Auteur Topic: Sport-fotografie met de K5.  (gelezen 2708 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Sport-fotografie met de K5.
« Reactie #15 Gepost op: 6 april 2011, 16:36:14 »
Ben je toevallig nog familie van de sponsor van de volleyballers?

Witbalanzen in een sporthal is nog een hele kunst, maar ik zie het toch wel wat naast zitten met teveel rood. Ook de gele zweem van de buitenopnames zijn al genoemd. Leuke actiefoto's in ieder geval.

Lege accu: http://www.dealextreme.com/p/pentax-d-li90-compatible-1860mah-battery-pack-for-pentax-k7-k-7-29921 neem er eentje extra.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 6 april 2011, 16:36:14 »

Henk Bootsma.

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 3 april 2011, 15:41:09 »
Henk, ik weet niet hoe je de foto's hebt opgeslagen, maar als je "Opslaan als" gebruikt ipv "Opslaan voor web" dan wordt de exif in de foto bewaard.

Ik zou voor volleybal met di SDM 55mm F1.4 gaan voor F2, 1/1000 en ISO 3200. Vol open is ie toch wat soft, ik schat dt ie op F2 al loeischerp is.
Voor voetbal (buitensport) zou ik die 60-250 gewoon vol open (F4) gebruiken, bij veel licht mischien F5.6. Hierdoor krijg je een wat kleinere DOF en wordt als het scherpstelpunt goed bij de speler(s) ligt de achtergrond wat vager. Krijg je meer het gevoel dat de actie er uit springt.
Afijn lekker doorgan en ons laten genieten.
Tja, lege accu. Heb ik ook een keer gehad toen ik eens naar de motorcross baan ging. Net 5 foto's gemaakt en einde oefening.  :'(

grtz, Andre
grtz, Andre

Andre, zal je raad opvolgen....bedankt.
Gr,
Henk.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2011, 13:46:31 »
Citaat
Andre, zal voortaan de gegevens van de foto's bijsluiten,
Henk, ik weet niet hoe je de foto's hebt opgeslagen, maar als je "Opslaan als" gebruikt ipv "Opslaan voor web" dan wordt de exif in de foto bewaard.

Citaat
De volleybal foto's: iso 1600, 1/1600, F1.4-55 mm.
De voetbal-foto's 60-250 mm (220 mm) 1/1250 sec iso 1250. F7.1.

Ik zou voor volleybal met di SDM 55mm F1.4 gaan voor F2, 1/1000 en ISO 3200. Vol open is ie toch wat soft, ik schat dt ie op F2 al loeischerp is.
Voor voetbal (buitensport) zou ik die 60-250 gewoon vol open (F4) gebruiken, bij veel licht mischien F5.6. Hierdoor krijg je een wat kleinere DOF en wordt als het scherpstelpunt goed bij de speler(s) ligt de achtergrond wat vager. Krijg je meer het gevoel dat de actie er uit springt.
Afijn lekker doorgan en ons laten genieten.
Tja, lege accu. Heb ik ook een keer gehad toen ik eens naar de motorcross baan ging. Net 5 foto's gemaakt en einde oefening.  :'(

grtz, Andre
grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

kdj4

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 3 april 2011, 13:00:14 »
Friese taal verstaan gaat prima, maar lezen gaat iets minder. Ik kom van over de Tjonger en daar wordt de Friese taal minder gesproken, hier is het meer  Ooststselingwarfs  ;)

Ik had het ook uit jou gastenboek,was als grapje bedoeld ik denk dan ga jij vragen hoe weet jij dat  ;)

Henk Bootsma.

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 3 april 2011, 12:48:51 »
Henk,

Waarom kom je nooit meer Oosterend ?

Kees, weet niet als je de friese taal beheerst, maar waarom ik niet meer in Oosterend kom staat in het gastenboek, kom alléén daar nog voor mijn "pakesizzer" die bij de F'kes van SDS voetbalt.

Henk Bootsma.

