Auteur Topic: Zonsopkomst in in de Loonse- en Drunense duinen  (gelezen 3244 keer)

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
Re:Zonsopkomst in in de Loonse- en Drunense duinen
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:19:29 »
Jij hebt toch ook maatje 52???....ff stappen en het halve  natuurgebied ligt plat  :D :D :D

52, trek er maar 10 maten vanaf  :D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:19:29 »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:08:37 »
Tja Henk, ik had zoveel lenzen mee, de grasmaaier paste net niet meer  :D :D

Jij hebt toch ook maatje 52???....ff stappen en het halve  natuurgebied ligt plat  :D :D :D

newmikey

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2011, 10:12:49 »
1, 2 en 3 zijn echt prachtig. 4 en 5 kunnen mij om één of andere reden wat minder boeien wat niet zegt dat ze slecht zijn - kan er de vinger niet op leggen. Mooi werk!

:toppie: :respect: :clap2:

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2011, 10:03:17 »
2 is knap.

Offline Jonny

• Senior Member
  • **
  • Erps-Kwerps Vlaams Brabant
« Reactie #26 Gepost op: 24 augustus 2011, 11:30:29 »

Foto 2 vond ik qua compositie ook het meest geslaagd, de weglopende lucht, gelijk met de lijnen van de boom. Ben ik tenminste niet voor niets zo vroeg uit bed gegaan  :)

Had je het zelf niet geschreven, dan had ik  het gedaan.  :toppie:

Jonny
K-5 SMC 50 mm f 1.4 en SMC 200 mm f4, de SMC DA 18-135/3.5-5.6 ED AL DC WR, smc D-FA 100mm f 2.8 - WR Macro. Sigma 120-400 f4.5-5.6
Pentax AF-540 FGZ

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2011, 22:35:57 »
Foto 2 voor mij...veruit!

Foto 1 is ook erg mooi, maar mij storen de (zeer wazige) grassprieten? op de voorgrond.

Henk

Tja Henk, ik had zoveel lenzen mee, de grasmaaier paste net niet meer  :D :D

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2011, 22:34:37 »
Foto 2 voor mij...veruit!

Foto 1 is ook erg mooi, maar mij storen de (zeer wazige) grassprieten? op de voorgrond.

Henk

Offline Bert V.

• Pentaxian
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2011, 16:18:50 »
Allemaal mooi.
1= voor mij 1.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #22 Gepost op: 22 augustus 2011, 15:12:51 »
foto 2 foto 2 foto 2 ....

Ben fan van foto 2  ;)

Dank je  ;)

Offline kristies

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Vrouw
  • Pentax rules!
« Reactie #21 Gepost op: 22 augustus 2011, 00:08:41 »
foto 2 foto 2 foto 2 ....

Ben fan van foto 2  ;)
pentax k10D kitlenzen 18-55mm 50-200mm Tamron 90mm Pentax 17-59mm, Pentax 10-17 mm fisheye

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #20 Gepost op: 21 augustus 2011, 21:02:33 »
Thx, Edzo. Ik hou wel van uitgesproken bewerkingen als de foto zich daarvoor leent, maar ik weet ook dat jij liever meer naturel werkt.

Maak je geen zorgen over het bewerken. Dat wordt vanzelf beter als je 't vaker doet en er meer tijd aan besteedt. 't Allerbelangrijkste blijft de originele foto en het vermogen/oog om iets fraais te zien. Dat laatste is veel lastiger, maar dat zit in jouw geval wel goed volgens mij.  ;)

Ik blijf het moeilijk vinden iets qua compositie juist in beeld te krijgen. Het is dan bij het zien van de foto nét niet dat wat je zelf voor ogen had.
Soms is het met een uitsnede nog iets te verbeteren, soms ook niet.
Nu met de 8-16 mm lijkt het net alsof ik net als vorig jaar weer opnieuw moet leren fotograferen  :( Dat valt niet mee met zo een groothoek.......

Zojuist nog maar een poging er op gezet: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22977.0
Ben benieuwd.

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:57:22 »
Thx, Edzo. Ik hou wel van uitgesproken bewerkingen als de foto zich daarvoor leent, maar ik weet ook dat jij liever meer naturel werkt.

