Auteur Topic: Advies gevraagd, overstap K20d naar K5  (gelezen 5239 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

asplx

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #62 Gepost op: 5 april 2011, 14:18:33 »
Ik zal dan foto's met de Sigma f/8,0 600 spiegel plaatsen.

Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #62 Gepost op: 5 april 2011, 14:18:33 »

Offline Jazzer

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1529
  • multipentaxionist
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #61 Gepost op: 5 april 2011, 14:06:46 »
Ik heb een Vivitar 800mm F8.0 spiegel-tele-lens.
Ik zal er binnenkort wat foto's van posten...

Goed idee! 'k Vind dat er te weinig foto's getoond worden die gemaakt werden met zulke buitenbeentjes.

Xlavius

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #60 Gepost op: 5 april 2011, 11:21:39 »
Nog een aspect waarin de K5 me enorm van dienst is:

Ik heb een Vivitar 800mm F8.0 spiegel-tele-lens. Die gebruik ik niet heel vaak, maar als ik die gebruik is het een lastige. Eigenlijk was het niet te doen zonder statief. Alleen als het weer goed mee zit gaat het wel. Tot ik em op de K5 probeerde. Bij iso 1600 is er geen noemenswaardige ruis te ontdekken en kan ik de sluitertijd nog redelijk hoog houden.

Ik zal er binnenkort wat foto's van posten...

newmikey

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #59 Gepost op: 4 april 2011, 13:05:30 »
Van de reacties hier in dit topic kreeg ik een beetje het idee dat de K5 niet zo'n super verbetering was op de K20D, maar persoonlijk vind ik het een wereld van verschil.

Dan heb je dat toch ietwat verkeerd begrepen. Ik had al eerder gezegd dat de de upgrade K20D -> K-7 een evolutie was, terwijl dat naar de K-5 eerder een revolutie was in mijn ogen. De twee voorbeelden die je aanhaalt zijn ook echt situaties waar het verschil zich megagroot laat zien. Daar doet niemand iets aan af. Deze situaties doen zich bij mij sporadisch voor waardoor ik nog wel wat langer kan wachten op de k-5 (of z'n opvolger).

Citaat
En met de K20D loopt het ook goed af. Die wordt binnenkort opgehaald. Ik ben overgegaan op de losse verkoop, en daar is veel meer interesse voor.

Dat is fijn. Voor veel mensen is de K20D nog steeds een begerenswaardige camera en deze zal dan ook m.i. in de tweedehands markt wat prijsvaster blijken dan die nieuw ooit was.

Xlavius

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #58 Gepost op: 4 april 2011, 12:57:44 »
Afgelopen zondag meteen de nieuwe K5 meegenomen om eens goed uit te testen. Mijn dochtertje vierde een kinderfeestje in een grote binnenspeelzaal.

Vorig jaar deden we dat hetzelfde, maar dan met de K20D. Toen was het een enorme uitdaging. Zoveel hyperactieve kinders, en zéér weinig light.

Nu met de K5 was het een makkie. Zowat álle foto's gelukt. Het voelt eigenlijk een beetje als vals spelen zo! De ruisloze ISO op 1600, de snelle AF en megasnelle opstarttijd kwamen enorm goed van pas.

Ook foto's maken van de dieren in mijn aquarium (mijn andere dure hobby) is nu veel makkelijker. Die zitten ook nooit stil, flitsen verpest de kleuren van de dieren en er is altijd te weinig light.

Van de reacties hier in dit topic kreeg ik een beetje het idee dat de K5 niet zo'n super verbetering was op de K20D, maar persoonlijk vind ik het een wereld van verschil.

En met de K20D loopt het ook goed af. Die wordt binnenkort opgehaald. Ik ben overgegaan op de losse verkoop, en daar is veel meer interesse voor.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #57 Gepost op: 3 april 2011, 22:38:20 »
Hier minder minder vloeiend de overgangen zijn. Bij meer bit zijn de stappen kleiner en zullen overgangen vloeiender zijn.
Hoeft niet, leest het verhaal van de liniaal in newmikey's post eens.