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2011, 12:41:41 »
Henk, leuke serie maar jammer dat er geen exif meer inde foto's staat. Het is nu moeilijk om nog eventuele technische tips te geven.
De twee volleybal momenten zijn denk ik echte test shots, geen speciale acties. Als je bij #2 de bal net op of uit de vingers zou zien gaan zou die qua actie een stuk sterker zijn.
Wat de voetbalfoto's betreft is je idee van #3 met het doorkijkje naar de actie mij ook opgevallen.
Bij #4 lijkt de scherpte zoals Kees zegt bij de reclame borden te zitten ipv de bal.
Ik heb op je website overigens mooiere actie foto's gezien dan deze twee, oa 1991 en 1948.
Maar ik ben sowieso al weer blij dat we er weer een sport fotograaf bijhebben.  :)

grtz, Andre

Andre, zal voortaan de gegevens van de foto's bijsluiten, ja..het perfekte-beeld...valt niet mee hoor, maar zoals de speler met open mond naar de bal kijkt heeft ook wel wat, foto 1 met het verkramte gezicht van de witte speler met de 10 vingers van de andere 2 spelers waarbij de bal wel degelijk meespeelt, ja...als de bal via de vingers in een vaag beeld omhoog zou vliegen zou de perfekte foto zijn, misschien een volgende keer wel.
Moest voortijdig stoppen met fotograferen...oorzaak?, geen prik meer in de accu's van de camera, is mij in al die jaren dat ik fotografeer nog nooit eerder gebeurt, zo zie je maar weer...
Gr,
Henk.

« Laatst bewerkt op: 3 april 2011, 12:58:23 door Henk Bootsma. »

Henk Bootsma.

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2011, 12:22:33 »
Camera K5, 60-250 mm (220 mm) 1/1250 sec iso 1250. alle foto's ?

Foto 2 wou ik even aangeven dat er vijf voetballers te zien zijn waarbij twee met hoofd  :-\

Ook had ik jou website al eerder bekeken maar ook hier zijn de reclame borden scherper dan de spelers, (foto 4).  dat wil zeggen dat de scherpte hier verkeerd zit, of ik moet het niet goed zien.

út Wommels, krijg ik op dit forum toch wat versterking uit Friesland  ;)

Kees, ja....Fryslân boppe!
De volleybal foto's: iso 1600, 1/1600, F1.4-55 mm.
De voetbal-foto's 60-250 mm (220 mm) 1/1250 sec iso 1250. F7.1.
Gr,
Henk.

kdj4

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2011, 12:17:45 »
Henk,

Waarom kom je nooit meer Oosterend ?

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 3 april 2011, 12:13:48 »
Henk, leuke serie maar jammer dat er geen exif meer inde foto's staat. Het is nu moeilijk om nog eventuele technische tips te geven.
De twee volleybal momenten zijn denk ik echte test shots, geen speciale acties. Als je bij #2 de bal net op of uit de vingers zou zien gaan zou die qua actie een stuk sterker zijn.
Wat de voetbalfoto's betreft is je idee van #3 met het doorkijkje naar de actie mij ook opgevallen.
Bij #4 lijkt de scherpte zoals Kees zegt bij de reclame borden te zitten ipv de bal.
Ik heb op je website overigens mooiere actie foto's gezien dan deze twee, oa 1991 en 1948.
Maar ik ben sowieso al weer blij dat we er weer een sport fotograaf bijhebben.  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

kdj4

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 3 april 2011, 12:07:03 »
Camera K5, 60-250 mm (220 mm) 1/1250 sec iso 1250. alle foto's ?

Foto 2 wou ik even aangeven dat er vijf voetballers te zien zijn waarbij twee met hoofd  :-\

Ook had ik jou website al eerder bekeken maar ook hier zijn de reclame borden scherper dan de spelers, (foto 4).  dat wil zeggen dat de scherpte hier verkeerd zit, of ik moet het niet goed zien.

út Wommels, krijg ik op dit forum toch wat versterking uit Friesland  ;)

Henk Bootsma.

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 3 april 2011, 11:15:20 »
Henk,

Foto's maken in een sporthal ben je heel erg aangewezen op het bestaande licht, ook met een K-5.
Zo te zien is het licht daar ook niet al te goed waardoor je vrij hoog met de iso moet.

