Auteur Topic: Het is net een klein mensje  (gelezen 2298 keer)

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
Re:Het is net een klein mensje
« Reactie #25 Gepost op: 6 oktober 2011, 15:52:14 »
Ja, het aapje kan er niets aan doen dat de K5 kuren vertoont.
2X Sony A7RIII

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #25 Gepost op: 6 oktober 2011, 15:52:14 »

Offline m.prieckaerts

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #24 Gepost op: 6 oktober 2011, 14:22:27 »
Maar toch een mooi aapje.

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 6 oktober 2011, 14:11:25 »
Het is en blijft een goede camera en zo als ik al zei: als je geluk hebt, dan heb je pech
Verder ga ik daar niet op in.
Gr Ron
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2011, 14:41:04 door zwitser »
2X Sony A7RIII

jjw

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 6 oktober 2011, 14:00:00 »
Zoals al eerder gezegd: typisch een effect van Internet: ik heb de stellige indruk dat mijn K5 niet alleen geen kinderziektes heeft, maar dat het een zeer perfecte camera is, beter dan de K20 die ik ook bezit, en overi

Zoals dat verhaal over staines die op zouden duiken bij camera's met een serinummer boven 392XXXX: dit schijnt voor te komen; het gaat dan echter niet om het bekende, en ook door Pentax erkende staines-verhaal, maar om druppeltjes smeermiddel uit het spiegelmechaniek die op de sensor komen.
Het schijnt dat een paar mensen hier last van hebben, maar de proporties worden enorm opgeblazen.
In een "bevriend" forum heb ik bijna ruzie gekregen over dit onderwerp; degene die het probleem had bleef volhouden dat het hier om het "parelkettingeffect"ging, en suggereerde zelfs dat Pentax de boel aan het belazeren was..........

Internet is een mooi medium, maar het trekt een aantal zaken volledig uit zijn proporties!

Lijkt me dat degene met het probleem daar beter over kan oordelen dan degene met de camera zonder problemen, bovendien is er wel meer dan één persoon met dit probleem, ook bij latere serienrs.
Maar goed, ik zoek hier geen ruzie ;) en jij vast ook niet :)
Dat jouw camera het perfect doet is natuurlijk hartstikke mooi en zoals het hoort! Dat neemt alleen niet weg dat er veel anderen zijn die wel problemen hebben. Dit zal niet de meerderheid zijn, maar dat maakt toch niet dat problemen dan niet bestaan of niet belangrijk zijn?

Nogmaals ik zoek geen ruzie ;) Ik word soms alleen een beetje moe van mensen die beweren dat de K5 geen problemen meer kent en pentax alles netjes op orde heeft. Dat het alleen maar door het internet zo zou lijken. Dat is gewoon de kop in het zand steken en het niet willen erkennen van zeer realistische en breed aanwezige problemen, hoe relatief klein de groep ook is.
Net zoals diezelfde mensen waarschijnlijk moe worden van de mensen die steeds de problemen aankaarten...haha...het verschil is dat ik wel durf te zeggen dat het een topcamera betreft en dat er een heleboel mensen zonder problemen met plezier gebruik van maken, zoals ik hierboven ook al aan gaf. Ik zeg ook niet dat andere merken geen problemen hebben, genoeg zelfs. Maar de pentax-gebruikers die problemen hebben verdienen wat mij betreft wel wat meer support, omdat die er vanuit pentax zelf al weinig is.

Edit: dit was een fototopic geloof ik! sorry! hou mijn mond al ;)

Offline Emilio Santos

• Pentaxian
  • **
    • Emiel van Orsouw Natuurfotografie
« Reactie #21 Gepost op: 5 oktober 2011, 21:19:51 »
Leuke foto van dit eigenwijze beestje, ondanks het harde licht is het een prima foto geworden!

