Ik hecht als jongeling, 21 jaar, ook waarde aan een heldere zoeker omdat het meer overzicht geeft.
Als je binnenshuis of in een openbaar gebouw fotografeert kun je haast niet zonder.
1. kleinkinderen binnen fotograferen, zonder flits
2. macro-opnamen van bloemen, liefst met een insect er op
3. gewoon wat je onderweg tegenkomt tijdens een natuurwandeling of op vakantie
4. vooral tijdens de vakantie kunnen fotograferen in kerken en musea (waar dat mag natuurlijk
@ Hanv de eisen die jij noemt kun je niet kwijt in één objectief wat jezelf ook al veronderstelt hebt.
Binnenshuis portretten maken van kinderen zonder flitser is vragen om moeilijkheden.
In de eerste plaats heb je een hoge iso waarde nodig en in de tweede plaats een lichtsterke lens (f1.4).
Het is raadzaam om het eerst genoemde te vermijden want met hoge iso waarden lever je veel kwaliteit in wat je kostbare (dure) lens in dit aspect waardeloos maakt.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe fanatiek jij bent, als je echt een goed portret wilt maken heb je dus een externe flitser nodig.
Bij punt 2 ontgaat mij de essentie even.
Je wilt macro opnamen maken van bloemen met het liefst een insect erop.
Bedoel je macro op deze manier:
http://www.digital-photography-school.com/wp-content/uploads/2010/08/flower-macro-3-600x381.jpgOf bedoel je het meer zo:
http://www.victorbos.nl/albums/userpics/schoenendoos/bloemen/zwanebloem_closeup.jpgHet laatst genoemde is een close-up en dat is een groot verschil tov macro.
Voor close-up fotografie heb je speciale filters: close-up filters
Kwalitatief goede filters kosten een paar tientjes wat een hoop scheelt tov een echte macro lens.
Wellicht het overwegen waard.
Wat jij dus in 'mijn visie' zoekt is:
- Lichtsterke zoomlens voor portretten en vakantie fotografie
- Flitser
- Close-up filters of een macrolens
De Tamron 28-75 is al genoemd maar je mist dan een hoop groothoek wat juist van pas komt bij vakantie fotografie.
Ik zou het dus eerder zoeken bij een DA* 16-50 2.8, een tamron 17-50 2.8 of een sigma 17-50 2.8.
Een Metz 50 flitser erbij en een (setje) close-up filter(s) van B+W of Hoya en je kunt prima aan de slag.
Wil je toch meer gaan doen met portret fotografie? Dan kun je altijd nog doorsparen voor een FA 77 1.8 ltd. of een Sigma EX 85 1.4.