Auteur Topic: Waarom zoveel ruis?  (gelezen 3855 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Waarom zoveel ruis?
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2012, 17:18:33 »
Ja, ik had dit al eens voorbij zien komen. Toch wel prijzig. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die hiermee ervaring hebben. Trouwens wel lastig op de ijsbaan. Moet je over de boarding/kussens klimmen en hem dan op het ijs leggen. Zullen ze niet blij mee zijn :o

Blijft lastig dat kunstlicht in combinatie met ijs. Als je de camera op auto ISO zet dan zit je al gauw aan iso6400 en wordt het ijs overbelicht. Dit valt dan wel weer te corrigeren met hooglichtcorrectie maar van die ruis kom je niet goed meer af. Beste resultaat geeft toch om alles met de hand in te stellen en iso vast op 3200 te zetten en dan later in CameraRaw de belichting en helderheid op te schroeven. je kan dan precies de grens opzoeken waar de ruis zichtbaar hinderlijk wordt.
Ik heb hem ook en het werk wel.
Het gaat erom dat de belichting redelijk over een komt, misschien is het niet helemaal perfect als je hem zo dicht mogelijk bij de baan zet maar is beter dan niks.
Je kan dit namelijk niet alleen met de witbalans oplossen omdat het probleem complexer is.

Als je belichting opschroef veroorzaak je juist ruis, en als je belichting terug schroef krijg je minder ruis.
Maar met ISO3200 zit je al op het punt dat het weinig meer uitmaakt, want alles boven de ISO1600 is niet meer hardware maar wordt veroorzaakt door software.
Dus ISO3200 is een ISO1600 foto die overbelicht is dus technische gezien is het niet zo interessant voor jou als je met zulke waardes moet schieten.

Hier is iets meer over "expose to the right"
Technische gedeelte
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

Voorbeeld
http://schewephoto.com/ETTR/index.html
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2012, 17:22:34 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2012, 17:18:33 »

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2012, 17:02:41 »
Blauw is vaak een probleem voor 'single bayer filters' want het kleurbereik is beperkt tot 25% Blauw (50% Groen en 25% Rood).
De enigste fabrikant die een 100% RGBfilter voor rood, groen en blauw in zijn producten gebruikt is Foveon (Sigma).
Dit schaatspak is een mooi (vervelend) voorbeeld van de single bayer filter beperking want het pak bevat een breed scala van blauwtinten.
De delen die paarskleurig weergegeven worden vallen buiten het bereik van de sensor architectuur.
Omdat de sensor niet weet wat hij moet doen valt hij terug op de kleuren van de lichtbron in dit geval kunstlicht= Ultraviolette stralen.
Gelukkig hebben de mensen van Adobe hier een trucje voor uitgevonden in PS onder het tabje HSL wat staat voor Hue, Saturnation en Luminance.
Om het paars blauw te krijgen selecteer je 'Hue' en ga je naar 'Purples'.
Deze schuif je naar links toe (blauwtint) om het paars blauw te krijgen, hier een voorbeeld met de Hue op -50:

Voordat je deze optie in veelvoud gaat gebruiken is monitor calibratie (en het liefst ook een goede monitor) van zeer hoog belang.
Want wil je een keer iets publiceren, hetzij op internet of drukwerk, dan kan deze optie (feitelijk de nabewerking in zijn geheel) je foto's flink verprutsen.
De hoogste prioriteit bij nabewerking is dus een gekalibreerd scherm.

