Auteur Topic: Advies gevraagd, overstap K20d naar K5  (gelezen 5236 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

newmikey

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2011, 17:46:21 »
Nee, inderdaad, je gaat van een Trabbie naar een Mercedes :rofl2: :rofl2:



Nou, ik voel me meer thuis in een goede Ford. Om nou de k20D met een trabbie te vergelijken gaat wel errug ver  ;) :D ;D :P

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2011, 17:46:21 »

JohnnieS

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2011, 17:44:58 »
Wow, bedankt voor de overvloed aan adviezen. Natuurlijk pik ik de krenten uit de pap. Zodra mijn K20d verkocht is, schaf ik me een K5 aan.

Volgens mij kan ik niet verliezen!

Nee, inderdaad, je gaat van een Trabbie naar een Mercedes, of moet ik zeggen een Porsche :rofl2: :rofl2:
Is een wereld van verschil,zeker weten

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2011, 15:08:06 door JohnnieS »

Xlavius

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2011, 17:29:04 »
Wow, bedankt voor de overvloed aan adviezen. Natuurlijk pik ik de krenten uit de pap. Zodra mijn K20d verkocht is, schaf ik me een K5 aan.

Volgens mij kan ik niet verliezen!

newmikey

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2011, 17:12:47 »
Ik heb ook een K20 maar ik ga voorlopig niet naar de K5. Ik heb besloten eerst nog wat meer goed glas aan te gaan schaffen, en daarna misschien............


Zelfde hier. Ben wel jaloers op de hoge ISO van de K-5 en het grote dynamisch bereik in RAW maar glas komt toch eerst. Ik spaar voor de Sigma 8-16mm. Tegen de tijd dat ik die heb, is misschien de K-3 al op de markt :D

De K20D met zijn 14.6MP en uitermate goede beeldkwaliteit, zelfs in JPEG (hoewel ik altijd RAW+ schiet), is voorlopig nog een apparaat waar ik niet uitgegroeid ben.

Offline Bernie

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1051
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2011, 16:35:19 »
Ik heb ook een K20 maar ik ga voorlopig niet naar de K5. Ik heb besloten eerst nog wat meer goed glas aan te gaan schaffen, en daarna misschien............

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline zwitser

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 764
  • Geslacht: Man
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2011, 15:34:11 »
Ik heb inderdaad de stap van de K20D naar de K5 gemaakt en nog geen seconde
spijt van gehad. Sommige dingen moet je niet te veel over nadenken maar doen
(indien mogelijk). Het nadeel is dat het  je altijd geld kost.
Je zou het moeten vergelijken met de standaard Mercedes A-klasse en met een Mercedes E-klasse, ze brengen je beide van A naar B ( en retour). Dit zonder afbreuk aan één van beide te doen. Veel succes met de aankoop.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2011, 15:41:17 door zwitser »
2X Sony A7RIII

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advis gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2011, 14:54:08 »
Ook ik heb net de overstap van K20D naar de K5 gemaakt, het was wel even wennen hij is behoorlijk kleiner, heb er meteen in China een grip voor besteld.
Hij bevalt me uitstekend ben nog wel steeds bezig alle instellingen te bekijken.

Maar het scherpstellen is perfect en lekker snel helemaal als het wat schemerig word dan is het af hulplicht perfect, en het grote ISO bereik is fantastisch

ik heb mijn K20D met originele batterijgrip net vandaag verkocht voor € 350,-- + € 40.-- voor het katzeye matglas, misschien had ik er wel meer voor kunnen krijgen , maar hoe langer je wacht des te lager is de prijs want er gaan steeds meer mensen over naar de K5, dus weg is weg. ik had met mij vorige camera de K10D ook te lang gewacht met verkopen , dacht hem als reserve te houden maar de praktijk  was dat hij maanden in de kast bleef liggen zonder gebruikt te worden.

Dus pak je verlies en ga snel voor de fantastische K5

Gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Advis gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2011, 14:35:13 »
Ik heb pas de overstap van de K10 naar de K5 gemaakt en moet zeggen dat ik er nog geen seconde spijt van heb gehad. Mijn foto`s zijn op veel vlakken beter. Ofwel ze hebben minder bewerking nodig. De K20 is natuurlijk de opvolger van de K10 maar daar heb ik nooit mee gefotografeerd dus kan ik niet over oordelen. Het blijft altijd een afweging van een aantal zaken zoals heb je het geld ervoor en heb je het er ook voor over, ben je wel of niet tevreden met je huidige foto`s. Het is zoals je zegt een hobby, en hobby`s kosten geld. Ik wens je succes bij je keus, maar kan gerust zeggen dat de K5 super is.

