Auteur Topic: [Minireview] Phottix batterygrip K7/K5  (gelezen 7019 keer)

Eftie

• Gast
Re:[Minireview] Phottix batterygrip K7/K5
« Reactie #38 Gepost op: 16 april 2012, 14:01:24 »
Ik heb er één via eBay gekocht voor mijn K5.
€30 inclusief verzenden vanuit Hong Kong (dat ze het ervoor kunnen maken  :o ...).
Oké, de knopjes voelen niet extreem degelijk aan, maar hij past prima, zonder speling, het ziet er goed en goed afgewerkt uit, inclusief tray voor penlites en, niet onbelangrijk, alles werkt zoals het zou moeten werken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #38 Gepost op: 16 april 2012, 14:01:24 »

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2012, 20:18:21 »
Nee, komt niet daar vandaan...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2012, 20:12:28 »
Weet niet wie je bedoelt, maar als je diegene bedoelt die ook iedere keer de 77mm Limited aanbiedt, die was het niet...was iemand die ging overstappen geloof ik. Had ook een K-7 te koop toen.

Nee ik bedoel niet "onze animator Rik de malloot".
Ik bedoel deze:
LINK BATTERY GRIP

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #35 Gepost op: 16 februari 2012, 19:59:28 »
Is dat toevallig "de verkoper" op Marktplaats?
Weet niet wie je bedoelt, maar als je diegene bedoelt die ook iedere keer de 77mm Limited aanbiedt, die was het niet...was iemand die ging overstappen geloof ik. Had ook een K-7 te koop toen.
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2012, 19:40:32 »
Net even gekeken, maar ik heb ook zo'n type 2 grip, met metalen pennetjes en van binnen ook een metalen plaat(waar de schroefdraad voor een statief weer aan vast zit). Verder ook geen speling ofzo, zit stevig vast aan m'n K-5. En dat voor €35,-(wel via MP)...

Is dat toevallig "de verkoper" op Marktplaats?

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2012, 16:49:46 »
Net even gekeken, maar ik heb ook zo'n type 2 grip, met metalen pennetjes en van binnen ook een metalen plaat(waar de schroefdraad voor een statief weer aan vast zit). Verder ook geen speling ofzo, zit stevig vast aan m'n K-5. En dat voor €35,-(wel via MP)...
Greetz Wesly

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2012, 22:51:13 »
(pinkje hangt er maar een beetje bij  :D )

Pinkje spalken een oplossing?  :D :D
Ik kom van de K-x, die was kleiner, dus ervaar het "pink-probleem" wellicht niet zo. Alhoewel ik zelf ook geen miniatuur handje heb......
Toch lijkt me de grip wel meer houvast geven en met name van belang voor de batterijduur. Van de zomer zitten we een week met 4 man/vrouw op een boot, waar opladen moet op de motor. We varen circa 5 uur per dag, dus is van belang dat we in die 5 uur alles kunnen laden. Met een grip en drie accu's (waarvan 2 origineel) kan ik nog overschakelen op een enorme lading Eneloop batterijen mocht dat nodig zijn  :)

newmikey

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2012, 22:17:55 »
Met andere woorden wil je zeggen dat de originele Pentax veel degelijker is én WR.
Of begrijp ik dat verkeerd?

Nee, dat begrijp je helemaal correct. Toch heb ik deze keer voor de aftermarket versie gekozen van wege de extreem hoge prijs van het origineel. Als zowel K-7 als K-5 uit productie zijn, zal de prijs wel weer gaan zakken en kan ik alsnog switchen. Voorlopig ben ik blij met, wat voor zo'n €53, een nuttige aanvulling op de K-5 is - komende van de K20D ligt de K-5 zonder grip mij niet echt lekker in de hand.(pinkje hangt er maar een beetje bij  :D )

De Pentax is ontegenzeggelijk steviger, degelijker, mooier èn WR - de aftermarket versies voldoen, maar niet méér dan dat en de levensduur zal niet zo héél erg lang zijn, vrees ik. Ook hier geldt: TANSTAAFL

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2012, 22:15:02 »
Als de D-BG4 van dezelfde kwaliteit is als de D-BG2 wel.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #29 Gepost op: 15 februari 2012, 22:01:10 »
Iets andere struktuur op de "bekleding", instelwieltjes draaien wat lichter. Waar ik héél voorzichtig mee ben is de vergrendeling van de acculade - die voelt erg licht en "flimsy" aan.