Groeten,
Emiel
| Pentax Optio WG-1 GPS Oranje | - | Emiel van Orsouw Natuurfotografie |

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #20 Gepost op: 5 oktober 2011, 17:42:09 »
Het blijft een top-camera hoor :D Er zitten alleen wel wat kinder-ziektes in, waar Pentax ook niet echt volwassen mee om lijkt te gaan ;)
De vraag is ook of die dingen wel opgelost kunnen worden, of dat het fouten zijn die zo diep zitten dat ze gewoon hebben besloten te focussen op de volgende camera. Het feit dat niet iedereen last heeft van alle/dezelfde klachten geeft in ieder geval wel aan dat de QC (quality control) bij Pentax een stuk strakker kan, of de lange termijn kwaliteit van de componenten. Het is te hopen dat Ricoh hier iets aan doet, het mooie van een nieuwe eigenaar is dat daarmee meestal ook wat budget komt voor verbeteringen :) Als je een huis koopt dan wordt er meestal ook geschilderd ;)

Zoals al eerder gezegd: typisch een effect van Internet: ik heb de stellige indruk dat mijn K5 niet alleen geen kinderziektes heeft, maar dat het een zeer perfecte camera is, beter dan de K20 die ik ook bezit, en overi

Zoals dat verhaal over staines die op zouden duiken bij camera's met een serinummer boven 392XXXX: dit schijnt voor te komen; het gaat dan echter niet om het bekende, en ook door Pentax erkende staines-verhaal, maar om druppeltjes smeermiddel uit het spiegelmechaniek die op de sensor komen.
Het schijnt dat een paar mensen hier last van hebben, maar de proporties worden enorm opgeblazen.
In een "bevriend" forum heb ik bijna ruzie gekregen over dit onderwerp; degene die het probleem had bleef volhouden dat het hier om het "parelkettingeffect"ging, en suggereerde zelfs dat Pentax de boel aan het belazeren was..........

Internet is een mooi medium, maar het trekt een aantal zaken volledig uit zijn proporties!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

jjw

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 5 oktober 2011, 17:19:09 »
Het is iets wat vaker voorkomt.

http://ricehigh.blogspot.com/2011/07/k-5-mirror-jumpy-videos-galaxy.html

Dat zei ik toch dat het vaker voor komt ;)
hoop dat je er wat mee kan

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 5 oktober 2011, 16:18:38 »
Nieuwe kreet, gelezen op het Pentaxforum : "Mirror Overrun"
Het is iets wat vaker voorkomt.

http://ricehigh.blogspot.com/2011/07/k-5-mirror-jumpy-videos-galaxy.html
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2011, 16:46:26 door zwitser »
2X Sony A7RIII

jjw

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 5 oktober 2011, 13:54:19 »
nou dat doet mijn aanwakkerende enthousiasme voor de K-5 weer wat temeperen hoor dit soort geluiden.......

grt,

Chris.

Het blijft een top-camera hoor :D Er zitten alleen wel wat kinder-ziektes in, waar Pentax ook niet echt volwassen mee om lijkt te gaan ;)
De vraag is ook of die dingen wel opgelost kunnen worden, of dat het fouten zijn die zo diep zitten dat ze gewoon hebben besloten te focussen op de volgende camera. Het feit dat niet iedereen last heeft van alle/dezelfde klachten geeft in ieder geval wel aan dat de QC (quality control) bij Pentax een stuk strakker kan, of de lange termijn kwaliteit van de componenten. Het is te hopen dat Ricoh hier iets aan doet, het mooie van een nieuwe eigenaar is dat daarmee meestal ook wat budget komt voor verbeteringen :) Als je een huis koopt dan wordt er meestal ook geschilderd ;)

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:55:44 »
Het is gewoon een goeie camera en ja problemen zijn er bij alle merken of het nou een fototoestel is of een auto,
ze worden gewoon te vlug op de markt gezet.
Als je geluk hebt, heb je pech.
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2011, 12:58:45 door zwitser »
2X Sony A7RIII

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #15 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:30:33 »
ja dat is wel waar ja....en negatieve frustraties komen altijd sneller en méér op internet terecht dan positieve geluiden. Ik ben knettertjeblij met mijn K-x maar heb nog geen review geschreven ergens. Ooit een Panasonic FZ-45 teruggebracht wegens teleurstelling en daar heb ik me toch wel druk om gemaakt op internet. Gefeliciteerd met je aankoop...!!!

grt,

Chris.

TnX!