Citaat
Betekent dit dat bij bv de K-7 er meer hitte wordt gegenereerd waardoor er meer ruis ontstaat of zijn er andere/meer oorzaken?
De Samsung sensor uit de K-7 (en K20d) heeft een andere architectuur dan bijvoorbeeld die van Sony.
Gegevens hiervan heb ik niet maar bij de samsung sensor lijkt het er in de eerste plaats op dat hij relatief warm word bij hoge iso waarden (800-1600) en dat er een dun laagdoorlaatfilter gebruikt word (de k-7 heeft een nog dunnere dan de K20D).
In het lage isobereik behaalt deze sensor betere resultaten, dan laten wij zeggen, een K-5.
De K20D heeft een iets dikker filter dan de 7 en gaat daarom iets beter om met hoge iso waarden terwijl de K-7 meer detail en meer ruis heeft bij gelijkwaardige waarden.
Hetzelfde trucje word ook toegepast bij de Nikon D3 en de D3s, ze gebruiken allebei dezelfde sensor maar toch is de D3s 2 stoppen minder ruisgevoelig dan de D3.
Het verschil zit hem hier ook in het laagdoorlaatfilter en om je volgende vraag te beantwoorden:
Citaat
Ook over het laagdoorlaatfilter heb ik een vraag, ik lees alleen over de dikte hiervan als bepalende factor, maar is er ook nog kwaliteitsverschil in deze filters?

Ja er zit verschil in de kwaliteit van laagdoorlaatfilters.
Omdat de sensoren steeds voller werden/worden volgepropt met pixels, en dus meer ruis veroorzaken, is de vraag/norm naar ruis armere sensoren gestegen.
Het laagdoorlaatfilter is één manier om je qua beeldkwaliteit te onderscheiden van andere fabrikanten (zie K-5, D7000 en A55 die dezelfde sensor delen) en daardoor word er veel in ontwikkeld en geïnvesteerd.
En om hier volop van te profiteren (om het in een ander daglicht te stellen) word er dus ook nog een stuk software geschreven voor + iso 1600 waarden die dus niet werkelijk behaald worden (en waarvan de kwaliteit achteraf tegenvalt).
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2012, 17:06:21 door Berend »

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2012, 12:13:24 »
DE colorchecker is een goede tip.
Ik gebruik  hem vooral als ik voor de galerie  Maupertuus ( mijn dochter werkt daar ) schilderijen of andere kunstwerken fotografeer voor publicatie doeleinden.
Kleurechtheid is dan een absolute must.  M.a.w. een prima hulpmiddel.

Lastiger wordt het als er sprake is van menglicht. Dat is duidelijk te zien bij de schaatsers. Bovendien is ook goed te constateren dat Jpeg kleurinformatie weggooit. Jij ervaart dat als positief, maar ik raad je aan toch nog eens heel goed te kijken naar 3 en 4 (overigens ook bij 1 en 2) hier zie dat in de raw versie het kleurverloop veel minder vlekkerig verloop dan bij de jpeg versie. Nu hoor ik je meteen al schreeuwen...ja maar het is wel blauw..
De raw versie registreert beter de lichtomstandigheid (en daardoor ook de door het licht vertroebelde kleur blauw) dan de jpeg versie..... Nu is het aan jou om de juiste kleur te bereiken.  Nog even voor de duidelijkheid....de camera registreert precies wat er waar te nemen valt, in tegenstelling van wat wij waarnemen, want dat wordt onmiddelijk gecorrigeert door onze hersenen.
De juiste kleur benaderen is in Raw geen sinecure. Zo maar even aan wat schuifjes klooien werkt niet. Kennis is heel belangrijk, net als een perfect afgestelde monitor (minimaal een half uur aan laten staan). Werk met een voorop gestelde werkwijze.
Hou je bij één Raw converter (b.v. ACR) en leer die tot in de puntjes. leer om te gaan met kleurprofielen, enz, enz.

Als je een programma als Photoshop incl ACR wilt leren denk dan niet dat je dat in een of twee avondjes lukt.... Ik denk dan eerder aan een jaar en dan moet je echt wel zowat elke dag verdomde veel lezen en oefenen. Frustrerend na dat jaar is dat je dan pas goed beseft, hoe uitgebreid Photoshop is en dat je er eigenlijk nog steeds maar weinig van weet.