Dit is wel mijlen beter dan mijn eerste aftermarket grip destijds op de K20D - daar was ook de aan/uit kraag om de verticale sluiterknop van bedenkelijke kwaliteit en de sluiterknop zelf had géén duidelijk drukpunt. Dat is hier uitermate goed verholpen m.i.

Met andere woorden wil je zeggen dat de originele Pentax veel degelijker is én WR.
Of begrijp ik dat verkeerd?

newmikey

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2012, 21:45:09 »
Ik begrijp dat model 2 well lijkt op het origineel maar niet waterdicht is.
Wat zijn er nog meer voor verschillen met het origineel?

Iets andere struktuur op de "bekleding", instelwieltjes draaien wat lichter. Waar ik héél voorzichtig mee ben is de vergrendeling van de acculade - die voelt erg licht en "flimsy" aan.

Dit is wel mijlen beter dan mijn eerste aftermarket grip destijds op de K20D - daar was ook de aan/uit kraag om de verticale sluiterknop van bedenkelijke kwaliteit en de sluiterknop zelf had géén duidelijk drukpunt. Dat is hier uitermate goed verholpen m.i.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2012, 20:53:59 »
Ik begrijp dat model 2 well lijkt op het origineel maar niet waterdicht is.
Wat zijn er nog meer voor verschillen met het origineel?

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2012, 20:51:52 »
Dat is inderdaad een prima idee Wesly, de accu in de camera als backup in te stellen.....
Yup, zo staat hij hier ook. Zo werkte ik reeds met de K20d.

Gebruik veel de K5 met de Sigma 50-500. Om een betere grip te krijgen heb ik indertijd ook een Phottix grip
aan geschaft. Helaas is mijn ervaring niet zo positief met deze combinatie. Doordat de Sigma best zwaar is
kreeg ik diverse malen de storing van slechte contacten en uitval van de K5.( minder stabiele constructie)
Dat is te verhelpen door de accu in de K5 te laten zitten en niet in de grip, zelf vindt ik dat niet prettig omdat dan altijd de grip er af gehaald moet worden als je de accu wilt opladen.
Geen idee of deze storing ook voorkomt met de orginele grip.Iemand hier ervaring mee!

Gr Ron

Ron, na het herlezen van je post toch even een vraagje: In welke omstandigheden gebeurt dat dan precies, heb je de camera dan op statief of in de hand?

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2012, 20:34:11 »
Het kunnen monteren van een grip, was voor mij ook een van de redenen dat ik toch maar van K-r naar K-5 ben gegaan. Ik had al een imitatiegrip(ander merk) in huis, nog voor dat ik de K-5 zelf had. En hij zit er bij mij eigenlijk altijd onder. Het ligt gewoon veel stabieler in de hand, want de K-5 is inderdaad een vrij kleine DSLR. En icm de 150-500 werkt het voor mij ook veel prettiger. Ik merk dat ik nu veel minder snel scheve horizonnen heb.
Ik gebruik overigens wel altijd 2 accu's. De originele van Pentax in de camera en een imitatie-accu in de grip. En dan heb ik er nog 2 extra accu's bij, dus de accu in de body is eigenlijk een soort back-up, want de K-5 heb ik ook zo ingesteld dat hij altijd eerst de grip accu gebruikt.
Tot nu toe nog niet tegen problemen aan gelopen!

Dat is inderdaad een prima idee Wesly, de accu in de camera als backup in te stellen.....

