Ontopic:
Hano de huidige lenzen die het dichts bij de 50mm komen (omgerekend) zijn:
1 Pentax DA 35 2.4
2 Pentax DA 35 2.8 macro
3 Sigma EX 30 1.4
4 Samyang UMC 35 1.4 (manuele-scherpstelling)
5 Pentax FA 31 1.8
De vraag is welke optische eigenschappen je wilt gebruiken.
Wil je een kleine scherptediepte dan kun je het beste kiezen uit nummers 3,4 en 5.
Wil je dicht op je onderwerp komen zonder vergrootfilters te gebruiken kies dan voor de DA 35 Macro (2).
Kunnen beide eigenschappen je weinig schelen dan is de DA 35 2.4 (1) de beste en voordeligste keuze.
De 40mm ltd. is ook een mooie lens maar als FF 50mm vervanger toch net iets te lang.
Op http://photozone.de/ kun je uitgebreidde tests lezen van deze 5 objectieven (de sigma en samyang op canon of nikon maar dat maakt niet uit)
Berend,
Bedank voor de samenvatting. Mijn voorkeur gaat uit naar de DA 35 2.4 (EUR 170); DA 35 2.8 Macro (EUR 420) of de DA 40 2.8 (EUR 370). Macro c.q. dicht op de onderwerp zitten komt bij mij relatief weinig voor, dus blijft over de DA 35 2.4 en de DA 40. Het verschil in geld is ongeveer EUR 200.
Ik weet niet of je dit terugziet in je foto's (Foto's van RonHendriks uit Parijs zien er overigens prachtig uit). Ben best bereid nu eenmalig te investeren, maar moet wel zichtbaar resultaat opleveren. Weet ook niet of je in de praktijk qua afstand tot het onderwerpen een groot verschil is tussen DA 35 en DA 40. Een paar stappen/meters? In een kerk bijv. is elke meter meegenomen. De meeste foto's maak ik buiten.
Dat ik opperde
ook nog de 18-55 WR kitlens te open, komt alleen voort uit de prijs van EUR 50. Daar kan je in de praktijk toch geen buil aan vallen. Als ik dan een keer iets meer Wide-angle wil, kan ik die gebruiken en als standaard een prime lens.
Vraag : als het EUR 200 prijsverschil geen probleem uitmaakt, welke lens zouden jullie dan kopen?
P.S.,
Ruurd,
Wellicht maak ik nog gebruik van je aanbod als ik mijn camera heb.