Dus mijn mening, je Rawversie is het beste, maar helaas nog niet volledig af.
Cire
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2012, 12:17:40 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Online DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2012, 00:33:27 »
Ja, ik had dit al eens voorbij zien komen. Toch wel prijzig. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die hiermee ervaring hebben. Trouwens wel lastig op de ijsbaan. Moet je over de boarding/kussens klimmen en hem dan op het ijs leggen. Zullen ze niet blij mee zijn :o

Blijft lastig dat kunstlicht in combinatie met ijs. Als je de camera op auto ISO zet dan zit je al gauw aan iso6400 en wordt het ijs overbelicht. Dit valt dan wel weer te corrigeren met hooglichtcorrectie maar van die ruis kom je niet goed meer af. Beste resultaat geeft toch om alles met de hand in te stellen en iso vast op 3200 te zetten en dan later in CameraRaw de belichting en helderheid op te schroeven. je kan dan precies de grens opzoeken waar de ruis zichtbaar hinderlijk wordt.

Zo blijf je experimenteren.

Gr

Dick
K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
HD DA 55-300 PLM | DA 18-135 | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR
DFA 24-70 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2012, 00:04:52 »
Mochten er nog meer tips zijn om de kleuren bij moeilijke kunstlicht omstandigheden beter te krijgen, dan ben ik zeer geinteresseerd.
Werk alleen met RAW.
http://www.northlight-images.co.uk/reviews/photography/colorchecker-passport_1.html
Vergeet ook niet dat in lightroom voor Pentax 2 kleur profielen zit, Embeded en Adobe, je kan kijken hoeveel verschil het maakt.

Over de foto's en het ruis.
Je kan je foto's nog iets meer overbelichten en thuis de belichting weer terug zetten als je in RAW schiet, hierdoor krijg je ook minder ruis voornamelijk in de schaduw partijen.
Maar is maar de vraag of je nog meer kan over belichten, als je RAW omhoog moet dan heeft het ook geen zin.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2012, 00:12:22 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Online DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2012, 23:41:50 »
Bedankt voor de zeer interessante en leerzame informatie. Met deze informatie in het achterhoofd afgelopen zondag wezen fotograferen tijdens de landelijke selectie wedstrijd voor het NK junioren C en B te Utrecht. Daarna aan de slag gegaan met de raw files in Adobe CameraRaw. Door aan de schuifjes te trekken van de witbalans kunnen de kleuren blauw en paars toch goed afgeregeld worden.

Foto 1 is de jpeg welke zo uit de camera komt. Het schaatspak is voor de romp paars en voor de armen en benen blauw wat op deze foto niet te zien is.

Foto 2 is de raw. Nu de temperatuur op 3450 en de kleur op -16 gezet. Standaard geselecteerd  en de belichting op +0,75.  Nu is er een duidelijk onderscheid tussen paars en blauw.

Dat het toch nog wel fout kan gaan in de K5 blijkt uit foto's 3 en 4. Zelfde instellingen in CameraRaw maar blauw en paars kloppen echter niet.

1) Jpeg ISO3200 1/500 f/3,2 Sigma 70-200 II 200mm

2) Als 1 maar dan de raw versie

3) Jpeg   ISO3200 1/500 f/2,8 Sigma 70-200 II 200mm

4) Als 3 maar dan de raw versie

Mochten er nog meer tips zijn om de kleuren bij moeilijke kunstlicht omstandigheden beter te krijgen, dan ben ik zeer geinteresseerd.

Gr

Dick

Centurion

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2012, 18:44:12 »
Het werkelijke iso bereik van de K-5 e.a. camera's is iso 100-1600 alle waarden daarboven -en onder zijn software omzettingen.

Berend, dat is zeker een interessant verhaal, betekent dit dat bij bv de K-7 er meer hitte wordt gegenereerd waardoor er meer ruis ontstaat of zijn er andere/meer oorzaken? Ook over het laagdoorlaatfilter heb ik een vraag, ik lees alleen over de dikte hiervan als bepalende factor, maar is er ook nog kwaliteitsverschil in deze filters? Weet je ook of er sites zijn waar meer hierover te vinden is?

