Auteur Topic: even probeerseltje van me andere dochter ...  (gelezen 4026 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline heline

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Vrouw
  • groetjes heline
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #19 Gepost op: 7 juli 2011, 09:00:20 »
ben blij dat we ervan leren toch dat is de bedoeling ook..........

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #19 Gepost op: 7 juli 2011, 09:00:20 »

asplx

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #18 Gepost op: 7 juli 2011, 02:15:52 »
yes en ik ben er van overtuigd dat er nog veel zal volgen

Nou, kijk maar eens in jou eigen portret-topic.
Daar heb ik een beetje uitleg gegeven.

Groeten
Ruurd

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #17 Gepost op: 6 juli 2011, 23:54:39 »
Eerder nog niet, Jeroen?  ;D
yes en ik ben er van overtuigd dat er nog veel zal volgen

asplx

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #16 Gepost op: 6 juli 2011, 23:24:56 »
die tegenstelling die je aangeeft over mooi bokeh en diafragma moet ik je dan weer gelijk in geven, of zal ik nu maar gewoon eens zeggen ik heb vandaag op het forum iets van Ruurd geleerd. :)
Heline, zo zie je maar door foto's te plaatsen en er over te discussieren leren we er allemaal van.
THnx

Eerder nog niet, Jeroen?  ;D

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #15 Gepost op: 6 juli 2011, 22:50:41 »


Ik ben het in deze helemaal met Kees eens.
Ik begrijp Jeroen deze keer niet: Prachtig bokeh... maar gebruik f/9 of f/11...
Dan valt juist het bokeh weg door de grotere scherpte diepte. ???
En hierin ondersteun ik Kees, al heb ik de neiging, om naar f/4 opf f/4,5 te gaan.

Dan het scherpstelpunt: Altijd op het oog van de geportretteerde.
De blouse of t-shirt is interessant voor de ontwerp(st)er of fabrikant, niet voor de kijker naar de foto.

Verder een leuk portret. Heel natuurlijk. :good:

Ga zo door.

Groeten,
Ruurd

die tegenstelling die je aangeeft over mooi bokeh en diafragma moet ik je dan weer gelijk in geven, of zal ik nu maar gewoon eens zeggen ik heb vandaag op het forum iets van Ruurd geleerd. :)
Heline, zo zie je maar door foto's te plaatsen en er over te discussieren leren we er allemaal van.
THnx

asplx

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2011, 18:16:39 »
H E L E M A A L  met Kees eens...

Ruurd

kdj4

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2011, 18:09:39 »
ja kweet niet of ik de tweede foto nou zo mooi vind...wel andere kleur terwijl mijn foto in bos is gemaakt jaja op groen.stand...dus dat betekend dat ik de iso niet kan veranderen had al gekeken grrrrrrr

Ik doelde ook meer op dat je in de AV stand of M stand de iso ook kan veranderen maar wou je daar nu nog niet mee lastig valen  ;)
Het gaat zeker beter worden als je maar blijft oefenen  :)

asplx

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2011, 18:06:57 »
ja kweet niet of ik de tweede foto nou zo mooi vind...wel andere kleur terwijl mijn foto in bos is gemaakt jaja op groen.stand...dus dat betekend dat ik de iso niet kan veranderen had al gekeken grrrrrrr

Doordat de cherpte niet op de ogen ligt, maar ruim daarvoor, komt de scherpte bijna op het gebit te liggen enm daarmee op de beuigel.
Door de bewerking komt daardoor de beugel sterker naar voren en niet de ogen...

Dus: leer scherpstellen op de ogen en de ooghoogte in een foto ligt op ca 65%

Scherpstellen op de ogen: Plaats het hoofd zo in de zoeker, dat de ogen op 2/3 van de hoogte van het zoekerbeeld liggen.

Nu heb je 2 mogelijkheden: Je stelt het AF-punt op deze hoogte in op de camera; of
Je stelt handmatig op de pupil scherp.

