Oké, ik doe ook maar een duit in het zakje. Gebruik ik filters? Ja. Altijd? Nee. Wanneer dan wel? Enkele voorbeelden:
- een Hoya HD Protector op mijn Sigma 70-200 2.8. Dit filter zit er permanent op. Waarom? De frontlens ligt heel ver naar voren. Wanneer ik deze lens vervoer in mijn rugzak zit de lensdop erop, deze dop raakt makkelijk maakt los en kan dan de lens krassen (Eljakim heeft dit ervaren), de zonnekap zit omgekeerd op de lens en bied dus geen bescherming. Gaat dit ten nadele van de kwaliteit: nee.
- een Hoya HD UV Digital 77mm op mijn DA*16-50. Dit filter gebruik ik alleen wanneer de lens bloot wordt gesteld aan weersinvloeden zoals bijvoorbeeld aan de kust of onder barre weersomstandigheden. Vooral bij wind hecht het zout en zand zich makkelijk aan de frontlens. Bij windje 5 Beaufort en meer ontstaat er al een flinke zandstraal die ik niet op mijn frontlens wil hebben. Ga dan maar maar eens met doekje over je frontlens wrijven (een blaasbalg doet dan niets meer)

- een Hoya ND8 Pro1 Digital 77mm. Dit is zo'n voorbeeld van een filter met een specifiek doel. Wordt ook alleen op de lens gezet wanneer je een bepaald effect wilt bereiken.
Mijn idee: ben je zuinig op je spullen dan schaad een (goede kwaliteit) filter niet en daar is dan ook niets mis mee. Opmerkingen die het gebruik van filters per definitie verwerpen vind ik te simplistisch. Als purist fotografeer je bij voorkeur zonder maar niet altijd.