Maak je geen zorgen over het bewerken. Dat wordt vanzelf beter als je 't vaker doet en er meer tijd aan besteedt. 't Allerbelangrijkste blijft de originele foto en het vermogen/oog om iets fraais te zien. Dat laatste is veel lastiger, maar dat zit in jouw geval wel goed volgens mij.  ;)
K-5 en wat lenzen

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:52:38 »
Ik vind er toch echt foto's tussen zitten waaruit met wat meer/andere nabewerking veel meer te halen valt en ik heb 't idee dat 't met name daaraan schort. Nog steeds niet echt vriendjes met PSP, Edzo?  ;)

Ik ben me even te buiten gegaan aan foto 2. Wel over the top, hoor. Maar ja, vanaf vandaag is de vakantie voorbij, dus nog even iets 'extreems' doen. Als je 't vervelend vindt, roep even en dan haal ik 'm meteen weg.

Gewoon laten staan Lidy, inderdaad net iets "té" maar wel leuk om te zien hoe een foto daar wel beter van wordt.

En ja, ik ben inderdaad nog steeds geen vriendjes met PSP. Ik heb wel staplessen gekocht en er een paar van gedaan. Dat pas ik ook wel toe, maar is net het begin zeg maar.
Ik moet echt eens tijd vrij gaan maken om me daarin te gaan verdiepen (dat roep ik nu ook al een jaar geloof ik  :D).

Offline lidy

• Senior Member
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:40:24 »
Ik vind er toch echt foto's tussen zitten waaruit met wat meer/andere nabewerking veel meer te halen valt en ik heb 't idee dat 't met name daaraan schort. Nog steeds niet echt vriendjes met PSP, Edzo?  ;)

Ik ben me even te buiten gegaan aan foto 2. Wel over the top, hoor. Maar ja, vanaf vandaag is de vakantie voorbij, dus nog even iets 'extreems' doen. Als je 't vervelend vindt, roep even en dan haal ik 'm meteen weg.

http://i2.photobucket.com/albums/y37/jamie_gr/fotoos/enzo-1-copy.png

*edit - 't Gaat mijn pet te boven, maar mijn foto was te groot blijkbaar. Volgens Eigenschappen is 'ie 900px (netjes verkleind door forumsoftware, dacht ik), maar 'de gele balk moet weg' vernam ik via PB.  :o Snap er geen hol van en verder geen zin in, sorry, dan maar een link.
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2011, 21:36:40 door lidy »
K-5 en wat lenzen

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:29:41 »
Zoals je weet heb ik ook de ook sigma 8-16mm. Even los van de foto's zelf zie ik toch wel grote verschillen in brandpuntsafstand. Bij het bekijken zie ik voor foto 1 en 4 135 mm, voor foto 3 53 mm en voor foto 2 en 5 respectievelijk 0 (<10mm) en 16 mm. Deze laatste twee zijn dus kennelijk met de Sigma 8-16mm geschoten. Helaas moet ik zeggen dat deze foto's de minste uit de serie zijn. Het is ook verdraaid lastig om het frame goed (lees interessant) te vullen bij zo'n grote beeldhoek, maar deze moeten beter kunnen Edzo.

Foto 1 en foto 3 zijn met de 18-135 en foto 2 en de laatste met de 8-16 (inderdaad <10 mm en 16 mm).
Het is inderdaad nog erg wennen aan een goede voorgrond bij dit soort opnames.
Bij foto 2 heb ik dat minder, omdat (naar mijn idee dan) de lucht en bomen in dezelfde lijn zitten en mijn blik door de sporen in het zand naar de bomen wordt getrokken (maar goed, dat kan persoonlijk zijn).

Ben ik benieuwd wat jullie van deze vinden: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=22962.0

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2011, 20:05:26 »
Zoals je weet heb ik ook de ook sigma 8-16mm. Even los van de foto's zelf zie ik toch wel grote verschillen in brandpuntsafstand. Bij het bekijken zie ik voor foto 1 en 4 135 mm, voor foto 3 53 mm en voor foto 2 en 5 respectievelijk 0 (<10mm) en 16 mm. Deze laatste twee zijn dus kennelijk met de Sigma 8-16mm geschoten. Helaas moet ik zeggen dat deze foto's de minste uit de serie zijn. Het is ook verdraaid lastig om het frame goed (lees interessant) te vullen bij zo'n grote beeldhoek, maar deze moeten beter kunnen Edzo.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:54:57 »
Het is vast niet fijn, maar ik ben het wel met Kees eens.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de vlekken alleen het gevolg zijn van de aanwezigheid nevel (en dan met name de donkere vlekken).