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2012, 19:59:51 »
dat hoef je niet te doen voor die extra schroefjes want die zitten om de trypot mount en is om het metalen plaatje wat daar onder zit vast te houden en niet om de onderplaat vast te houden maar ja type 2 lijkt wel heel erg veel op het orgineel, maar heb type 1 nu twee maanden en ben eigenlijk vol lof,
maar ja heb ook niet zo'n zware lens dat dat probleem met de spanning onderbreking bij mij voordoet alleen als ik er met mijn handen aan zit om het te simuleren
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2012, 19:36:16 »
Dit wist ik en wilde dus ook die "type 2". Het kloterige is dat de type 2 grip bij fotoshop Aalten op de site staat afgebeeld en dat ik nu met een type 1 grip opgescheept zit...

newmikey

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 15 februari 2012, 19:27:34 »
De Phottix is wat op Pentaxforums.com het "Type 1" grip genoemd wordt. Ik heb zelf het "Type 2" aangezien de ervaringen op het VS forum daar de voorkeur aan gaven. Het ontloopt elkaar niet zo heel veel, ik echter bij de mijne géén enkele speling in de bovenplaat kunnen ontdekken, misschien mede dankzij het feit dat deze met meer schroefjes vast zit.

Zie hier: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/82642-pentax-k7-3rd-party-battery-grip.html

Ik heb de mijne bij MyTrendyPhone.nl die de laagste prijs van Subtel.nl aanhielden na er op gewezen te zijn...

Citaat van: LeDave;850074
I was taking a look at the knockoff grips on eBay and it seems like there are multiple sellers but there are two types of grips.

Take a look at these details on the front:

1 - Take a look at the connector things, on Grip type 1 it is plastic unlike the genuine grip. On Grip type 2 it is metal just like the genuine grip.

2 - Take a look at the curve and where the grip ends. Grip type 1 is less curvy and the grip is off. Grip type 2 is more curvy like the genuine Pentax grip and the grip extends to the correct spot like the genuine grip.

3 - Take a look at this little thing, on Grip type 1, it's just a little thing sticking out. On Grip type 2, it looks closer to the genuine grip. On the genuine grip, there is a circle cushion popping out of this thing while on Grip type 2, it doesn't have cushion.

4 - Take a look at the black screws around the tripod-mount. On grip type 1, it has only two screws. On grip type 2, it has 6 screws which is the same amount as the genuine.

Conclusion -
The only difference I can tell between Grip 2 and genuine is that genuine has a different label saying PENTAX on it and with cushion. While on Grip type 2, it doesn't have the genuine Pentax label and it has no cushions.

Take a look at these details on the back:

1 - On grip type 1, the grip once again gets cut off. On grip 2 type, the grip extends through the curve line just like the genuine.

3 - Look at where the screws are placed, it's different on both grips. Also look at how Grip type 1 has a hole that's popping out. On Grip type 2 however, the hole is recessed. On the Genuine grip, there are cushions sticking out of these holes, however the Grip type 2 it has no cushion.

Here is the group selling Grip type 2, closer to genuine grips.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280439064218&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_3013wt_859

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220527760188&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_3000wt_890

Here is the group selling lesser to genuine grips, Grip type 1.
http://cgi.ebay.com/Battery-Grip-for-Pentax-K7-D-BG4-D-Li90-Battery-B1Y_W0QQitemZ260505534188QQcmdZViewItemQQptZBatteries_Chargers?hash=item3ca756feec#ht_2641wt_1084

http://cgi.ebay.com/Pro-Battery-Grip-B1Y-for-Pentax-K7-As-D-BG4-1x-D-Li90_W0QQitemZ280422562490QQcmdZViewItemQQptZBatteries_Chargers?hash=item414a7cbaba#ht_2583wt_1084

EDIT: I also forgot to mention that the contacts on Grip type 1 is large and fat. While on the Grip type 2 is also thin like the genuine grip. This is pretty scary because it looks all the same except it's missing cushion and it has a different label.

