Auteur Topic: Fietsen naar het werk.  (gelezen 3002 keer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Fietsen naar het werk.
« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2011, 17:32:59 »
Al 15 jaar, afstand is maar 3 km. Beetje doorrijden en het lukt wel binnen 10 minuten. Met OV is een waardeloze verbinding en heb geen rijbewijs dus de auto is geen alternatief. Zou toch al een bezopen afstand zijn om de auto te pakken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 10 september 2011, 17:32:59 »

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #22 Gepost op: 10 september 2011, 15:27:48 »
Hier in Vlaanderen zie je zelden een Velomobiel. Hoe zit dat in Nederland?
Ik vind Velomobiels wel gave dingen, maar levensgevaarlijk. Je zit zo laag bij de grond dat automobilisten je amper opmerken  ???
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

asplx

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 8 september 2011, 22:06:22 »

En bedankt hé Ruurd!  >:( >:(

(maar je hebt wel gelijk ben ik bang...)

Sinds ik meer LOOP, ben ik kilo's afgevallen en ik wil er nog wat meer kwijt...
Prettige bijkomstigheid is, dat mijn bloedsuikerspiegel veel lager is komen te liggen. Van een gemiddelde van achter in de twintig :o naar rond de 10. :cheer:
Ik voel me een totaal ander mens.  :dance:

Daarom heb ik overwogen wel weer een auto aan te schaffen, maar die zelf te duwen.Val ik van af, conditie neemt toe en het spaart brandstof.
Hartstikke milieuvriendelijk. Wat sla mee voor onderweg en we zijn helemaal groen bezig. 8)

Ik betwijfel alleen, of ik dan de autoweg wel op mag. Dat tempo kan ik nog niet aan... :( :(

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 8 september 2011, 20:42:03 »
Jij hebt toch last van een buikje ???

En bedankt hé Ruurd!  >:( >:(

(maar je hebt wel gelijk ben ik bang...)

asplx

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 8 september 2011, 15:09:54 »
Tja......in 60% van de tijd hangt er bij mij een aanhanger aan met een leeg gewicht van bijna 700kg en geladen....dat durf ik niet te verklappen  8) 8)
Dus buiten de km's (55.000/jaar) om....dat zou wel erg zwaar trappen worden!

Jij hebt toch last van een buikje ???

Offline Mieg

• Pentaxian
  • **
    • http://www.miegz.com
« Reactie #18 Gepost op: 8 september 2011, 14:41:51 »
Altijd op de fiets, is het enige vervoersmiddel dat ik bezit....

Is wel een leuke route en voor de insiders hier (Den Haag), Laan van Meedervoort, Noordeinde en het Lange Voorhout.

Mieg
K5 | K3 | K-01 DA: 10-17, 12-24, 17-70, 50-135, 55-300, 21,70, FA: 50, Sigma: 8-16, 105

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 8 september 2011, 14:30:21 »
Tja......in 60% van de tijd hangt er bij mij een aanhanger aan met een leeg gewicht van bijna 700kg en geladen....dat durf ik niet te verklappen  8) 8)
Dus buiten de km's (55.000/jaar) om....dat zou wel erg zwaar trappen worden!

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #16 Gepost op: 8 september 2011, 13:27:26 »
Tja ik ga eigenlijk altijd met de auto. Het is 3 kwartier als het mee zit fietsen zit het tegen ( veel stoplichten ) dan ruim een uur. Bovendien als ik tot half 11 moet werken in het donker alleen.. tja heb heel veel gedaan, maar de laatste jaren wordt ik toch huiveriger voor.
Verder doe ik wel zo veel mogelijk op de fiets. Boodschappen etc.
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #15 Gepost op: 6 september 2011, 20:31:14 »
De 75 tot 100 km die ik enkele reis per dag weg tik zijn niet per fiets te doen, hoewel ik gister ochtend 2 uur en drie kwartier onderweg ben geweest.
Dat had per fiets denk ik sneller gegaan. Ongeluk op A2, in drie kwartier hadden ze de auto's opgeruimd en vervolgens zijn de ooms en tantes agenten van half 8 tot kwart voor 9 op de A2 een straattekenwedstrijd gaan houden (sporenonderzoek noemen ze dat met een chique woord). Dus 1 uur en 3 kwartier geheel stil gestaan.