Foto 3, wat mij het eerst opvalt is de geele kleurzeem in de foto, halve armen, onthoofde voetballers, veel te zien waardoor de actie waar het omgaat een beetje wegvalt.

Foto 4, op de voetballers na heb je alles mooi scherp op de foto gezet, de reclame boorden, het publiek, het gebouw daarachter, en het gebouw daar weer achter  :-\
Probeer de actie wat meer de isoleren.

Wat zijn de exif gegevens van de foto ?

Mvg
kees.

Kees, wat betreft foto 4 ben ik met je eens, had er meer bij weg moeten halen, de foto heb ik beter staan op mijn web-site, www.henkbootsmafotografie.nl, kijk maar eens, klik op foto's, klik op hoofdmap voetbal en zoek daarna de wedstrijd Waterpoort-Boys - QVC 2011. (de foto's staan daar in een heel licht bestand op)
Vind trouwens de scherpte van de 2 voetballers wel meevallen moet ik je zeggen, de plooitjes in de kleren..., je moet niet vergeten dat de contrasten heel hoog waren, de film, en dia's van een aantal jaren geleden.. maar ook de ccd
hebben daar problemen mee.

Wat jou het eerste opvalt bij foto3 is de kleurzweem zeg je....onthoofde voetballers waardoor de actie naar de achtergrond verdwijnt.
Wat mij het eerste op valt bij het zien van foto 3 is de actie in de plaat met de arm en de gelaatsuitdrukking van die voetballer (spanning), de 2 voetballers in de voorgrond ondanks de onthoofding geven een doorkijkje naar die actie en waar het oog naar toe trekt.
Camera K5, 60-250 mm (220 mm) 1/1250 sec iso 1250.

Gr,
Henk.

Henk Bootsma.

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 3 april 2011, 10:38:33 »
Mooie serie weer Henk. De actie spat van het scherm af.

En, wat zijn je bevindingen met de nieuwe firmware versie? Een grote verbetering?
/quote]

Edzo, De lichtomstandigheden in die sporthal waren belabberd, (oude sporthal) de 2 volleybal-foto's laten het mooier zien dan de werkelijkheid was....leve Photoshop!
De autofocus op spot en...de K5 doet de rest wel, maar moet je eerlijk bekennen dat ik eerst weer de foto's moet bekijken met de firmware 1.01., en daar was ik ook tevreden over.
Als Pentax een nieuwe update uitgeeft wil je die gewoon op de camera hebben...
Gr,
Henk.

kdj4

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2011, 10:37:08 »
Henk,

Foto's maken in een sporthal ben je heel erg aangewezen op het bestaande licht, ook met een K-5.
Zo te zien is het licht daar ook niet al te goed waardoor je vrij hoog met de iso moet.

Foto 3, wat mij het eerst opvalt is de geele kleurzeem in de foto, halve armen, onthoofde voetballers, veel te zien waardoor de actie waar het omgaat een beetje wegvalt.

Foto 4, op de voetballers na heb je alles mooi scherp op de foto gezet, de reclame boorden, het publiek, het gebouw daarachter, en het gebouw daar weer achter  :-\
Probeer de actie wat meer de isoleren.

Wat zijn de exif gegevens van de foto ?

Mvg
kees.

Offline Edzo

• Pentaxian Guru
  • Alles komt goed!
    • Mijn website
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2011, 10:22:00 »
Mooie serie weer Henk. De actie spat van het scherm af.

En, wat zijn je bevindingen met de nieuwe firmware versie? Een grote verbetering?

Henk Bootsma.

• Gast
Sport-fotografie met de K5.
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2011, 10:12:45 »
Pentax fans,

Heb sinds kort de nieuwe firmware 1.03 geinstalleerd op de K5, en naar men zegt moet de K5 met slechte of moeilijke lichtomstandigheden beter presteren...gistermiddag op naar de sporthal, een testopname gemaakt, de witbalans instellen, de F1.4-55 mm op de camera en wachten op de momenten.

De voetbal-foto's ook gemaakt met de K5 en de 60-250 mm op de camera.
Alles in Jpeg.

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4