Henk

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Advis gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2011, 13:57:21 »
Ik heb net de overstap van de K10d (de voorganger van de K20d) naar de K7 (de voorganger van de K5) gemaakt en geen moment spijt. Misschien niet helemaal dezelfde vergelijking als van de K20 naar de K7 maar wel ongeveer een zelfde stap. Ik zeg, doen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Xlavius

  • Gast
Re:Advis gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2011, 13:49:07 »
Nodig heb ik het geen van allen. Het is mijn hobby, niet mijn beroep. Al zou dat er stiekum wel van willen maken, maar daar al ik vast de enige hier niet in zijn.

Dus een vraagprijs van 450 voor de gehele set zou niet eens zo gek zijn? Daar zou ik goed mee kunnen leven namelijk. Ik ga het eens proberen...

Toch zou ik graag het advies willen van iemand die de overstap van k20d naar k5 gemaakt heeft. Viel het mee of tegen?


Serpiente

  • Gast
Re:Advis gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2011, 13:25:21 »
Al enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een K20d. Een heerlijke camera vind ik het!

Maar... Het gras is altijd groener aan de overkant: Door mijn positieve ervaringen met Pentax heb ik nu mijn zinnen gezet op een K5. Alles schijnt bij die camera net iets beter te zijn. De 8000ste sluitertijd, hoge iso's, hd filmpjes, incamera-HDR, noem maar op, al die extra functies lonken!

Rijk genoeg om die camera er lekker bij te nemen, ben ik helaas niet. Dus ik wil eerst mijn k20d verkopen.

- Ga ik daar spijt van krijgen? Wie heeft deze stap eerder gezet?

- En waar kan ik die camera nog voor op marktplaats zetten? Wat is de actuele realistische marktwaarde nog? Zelf heb ik destijds 700 euro voor de body betaald.

Het gaat om een heel setje overigens: Body, kitlens, pinhole "lens", battery grip, 4 accu's, standard focus screen en split focus screen.

De body heeft slechts ~8800 clicks.
"De 8000ste sluitertijd, hoge iso's, hd filmpjes, incamera-HDR"

Zet alle voordelen eens op een rij en bepaal of je het ook zelf zou gebruiken. Ga jij er met jou soort fotografie betere foto's mee maken?
Dat de K5 beter is, dat is wel duidelijk. Het is alleen belangrijk of jij dat betere nodig hebt. Uiteindelijk koop je wel een keer een nieuwe body, maar of dat nu al nodig is, dat is de vraag. Ik zou je niet tegenhouden, maar onnodig veel kosten maken hoeft ook weer niet. Voor die ruim €1000 kan je ergens hele mooie foto's maken of lenzen kopen.

Als je de K20d wil verkopen zal die misschien tussen de €300 en €400 waard zijn. Die kitlens is een paar tientjes waard. Grip is ook een paar tientjes waard tenzij het de officiële is. accu's zijn ook niet heel erg waardevast. Ik heb geen idee wat die focusscreens waard zijn. Een body verliest nou eenmaal veel waarde.

Ik heb voor mezelf wel bepaald dat ik voor de K5 ga. Helaas krijg ik waarschijnlijk maar €200-€250 voor de K10d als ik die zou verkopen. Dat zou wel een maandje schelen met sparen. ;)

Xlavius

  • Gast
Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2011, 13:07:48 »
Al enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een K20d. Een heerlijke camera vind ik het!

Maar... Het gras is altijd groener aan de overkant: Door mijn positieve ervaringen met Pentax heb ik nu mijn zinnen gezet op een K5. Alles schijnt bij die camera net iets beter te zijn. De 8000ste sluitertijd, hoge iso's, hd filmpjes, incamera-HDR, noem maar op, al die extra functies lonken!

Rijk genoeg om die camera er lekker bij te nemen, ben ik helaas niet. Dus ik wil eerst mijn k20d verkopen.

- Ga ik daar spijt van krijgen? Wie heeft deze stap eerder gezet?

- En waar kan ik die camera nog voor op marktplaats zetten? Wat is de actuele realistische marktwaarde nog? Zelf heb ik destijds 700 euro voor de body betaald.

Het gaat om een heel setje overigens: Body, kitlens, pinhole "lens", battery grip, 4 accu's, standard focus screen en split focus screen.

De body heeft slechts ~8800 clicks.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2011, 15:02:07 door Vulcan »