2 goede oefeningen:
1e om de camera te leren bedienen
2e om te leren handmatig scherp te stellen.

Succes en sterkte, maar ik ben er van overtuigd, dat je dat kunt... :good:

Groetjes,
Ruurd

Offline heline

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Vrouw
  • groetjes heline
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2011, 16:43:10 »
ik gebruik nu de 18-135mm van pentax dus de lens lijkt me prima ....

en ja verder dat groen het is bos hhahhahaha

RonHendriks

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2011, 16:23:57 »
Op zich een mooi portret. Geen idee welke lens je hebt, want ik zie wel 100mm. Ik denk dat een lens ook mede bepaald wat er zoal wel en niet mee wil lukken. Je kunt van f1.4 tot f22 iets moois maken, daar hoeft het niet aan te liggen.

Het kader is iets vreemd omdat het niet rondom hetzelfde is. Maakt mij verder niks uit, want het is van jou.

De groenzweem is toch een lastige als je rondom in het groen staat, want onze camera's zijn toch extra gevoelig voor groen door de opbouw van de sensor.
« Laatst bewerkt op: 6 juli 2011, 17:03:37 door RonHendriks »

Offline heline

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Vrouw
  • groetjes heline
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #9 Gepost op: 6 juli 2011, 16:22:30 »
ja kweet niet of ik de tweede foto nou zo mooi vind...wel andere kleur terwijl mijn foto in bos is gemaakt jaja op groen.stand...dus dat betekend dat ik de iso niet kan veranderen had al gekeken grrrrrrr

asplx

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2011, 14:24:12 »
De iso kan je zelf instellen, maar net wat je zegt dit komt vanzelf.
En wat Jeroen aangeeft dat het voor de scherpte beter is om F9 of F11 te gebruiken ben ik niet eens, portret doe ik vaak op F5,6 en dan rag scherp.
De onscherpte in deze foto komt omdat de scherpte punt op het witte shirt zit en niet op haar gezicht, dus niet omdat je de F5,6 hebt gebruikt.

Ik ben het in deze helemaal met Kees eens.
Ik begrijp Jeroen deze keer niet: Prachtig bokeh... maar gebruik f/9 of f/11...
Dan valt juist het bokeh weg door de grotere scherpte diepte. ???
En hierin ondersteun ik Kees, al heb ik de neiging, om naar f/4 opf f/4,5 te gaan.

Dan het scherpstelpunt: Altijd op het oog van de geportretteerde.
De blouse of t-shirt is interessant voor de ontwerp(st)er of fabrikant, niet voor de kijker naar de foto.

Verder een leuk portret. Heel natuurlijk. :good:

Ga zo door.

Groeten,
Ruurd

Offline cire

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4084
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #7 Gepost op: 6 juli 2011, 13:31:59 »
Wat een leuk portret en wat een leuke dochter (een heerlijk puber gezichtje)
Ik heb maar even aan je foto zitten sleutelen (als je het niet erg vind)
Je las het al, er is nogal wat groenzweem. Dat is geen fout van de camera; sterker nog heeft precies geregistreed wat hij zag.
Het bladerdak verandert het licht in groenlicht...op een markt zie je vaak oranje gezichten door het oranje luifel. Overigens onze hersenen corrigeren dit perfect, maar de huidige camera's hebben (gelukkig maar) geen hersenen
Maar ja, wij kijkers willen natuurlijk de juiste kleuren zien.
Ja dan zul je met photoshop of lightroom of andere fotobewerkingsprogramma's moeten gaan sleutelen.
Ikheb in dit geval de foto van jouw even terug geladen in CameraRaw, daar het witpunt bepaald, vervolgens bleef toch een zware groen reflectie in haar haren. in photoshop geladen en een selectie van de haren gemaakt hier het groen weg gehaald.
Daarna de foto enigszins verhelderd.
Ik zie nu dit resultaat
Het probleem is dat ik niet zeker weet wat de haarkleur van dit aardige meisje is.