Groet, Wim

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2012, 17:44:42 »
Je hebt bij de tweede foto ook meer egale vlakken dus ruis valt meer op dan.
Bij de eerste "verdwijnt" de ruis een beetje door de details, maar kijk je naar de vlakken zoals haar ogen en de schaduw onder haar haar dan zie je het ook terug komen.

ps. heb je trouwens beeld bewerking aan staan om de schaduws op te liften en highlight clipping te voorkomen, deze kunnen namelijk ruis introduceren.

ps. ps. kleuren hebben ook invloed, donkere kleuren en rood en blauw hebben meer ruis. Van de sensor zijn er namelijk 1/4de van de pixels rood, 1/4de blauw en 1/2 is groen, bij donkere kleueren worden de pixels winig "geprikkeld" maar bij lichtere kleuren komt er veel meer licht op de pixels waardoor er meer informatie is.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2012, 17:47:52 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Micha D.

• Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2012, 23:54:35 »
Wow, heel interessant dit, weer wat geleerd (of ik het onthoud zo voor m'n tentamenweek is natuurlijk maar weer de vraag, maar enfin).

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2012, 23:37:24 »
Het werkelijke iso bereik van de K-5 e.a. camera's is iso 100-1600 alle waarden daarboven -en onder zijn software omzettingen.
Wat je camera dus doet bij een opname met iso 6400 in RAW is: een iso 1600 opname maken (onderbelicht dus) + 2 stoppen licht overbelichten + Ruis onderdrukken.
Als je in Jpeg modus fotografeert onderdrukt de camera nog een keer ruis mits je dit aan hebt staan (2x dus).
Je levert dus een bak met kwaliteit in, de reden van het bovengenoemde werkelijke iso bereik heeft te maken met de gevoeligheid van de beeldsensor.
Als je een xxxx iso gevoeligheid instelt wordt de spanning op de sensor verhoogd wat meer hitte veroorzaakt, iso 1600 is de limiet van alle aps-c sensoren (enkele full frame sensoren kunnen meer hitte verdragen).
De ruis die ontstaat door de warmte word enigszins gereduceerd door het laagdoorlaatfilter (die ook preventief is tegen moire).
Hoe dikker dit filter is des te sterker de ruisreductie is maar des te minder detailrijk de uiteindelijke opname is.
De K-5 is uitgerust met een dik laagdoorlaatfilter t.o.v. de toestellen die dezelfde sensor gebruiken (Alpha A55, D7000, D5100 etc.)
De K-5 wint het dus op basis van ruisprestatie maar qua scherpte en details moet hij zijn meerdere erkennen in zijn soortgelijke concurrenten.
Het effectieve beeldverlies van de K-5 op een rijtje is dus bij een iso 6400 opname in jpeg modus met ruisreductie aan:

iso 1600 opname + 2 stoppen licht overbelichten + ruis onderdrukken t.b.v. hoge iso waarde + ruisreductie van omzetting naar jpeg + sterke ruisreductie laagdoorlaatfilter

Kortom voor de beste beeldkwaliteit kun je het beste de camera instellen op iso 100-1600.
Ga vooral niet wakker liggen van de bovengenoemde optelsom, binnen het effectieve bereik van de sensor is de kwaliteit goed.
Over een paar jaartjes bestaat de huidige soort beeldsensor (single-bayer) niet meer  :cheer:
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2012, 23:41:51 door Berend »

cvantok

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2012, 21:58:55 »
ik ben net een uurtje lid van het forum en nu al wat geleerd. ik heb ook een k-r en had last van ruis omdat ik op 6400 iso wat foto's had genomen. zie in dit topic hoe ik dat kan corrigeren. top merci