Offline chrizz

• Super Pentaxian
  • Catch-in focus is de beste uitvinding sinds Pentax
    • Small World, Big World
« Reactie #14 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:16:35 »
ja dat is wel waar ja....en negatieve frustraties komen altijd sneller en méér op internet terecht dan positieve geluiden. Ik ben knettertjeblij met mijn K-x maar heb nog geen review geschreven ergens. Ooit een Panasonic FZ-45 teruggebracht wegens teleurstelling en daar heb ik me toch wel druk om gemaakt op internet. Gefeliciteerd met je aankoop...!!!

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #13 Gepost op: 5 oktober 2011, 12:14:04 »
nou dat doet mijn aanwakkerende enthousiasme voor de K-5 weer wat temeperen hoor dit soort geluiden.......

grt,

Chris.

Ach, dat is het nadeel van internet: het lijkt net of er heel veel problemen zijn als je er naar gaat zoeken. Veruit de meester gebruikers zijn tevreden. Het heeft mij er niet van weerhouden om - afgelopen maandag - een K-5 te kopen. Lichamelijke 'ongesteldheid' heeft mij er nog van weerhouden om de K-5 goed aan de tand te voelen. Heb alleen wat foto's gemaakt van mijn kat. Iso 16.000 (!!!)en het ziet er goed uit. Ook de focus lijkt correct.
Ik heb serienummer 407xxxx. Zie voor een overzicht van serienummers van K-5 en problemen: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-serial-number-database/?do=viewserials&id=133

@Zwiters/Ron, ik hoop dat ze het probleem snel voor je oplossen.

greetz,
Erik

Offline chrizz

• Super Pentaxian
    • Small World, Big World
« Reactie #12 Gepost op: 5 oktober 2011, 10:46:40 »

grt,

Chris.

www.chrisruijter.nl | DA-L 18-55mm | A 50mm 1.7 | DA 35mm 2.4 | FA 100-300mm 4.7-5.8 | Tokina AT-X 90mm 2.5 Macro + Converter |

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 5 oktober 2011, 09:19:35 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, dit was mij in ieder geval nog niet bekend. Bij het wisselen van de bat. zijn er  geen veranderingen op gevallen.
Gr Ron
2X Sony A7RIII

jjw

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 4 oktober 2011, 23:12:58 »
Ik had verwacht dat Ron Hendriks het antwoord al zou geven omdat die volgens mij ook regelmatig aan het rondneuzen is op het .com forum, maar dat van die klapperende spiegel is inmiddels een algemeen bekend K5 euvel. Helaas houdt Pentax vooralsnog de kaken stijf op elkaar, ook al zijn er al tal van klachten. Interessant (en natuurlijk bijzonder vervelend) om nu ook de eerste nederlandse klacht te horen.

Zie dus ook: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-k-5-forum/152033-k5-mirror-flops-smoking-gun-found.html

Net zoals dat er nog steeds problemen zijn met de sensor-stains die nu hier en daar bij camera's verschijnen die ze eerst niet hadden en wat wel is een fout kan zijn die in elke K5 zit maar (nog) niet overal zichtbaar is. Ook dat wordt stilgehouden. En net als de autofocus problemen, er is al een firmware update voor uitgebracht, maar het is bekend en getest dat de K5 ook hiermee nog steeds niet correct focussed (zie uitgebreidde tests van o.a. falklumo). Ook hier over geen woord vanuit Pentax en een ogenschijnlijk 'stop-het-in-de-doofpot' mentaliteit. Het is te hopen dat Ricoh dit wat beter aan gaat pakken en op zijn minst communiceert of ze er al dan niet aan werken. Pentax onder Hoya laat absoluut niets los over toekomstige firmware ontwikkelingen of doelen.

Maar goed Ron (Zwitser) hier word je natuurlijk niet veel wijzer/blijer van. Ik zou sowieso terug gaan met die K5 en het laten maken/een andere eisen.
Het enige wat volgens mij wel normaal is, is het liveview geluid bij kantelen. Dit heeft te maken met de beeldstabilisatie en de 'los' opgehangen sensor, ook als de SR uit staat.

Al met al zorgt het voor de K5 gebruiker natuurlijk wel voor wat onderzekerheid. Het zijn fouten die niet gelijk duidelijk zijn en pas na een tijd boven komen drijven. Dan ga je bijvoorbeeld niet echt met een zeker gevoel op vakantie met je camera. Vooralsnog doe ik net als Pentax, kop in het zand en doen alsof er niets aan de hand is zolang mijn K5 het nog doet. Op de focus-issues na dan en oh ja ik heb sinds kort een hot-pixel tijdens het filmen, knalblauw.
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2011, 23:16:57 door jjw »

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:23:16 »
In het begin twijfel je aan jezelf of er iets fout is ingesteld, maar als dat het niet is, blijft er maar één ding over. DEFECT
We wachten af.
2X Sony A7RIII

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:16:25 »
•   Het niet willen focussen ( 4 lenzen)
•   Spontaan het geluid wat hoort bij het bewegen van de spiegel
•   Bij het indrukken van de ontspanknop (focussen gebeurt niet) gaat de spiegel achter elkaar bewegen (geluid wat bij continu opnames past) Er zijn dan geen foto’s gemaakt.
•   Als de K5 gekanteld wordt het geluid wat ook bij live weergave te horen is

Dat is wel vervelend, maar klinkt als een electronisch ding. Je denkt dat het 4 verschillende problemen zijn, maar zou zo maar een kortsluitinkje op een printplaatje kunnen zijn die de veroorzaker is van alle problemen.

Offline Joop96

• Super Pentaxian*Ltd
  • Wij Pentaxen, hij/zij Pentaxt en ik Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:14:26 »
Nou, die klachten zijn zeker vervelend, nu maar hopen dattie goed hersteld wordt of dat je een nieuwe ervoor terug krijgt. Gelukkig heb je de K20 nog zodat je iedere dag nog kan leven...  ;)

Schattig aapje en leuk vastgelegd!
K-5-IIs / DBG-4 / 18-135WR

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:05:48 »
Ik zie zelf niet dat het te blauw is!

•   Het niet willen focussen ( 4 lenzen)
•   Spontaan het geluid wat hoort bij het bewegen van de spiegel
•   Bij het indrukken van de ontspanknop (focussen gebeurt niet) gaat de spiegel achter elkaar bewegen (geluid wat bij continu opnames past) Er zijn dan geen foto’s gemaakt.
•   Als de K5 gekanteld wordt het geluid wat ook bij live weergave te horen is

Deze klachten doen zich onafhankelijk van elkaar voor.

De klacht is niet altijd aanwezig (wel vaak als de K5 enige tijd aanstaat)
De klacht dient zich spontaan aan en is zonder redenen weer even weg.
Als de klacht zich voor doet is er op dat moment geen opname te maken.
Het aan/uit zetten van de K5 wil niet helpen.
Een reset van de K5 heeft de klacht niet weg genomen.
Het reinigen van de contacten op de K5 en de lenzen heeft geen verbetering gebracht (lenzen werken allemaal correct op de K20). 
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2011, 21:09:08 door zwitser »
2X Sony A7RIII

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:02:51 »
Ik ben zelf ook niet tevreden over de kleur en de hardheid. De K5 is vandaag dan ook ter reparatie aangeboden ivm diverse storingen die zich spontaan voordoen (sinds juni).
wat voor storingen?

Tsja kleuren beoordelen is altijd een lastig iets. Ik vind het een mooi aapje, maar of die blauw moet zijn weet ik niet.

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2011, 20:49:00 »
Ik ben zelf ook niet tevreden over de kleur en de hardheid. De K5 is vandaag dan ook ter reparatie aangeboden ivm diverse storingen die zich spontaan voordoen (sinds juni).
2X Sony A7RIII

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2011, 18:53:55 »
Mooie opname van dit aapje, wel wat hard licht.

Offline chrizz

• Super Pentaxian
    • Small World, Big World
« Reactie #2 Gepost op: 3 oktober 2011, 19:57:02 »
inderdaad, lijkt wel wat op mijn zoon, ook zo'n apie  ;D Hele leuke foto, ik mis alleen wat kleur ofzo.

grt,

Chris.

Offline zwitser

• Pentaxian
  • **
Het is net een klein mensje
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2011, 19:52:02 »

K5   ISO 160  1/250    f 6.3  200mm   Sigma 50-500
1

Gr Ron
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2011, 10:37:56 door zwitser »
2X Sony A7RIII