Mocht je 't niks vinden dan haal ik 'm weer weg
Cire

ps. ik zie nog enige groene zweempjes op haar rechterwang, dit zou ook nog hersteld kunnen worden.

Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #6 Gepost op: 6 juli 2011, 13:31:15 »

En wat Jeroen aangeeft dat het voor de scherpte beter is om F9 of F11 te gebruiken ben ik niet eens, portret doe ik vaak op F5,6 en dan rag scherp.
De onscherpte in deze foto komt omdat de scherpte punt op het witte shirt zit en niet op haar gezicht, dus niet omdat je de F5,6 hebt gebruikt.
Ik beweer niet dat het beter is , ik heb gezegd je zou het kunnen proberen:) klein nuanceverschil. Ik denk ook dat het afhangt wat je wilt laten zien. Maar uitgaande van verschillende naslagwerken wordt geadviseerd om op een diafragma van zo tussen 9-11 te zitten bij portret fotografie.

kdj4

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2011, 12:52:13 »
De iso kan je zelf instellen, maar net wat je zegt dit komt vanzelf.
En wat Jeroen aangeeft dat het voor de scherpte beter is om F9 of F11 te gebruiken ben ik niet eens, portret doe ik vaak op F5,6 en dan rag scherp.
De onscherpte in deze foto komt omdat de scherpte punt op het witte shirt zit en niet op haar gezicht, dus niet omdat je de F5,6 hebt gebruikt.

Offline heline

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Vrouw
  • groetjes heline
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2011, 12:16:57 »
tnx voor de reaktie.....

en jeroen inderdaad ik fotografeer alleen nog in groen dit komt omdat ik het toestel nog helemaal moet leren...

dus kwa iso kan ik niks veranderen maar ga er vrolijk mee verder met stoeien..;)



Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #3 Gepost op: 6 juli 2011, 11:58:11 »
Ik ga met Jeroen mee, er zit veel potentie in dit portret, maar er zit wat groen zweem in waardoor het iets wegheeft van de hulk :D.
Het kader is idd een kwestie van smaak, ook niet mijn ding. Maar los van dit alles staat je dochter qua compositie zeker goed op de foto. Dus we gaan meer van je verwachten.

Henk

Jeroen_Cox

  • Gast
Re:even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #2 Gepost op: 6 juli 2011, 11:13:21 »
Mooi portret!!  Ik vind vooral de "bokeh" op de achtergrond erg mooi. Qua compositie vind ik dat je een goede blik hebt!

Nu de techniek:

Ik zie dat je iso op 3200 staat, is vrij hoog gezien de omstandigheden, en dat moet ik nog zeggen dat de ruis behoorlijk acceptabel is! (damn die k5 doet dit goed) ik weet niet welke stand je fotografeert, maar het lijkt er op als een Groene stand. Klopt dit?

Ook een diafragma van 5.6 kan wel, maar om je onderwerp meer scherpte te geven zou je een wat kleiner diafragma kunnen proberen (F9.0 F11)

Het randje wat je gemaakt hebt heeft met smaak te maken, persoonlijk zou ik die dubbele rand aan de linkerzijde niet doen.

Dit is puur opbouwend bedoeld, want ik denk echt dat je een goed oog hebt voor portretten

Gr Jeroen

Offline heline

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Vrouw
  • groetjes heline
even probeerseltje van me andere dochter ...
« Reactie #1 Gepost op: 6 juli 2011, 10:40:47 »
nou...ben gisteravond nog even het bos in gegaan met me andere dochter......

en dit is het resultaat ....hoop dat ik het een beetje gensnapt heb wat jullie me allemaal vertelde waar ik op moest letten maar goed oefen blijfr altijd leuk

en hoop dat de maat nu wel goed is :D