De lengte van de liniaal is dynamische bereik en de hoeveelheid markeringen op de liniaal de bits.
Dus als je een liniaal hebt van 6 cm lang met 8 stappen en je hebt een liniaal van 12cm lang maar met 12 stappen dan zal de liniaal van 6cm kleinere (vloeiender) stappen hebben.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Serpiente

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #56 Gepost op: 3 april 2011, 17:14:47 »
Hier minder minder vloeiend de overgangen zijn. Bij meer bit zijn de stappen kleiner en zullen overgangen vloeiender zijn. Mijn tv heeft 8-bit geloof ik. Bij gradient colour zie je "posterization" of "banding". Bij sommige reclames zie je dat vooral.

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #55 Gepost op: 3 april 2011, 15:57:11 »
Bedankt Mikey, de uitleg met behulp van de liniaal is een mooie.

Ik heb nog steeds geen flauw idee hoe je het moet uitrekenen...
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #54 Gepost op: 3 april 2011, 12:01:18 »
Juist, ja...

newmikey

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #53 Gepost op: 3 april 2011, 08:52:48 »
Bit diepte is toch geen dynamische bereik?

DXO geeft namelijk dit aan.
K20D 11.1 Evs
K5 14.1 Evs

Evs = exposure value s? (sensitivity?)


Heeft het verschil van bitdiepte trouwens veel zin?
Want ik heb me laten vertellen dat het voor de K20D en K7 geen zin had omdat er niet genoeg "informatie" was om meer dan 12bit te vullen, is dat met de K5 anders?

Hoe technisch wil je  het antwoord? Van wat ik zie is de relatie tussen bitdepth en dynamisch bereik zeker niet 1-op-1, daar heb je volledig gelijk in. Een grotere bitdiepte heb je echter wel nodig om kleurtonen aan de extreme uitersten van het bereik van elkaar te onderscheiden.

Citaat
Dynamic range is the logarithm of the ratio between the brightest and and the darkest intensities on the linear part of the sensibility curve. There may be other definitions, but in general it is derived from the ratio of two intensities, objective physical properties of the scene. It is a real number.

Bit-depth is the number of bits per channel used to quantize the continuous variable. More bit-depth gives more distinct shades of gray in between. It is purely a question of how an image is represented in computer memory.

Dynamic range reflects how much contrast the sensor can register. The bit depth reflects how many distinct colors the camera can “give names” to. Or into how many pieces the camera can divide the range. If a camera were a ruler, then the dynamic range would be the (logarithm of the) length of the ruler, and the bit depth would be the (logarithm of the) number of marks along its edge. And you can divide the length into as many pieces as you like. Similarly, the bit depth does not have to be the same as the dynamic range.

If dynamic range is S EV, and bit depth is n, then it means that the camera can register scenes with contrast at least as large as

E_max/E_min = 2^s

(Actually a little more if you use also the non-linear part of the sensor response curve). And you can theoretically distinguish

N = 2^n

shades of gray.

I own a compact camera which can write 12-bit RAW. Inspite of the high bit-depth, its dynamic range is very modest. You can imaging an opposite situation, when the sensor can register a high contrast scene, without over- and underexposure, but if the bit depth is low, that scene will be represented with few intermediate colors.
[/qiote]

asplx

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #52 Gepost op: 2 april 2011, 22:06:52 »
Citaat
Eigenschap   K20D   K-5   Opmerking
Sensor   14.6Mp CMOS 4672 x 3104   16.3Mp CMOS 4928 x 3264   Niet echt een factor van betekenis - slechts 5% grotere beeld afmetingen

Wat denk je, hoeven die extra-pixels en de kleurin en densiteits-informatie ervan niet vewerkt te worden?

Offline Anvh

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5269
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #51 Gepost op: 2 april 2011, 21:48:06 »
Dynamisch bereikGroot 12-bit bereikNog groter 14 bit bereikDit zou een prettige bijkomstigheid zijn vooral om ruis in de schaduw te verminderen. Nu vaak opgelost met exposure-merge HDR
Bit diepte is toch geen dynamische bereik?

DXO geeft namelijk dit aan.
K20D 11.1 Evs
K5 14.1 Evs

Evs = exposure value s? (sensitivity?)


