Dat is hem juist bij minimale focus afstand van 13cm heb je geen 1:1 vergroting maar 1.77:1
En 100mm focussen op 30cm levert 3.73:1 vergroting op dus die zijn niet hetzelfde.
Voor 1:1 heb je om precies te zijn... 14cm nodig bij 35mm en 40cm voor 100mm, voer die waardes maar eens in.
Hier kan je vergroting mee uitrekenen en de DOF.
http://www.mhohner.de/formulas.php
ps. zoals in die link wordt uitgelegd is de kans groot dat de brandspunt verandert tijdens het focussen, en daarom komen de waardes van de minimum focus niet overheen met het reken model.
Dus de 100mm macro is waarschijnlijk gewoon 1:1 vergroting bij 30,3 cm maar de brandpuntsafstand afstand is dan 75mm en niet meer 100mm
DOF bij 35mm, f8 en vergroting 1:1 (14 cm minimale focusafstand) = 0,38 cm
DOF bij 100mm, f8 en vergroting 1:1 (30cm minimale focusafstand) = 0,19cm
Zoals ik het al eerder neerzette en ik weet niet wat je allemaal aan het goochelen bent met 13cm of vergrotingsfactoren die ver voorbij de vergrotingsfactor gaan van de DA 35mm macro en D-FA 100mm macro maar er klopt weinig van je betoog.
De D-FA 100mm heeft een minimale focusafstand van 30mm en haalt daar 1:1, de DA 35mm een minimale focusafstand van 14cm en haalt daar 1:1. Als je de DOF berekent op F8 bij dezelfde vergrotingsfactor heeft de DA 35mm twee keer meer DOF dan de D-FA 100mm. Het laten toenemen van de minimale focusafstand laat ook de vergrotingsfactor toenemen maar zonder hulpmiddelen kunnen de DA 35mm en DF-A 100mm niet voorbij die minimale focusafstand.
Als je op DOFmaster kijkt zal je ook gewoon zien dat de verhouding 50% is voor en achter het onderwerp als je de scherpte berekent:
http://www.dofmaster.com/dofjs.htmlProbeer het zelf en je zal zien als je een 35mm objectief neemt op f8 en 14cm je toch echt meer DOF hebt dan bij een 100mm op f8 en 30cm. In beide gevallen zit je gewoon op 1:1. Je kan natuurlijk van mening zijn dat Dofmaster fout zit maar dan is iedere DOF-calculator fout, zou knap zijn om dat onder die calculator gewoon een wiskundige berekening schuil gaat.
Dus 'punt*' zoveel je wilt Stefan, je hebt geen gelijk. Als je gaat goochelen met onzinnige cijfers misschien wel maar volgens mij heb ik duidelijk de uitgangspunten neergezet, rekenen met 11cm of 13cm heeft totaal geen nut.

Dat bij DOF-master 49 en 51% staat ligt eerder aan afrondingsverschillen, de DOF voor en achter het onderwerp ligt gewoon op 0,19cm bij 35mm, f8 en 1:1.
De Sigma 180mm er ook maar bij gezet, minimale focusafstand 46cm. Patroon lijkt me toch duidelijk en ook wel logisch.
Als je overigens Cambridgeincolour aanhaalt lees dan ook even verder :
*Technical Note: We describe depth of field as being virtually constant because there are limiting cases where this does not hold true. For focal distances resulting in high magnification, or very near the hyperfocal distance, wide angle lenses may provide a greater DoF than telephoto lenses. On the other hand, at high magnification the traditional DoF calculation becomes inaccurate due to another factor: pupil magnification. This reduces the DoF advantage for most wide angle lenses, and increases it for telephoto and macro lenses
We hadden het over macro-objectieven lijkt me en 1:1 valt onder 'high magnification' oftewel hoge mate van vergroting.