Even een reactie op een hoop veronderstellingen en gedachten.
Op een APS-c camera is 35 mm de standaard prime, oveereenkomend met de 50 mm op kleinbeeld.
Deze maat is niet helemaal toevallig, sterker nog: die is helemaal niet toevallig gekozen: De beeldhoek ervan komt overeen, met wat het menselijk oog bewust waarneemt.
40 mm in APS-c geeft dus een iets krapper beeld dan het menselijk oog.
Als de kwaliteit van beide objectieven geen verschil uitmaakt, kun je dit verschil in beeldhoek met een al aanwezig zoom-objectief uitvogelen en kijken wat het best bevalt.
Op mijn kleinbeeldcamera's beschik ik over 4 zgn standaard objectieven: 50 mm, 55 mm, 55 mm macro en 58 mm.
Hiervan gebruik ik meestal de 50, soms de 55 macro.
Op de DSLR komen deze objectieven dus overeen met de 35 mm, terwijl de KB 58mm overeenkomt met de 40 mm APS-c.
Nogmaals: Dit kan met een zoomlens uitgeprobeerd worden.
Dan de macro-functie: Die wordt alleen meegeleverd op de 35 mm. Als je die werkelijk wilt hebben, dan kies je voor de 35 mm lens.
Als je het niet weet: Neem dan voorlopig gewoon de kitlens en experimenteer daar mee.
Wat de macro-functie betreft: Ik beschik al jaren over de 90 mm Panagor en wat korter over de 55 mm macro van Panagor. In de praktijk gebruik ik zowel op de DSLR als op de KB-camera's hoofdzakelijk de 90 mm, terwijl op de DSLR de openingshoek van de 55 mm die van de 90 mm op KB benadert.
Mijn advies daarom: Als je toch de camera nog moet aanschaffen, neem dan een kitlens erbij en experimenteer daar eerst mee, vooral met de brandpuntsafstanden 35 en 40 mm, voor je je op het lastige gebied van macro begeeft.
Koop desnoods een setje tussenringen van een paar tientjes en experimenteer daar eerst mee, voor je overgaat tot de aanschaf van een duur macro-objectief.
Ik wens je sterkte en wijsheid bij de keuze.
Groeten,
Ruurd