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2012, 11:37:46 »
Die dingen werken goed (het kan ook goedkoper overigens..) als je een stabiele lichtsituatie hebt. Stel je voor, je staat 20 meter na de bocht en de schaatser komt op je af. Je volgt hem en maak een serie tot hij/zij 20 meter aan je voorbij is. Dat levert veel wisselende lichtomstandigheden op, zeker als je vanuit een lage positie foto's neemt. Eerst schiet je in feite een donker gat in (ruimte in de bocht boven de tribunes zijn vaak slecht verlicht) met een klomp wit ijs voor je neus. Daarna krijg je het irritant blauw licht twee keer: boven de schaatser en achter de schaatser boven het middenterrein en aan de andere zijde van de baan, enzenz...
In het begin maakte ik in kunstlichtsituaties van objecten die veel in beeld kwamen eerst een referentiefoto mbv een grijskaart. Of ik gebruikte één opname voor manual WB en schoot daar een paar platen mee. Dat hielp om achteraf de goede kleuren terug te halen. Maar de laatste tijd doe ik dat eigenlijk ook niet meer. In PP zit ik er meestal nauwelijks of niet naast, tenminste, ik krijg er geen opmerkingen over.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2012, 00:26:51 »
Ik gebruik tegenwoordig heel vaak de ExpoDiscoms wel een gedoe, voor het vinden van de juiste belichting, maar levert me redelijk bevredigende resultaten.

ExpoDisc

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2012, 22:46:02 »
Wat mij ook opgevallen is, is dat het ook met de kleur te maken heeft. Volgens mij is blauw erg gevoelig voor ruis. Sowieso is blauw lastig te fotograferen. Zoals duidelijk te zien is wordt blauw gauw paars. Vooral in Heerenveen. De stootkussens in Heerenveen zijn blauw maar op de foto´s worden ze paars. En dat geldt niet alleen voor foto’s. De schaatspakken van de rijders van het gewest Noord Holland – Utrecht hebben een groot paars deel. Op de tv komt dat over als blauw.

Het soort licht speelt zeker een rol. De kleurverschuiving naar het paars gebeurt overigens niet in alle blauwtinten. Zuiver blauw blijft meestal wel oké. Maar de witbalans corrigeert voor een bepaalt licht (al dan niet automatisch afhankelijk van je instellingen), maar met maf licht doet de camera het bijna nooit helemaal goed. Dat leidt dan tot die kleurverschuivingen vermoed ik. Dat licht variert ook nog eens naarmate je onder verschillende hoeken tov van de lampen foto's maakt...
Vandaar dat ik altijd adviseer om RAW te gebruiken. Het is vrij makkelijk achteraf de zaak te corrigeren (alhoewel ik toch wel vaak de kleurkanalen apart moet bewerken om de volledige blauw-paars verschuivingen weg te werken).
De ruis komt mijns inziens voort uit 1) de belichtingsmethode 2) de kenmerken van de omgeving. Wanneer de belichting sterk beinvloed wordt door het reflecterende ijs, dan raken dondere delen al snel iets of zelfs fors onderbelicht. In die onderbelichte delen krijg je dan extra ruis.
Overigens is veel van de ruis goed op te ruimen. Na wat aanpassingen in de balans tussen R-B en G, kan met een een iso3200 profiel van de D7000, aangepast op het blauwe kanaal, heel goed gecleaned worden. Zonder dat het een plastic poppetje wordt...

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2012, 17:03:40 »
@ Eric (Cire): Hoe krijg ik binnen PSE7 CameraRaw als standalone programma opgestart? Nu krijg ik het alleen opgestart als ik binnen PSE een raw file open. Ik kan daarna geen jpeg’s inladen.
ik gebruik zelf PSP CS5, maar PSE is een wat uitgeklede vorm van photoshop.
ga naar bridge en kies bewerken, voorkeuren camera raw
Kies hierin jpeg bestanden openen
In bridge kun je nu door met de rechter muisknop op de foto te klikken de jpeg bestanden in ACR openen

cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Online DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2012, 14:50:14 »
Bedankt voor de input. Vooral de website achter de link is interessant. Ik heb de afgelopen maanden op 4 verschillende ijsbanen lopen fotograferen en op elke baan is het weer anders. Heerenveen geeft veel ruis (niet als de tv aanwezig is want dan branden wel alle lampen), Utrecht geeft een rode zweem van de lampen aan de buitenkant van de baan wat resulteert in afwisselend wit en rood ijs. Enschede heeft het beste licht en geeft dus de beste foto’s. Maar ja dat is een van de nieuwste banen van Nederland. Daar kan je met iso2000 fotograferen (maar ook daar zit de K5 er soms helemaal naast wat jpeg's betreft)