Offline ouwedeur

• Pentaxian
  • **
  • i shoot raw.
    • mijn website
« Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2012, 19:02:40 »
zo mooie review, maar gezien jouw mooie duidelijke foto's heb ik precies dezelfde grip (ook vanwege de pink) maar dan van meike en dus ook het zelfde probleempje met de stroom voorziening, maar das nu ook opgelost  ;D

en het is wel een hufter om je nek, maar  daarvoor gebruik ik een blackrapid rs-7(kan zo wie zo niks velen om mijn nek,oude blessure)

en wat het weer aan gaat in regen en sneeuw geen problemen gehad met de grip ook geen vocht er in)

peter,
google before you tweet
www.psajfotos.nl

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2012, 16:31:12 »
Het kunnen monteren van een grip, was voor mij ook een van de redenen dat ik toch maar van K-r naar K-5 ben gegaan. Ik had al een imitatiegrip(ander merk) in huis, nog voor dat ik de K-5 zelf had. En hij zit er bij mij eigenlijk altijd onder. Het ligt gewoon veel stabieler in de hand, want de K-5 is inderdaad een vrij kleine DSLR. En icm de 150-500 werkt het voor mij ook veel prettiger. Ik merk dat ik nu veel minder snel scheve horizonnen heb.
Ik gebruik overigens wel altijd 2 accu's. De originele van Pentax in de camera en een imitatie-accu in de grip. En dan heb ik er nog 2 extra accu's bij, dus de accu in de body is eigenlijk een soort back-up, want de K-5 heb ik ook zo ingesteld dat hij altijd eerst de grip accu gebruikt.
Tot nu toe nog niet tegen problemen aan gelopen!
Greetz Wesly

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2012, 16:05:53 »
Na 2,5 jaar een K20d met grip voelde dit, na een half jaar K5 zonder, als thuiskomen :)

Offline Koos

• Senior Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2012, 15:34:56 »
Goed review!!

Ik heb op mijn K20D altijd de (originele) grip zitten. Dit omdat ik dan veel beter de camera kan vasthouden. Ik heb (nog?) geen K5 gekocht omdat deze te klein vind voor mijn handen. Zelf met grip lijkt hij mij niet lekker beet te pakken. Maar dat heb ik nog noot in de praktijk geprobeerd.
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2012, 14:58:27 »
Tja, de standaard nekkensnijder is altijd het eerste wat eraf gaat. Ik gebruik een homemade systeem gebaseerd op de sunsniper en Black rapid riemen.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2012, 14:29:48 »
Momenteel gebruik ik alleen nog de D700 + grip met grote lenzen (120-300 of macrolens).
Bij de K200D, de K20D en de K-5 had ik de grip er altijd standaard op zitten.
Op zich is het wel handig als je portret (verticaal) foto's maakt.
Het nadeel is alleen dat je met een baksteen om de nek loopt.
Vooral als je AA batterijen in de grip doet want die zijn toch wel wat zwaarder dan één accu.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2012, 14:01:32 »
Zelf heb ik ook een imitatiegrip, via Dealextreme voor nog minder gekocht (ca. 35 euro dacht ik). Maar volgens mij is 'ie exact hetzelfde. Voor mij was het ook dezelfde reden: de K10d gewend en dan naar de K7 is qua formaat met grote handen toch wel een stapje terug. Daarom was de grip ook een van de eerste aanvullingen, en ik ben er nog steeds zeer tevreden mee. Ik gebruik de knoppen erop nauwelijks, het gaat mij puur om de grootte van de set. Hij zit er vrijwel standaard onder, behalve als ik op statief werk of als ik de camera zomaar meeneem en voor het grijpen wil hebben en niet teveel volumen wil meeslepen. Maar anders zit 'ie er vrijwel altijd op als ik aan de wandel ben.
Maar bedankt voor de review, help potentiële kopers zeker. Toen ik mijn grip ging kopen was ik ook op zoek naar juist dit soort eerstelijnsreviews.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2012, 13:45:04 »
Opgelost...een klein stukje pakking van 1mm dikte tussen de body en grip aan de korte zijde (foto 10, linkerzijde) zorgt ervoor dat de lange kant schuin (dus met iets spanning) tegen de body wordt aangedrukt. Is eenvoudig zelf te maken dmv bv karton :)
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2012, 19:32:07 door C20v »