Heeft het verschil van bitdiepte trouwens veel zin?
Want ik heb me laten vertellen dat het voor de K20D en K7 geen zin had omdat er niet genoeg "informatie" was om meer dan 12bit te vullen, is dat met de K5 anders?
« Laatst bewerkt op: 2 april 2011, 21:51:38 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline C20v

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 4834
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #50 Gepost op: 2 april 2011, 21:18:35 »
Ik begrijp waar je naar toe wilt en als dàt het geval was, zou ik gelijk een K-5 kopen - dààr heb je helemaal gelijk in. Feit is dat ik voor 95% van mijn fotografie de, zeer waardevolle, extra's van de K-5 niet zou gebruiken. Ik mis dus niets door mijn K20D te blijven inzetten, het is nog steeds een zeer capabele camera en in de meeste situaties zou je het verschil noch op het scherm, noch op een afdruk, zien.


EigenschapK20DK-5Opmerking
Sensor14.6Mp CMOS 4672 x 310416.3Mp CMOS 4928 x 3264Niet echt een factor van betekenis - slechts 5% grotere beeld afmetingen
LCD scherm2.7 inch 230,000 dot3in, 921k pixelDit is wel een héél groot verschil en maakt vooral handmatig scherpstellen in liveview mogelijk, zij het dat ik géén liveview gebruik
Hoogste gevoeligheidISO 3200 (extendable to 6400)12800 (51200 with expansion)Eigenlijk dè reden om een K-5 te willen - voor die 5% van mijn shots waar ik hoge ISO zou gebruiken
MoviesNoYesGéén interesse
Scherpstelling11-point TTL sensor (SAFOX VIII)SAFOX IX+
11-points
Zou een biggie kunnen zijn ware het niet dat ik meestal statische onderwerpen schiet. Staat niet bovenaan de must-have lijst
Dynamisch bereikGroot 12-bit bereikNog groter 14 bit bereikDit zou een prettige bijkomstigheid zijn vooral om ruis in de schaduw te verminderen. Nu vaak opgelost met exposure-merge HDR
Ingebouwde HDRNeeJaZal ik niet gebruiken - ik wil graag ingrijpen in het tonemap process
Belichting16 segment sensor77-segmentNiet te versmaden, zeer wenselijk maar niet essentieel

en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Laten we wel wezen: ik vind de K-5 een topcamera en kwijl als ik hem zie maar als je me vraagt of ik nog even kan wachten? Ja. Zal ik daardoor minder fotograferen of minder mooie platen kunnen maken? Nee hoor.

+1
Grappig, we hebben een beetje dezelfde gedachtengang. Exact de reden waarom ik laatst de sigma 100-300 met extender heb gekocht ipv een K5.
De K5 komt er mss eind december wel, als z`n opvolger is aangekondigd en de prijzen zijn gezakt. Net wat je zegt, dat werkte bij de K20d ook.
Anderzijds, de K20d doet het nog steeds goed. Ik heb er 2 jaar terug nieuw bij KE €675 voor betaald terwijl de K7 reeds uit was. Heb nooit het gevoel gehad iets te missen, en dat gevoel is nog steeds maar heel sporadisch...we zien het wel.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline PeterL

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 566
  • Geslacht: Man
  • Voerendaal - Limburg
    • Peter Lambrichs Fotografie
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #49 Gepost op: 2 april 2011, 15:15:18 »
...Ik heb me niet meer kunnen bedwingen...

Ben vanochtend langs Foka geweest voor die mooie K5.

Gefeliciteerd met de aankoop, Xlavius.
Nét op tijd voor het nieuwe "buitenseizoen".
Gr.  Peter



Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #48 Gepost op: 2 april 2011, 14:25:43 »
Citaat
...Ik heb me niet meer kunnen bedwingen...

Ben vanochtend langs Foka geweest voor die mooie K5.