Wat mij ook opgevallen is, is dat het ook met de kleur te maken heeft. Volgens mij is blauw erg gevoelig voor ruis. Sowieso is blauw lastig te fotograferen. Zoals duidelijk te zien is wordt blauw gauw paars. Vooral in Heerenveen. De stootkussens in Heerenveen zijn blauw maar op de foto´s worden ze paars. En dat geldt niet alleen voor foto’s. De schaatspakken van de rijders van het gewest Noord Holland – Utrecht hebben een groot paars deel. Op de tv komt dat over als blauw.

Gelukkig heb ik van al mijn foto’s ook RAW versies. Ben alleen nog niet zo bekwaam met PSE. Ik zal me eens gaan inleren want als je het aan de K5 overlaat dan krijg je niet altijd mooie jpeg’s bij iso hoger dan 1600 ( Ron heeft dat ook al aangegeven). Nadeel is dat het allemaal veel tijd kost en aangezien ik ook foto’s plaats op de site van de schaatsvereniging is dat wel een beperking. Je wilt de foto’s toch zo snel mogelijk online hebben.

@ Eric (Cire): Hoe krijg ik binnen PSE7 CameraRaw als standalone programma opgestart? Nu krijg ik het alleen opgestart als ik binnen PSE een raw file open. Ik kan daarna geen jpeg’s inladen.

Al met al ben ik wel erg blij met m'n K5. Laatst stond er iemand met een Canon 40D en een 2.8 telezoom te fotograferen en die ging niet verder dan iso800. Zit je dus altijd met lange sluitertijden. Iets wat je niet altijd wil met schaatsen.

Gr

Dick

RonHendriks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2012, 13:17:36 »
Wat zeker ook nog meespeeld is een ander beeld. Het portret geeft natuurlijk veel meer detail doordat deze dichterbij genomen is. Met jpg is uiteraard ook de ruisbewerking in de camera niet altijd hetzelfde. Ik heb zelf alle ruisonderdrukking in de camera uitstaan, omdat ik het smeren van Pentax iets minder mooi vind en dan de ruis prefereer. Tot iso 1600 kun je eigenlijk met jpg's die goed belicht zijn nog wel prima vooruit, maar zoals hier op iso6400 is dat toch wel wat veel gevraagd.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2012, 11:43:59 »
Dick,
6400 iso is een bijzonder hoge waarde, laten we dat maar eens voorop stellen.
Kan de k5 dit aan: Ja, maar soms lukt dat niet geheel lekker in de jpegconverter van het toestel.
Met RAW heb je veel meer moegelijkheden. So keep on shooting in RAW
Houdt het dan nu voor jou op: nee, want je kunt ook binnen photoshop of PSE toch weer opnieuw ACR (Adobe CameraRaw) gebruiken.
Dat heb ik bij jouw voorbeeld gedaan en zie, in belangrijke mate is nu de ruis onder controle
Cire
p.s. door tinypics kunnen er wat ongerechtigheden voorkomen en jpeg op jpeg bewerken geeft ook al een verslechtering.

www.artillusio.nl

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2012, 10:44:35 »
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-noise.htm

Hierin staat algemeen inderdaad dat kleurtemperatuur van invloed kan zijn op ruis:

Banding noise is highly camera-dependent, and is noise which is introduced by the camera when it reads data from the digital sensor. Banding noise is most visible at high ISO speeds and in the shadows, or when an image has been excessively brightened. Banding noise can also increase for certain white balances, depending on camera model.

