In de Focus special zomer 2011 en Zoom van april 2011 stond een artikel over focus stacking.
Dus dacht ik, laat ik dat ook eens proberen met een orchidee.
Ik heb er niet heel veel moeite voor gedaan maar één ding valt mij nu al op: je moet wel degelijk rekening houden met de compositie en achtergrond.
Hieronder het resultaat van een 12 tal opnames gemaakt met mijn oude 50mm 1.7 met diafragma F8 en een sluitertijd van 1/15.
Daarnaast heb ik een tussenring gebruik (24mm) en de scherpte varieert van minimale afstand tot oneindig.
Lijkt aardig, maar als je nu bijvoorbeeld rechts naast het rode centrum van de bloem kijkt zie je toch een vage rand:

Dit komt doordat tijdens het verstellen van de het scherptepunt, ook het formaat iets wijzigt alsof je in- of uitzoomt.
Je moet uiteindelijk in PS ook een flink stuk croppen omdat de rand (zo'n 10-20%) onbruikbaar wordt.
Maar in het centrum van een foto kun je niet gaan croppen natuurlijk, dus blijf je hier met een wazige rand zitten.
Natuurlijk is dat nog wel aan te passen, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Met een donkere achtergrond bijvoorbeeld zou die rand helemaal niet opvallen....
Misschien hebben jullie hier iets aan...
Cees