De originele foto 2 vind ik daarentegen wel geslaagd!

greetz,
Erik

Ik heb geen probleem met de opmerkingen hoor, soms wel wat met de wijze waarop. Je zet hier foto's (tenminste ik) om commentaar en suggesties te krijgen hoe de foto door mensen ervaren wordt en wat er niet goed is c.q. beter zou kunnen, zowel in compositie als in beeld (bewerking). Niet iedereen maakt alleen maar schitterende foto's (hoewel sommigen daar wel van overtuigd zijn), maar ik doe dat zeker (nog) niet  ;).

Heb vanmiddag bij het bewerken ook lang zitten staren naar waar bepaalde zaken nu aan kunnen liggen. In de originelen zit het ook, dus het kan niet alleen aan het verscherpen liggen naar mijn idee.
De "witte vlekken" zitten ook in het origineel en worden in de update 2 juist iets versterkt. Ik heb zelf zitten denken of dit aan het feit ligt dat ik een uitsnede heb gemaakt???

Foto 2 vond ik qua compositie ook het meest geslaagd, de weglopende lucht, gelijk met de lijnen van de boom. Ben ik tenminste niet voor niets zo vroeg uit bed gegaan  :)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2011, 19:27:08 »
Het is vast niet fijn, maar ik ben het wel met Kees eens.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de vlekken alleen het gevolg zijn van de aanwezigheid nevel (en dan met name de donkere vlekken).

De originele foto 2 vind ik daarentegen wel geslaagd!

greetz,
Erik

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2011, 17:53:38 »
Is er misschien veel verscherpt? De zon heeft in die laatste update ook een vreemd rood randje.

kdj4

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2011, 17:45:41 »
Oke kan door de nevel zijn maar ik zie bij jou laatste update over de hele foto puntjes en zeker in het donkere gedeelte.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2011, 16:49:34 »
Foto 1 zou wel de mooiste uit deze serie zijn geweest maar oei oei wat een vlekken nee dit is niet goed. ik denk dat het komt omdat je foto 1 het donkere achteraf te veel heb verlicht.

Foto 2 is verder wel aardig.
Foto 3 weer die zelfde witte vlekken daar bij de bosrand.
Foto 4 zelfde commentaar als hier boven.
Foto is natuurlijk weer veel te donker.

Update van de foto's zien er niet uit  :-\

Bedankt voor de complimenten  :)
De witte vlekken zijn geen witte vlekken, maar bomen die verder naar achter staan en in de nevel liggen. Er staan bomen voor die donkerder zijn.
Ben het met je eens dat het er hierdoor niet fraai uit ziet.

Ik zal dus nog een keer terug moeten om het over te doen  :(

kdj4

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2011, 16:21:07 »
Foto 1 zou wel de mooiste uit deze serie zijn geweest maar oei oei wat een vlekken nee dit is niet goed. ik denk dat het komt omdat je foto 1 het donkere achteraf te veel heb verlicht.

Foto 2 is verder wel aardig.
Foto 3 weer die zelfde witte vlekken daar bij de bosrand.
Foto 4 zelfde commentaar als hier boven.
Foto is natuurlijk weer veel te donker.

Update van de foto's zien er niet uit  :-\

Offline elshout1958

• Pentaxian Guru
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2011, 15:48:48 »
Update 2 is qua compo grote verbetering tov eerste foto.
Wat betreft samen op pad of evt met anderen, je kunt altijd bellen.

Henk

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:31:01 »
Ga je pas om 6 uur dan, als we gaan urbexen in Luxemburg zijn we rond dat tijdstip al in Maastricht koffie aan het drinken. :D :D

Tja, altijd "baas boven baas"  8)

Misschien weet het KNMI nog weer een keer één zomerdag te organiseren binnenkort.
Met z'n tweeën is toch gezelliger dan alleen. Ik had met een vriend van me willen gaan, maar hij kon alleen gisterochtend en ik alleen vanochtend.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2011, 12:28:39 »
Update 2: