Auteur Topic: Advies gevraagd, overstap K20d naar K5  (gelezen 5240 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonHendriks

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #37 Gepost op: 1 april 2011, 15:41:18 »
Grrr... Het loopt alleen geen storm. €450,- lijkt toch te duur.

Als je even eens wat rondbladert en wat commentaren achterlaat zodat je 25 berichten hebt mag je hem in de verkoophoek plaatsen. Overigens is je prijs wat te optimistisch. Met wat meer info erbij zal helpen. Ik denk echter dat je onder de 400 mag rekenen.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #37 Gepost op: 1 april 2011, 15:41:18 »

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #36 Gepost op: 1 april 2011, 14:48:23 »
Ach, ik zat in hetzelfde schuitje. En de pijn is maar kort, na een week ben je het vergeten en dan is het alleen nog maar genieten. Veel plezier met je (bijna) nieuwe aanschaf.

Henk

Xlavius

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #35 Gepost op: 1 april 2011, 12:43:46 »
Allen enorm bedankt voor alle reacties. Mijn besluit staat vast, zodra mijn K20D verkocht is schaf ik die K5 aan.

Grrr... Het loopt alleen geen storm. €450,- lijkt toch te duur.

Hier iemand interesse wellicht?

Ik heb sowieso geen geduld hoor. Toen ik mijn K20D kocht, had ik vantevoren al reeds op ebay een simpel ladertje en chinees accutje gekocht en die vantevoren opgeladen. Zodat ik niet 5 uur zwetend en smachtend naar dat charge-lampje hoefde te staren. ;) Die voor de K5 heb ik gisteren besteld.

Tja, mannen blijven kinders héy, alleen het speelgoed wordt duurder.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #34 Gepost op: 31 maart 2011, 20:46:57 »
Tsja als je alleen naar kleine beeldjes op forums kijkt van 900 pixels dan maakt het uiteraard weinig uit. Ik weet wel dat ik zulke scenes als met de carnavalsoptocht in de volle zon nooit goed zou kunnen handelen met de K-7. Genomen op iso160 met DRon, volgens mij het grootste dynamische bereik, wat meer aan de hooglichten, terwijl je ietsje inleverd aan de donkere kant t.o.v. iso80) en nauwelijks over- en onderbelichte delen in de foto. Dat is echt gewoon fantastisch en kan niet met een K20D.

Tsja die lijnen dat is ook waar ook. Daarnaast maakt de lens natuurlijk een belangrijk onderdeel uit van je werkelijke resultaat, want met een kitlens zul je het niet ten volle kunnen benutten.

Maar is het niet zo dat de meesten hier vooral op het web publiceren en als ze al iets printen ze eigenlijk al goed af zijn met een K100D Super? Ik ga zelf ook mee met de upgrades in camera's hoor maar als het gaat om goede foto's afleveren dan kan je al uit de voeten met de eerste Pentax modellen. Alleen kan je met de nieuwere modellen ook in lastigere situaties nog goed uit de voeten terwijl die oudere modellen dan gewoon tekort schieten.

Heb zelf nu in ieder geval geinvesteerd in meer glas, vooral glas dat naar verwachting de komende tijd duurder wordt (Sigma). De K-5 wordt daarentegen vanzelf goedkoper, glas vaak niet.

RonHendriks

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #33 Gepost op: 31 maart 2011, 20:27:31 »
Het scheelt zo'n 15 a 20% in daadwerkelijk gemeten beeldlijnen. Dat is aanzienlijk maar merk je eigenlijk pas bij vergrotingen en amper tot niet bij web publicaties. Natuurlijk telt wel mee dat het aantal beeldlijnen bij hogere ISO's bij de K-5 langer hoog blijft terwijl dat bij de K20D boven de ISO 800 vrij snel afneemt. Schiet je echter vooral bij lage ISO's dan is het verschil amper te zien of je moet alles op posterformaat afdrukken. Dynamische range van de K-5 is verder ook een stuk hoger dan van de K20D maar dat zie je alleen terug bij scenes met logischerwijs een grote dynamische range. Een scene met sterk contrast heeft meer voordeel van de K-5 dan een scene relatief vlak is qua contrasten.
Tsja als je alleen naar kleine beeldjes op forums kijkt van 900 pixels dan maakt het uiteraard weinig uit. Ik weet wel dat ik zulke scenes als met de carnavalsoptocht in de volle zon nooit goed zou kunnen handelen met de K-7. Genomen op iso160 met DRon, volgens mij het grootste dynamische bereik, wat meer aan de hooglichten, terwijl je ietsje inleverd aan de donkere kant t.o.v. iso80) en nauwelijks over- en onderbelichte delen in de foto. Dat is echt gewoon fantastisch en kan niet met een K20D.

Tsja die lijnen dat is ook waar ook. Daarnaast maakt de lens natuurlijk een belangrijk onderdeel uit van je werkelijke resultaat, want met een kitlens zul je het niet ten volle kunnen benutten.

Offline EricR

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1774
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #32 Gepost op: 31 maart 2011, 19:12:42 »
Ik denk dat als je het zo bekijkt het verschil inderdaad heel klein is. Slechts ruim 10 % meer pixels. Echter de kwaliteit van de sensor en de pixels is ook anders. Ik heb geen info over hoe dat precies zit, maar het detail niveau is beslist hoger dan het eenvoudige verschil in pixels kan verklaren.

https://dl.dropbox.com/u/20195454/Son%20-%20optocht/K5D_0112A.jpg
https://dl.dropbox.com/u/20195454/Son%20-%20optocht/K5D_0126E.jpg
https://dl.dropbox.com/u/20195454/Son%20-%20optocht/K5D_0178N.jpg

Mijn gedachte althans.

Het scheelt zo'n 15 a 20% in daadwerkelijk gemeten beeldlijnen. Dat is aanzienlijk maar merk je eigenlijk pas bij vergrotingen en amper tot niet bij web publicaties. Natuurlijk telt wel mee dat het aantal beeldlijnen bij hogere ISO's bij de K-5 langer hoog blijft terwijl dat bij de K20D boven de ISO 800 vrij snel afneemt. Schiet je echter vooral bij lage ISO's dan is het verschil amper te zien of je moet alles op posterformaat afdrukken. Dynamische range van de K-5 is verder ook een stuk hoger dan van de K20D maar dat zie je alleen terug bij scenes met logischerwijs een grote dynamische range. Een scene met sterk contrast heeft meer voordeel van de K-5 dan een scene relatief vlak is qua contrasten.

RonHendriks

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #31 Gepost op: 31 maart 2011, 18:26:39 »
EigenschapK20DK-5Opmerking
Sensor14.6Mp CMOS 4672 x 310416.3Mp CMOS 4928 x 3264Niet echt een factor van betekenis - slechts 5% grotere beeld afmetingen

Ik denk dat als je het zo bekijkt het verschil inderdaad heel klein is. Slechts ruim 10 % meer pixels. Echter de kwaliteit van de sensor en de pixels is ook anders. Ik heb geen info over hoe dat precies zit, maar het detail niveau is beslist hoger dan het eenvoudige verschil in pixels kan verklaren.

https://dl.dropbox.com/u/20195454/Son%20-%20optocht/K5D_0112A.jpg
https://dl.dropbox.com/u/20195454/Son%20-%20optocht/K5D_0126E.jpg
https://dl.dropbox.com/u/20195454/Son%20-%20optocht/K5D_0178N.jpg

Mijn gedachte althans.

newmikey

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #30 Gepost op: 31 maart 2011, 17:16:58 »
Als je het alleen voor het geld doet zoals ik denk te begrijpen heb je gelijk, maar ik moet als ik dit soort berichten lees altijd aan mijn zwager denken die jaren terug geen computer wilde kopen omdat hij steeds maar zei ik wacht nog even want zometeen komt er een nieuwe uit met nog meer geheugen en snellere grafische kaart, hij heeft jaren gewacht, maar ook jaren geen "gemaak/plezier" ervan gehad.

Peter

Ik begrijp waar je naar toe wilt en als dàt het geval was, zou ik gelijk een K-5 kopen - dààr heb je helemaal gelijk in. Feit is dat ik voor 95% van mijn fotografie de, zeer waardevolle, extra's van de K-5 niet zou gebruiken. Ik mis dus niets door mijn K20D te blijven inzetten, het is nog steeds een zeer capabele camera en in de meeste situaties zou je het verschil noch op het scherm, noch op een afdruk, zien.


EigenschapK20DK-5Opmerking
Sensor14.6Mp CMOS 4672 x 310416.3Mp CMOS 4928 x 3264Niet echt een factor van betekenis - slechts 5% grotere beeld afmetingen
LCD scherm2.7 inch 230,000 dot3in, 921k pixelDit is wel een héél groot verschil en maakt vooral handmatig scherpstellen in liveview mogelijk, zij het dat ik géén liveview gebruik
Hoogste gevoeligheidISO 3200 (extendable to 6400)12800 (51200 with expansion)Eigenlijk dè reden om een K-5 te willen - voor die 5% van mijn shots waar ik hoge ISO zou gebruiken
MoviesNoYesGéén interesse
Scherpstelling11-point TTL sensor (SAFOX VIII)SAFOX IX+
11-points
Zou een biggie kunnen zijn ware het niet dat ik meestal statische onderwerpen schiet. Staat niet bovenaan de must-have lijst
Dynamisch bereikGroot 12-bit bereikNog groter 14 bit bereikDit zou een prettige bijkomstigheid zijn vooral om ruis in de schaduw te verminderen. Nu vaak opgelost met exposure-merge HDR
Ingebouwde HDRNeeJaZal ik niet gebruiken - ik wil graag ingrijpen in het tonemap process
Belichting16 segment sensor77-segmentNiet te versmaden, zeer wenselijk maar niet essentieel

en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Laten we wel wezen: ik vind de K-5 een topcamera en kwijl als ik hem zie maar als je me vraagt of ik nog even kan wachten? Ja. Zal ik daardoor minder fotograferen of minder mooie platen kunnen maken? Nee hoor.

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #29 Gepost op: 31 maart 2011, 16:49:24 »
En dàt is nou net de bedoeling :D Terwijl iedereen als een kip zonder kop achter de K-3/K-2 aanholt omdat deze nòg beter focust, nog beter belicht en een 33Mp bestand aflevert wat je tot bushokjesformaat kan opblazen met de in de grip ingebouwde printer, ga ik al slenterend naar mijn lokale fotoboer en pik de K-5 op voor €589  :evil:

Het werkte met de K20D, het werkt nu voor diegenen die nu een K-7 oppikken en het zal ook de K-5 zo vergaan.

Tenzij het schip met geld komt aanvaren, maar dat is inmiddels zodanig vertraagd dat ik er niet vanuit ga dat het ooit nog zal aankomen  :rofl2:

Als je het alleen voor het geld doet zoals ik denk te begrijpen heb je gelijk, maar ik moet als ik dit soort berichten lees altijd aan mijn zwager denken die jaren terug geen computer wilde kopen omdat hij steeds maar zei ik wacht nog even want zometeen komt er een nieuwe uit met nog meer geheugen en snellere grafische kaart, hij heeft jaren gewacht, maar ook jaren geen "gemaak/plezier" ervan gehad.

Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

newmikey

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #28 Gepost op: 31 maart 2011, 16:42:23 »
Maar die K3 zou ik ook niet kopen , want die word misschien wel opgevolgd door de K2 , en die dan misschien door de K1, dan blijf je wachten.

En dàt is nou net de bedoeling :D Terwijl iedereen als een kip zonder kop achter de K-3/K-2 aanholt omdat deze nòg beter focust, nog beter belicht en een 33Mp bestand aflevert wat je tot bushokjesformaat kan opblazen met de in de grip ingebouwde printer, ga ik al slenterend naar mijn lokale fotoboer en pik de K-5 op voor €589  :evil:

Het werkte met de K20D, het werkt nu voor diegenen die nu een K-7 oppikken en het zal ook de K-5 zo vergaan.

Tenzij het schip met geld komt aanvaren, maar dat is inmiddels zodanig vertraagd dat ik er niet vanuit ga dat het ooit nog zal aankomen  :rofl2:

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #27 Gepost op: 31 maart 2011, 16:35:38 »
Zelfde hier. Ben wel jaloers op de hoge ISO van de K-5 en het grote dynamisch bereik in RAW maar glas komt toch eerst. Ik spaar voor de Sigma 8-16mm. Tegen de tijd dat ik die heb, is misschien de K-3 al op de markt :D

De K20D met zijn 14.6MP en uitermate goede beeldkwaliteit, zelfs in JPEG (hoewel ik altijd RAW+ schiet), is voorlopig nog een apparaat waar ik niet uitgegroeid ben.

Maar die K3 zou ik ook niet kopen , want die word misschien wel opgevolgd door de K2 , en die dan misschien door de K1, dan blijf je wachten.
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Serpiente

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2011, 13:30:14 »
Zelf ook overgestapt van de K20 naar de K5, zeker geen spijt van! Wel te weinig tijd om veel te fotograferen op het moment...
Het model is kleiner, dat is eventjes wennen, maar hij voelt zeer degelijk aan en uiteindelijk vind ik 'm veel fijner vasthouden door de diepere grip, zeker met extra (in mijn geval voorlopig chinese) grip.

Wat ook nog wel een verschilletje maakt is of je met je linker of rechter oog door de zoeker kijkt. Ik zelf gebruik rechts. Ik heb dan nog genoeg ruimte om het scroll-wieltje met m'n duim te bedienen, als je met links kijkt kan dit wel wat krapper worden, maar ook dat went vast wel.

Ik heb mijn K20d + originele grip + 2 extra accu's verkocht voor 475 euro in totaal. Dat was losse verkoop, K20 + 2 accu's 385 euro, grip + accu 90 euro.
450 euro moet je er waarschijnlijk wel voor kunnen krijgen, zeker met kitlens.
Dit heb ik niet echt gemerkt toen ik de K5 aan het testen was. Ik kijk altijd met links, omdat mijn rechteroog een te grote afwijking heeft (met bril fotograferen vind ik al helemaal niets). Ik heb wel mijn hoofd onder een kleine hoek van de camera zodat mijn rechterhand alle ruimte heeft.  :)

Offline jjw

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1442
  • Geslacht: Man
    • flickr stream
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2011, 00:38:32 »
Zelf ook overgestapt van de K20 naar de K5, zeker geen spijt van! Wel te weinig tijd om veel te fotograferen op het moment...
Het model is kleiner, dat is eventjes wennen, maar hij voelt zeer degelijk aan en uiteindelijk vind ik 'm veel fijner vasthouden door de diepere grip, zeker met extra (in mijn geval voorlopig chinese) grip.

Wat ook nog wel een verschilletje maakt is of je met je linker of rechter oog door de zoeker kijkt. Ik zelf gebruik rechts. Ik heb dan nog genoeg ruimte om het scroll-wieltje met m'n duim te bedienen, als je met links kijkt kan dit wel wat krapper worden, maar ook dat went vast wel.

Ik heb mijn K20d + originele grip + 2 extra accu's verkocht voor 475 euro in totaal. Dat was losse verkoop, K20 + 2 accu's 385 euro, grip + accu 90 euro.
450 euro moet je er waarschijnlijk wel voor kunnen krijgen, zeker met kitlens.
K3 II | K3
DA15 | DA21 | DA35 | DA40 | DA70 | DA20-40 | FA31 | FA35 | FA50 | DA16-50 | DA50-135 | DA300 | DA55-300

http://www.flickr.com/jordywubbels

Serpiente

  • Gast
Re:Advis gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 29 maart 2011, 22:53:00 »
Ik gebruik ze beide en ben dus niet echt overgestapt. Voor mij is weinig ruis op hoge iso-waarden zeer belangrijk en zelfs iets onozels als een geringe geluidssterkte van de klik. Op die gebieden wint de K-5 duidelijk.
Het opvallendste verschil tussen beide camera's is eigenlijk het formaat : de K-5 is merkbaar kleiner. Als je grote handen hebt, zou dat een nadeel kunnen zijn.
Het aantal pixels van de K20 vind ik ruimschoots voldoende en ook de snelheid van de autofocus. Video (met fototoestellen) interesseert mij niet en dat geldt evenzeer voor het aantal frames dat je snel achtereen kunt schieten.
De camera is wel kleiner, maar de handgreep is even groot gebleven. Ik vind de K5 lekkerder vasthouden dan de K10. Ik heb echt hele grote handen. Had ik niet verwacht.
Nouja die geluidssterkte van die klik vind ik juist een belangrijk punt. Er is blijkbaar met iedereen rekening gehouden. ;) De K10d is gewoon echt te luid. Zeker in combinatie met een DA lens zonder SDM. Eerst hoor je een ouderwetse grasmaaier heen en weer gaan en daarna klapt er een deur dicht. De K5+SDM lens hoor je gewoon niet. Ook als je low-profile op bijeenkomsten fotografeert trek je de aandacht niet. :)

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Advis gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2011, 21:50:09 »
Toch zou ik graag het advies willen van iemand die de overstap van k20d naar k5 gemaakt heeft. Viel het mee of tegen?

Ik gebruik ze beide en ben dus niet echt overgestapt. Voor mij is weinig ruis op hoge iso-waarden zeer belangrijk en zelfs iets onozels als een geringe geluidssterkte van de klik. Op die gebieden wint de K-5 duidelijk.
Het opvallendste verschil tussen beide camera's is eigenlijk het formaat : de K-5 is merkbaar kleiner. Als je grote handen hebt, zou dat een nadeel kunnen zijn.
Het aantal pixels van de K20 vind ik ruimschoots voldoende en ook de snelheid van de autofocus. Video (met fototoestellen) interesseert mij niet en dat geldt evenzeer voor het aantal frames dat je snel achtereen kunt schieten.

Offline J@@P

  • Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • *****
  • Berichten: 3819
  • Geslacht: Man
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2011, 20:48:50 »
Als je het zo beschouwt zijn er eigenlijk maar twee redenen waarom we niet allemaal nog met een iSDL o.i.d. rondlopen: (1) of we zijn allemaal profs die wel het maximale eruit willen halen, (2) of we hebben allemaal een chronisch geldoverschot.
Of om in autovergelijkingen te blijven: of je blijft in je 10 jaar oude Golf rijden omdat je alleen maar 10km/dag heen en weer naar je werk rijdt, of je bent het type oliesjeik die Bentley per 10 stuks bestelt.
Nou, het feit dat ik op de weg ook niet allemaal Golfjes en enkele Bentleys zie rijden betekent voor mij dat er wel degelijk andere legitieme redenen zijn om eerder te upgraden dan wanneer de wegenwacht bij mijn rokende oudje moet constateren dat het nu echt over is.

Laat ik eens in autotermen blijven. Soms zijn 7 zitplaatsen gewoon een stuk praktischer (meer megapixels), soms koop je een caravan en heb je meer pk's nodig om een beetje met het verkeer mee te kunnen (snellere AF), soms ruil je twee auto's in voor één omdat je verhuist of je gezinssituatie verandert en neem je een jongere.

Nou ja, ik snap de strekking van het verhaal wel, maar noodzaak is nou niet echt een doorslaggevend argument om wel of niet iets nieuws te nemen.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

bbwijdieks

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2011, 20:34:00 »
Dan is een ND filter ook een mogelijke oplossing als je dat soort zaken vaker wil gebruiken. Hoe ziet die foto eruit?

Getint glas  :good:

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2011, 20:25:48 »
Dit vind ik gewoon HEEL grappig geschreven. ;)
Vind ik ook! Eigenlijk kan je hierop doorbordurend zeggen dat een K5 (en een K-r) is uitgerust met xenonverlichting en meedraaiende koplampen, zodat niets je ontgaat en je scherp blijft. Ook kan de motor veel hogere (iso)snelheden aankan. Maar ach, niet iedereen rijdt graag op een racecircuit rond. Dus of je het nodig hebt is maar de vraag...  ;D
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline PentaxDonkey

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1230
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2011, 19:58:50 »
Yep, dat is inderdaad de vergelijking die hout snijdt - met dank! Laten we het dan zo zeggen: mijn Mercedes is van 2009 en ik heb er regelmatig nieuwe banden (lenzen) opgezet. Ook de lak glimt nog als nieuw en de motor (sensor) is smeervrij en glimt je tegemoet. De binnenbekleding en stoelen (LCD en prisma) zijn nog als nieuw. Hij rijdt ongeveer 1 op 140 (4Gb kaartje met RAW+) en ik kom er moeiteloos in mee op de snelweg.

Als het donker wordt, merk ik het verschil wel met de nieuwe en ik kan er alleen maar mee rijden en niet vliegen zoals de nieuwe modellen (foto vs. video) maar ik heb toch géén brevet. Er zit pas 16000 op de teller (clicks) en ze zeggen dat ie gegarandeerd is tot 100000 dus hij kan zeker nog een tijd mee.

Ik wil eerst bredere banden met sportvelgen aanschaffen (8-16mm) en die passen ook op een nieuwe, als ik die over een jaartje of zo aanschaf. Helaas geldt dat niet voor de dakdragers (grip) en de reserve accu's - die zou ik kunnen weggooien bij een overstap.

Zolang de CO2 uitstoot (ruis) bij gemiddelde snelheden (ISO waarden) nog binnen de perken blijft, kan ik vooruit. Ik rij (fotografeer) toch meestal niet harder dan 800 km/uur (ISO) en dan zijn de verschillen niet gigantisch.
Dit vind ik gewoon HEEL grappig geschreven. ;)

Gr. Don

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2011, 19:43:24 »
Yep, dat is inderdaad de vergelijking die hout snijdt - met dank! Laten we het dan zo zeggen: mijn Mercedes is van 2009 en ik heb er regelmatig nieuwe banden (lenzen) opgezet. Ook de lak glimt nog als nieuw en de motor (sensor) is smeervrij en glimt je tegemoet. De binnenbekleding en stoelen (LCD en prisma) zijn nog als nieuw. Hij rijdt ongeveer 1 op 140 (4Gb kaartje met RAW+) en ik kom er moeiteloos in mee op de snelweg.

Als het donker wordt, merk ik het verschil wel met de nieuwe en ik kan er alleen maar mee rijden en niet vliegen zoals de nieuwe modellen (foto vs. video) maar ik heb toch géén brevet. Er zit pas 16000 op de teller (clicks) en ze zeggen dat ie gegarandeerd is tot 100000 dus hij kan zeker nog een tijd mee.

Ik wil eerst bredere banden met sportvelgen aanschaffen (8-16mm) en die passen ook op een nieuwe, als ik die over een jaartje of zo aanschaf. Helaas geldt dat niet voor de dakdragers (grip) en de reserve accu's - die zou ik kunnen weggooien bij een overstap.

Zolang de CO2 uitstoot (ruis) bij gemiddelde snelheden (ISO waarden) nog binnen de perken blijft, kan ik vooruit. Ik rij (fotografeer) toch meestal niet harder dan 800 km/uur (ISO) en dan zijn de verschillen niet gigantisch.

Wauw, wat een verhaal.  Leuke vergelijking.

Henk

RonHendriks

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2011, 19:23:05 »
Toevallig van het weekend en vandaag nog, had ik er behoefte aan. Ik wilde per se f1.4 gebruiken om mijn onderwerp mooi te isoleren, maar er was gewoon té veel licht.
Dan is een ND filter ook een mogelijke oplossing als je dat soort zaken vaker wil gebruiken. Hoe ziet die foto eruit?

Xlavius

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2011, 19:19:45 »
Tsja als ik naar je lijstje kijk. Wanneer denk je die 1/8000ste te gebruiken? Die incamera-HDR is een flutspeeltje. Verder is het wel een hele coolle camera. :)

Toevallig van het weekend en vandaag nog, had ik er behoefte aan. Ik wilde per se f1.4 gebruiken om mijn onderwerp mooi te isoleren, maar er was gewoon té veel licht.

RonHendriks

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2011, 18:37:52 »
Maar... Het gras is altijd groener aan de overkant: Door mijn positieve ervaringen met Pentax heb ik nu mijn zinnen gezet op een K5. Alles schijnt bij die camera net iets beter te zijn. De 8000ste sluitertijd, hoge iso's, hd filmpjes, incamera-HDR, noem maar op, al die extra functies lonken!

Tsja als ik naar je lijstje kijk. Wanneer denk je die 1/8000ste te gebruiken? Die incamera-HDR is een flutspeeltje. Verder is het wel een hele coolle camera. :)

newmikey

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2011, 18:09:35 »
Ik zou de vergelijking met auto`s niet willen maken want toen een Mercedes 10 jaar geleden nieuw verkocht werd was dit een hele goede auto. Als je nu een nieuwe Mercedes koopt is dat weer een hele goede auto, maar dan met de extra`s en verbeteringen van nu. En zo is het ook met deze 2 camera`s.

Henk

Yep, dat is inderdaad de vergelijking die hout snijdt - met dank! Laten we het dan zo zeggen: mijn Mercedes is van 2009 en ik heb er regelmatig nieuwe banden (lenzen) opgezet. Ook de lak glimt nog als nieuw en de motor (sensor) is smeervrij en glimt je tegemoet. De binnenbekleding en stoelen (LCD en prisma) zijn nog als nieuw. Hij rijdt ongeveer 1 op 140 (4Gb kaartje met RAW+) en ik kom er moeiteloos in mee op de snelweg.

Als het donker wordt, merk ik het verschil wel met de nieuwe en ik kan er alleen maar mee rijden en niet vliegen zoals de nieuwe modellen (foto vs. video) maar ik heb toch géén brevet. Er zit pas 16000 op de teller (clicks) en ze zeggen dat ie gegarandeerd is tot 100000 dus hij kan zeker nog een tijd mee.

Ik wil eerst bredere banden met sportvelgen aanschaffen (8-16mm) en die passen ook op een nieuwe, als ik die over een jaartje of zo aanschaf. Helaas geldt dat niet voor de dakdragers (grip) en de reserve accu's - die zou ik kunnen weggooien bij een overstap.

Zolang de CO2 uitstoot (ruis) bij gemiddelde snelheden (ISO waarden) nog binnen de perken blijft, kan ik vooruit. Ik rij (fotografeer) toch meestal niet harder dan 800 km/uur (ISO) en dan zijn de verschillen niet gigantisch.

Offline elshout1958

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5926
  • Geslacht: Man
  • Alles is al gefotografeerd, maar nog niet door mij
    • Henk Elshout Fotografie
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2011, 17:58:18 »
Ik zou de vergelijking met auto`s niet willen maken want toen een Mercedes 10 jaar geleden nieuw verkocht werd was dit een hele goede auto. Als je nu een nieuwe Mercedes koopt is dat weer een hele goede auto, maar dan met de extra`s en verbeteringen van nu. En zo is het ook met deze 2 camera`s.

Henk