Volgens mij was het feit dat je een volle accu in je ladertje zag liggen de bekende druppel.  :D

Proficiat en veel plezier met je K5.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 2 april 2011, 17:23:58 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline staal571

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 446
  • Geslacht: Man
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #47 Gepost op: 2 april 2011, 14:18:29 »
Nou gefeliciteerd met je fantastische aanwinst, ik weet zeker dat je er veel plezier van zult hebben, nu maar flink met de manual bij de hand met dit lekkere weer buiten oefenen en alle instellingen doornemen.
tenminste zo ben ik de eerste dagen met de K5 begonnen.

gr Peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

Serpiente

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #46 Gepost op: 2 april 2011, 12:48:00 »
Ik ben van de K10 naar de K7 gegaan ivm de hogere FPS en snellere AF. Ik ben nu echter al weer overgestapt naar de K5.
Reden : met de K5 kan ik nu indoor sporten fotograferen doordat ie ook op ISO 6400 betere platen levert dan mijn oude K7 op ISO 1600. En die twee stops extra komen vooral ten goede aan snelle sluitertijden.
Ik had al behoorlijk goed en snel glas, maar de K5 was gewoon een "must"  ;D
Om in de auto analogie te blijven : ik had een Honda Accord en nu een Accord type R.  :D
Als het om Mercedes gaat, eerst een gewone en nu een AMC versie

grtz, Andre
Belangrijk detail :)
...Ik heb me niet meer kunnen bedwingen...

Ben vanochtend langs Foka geweest voor die mooie K5. :cooll:

En die K20d, daar kom ik heus wel vanaf. En anders laat het daar het infraroodfilter uit halen. Voor infrarood - want dat vind ik ook leuk - gebruik ik nu een Olympus 2020c. Een oud cameraatje van de tijd waarbij de ingebouwde infraroodfilters nog niet zo sterk waren.
Gefeliciteerd! Veel plezier er mee!

asplx

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #45 Gepost op: 2 april 2011, 12:41:35 »
:clap2: :clap2:

gefeliciteerd, Xlavius

Veel plezier er mee en met dit mooie weer in de randstad heb je prima materiaal in handen dit weekend...

Groeten,
Ruurd

Xlavius

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #44 Gepost op: 2 april 2011, 12:38:39 »
...Ik heb me niet meer kunnen bedwingen...

Ben vanochtend langs Foka geweest voor die mooie K5. :cooll:

En die K20d, daar kom ik heus wel vanaf. En anders laat het daar het infraroodfilter uit halen. Voor infrarood - want dat vind ik ook leuk - gebruik ik nu een Olympus 2020c. Een oud cameraatje van de tijd waarbij de ingebouwde infraroodfilters nog niet zo sterk waren.

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #43 Gepost op: 2 april 2011, 12:17:11 »
Citaat
de camera vind ik van minder belang....tenzij je bijv sport-wedstrijden gaat bezoeken en snelheid een "must" is.
Ik ben van de K10 naar de K7 gegaan ivm de hogere FPS en snellere AF. Ik ben nu echter al weer overgestapt naar de K5.
Reden : met de K5 kan ik nu indoor sporten fotograferen doordat ie ook op ISO 6400 betere platen levert dan mijn oude K7 op ISO 1600. En die twee stops extra komen vooral ten goede aan snelle sluitertijden.
Ik had al behoorlijk goed en snel glas, maar de K5 was gewoon een "must"  ;D
Om in de auto analogie te blijven : ik had een Honda Accord en nu een Accord type R.  :D
Als het om Mercedes gaat, eerst een gewone en nu een AMC versie

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Serpiente

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #42 Gepost op: 2 april 2011, 12:02:07 »
Heb vanavond achter deze link een aantal foto's geplaats gemaakt met de K20 D, met een top-objectief,
nl, de 2.8  80-200 mm, was destijds een rib uit mijn lijf, maar...nooit spijt van gehad.

mmhttp://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=20627.0

Die 80-200 is inderdaad jaloersmakend goed!

Een lens is bepalender voor de foto. Een body is vooral de aansturing van je lens. Een sensor maakt ook wel verschil, maar ik vind dit verschil kleiner. Als je qua aansturing (AF bijvoorbeeld) geen beperkingen hebt, dan krijg je meer bij een betere lens. Voor het geld van een K5 heb je een hele mooie DA* of een paar limiteds. Als je goede objectieven hebt kun je later alsnog een nieuwe body kopen (K5 zal dan veel goedkoper zijn). 

asplx

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #41 Gepost op: 2 april 2011, 00:17:59 »
Yep, dat is inderdaad de vergelijking die hout snijdt - met dank! Laten we het dan zo zeggen: mijn Mercedes is van 2009 en ik heb er regelmatig nieuwe banden (lenzen) opgezet. Ook de lak glimt nog als nieuw en de motor (sensor) is smeervrij en glimt je tegemoet. De binnenbekleding en stoelen (LCD en prisma) zijn nog als nieuw. Hij rijdt ongeveer 1 op 140 (4Gb kaartje met RAW+) en ik kom er moeiteloos in mee op de snelweg.

