussen bewegingsonscherpte en onjuiste scherpstelling? Daar heb ik geen exif voor nodig.

Ben ik ten dele wel met je eens, maar het is niet per definitie zo volgens mij. Bij panning shots of juist bij macro kan het weleens voorkomen dat het niet direct duidelijk is. In het geval van macro kan het volgens mij gebeuren dat je focuspunt net voor je onderwerp ligt. Met als gevolg een niet scherp onderwerp. Is het dan zichtbaar of de onscherpte komt door een onjuiste focus of door een lichte trilling van je hand/toestel? In zo'n geval kan exif dus wel handig zijn om voor een grotere scherptediepte te kiezen of voor een kortere sluitertijd.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

asplx

  • Gast
Re:Exif gegevens
« Reactie #33 Gepost op: 22 februari 2012, 11:38:22 »
Dat snap ik niet, je ziet toch op de foto wel het verschil tussen bewegingsonscherpte en onjuiste scherpstelling? Daar heb ik geen exif voor nodig.

Jij zegt het, Roeland...

Ik liet een paar jaar terug een negatief afdrukken, dat ik met de 1.4/50 bij volle opening had opgenomen i.v.m. de bokeh.

Volgens de printmeneer zat er bewegings-onscherpte in de foto.

Nou, ze hebben goed geprint en verkopen kunnen ze ook.. al is het maaronzin.
Maar in principe heb je gelijk...
Maar hier op't forum heb ik ook al commentaar gehad omtrent onscherpte bij het gebruik van een Pentax objectief...

Groeten,
Ruurd

Offline roeland

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1558
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #32 Gepost op: 22 februari 2012, 11:24:24 »
Beide, als ik zie dat een foto niet helemaal scherp is ben ik altijd benieuwd hoe dat komt.
Dat snap ik niet, je ziet toch op de foto wel het verschil tussen bewegingsonscherpte en onjuiste scherpstelling? Daar heb ik geen exif voor nodig.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

asplx

  • Gast
Re:Exif gegevens
« Reactie #31 Gepost op: 22 februari 2012, 11:18:51 »
Beide, als ik zie dat een foto niet helemaal scherp is ben ik altijd benieuwd hoe dat komt. Als ik dan zie dat iemand op F22 en iso100 schiet en een sluitertijd heeft van 1/20 sec (bijvoorbeeld) dan zie ik dat niet aan de foto, maar is het wel handig om wat praktische tips te geven. Direct een statief adviseren is dan niet het meest voor de hand liggende.

Groeten,
J@@P

Precies....

Ruurd

Offline Kees SC

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 4253
  • Geslacht: Man
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
Re:Exif gegevens
« Reactie #30 Gepost op: 22 februari 2012, 10:09:35 »

Blijft wel het feit dat ik hier niet aan wedstrijden mee kan doen...  :( :'(

Hoe bedoel je?

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Exif gegevens
« Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2012, 09:34:00 »
Maar hier komt het, geef jij commentaar aan de hand van de EXIF gegevens of omdat je ziet dat het fout is in de foto?

Beide, als ik zie dat een foto niet helemaal scherp is ben ik altijd benieuwd hoe dat komt. Als ik dan zie dat iemand op F22 en iso100 schiet en een sluitertijd heeft van 1/20 sec (bijvoorbeeld) dan zie ik dat niet aan de foto, maar is het wel handig om wat praktische tips te geven. Direct een statief adviseren is dan niet het meest voor de hand liggende.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Exif gegevens
« Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2012, 08:45:17 »
Maar dit is alleen bij beginners handig, de meeste hier hebben niveau dat ze weten wat ze doen en dan kijk je echt niet meer naar de EXIF.
Toch wel, als iemand commentaar vraagt op een foto is het verrekte handig als je weet hoe die foto gemaakt is. En beginners zijn hier trouwens net zo goed welkom als gevorderden en hebben juist extra ondersteuning nodig.

P.s. wil iemand met een niet-pro Flickr account eens checken of de exif intact blijft bij de werkwijze van Snipes? Zoja, dan wil ik de werkwijze graag opnemen in de FAQ.
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline André Kok

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1175
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
Re:Exif gegevens
« Reactie #27 Gepost op: 22 februari 2012, 08:37:12 »
Wat een gezeur over wel of geen EXIF in de foto! Ik vind het nuttige informatie en het kost niets om die erin te laten.
Tip: neem een account bij Photobucket en niet bij Flickr als je zonder problemen bij het uploaden de EXIF in de foto wil houden.  >:(
Ja, in de fotohoek graag objectief, sluitertijd e.d. erbij vermelden.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...