Auteur Topic: Darktable als RAW ontwikkeltool  (gelezen 1303 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sunshine-nl

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2011, 13:57:10 »
Daar kom ik op terug (over een poosje)  ;D

Lars

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2011, 13:57:10 »

newmikey

  • Gast
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2011, 09:58:10 »
Tsja, das Linux voor gevorderden. Als je het niet erg vindt, ik ben in het stadium dat ik bij wijze van spreken leer lopen, aan de marathon ben ik nog niet toe, misschien volgende week  ::)

In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt is zelf compileren echt héél simpel en vaak niet meer dan het geven van drie korte commando's: configure, make en make install.

Ik wil je er tzt als je er aan toe bent best even bij helpen.

Offline Sunshine-nl

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2011, 18:46:56 »
Citaat
en vervolgens even opnieuw te compileren.
Tsja, das Linux voor gevorderden. Als je het niet erg vindt, ik ben in het stadium dat ik bij wijze van spreken leer lopen, aan de marathon ben ik nog niet toe, misschien volgende week  ::)

newmikey

  • Gast
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2011, 10:52:32 »
Je hebt gelijk, en dat kan natuurlijk ook. Ik redeneerde eigenlijk andersom, ga ik geld uitgeven aan een Windows licentie, of kan ik me redden met Linux.  :)

Jij bent de enige die dat kan bepalen. Ik heb al in géén 7 jaar een Windows licentie aan hoeven schaffen, zij het dat ik een aantal PC's heb aangeschaft (Dell) waar ik verplicht een OEM licentie moest afnemen. Eerste actie na uitpakken: formatteren harde schijf  :D

Citaat
Tot nu toe lukt het me prima met Linux, maar ik heb me nog niet verdiept in GIMP. Ik ben eerst nog aan het stoeien om lenscorrectie in Darktable aan de praat te krijgen.

Zoals met andere raw converters gebruikt ook DT de Lensfun library. Check even of je die geinstalleerd hebt via de package manager van je distro. Ik heb in het verleden wel gezien dat de Pentax info in de Lensfun database wat inconsequent is. Het is dus de moeite om de Lensfun source te downloaden, en even de Pentax gegevens aan te passen en vervolgens even opnieuw te compileren.

Citaat
Dual boot is leuk om dingen uit te proberen, maar is niet echt een optie voor dagelijks gebruik (dan nog liever een virtuele machine ondanks het snelheidsverlies). Kortom, ik ben op dit moment een zware Google gebruiker omdat ik nog steeds heel veel moet opzoeken.

Ik begrijp het volkomen, prefereer zelf ook gewoon een single-boot gewoon omdat ik merk dat de Windows partitie alleen maar stof verzamelt...

Offline Sunshine-nl

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2011, 09:54:05 »
Mike,
Je hebt gelijk, en dat kan natuurlijk ook. Ik redeneerde eigenlijk andersom, ga ik geld uitgeven aan een Windows licentie, of kan ik me redden met Linux.  :)
Tot nu toe lukt het me prima met Linux, maar ik heb me nog niet verdiept in GIMP. Ik ben eerst nog aan het stoeien om lenscorrectie in Darktable aan de praat te krijgen.
Dual boot is leuk om dingen uit te proberen, maar is niet echt een optie voor dagelijks gebruik (dan nog liever een virtuele machine ondanks het snelheidsverlies). Kortom, ik ben op dit moment een zware Google gebruiker omdat ik nog steeds heel veel moet opzoeken.



newmikey

  • Gast
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2011, 16:08:44 »
Hallo forumgenoten,

Aangezien ik binnenkort mijn laptop moet vervangen komen er een aantal keuzes aan. O.a. Windows of Linux.


Lars,

Bij een tweede keer lezen viel bovenstaand zinnetje me op. Hoezo "of"? Bijna alle Linux distributies voelen zich prima thuis in een dual-boot systeem naast Windows. Zo kan je beide blijven gebruiken en een geleidelijk overstap overwegen.

Offline Corros

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1237
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2011, 14:50:13 »
RawTherapee is echt een mooi programma om je RAW's te verwerken. Er is net een nieuwe versie uit die stukken beter is dan de voorgangers. Vooral het ophalen van details is ongekend goed!
« Laatst bewerkt op: 8 augustus 2011, 15:11:32 door Corros »
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

newmikey

  • Gast
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2011, 16:38:52 »
Heb Darktable, Photivo, RawTherapee en UFRaw draaien. Allemaal uitstekende tools maar ik val toch altijd terug op UFRaw met nabewerking in GIMP of DigiKam. Installeer gewoon eens een dual-boot systeem dan heb je een ruime kans om e.e.a. uitgebreid uit te proberen. Ik draai PCLinuxOS maar alle moderne Linux distributies zijn erg OK zoals de *buntu's, Mint, Arch etc.

http://www.pclinuxos.nl is mijn webstek - kijk eens rond.

Offline Sunshine-nl

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2011, 16:16:15 »
Thnx Eric,

Ubuntu draait nu al extra op mijn laptop (al 2 dagen  :)) en ook Darktable staat erop. Maar ik ben eigenlijk benieuwd of er mensen ervaring hebben met Darktable. Tegen welke beperkingen loop je aan, wat kan wel en wat niet enzovoorts.

Lars

Offline Rugzak

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 293
  • Geslacht: Man
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
Re:Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2011, 15:41:46 »
Je kan het alle twee draaien op 1 computer.
Wel een beetje handigheid nodig om het te installeren.
Of je probeert Linux eerst uit.
Je kan dan Ubuntu downloaden en via een cd apart laten draaien op je computer

http://www.ubuntu-nl.org/

Eric

Offline Sunshine-nl

  • Full Member
  • *
  • Berichten: 90
  • Geslacht: Man
  • Abbekerk - Westfriesland - NH
    • Lars online
Darktable als RAW ontwikkeltool
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2011, 15:09:19 »
Hallo forumgenoten,

Aangezien ik binnenkort mijn laptop moet vervangen komen er een aantal keuzes aan. O.a. Windows of Linux. Voor ik naar Linux overstap moet ik wel weten of ik ook alles kan doen wat ik nu met Windows doe. Naar ik begrepen heb kan ik met GIMP wel veel, maar is het niet neergezet als ontwikkeltool voor RAW.
Wat zoeken op internet leverde lovende kritiek op Darktable.

Heeft er iemand ervaring met Darktable???

Lars