Maar ter zake weer: helaas dus niet met de fiets te doen.
Daarnaast reis ik tussen vier kantoren op en neer, dus schiet ook al minder op.

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
« Reactie #14 Gepost op: 6 september 2011, 20:25:07 »
Vandaag naar het werk vertrokken bij een heldere hemel; Daarstraks als een uitgeregend waterkieken thuis gekomen. Wat kan fietsen toch leuk zijn.  :D

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #13 Gepost op: 6 september 2011, 19:59:42 »
Momenteel (en voorlopig) ca. 95 km enkele reis + op het werk de nodige km's. Dus voor mij helaas geen fiets.... Zou ik wel willen, dan moet ik zo vroeg m'n bed uit :D

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 6 september 2011, 16:08:06 »
Deze jonge gaat al 20 jaar naar zijn baas op de plm 7 heen en terug ook 7 min  :D

Aaaah... op de rollenbank.... als ik de tekening zo bekijk.
En, schiet dat een beetje op ???

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 6 september 2011, 15:55:27 »
Deze jonge gaat al 20 jaar naar zijn baas op de plm 7 heen en terug ook 7 min  :D

jjw

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 6 september 2011, 15:00:40 »
Student en geen auto, dus alles met de fiets of het OV :)

3.5 tot 4 km naar de TU en dezelfde afstand naar mijn bijbaantje en het sportcentrum want dat ligt op het zelfde terrein.
Alles bij elkaar zo'n 8 keer op en neer per week, dus zo'n 60km per week. Valt reuze mee.

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 6 september 2011, 10:28:55 »
Citaat van: Sentinel
Hierboven staat het al ergens maar ik ben van mening dat we te lui zijn. Op korte stukken (5 a 10 km) kunnen we makkelijk de fiets pakken. Als ik zie hoeveel ouders de kinderen met de auto naar het voetbal brengen..... Terwijl het maar 5 a 10 minuten fietsen is. En dat zijn de zelfde mensen die zeuren over een te hoge brandstof prijs

Deze uitspraak is mij uit het hart gegrepen...
Ik ben het er helemaal mee eens.
En wat te denken van alle kinderen die naar school gebracht worden en niet meer leren om te gaan met het a-sociale rij- en parkeergedrag van ouders, die de kinderen naar school brengen, die bovendien op loop-afstand ligt?

Enne, ja, mijn werkzaamheden doe ik per fiets of lopend.

Groeten,
Ruurd

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #8 Gepost op: 6 september 2011, 00:59:52 »
Toen ik nog in Amersfoort werkte pakte ik (bijna) altijd de fiets. Enkele reis was iets van 5 km. Met regen wilde ik nog wel eens de automobiel pakken, deed gelijk boodschappen. Ik werkte immers in de supermarkt.
Toen ik in Barneveld ging werken moest ik met de auto. Kreeg een bus van de zaak en om nou 3 ton aan folders/kranten mee te nemen op de fiets.....
Ondertussen zit ik werkloos thuis maar mocht ik werk vinden was binnen bereik zit ga ik weer fietsen.

Mijn vriendin moet van mij met de auto. Ze werkt in bosch en duin en dat is te ver fietsen. Ze moet echter ook door de bossen heen en dat laat ik een (jonge) meid/vrouw toch liever niet doen. Ze wil misschien met het OV gaan, ze moet dan ook een stukje fietsen door de bossen maar ik ben nog niet helemaal overstag. Dit heeft ook te maken dat ze in het donker moet fietsen, met daglicht zou ik het geen probleem vinden.