Heb nu geen tijd om het verder uit te zoeken, maar er zijn misschien wel mensen die aan data kunnen komen hoe dat zit voor de K5.
Ander ding wat opviel bij het zoeken dat een koude sensor weer minder last heeft van een ander soort ruis.
In het Engels "fixed pattern noise" ook wel bekend als hot pixels (kom je ook veel tegen in de astrofotografie als invloed op de beeldkwaliteit).
Dat maakt het weer onlogisch dat je in de ijshal juist meer last hebt van ruis.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline OudjesEric

• Super Pentaxian*Ltd
  • Deel en leer, elke keer
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2012, 10:27:36 »
Net als Dick maak ik regelmatig foto's in een schaatshal en die vallen mij ook niet mee, in mijn geval met een Kr gemaakt.
Bij de jongedame zie ik links in het haar waar het haar niet in focus is en wat grauw is, ook ruis.
Het lijkt een beetje de combinatie van contrast, die in de schaatsfoto laag is en het soort verlichting.

Ik neem ook aan dat een sensor niet even gevoelig is voor elk soort licht.
De kleurtemperatuur van het licht zou dan best eens bepalend kunnen zijn voor het contrast.
De schaatsfoto oogt wat grauw, weinig echt wit en weinig echt zwart.
Een vergelijking in RAW schakelt de ruisonderdrukking van de in camera bewerking uit als factor.
Als de camera op auto witbalans staat, zou je ook nog kunnen kijken wat de invloed is van handmatig instellen van de witbalans.
Dan lijken me de verschillen nog kleiner te worden en blijft alleen de gevoeligheid van de sensor op verschillende lichttemperaturen over.

Zal ook eens googlen, want het lijkt me iets wat wel eens ergens uitgelegd is.

Eric.
Pentax K30, Pentax 80 - 200 -- je tas wordt een stuk lichter van diefstal :-( -- Nikon D7500 met lenzen

Offline Snipes

• Super Pentaxian
  • IJsselstein(UT)
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2012, 08:39:42 »
Je schiet in jpg dus de camera comprimeert het plaatje al. Dan kan het aan je verdere instellingen liggen hoe die dat doet. En iso6400 is natuurlijk al best veel. Probeer het eens in RAW en bekijk dan de verschillen...
Greetz Wesly

K-3 | K5 | 18-55WR | Sigma 10-20 EX DC | Sigma 17-70 f2.8-4 DC | Sigma 150-500 OS HSM
www.flickr.com/weslyvanbatenburg

Online DickL

• Pentaxian
  • **
    • Mijn Flickr albums
Waarom zoveel ruis?
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2012, 02:28:43 »
Naar aanleiding van mijn laatste post met schaatsfoto’s, waar o.a. de hoeveelheid ruis ter discussie kwam, eens door mijn foto’s gescand welke met iso6400 en kunstlicht genomen zijn. Het verschil was extreem.

Foto 1 is genomen met alleen spot lampen als kunstlicht. Foto 2 is dezelfde foto maar dan ingezoomd tot 100%. Uit deze foto blijkt hoe goed de K5 op iso6400 kan zijn. Nagenoeg geen ruis.

Hoe anders is foto’s 3. Deze is genomen in Thialf Heerenveen met de halverlichting als kunstlicht. Een verschrikkelijke bak ruis. En deze was nog geeneens de slechtste. Bij actiefoto’s met beweging of AF onscherpte was het nog erger.

Beide foto’s zijn de jpeg’s zoals ze uit de camera kwamen. Niets aan gedaan.

Mijn conclusie is dat de hoeveelheid ruis afhankelijk is van de soort van de verlichting. Klopt dit en hoe kan dit? Misschien dat jullie hier een verklaring voor hebben.

Gr

Dick

1) ISO6400 1/160 f/2.8 Sigma 70-200 1:2.8 II - 118mm

2) Als 1) maar dan ingezoomd tot 100%

3) ISO6400 1/320 f/3.2 Sigma 70-200 1:2.8 II - 155mm

4) Als 3) maar dan ingezoomd tot 100%