nou commetaar mag je altijd geven hoor daar is dit toch ook voor om te leren ..maar net wat je eigenlijk zelf zegt hoe kan ik dat dan voorkomen :-)
en tnx dat de kids op mij lijken gelukkig wel haha sstttt,.....
Haha gelukkig maar inderdaad XD
Je kan de schaduw voorkomen door met een andere flits opstelling te werken of met een zachter licht, dat helpt ook wel iets.
Zo te zien heb je met 1 flits gewerkt, met 1 persoon kan je dan vaak met een reflectie scherm nog vaak iets doen maar voor een groep heb je gewoon een tweede flits nodig.
Je zal na kunnen denken over de aanschaf van een paraplu en een reflector, die zijn zo duur nog niet. met paraplu kan je het licht zachter maken waardoor schaduw ook zachter worden, dat zal met deze foto aangenamer zijn geweest en met reflector vul je dan iets de schaduwen op zoals in de nek bijvoorbeeld.
Als je googled naar studio flash-setup dan kom je schema's tegen hoe het licht te plaatsen en vaak zit er dan ook een voorbeeld foto bij.
Hier zit ik dan bijvoorbeeld aan te denken, dit is leuk om meet te beginnen en is ook een goeie basis.
www.stefantell.se/blog/2010/02/one-light-studio-portrait-setup/Maar zoals gezegd met een groeps foto is dit veel lastiger.
Ik heb dat zelf ook nooit gedaan dus kan je daar niet echt advies meegeven.
Nu ik er over na denk weet ik nog niet eens hoever je ben met dit soort fotografie, sorry als mijn uitleg te simpel is.