We doen als we thuis zijn wel steeds meer op de fiets. De kleine boodschappen gaan eigenlijk niet meer met de auto en als we naar mijn (schoon)ouders gaan gaat de hond aan de springer die gaat aan de fiets en wij op de fiets. Dan moeten we wel een tijdje daar verblijven om de hond op adem te laten komen.

Hierboven staat het al ergens maar ik ben van mening dat we te lui zijn. Op korte stukken (5 a 10 km) kunnen we makkelijk de fiets pakken. Als ik zie hoeveel ouders de kinderen met de auto naar het voetbal brengen..... Terwijl het maar 5 a 10 minuten fietsen is. En dat zijn de zelfde mensen die zeuren over een te hoge brandstof prijs
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

gnodde

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 5 september 2011, 23:37:31 »
Ik ga regelmatig met de fiets naar m'n werk (25 km enkele reis). Lekker door de polder. Op de heenreis nauwelijks verkeer (ik werk in de nachtdienst), en 's morgens tegen de drukte in. Maar de keuze voor de fiets is wel afhankelijk van het weer: de kans op regen moet redelijk klein zijn.
En ik heb het mezelf makkelijk gemaakt: ik fiets met elektrische trapondersteuning (en hoef daardoor bij aankomst dan ook niet te douchen).

Jan.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 5 september 2011, 22:13:33 »
Voor mijn emigratie ook veel gefietst naar het werk (Oss-Uden (18 km)en later Wijchen-Uden (24 km) 2 tot 3 keer per week. Ook de mogelijkheid om te douchen en spullen op te slaan.
2 sets Shimano fietskleding zowel voor de winter als de zomer en voor de voorjaarsdagen een setje armstukken, heel prettig.
Verder een rugzak met bammetjes en indien nodig extra kleding.
Ik heb een rood/zilveren Giant Boulder, alleen een ander zadel en een triatlonstuur opgezet voor een voor mij prettiger zit.
Gemiddelde snelheid ´s morgens 25 en ´s avonds 29 per uur. Heerlijk ontspannen van het werk thuiskomen vond ik het fijnst.

Na mijn emigratie eigenlijk weinig meer gefietst, ik ben geen klimgeit.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #5 Gepost op: 5 september 2011, 21:09:01 »
Leuk topic.

Heb ook al vaak overwogen om de fiets naar het werk te nemen, maar enkele elementen houden me nog tegen. Het is 25 km. enkele reis dus om een beetje op te schieten zou ik mijn gewone boodschappenfiets al moeten vervangen door een racemodel. Douchen kan op het werk. Wat me echter vooral tegenhoudt is dat ik des avonds de kinderen naar huis moet kunnen brengen en drie stuks grut vervoeren gaat net iets makkelijker met de auto. :D

Dus ik hoop dat als de kinderen iets groter zijn (de jongste is 4 de oudste wordt 9) ik toch ook de stap zal kunnen zetten.

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2011, 20:33:36 »
Ik fiets ook naar m'n werk. 1,5 km enkele reis!  :D :D :D Peanuts natuurlijk. Daarvoor kun je de auto niet eens uit de garage halen! Maar ik ben wel een echte fietser. Alleen op de racefiets of met het gezin toeren. M'n dochter gaat ook gewoon mee. Daarbij heeft ze de keuze uit haar kidcar, achterop, of voorop en dan nog of bij papa, of bij mama! Alles is mogelijk.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Frans Musters

