Auteur Topic: Cactus trigger op K5  (gelezen 2236 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Cactus trigger op K5
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2011, 19:20:19 »
Zou ook vrij zinloos zijn...tenzij ze ooit nog eens HSS via een trigger uitvinden.

Bij nikon blijft die het nog wel doen als je voorbij de sync snelheid gaat.
Je ziet dan wel de shutter op de foto maar als je daar rekening mee houdt zodat je er vanaf cropt dan kan je 1/400 schieten bijvoorbeeld met de flits.
Ik heb zo een idee dat pentax ook een grote marge aanhoudt, misschien omdat ze SR in de camera hebben dus ben eigenlijk wel benieuwt of je sneller kan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JNYUXmN_wcQ[/youtube]
« Laatst bewerkt op: 24 november 2011, 19:24:45 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2011, 19:20:19 »

newmikey

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2011, 23:22:03 »
ja, voorbij de 1/180 wordt er niet meer geflitst

Zou ook vrij zinloos zijn...tenzij ze ooit nog eens HSS via een trigger uitvinden.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2011, 23:08:11 »
ja, voorbij de 1/180 wordt er niet meer geflitst
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:46:12 »
Mharda, zal wel gelijk hebben.  Toen ik foto's gemaakt heb op het BDforum was de instelling 1/125 f8 en iso 100.

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2011, 08:22:25 »
Even als achtergrond: Pentax heeft geen mooi flitssysteem zoals Nikon. Cactus, Yongnuo en alle andere triggers zijn niets meer dan dat: triggers. Ze geven een pulsje en de flitser gaat af. De flitsintensiteit e.d. moet je allemaal op de flitser zelf regelen, vandaar dat simpele, manuale flitsers zo in trek zijn bij mensen die strobist/studio doen.

Verder is de maximale T bij flitsen formeel 1/180. In de praktijk zet je hem het beste op 1/150 of 1/160, op de grens kan je af en toe een misfire hebben. Daarboven is simpel: dan flitst hij niet.

Je kan wel degelijk op de manueel stand van de K5 werken. Lukt dat niet, dan staat wellicht de T waarde te hoog ;) Is mij ook wel overkomen, zocht me rot... :)

De T stond op 1/200 dus dat zou zomaar de oorzaak kunnen zijn. Het was tijdens een workshop dus ik kan niet even uitproberen of het de oorzaak was, maar ik ken de persoon die het bij zich had dus ik ga dit zeker nog uit proberen. Alvast bedankt voor de uitleg.

Henk

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2011, 07:47:20 »
Even als achtergrond: Pentax heeft geen mooi flitssysteem zoals Nikon. Cactus, Yongnuo en alle andere triggers zijn niets meer dan dat: triggers. Ze geven een pulsje en de flitser gaat af. De flitsintensiteit e.d. moet je allemaal op de flitser zelf regelen, vandaar dat simpele, manuale flitsers zo in trek zijn bij mensen die strobist/studio doen.

Verder is de maximale T bij flitsen formeel 1/180. In de praktijk zet je hem het beste op 1/150 of 1/160, op de grens kan je af en toe een misfire hebben. Daarboven is simpel: dan flitst hij niet.

Je kan wel degelijk op de manueel stand van de K5 werken. Lukt dat niet, dan staat wellicht de T waarde te hoog ;) Is mij ook wel overkomen, zocht me rot... :)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Kirsten

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • yes, i'm a Pentaxian! ♥♥
    • SeventiesPhotography [create-inspire]
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2011, 23:32:23 »
Ten eerste is een Cactus trigger wel compatibel met Pentax camera's, zeker de allerlaatste versie (de V5 dus die jij hebt).

Heb je al eens in je camera menu gekeken of je voor de optie "draadloos flitsen" hebt gekozen?  ;)

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Cactus trigger op K5
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2011, 23:09:34 »
Als ik met een cactus trigger wil werken met mijn K5 werkt de flitsset niet op de manueel stand wat volgens de (kenners) wel zou moeten werken. Weet iemand of dit normaal is bij Pentax want bij de andere grote camera merken werkt hij gewoon wel op de manueel stand. Op de flitssynchronisatie stand werkt hij wel maar heb ik geen invloed meer op mijn sluitertijd. Wie weet het, doe ik iets fout of is het gewoon zo bij Pentax of wellicht is deze trigger niet compatabel met Pentax?