Klopt, Ron, dat staat in de toelichting, maar in de eigenlijke voorwaarden vind ik 't allemaal niet erg duidelijk omschreven. Wanneer wordt iets als een plotselinge, van buiten komende gebeurtenis beschouwd? Als een statief+camera door een plotselinge windvlaag in de vijver valt? En wat als je zelf struikelt en de hele handel in het water stort? Als je klunzig bent en een glas limonade over je camera gooit (maakt waarschijnlijk niet eens veel uit voor een WR Pentax-camera met dito lens) of ook als je door een plotselinge niesbui diezelfde limonade knoeit?
Bij schade wordt uitgegaan van de feitelijke voorwaarden. 't Kan best meevallen, hoor, maar zoals gezegd, ik vind ze niet uitblinken door duidelijkheid.
Ik heb dus deze verzekering een paar maanden geleden afgesloten.
Om even te antwoorden op een aantal dingen die gezegd zijn en die mensen zich terecht afvragen:
1 Ik had ook het idee dat het wat summier staat beschreven in de polis. 'Elk van buitenkomend onheil' hebben ze het over. Ik heb dit via de mail en telefoon duidelijk gekregen, het gaat echt om bijna alles.
- Wat ik van de tussenpersoon begreep is het een zeer coulante verzekering, hij is immers ook niet zomaar voor iedereen af te sluiten, het kost wat moeite. Mensen die lenzen kapot hebben laten vallen kregen gewoon geld terug etc., hij is immers ook niet zomaar voor iedereen af te sluiten. Wat ze eigenlijk bedoelen naar mijn idee is 'Elk schadegeval buiten je eigen opzet om'.
- Veel verzekeringen worden opgedreven door mensen die fraude-claims indienen, misschien een raar vooroordeel, maar ik heb het idee dat de meeste fotografen serieus met hun hobby bezig en wel eerlijke mensen zijn. Dan kan een verzekeraar ook wat makkelijker worden in het uitkeren en een polis met ruime dekking bieden, als na verloop van tijd blijkt dat de kosten voor de verzekeraar relatief laag uitvallen. Dit is volgens mij de enige reden voor zo'n brede dekking, geen eigen risico, 2de hands spullen, zonder bon. Het blijft immers een bedrijf wat winst moet maken, een product dat veel soepeler is dan de concurrentie is alleen leuk als het zich ook terug kan betalen
2 De uiteindelijke verzekeraar is Nationale Nederlanden (staat bovenaan de polis). Echter alles verloopt via een tussenpersoon, even bellen en er wordt meestal direct opgenomen, geen wachttijden. Mail wordt ook snel beantwoord/bevestigd.
3 Nieuw gekochtte spullen (nieuw/2de-hands) moet je even voor mailen, bonnen e.d. hoeven niet mee gestuurd te worden. Gewoon 'naam product', 'serienummer' en 'aankoopbedrag'. 2 minuten werk.
- Je moet dan bijbetalen voor het nieuwe product. Verkoop je iets, dan kan je het van de verzekering af laten halen en vind er terugbetaling plaats.
4 Je moet donateur worden van de NVN, dat klopt, is slechts 15 euro per jaar en dan krijg je een donateurnr. waarmee je de verzekering kan aanvragen.
5 Het stukje wat Ron citeerde over diefstal uit een voertuig is iets om op te letten, maar niet veel anders dan bij welke verzekering dan ook. Je moet bijvoorbeeld zorgen dat de spullen niet in het zicht liggen en dat je raam niet open stond
(aannemelijk dat je niet in zorg tekort bent geschoten). Als het anders kan dan laat ik de spullen nooit in een voertuig liggen. Als ze wel in een voertuig liggen, dan is dat op dat moment de veiligste optie.
6 ik geloof 30 euro per 1000 euro voor werelddekking en volgens mij 20 euro per 1000 euro voor alleen europa. Je kan europa-dekking tegen bijbetaling ook tijdelijk uitbreiden naar werelddekking. Het is echter al snel goedkoper om gewoon het hele jaar voor werelddekking te verzekeren.
Verzekeren blijft een keuze
Het geeft mij rust en vrijheid om de spullen te gebruiken hoe/waar/wanneer ik wil.
Nog meer vragen?