• Senior Member
  • **
  • plaatjes schieten met pentax!
    • Probeersel
« Reactie #3 Gepost op: 5 september 2011, 20:30:13 »
Ik heb tegenwoordig helaas  2 werkplekken. 7 Km en 85 Km ver weg. Bij 7 Km, (bijna) altijd de fiets. Geen twijfel.Ook Boodschappen bijna altijd met de fiets.  Scheelt me dat ik moet gaan fitnessen. Bespaard dus tijd en geld. Maar ik voel me met fietsen ook gewoon lekkerder. Meestal ga ik ook over de Hei. Soms als dat te nat is door het dorp.  Ook als het regent  pak ik de fiets. Alleen als er andere redenen zijn de auto. Regenen valt inderdaad wel mee, zo vaak doet het dat niet, zelfs deze zomer  ;D 
Ik snap niet dat meer mensen dat doen, tot 10 Km kan m.i iedereen fietsend naar zijn werk. Zou heel wat auto ellende schelen.
En geen beter vermaak dan leedvermaak  Op de fiets heb ik weleens 100 auto's "ingehaald" op  mijn gewone fiets.
Helaas "mag"ik tegenwoordig ook regelmatig naar Den Haag. Tja dat is wat te ver.  :-[

Frans
Een paar lenzen:
  • Sigma 17-70 1:2.8-4.5
  • SMC DA 55-300
  • Tamron 90mm 2.8

Offline Will

• Senior Member
  • **
  • Udenhout (Nbr)
    • wpfotografie
« Reactie #2 Gepost op: 5 september 2011, 20:18:53 »
Nou ik kan me wat fietsen betreft bij je aansluiten.
Mijn enkele reis is een 15 km door de Loonse en Drunense duinen van Udenhout naar Waalwijk. Met een kleine 35 minuutjes ben ook ik fris op mijn werk.  Wanneer het s'morgens regent neem ik de auto maar bij twijfel toch de fiets. Het valt me telkens op dat het wat regen betreft wel mee valt in Nederland het aantal keren dat ik echt de auto neem komt niet zo heel vaak voor. Naar huis door de regen vind ik geen enkel probleem.
Ik kan het goed af met een lichtgewicht gazelle met 8 speed nexus naaf. 
Op advies van de fietsenmaker heb ik indertijd voor een gesloten ketting systeem zonder derailleur gekozen in verband met het hoge slijtage hier in de Drunense duinen. Maar op mijn verlanglijstje staat wel een fiets met een rohloff naaf dit past ook beter bij mijn fiets stijl.
Verlichting vind ik wel een probleem. Het fietspad door de Duinen is nl. in de winter pik donker en er zijn ook geen markerings- strepen voor de verlichting heb ik dan 3 lampen op het stuur. 1 de normale halogeen geeft veel licht en 2 batterij lampen. Deze laatste 2 gaan alleen aan op het donker deel door de duinen. Heb al een aantal keren naast het fietspad gestaan omdat ik een bochtig deel niet goed inschatte :schaam:.
Ook ik ben blij dat ik fris aan mijn werk begin  :) en voor mijn gezondheid elke dag aan mijn vast portie gezond bewegen heb gewerkt.  ;)
K20D met batterijpack. Canon SX200IS.
SMC 18-55II, SMC 50-200, Sigma Apo DG 70-300, Sigma 70-200 DG APO.
Metz 58 AF-1
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!
http://www.flickr.com/photos/made_by_will/

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
Fietsen naar het werk.
« Reactie #1 Gepost op: 5 september 2011, 19:22:31 »
Gewoon uit interesse: zijn er hier nog forumleden die met de fiets naar het werk gaan? Hoeveel bedraagt de afstand? Is het een aangenaam traject?
Ik ga met de racefiets naar het werk (+ -18 km enkel). Tenzij het 's ochtends regent, dan neem ik de wagen  :cooll:
Ik zie er uit als een fluoventje. Dus kledij en rugzakovertrek in fluorescerende kleuren. Heb mij recent een highpower  3watt lamp aangekocht van BBB (zie http://www.bike2build.nl/product/LI0102/bbb/bls-63-highpower-front-light/silver ). Niet goedkoop, maar wel  een zee aan licht. Geen overbodige luxe met al die automobilisten die je negeren. Ik heb een mooi traject met gescheiden fietspaden. Wel moet ik 3 grote rotondes passeren en daar moet ik wel goed opletten.
Op het werk aangekomen, heb ik de gelegenheid om me te douchen. Dus begin ik met een frisse uitgewaaide kop de werkdag  ;)