Als het donker wordt, merk ik het verschil wel met de nieuwe en ik kan er alleen maar mee rijden en niet vliegen zoals de nieuwe modellen (foto vs. video) maar ik heb toch géén brevet. Er zit pas 16000 op de teller (clicks) en ze zeggen dat ie gegarandeerd is tot 100000 dus hij kan zeker nog een tijd mee.

Ik wil eerst bredere banden met sportvelgen aanschaffen (8-16mm) en die passen ook op een nieuwe, als ik die over een jaartje of zo aanschaf. Helaas geldt dat niet voor de dakdragers (grip) en de reserve accu's - die zou ik kunnen weggooien bij een overstap.

Zolang de CO2 uitstoot (ruis) bij gemiddelde snelheden (ISO waarden) nog binnen de perken blijft, kan ik vooruit. Ik rij (fotografeer) toch meestal niet harder dan 800 km/uur (ISO) en dan zijn de verschillen niet gigantisch.

;D ;D

:clap2: :clap2:

Henk Bootsma.

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #40 Gepost op: 1 april 2011, 23:47:56 »
Ik heb met de K20D ook alles kunnen vastleggen wat ik maar wilde, ik denk dat je beter je geld kan investeren in top-objectieven van Pentax, die projecteren het beeld op de sensor, de camera vind ik van minder belang....tenzij je bijv sport-wedstrijden gaat bezoeken en snelheid een "must" is.
Gr,
Henk.

Heb vanavond achter deze link een aantal foto's geplaats gemaakt met de K20 D, met een top-objectief,
nl, de 2.8  80-200 mm, was destijds een rib uit mijn lijf, maar...nooit spijt van gehad.

mmhttp://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=20627.0


Henk Bootsma.

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #39 Gepost op: 1 april 2011, 23:42:20 »
Al enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een K20d. Een heerlijke camera vind ik het!

Maar... Het gras is altijd groener aan de overkant: Door mijn positieve ervaringen met Pentax heb ik nu mijn zinnen gezet op een K5. Alles schijnt bij die camera net iets beter te zijn. De 8000ste sluitertijd, hoge iso's, hd filmpjes, incamera-HDR, noem maar op, al die extra functies lonken!

Rijk genoeg om die camera er lekker bij te nemen, ben ik helaas niet. Dus ik wil eerst mijn k20d verkopen.

- Ga ik daar spijt van krijgen? Wie heeft deze stap eerder gezet?

- En waar kan ik die camera nog voor op marktplaats zetten? Wat is de actuele realistische marktwaarde nog? Zelf heb ik destijds 700 euro voor de body betaald.

Het gaat om een heel setje overigens: Body, kitlens, pinhole "lens", battery grip, 4 accu's, standard focus screen en split focus screen.

De body heeft slechts ~8800 clicks.

Ik heb met de K20D ook alles kunnen vastleggen wat ik maar wilde, ik denk dat je beter je geld kan investeren in top-objectieven van Pentax, die projecteren het beeld op de sensor, de camera vind ik van minder belang....tenzij je bijv sport-wedstrijden gaat bezoeken en snelheid een "must" is.
Gr,
Henk.

Serpiente

  • Gast
Re:Advies gevraagd, overstap K20d naar K5
« Reactie #38 Gepost op: 1 april 2011, 20:02:44 »
Als je even eens wat rondbladert en wat commentaren achterlaat zodat je 25 berichten hebt mag je hem in de verkoophoek plaatsen. Overigens is je prijs wat te optimistisch. Met wat meer info erbij zal helpen. Ik denk echter dat je onder de 400 mag rekenen.
€450 zit inderdaad dicht tegen een tweedehands K7. Als je €400 krijgt mag je blij zijn. :)
Ik raad je wel aan om een eigen foto in je advertentie te zetten. Dat werkt goed!