Thunderbolt wordt verwerkt in het moederboard, dus heeft niets met beperkingen te maken of flauwe ideeën omtrent monopolie, het is gewoon een ontwerp keuze.
Er wordt beweerd dat thunderbolt PCI kaart niet te maken zijn terwijl intel een lightpeak PCI kaart gebuikt in het filmpje... toch wel gek.
Jij gaat er van uit dat ik USB3 ga gebruiken - een foute veronderstelling. USB is leuk voor een simpele backup te maken, maar voor betrouwbare audio/video data overdracht worden er andere opties gebruikt. En nogmaals, in mijn omgeving, die van pro-audio en video-dus, is Thunderbolt erg welkom. In de jouwe vooralsnog niet, en da's ook prima. Fijne dat er keuzes zijn!
Ho wacht nu gaan we te snel en leg jij woorden in mijn mond die ik niet hebt gezegd.
USB heeft gewoon een dominanten positie in de plug and play markt, er zijn nu USB3 sticks op de markt en het is gewoon een kwestie van tijd wanneer die nog sneller worden om de snelheid echt te gebruiken.
Het mooie van USB is dat iedereen wel een USB aansluiting heeft thunderbolt is een heel ander verhaal Thunderbolt is voor een totaal andere markt zoals jij al aan geeft voor NAS of grote en snelle externe hardenschijven zal het mooi zijn.
Dus USB is voor de portable martk en Thunderbolt is voor de statische markt, nu tenminste.
Maar nu om terug te komen wat ik zei in mijn vorig commentaar.
Je kan thunderbolt als displayport gebruiken voor je monitor en de eventueel USB aansluitingen op je monitor kunnen daar ook gewoon vrolijk over 1 kabel, dat is heel mooi en perfect zelfs, dit is waarschijnlijk de manier waarop de meeste het zullen gaan gebruiken denk ik.
Het probleem is als USB3 meer mainstream wordt en je USB3 wilt gaan gebruiken in combinatie met je monitor dan kan je te kort komen aan de throughput van thunderbolt daarom heb je zo meteen 1 thunderbolt kabel aansluiting nodig voor je monitor en 1 voor je externe opslag, andere plug and play apparaten en rand aparatuur.
Daarom is het jammer dat ze niet lightpeak hebben doorgezet want die kon met zijn 100Gbps het tienvoud leveren aan throughput zo je had dan aan 1 kabel genoeg gehad, nu met thunderbolt zal je al snel aan de limiet zitten, dat is wat ik zei en bedoel.
Of had je liever niet 100Gbps gezien?
Ja lightpeak heeft geen voeding maar dat is ook niet zo interesant want je kan nooit 10 rand apparaten voor zien van stroom bijvoorbeeld. 10watt is net genoeg voor 2 hardenschijven maar 2 hardenschijven in raid zullen lightpeak niet laten zweten dus je hebt het dan over weet ik veel, laten we zeggen 10 hardenschijven, nu verbruikt een hardeschijf zo 3 á 5 watt dus je zit gauw aan de 30 á 50 watt dat je dan moet leveren en ik betwijfel of dat over die dunne koper kabels kan.

En nogmaals, in mijn omgeving, die van pro-audio en video-dus, is Thunderbolt erg welkom.
Waarom is Thunderbolt beter voor hun dan USB3, FireWire 3200 of eSATA 6G?
edit: InfiniBand Quad Rate zal in dit lijstje ook wel kunnen we hebben het over professioneel gebruik toch?