Auteur Topic: Onredelijke voorwaarden sjootz.nl - bijna frauduleus?  (gelezen 2088 keer)

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re:Onredelijke voorwaarden sjootz.nl - bijna frauduleus?
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2011, 18:22:17 »
[...]
[EDIT]
Vraag me trouwens af of het BW dit niet als "onredelijk bezwarende voorwaarden" zou definieren als het ooit tot een rechtzaak zou komen. Maar ja, met zo'n doelgroep, wat is de kans dat die rechtzaak er ooit komt? Juist, ja...

Daar valt best een boom over op te zetten......
Echter volgens mij sneuvelt het verhaal al eerder, namelijk op artikel 2 van de Auteurswet:
Artikel 2

1. Het auteursrecht gaat over bij erfopvolging en is vatbaar voor gehele of gedeeltelijke overdracht.

2. De levering vereist voor gehele of gedeeltelijke overdracht, geschiedt door een daartoe bestemde akte. De overdracht omvat alleen die bevoegdheden waarvan dit in de akte is vermeld of uit de aard of strekking van de titel noodzakelijk voortvloeit.
[...]
Een akte wordt ondertekend door beide partijen; ondertekening kan eventueel ook elektronisch indien dat met voldoende waarborgen is omkleed. Een soort van algemene voorwaarden op een website kan - naar Nederlands recht - niet leiden tot overdracht van auteursrechten.

greetz,
Erik

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2011, 18:22:17 »

newmikey

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2011, 10:57:41 »
Nog ten overvloede een quote van één van de eigenaren Freek Pasveer, in dit geval uit het Parool van 4 september 2009: "Van de winst per verkochte foto keren we echter 85 procent uit. De overige 15 procent is voor onszelf. Daarmee houden wij de site draaiend."

Hij benadrukt dus dat de site bekostigd wordt uit de marges die gerealiseerd worden op afdrukopdrachten bij deelnemers. Met géén woord wordt gerept over de verkoop van content aan derden.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #16 Gepost op: 29 maart 2011, 10:32:39 »
7.3 is inderdaad wel kwalijk ja, als je een foto verwijdert van hun site zou hun gebruiksrecht ook moeten verdwiijnen. Nu geef je in feite volledig alle rechten van jouw foto's in handen van Sjootz en dan vraag ik me ook af of ze wel zo ver kunnen gaan.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #15 Gepost op: 29 maart 2011, 10:15:38 »
Citaat
except Content marked "private" will not be distributed outside the Photobucket Services.
Ik weet niet of je dat expliciet aan moet zetten of dat het de default is, maar daar heb ik nog enige kans om iets te sturen.
Bij fotowedstrijden staat vrijwel altijd dat ze de rechten hebben op de winnende foto's en als je inzendt is dat toch meestal geen kiekje maar een (hele) goede foto.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

newmikey

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2011, 10:14:26 »
Volgens mij is het zo'n beetje hetzelfde als bij Photobucket :

Jij maakt gebruik van hun service als lid en zij maken gebruik van jouw foto's. Ook al zal het wel loslopen met het gebruiken van die foto's maar is het meer bedoeld om claims af te wenden van overijverige figuren die opeens een foto van hun op Sjootz (of vergelijkbare site) geplaatste foto zien verschijnen in andere media. Juridisch dichttimmeren heet dat, maar je kan natuurlijk ook het idee krijgen dat het bedoeld is vooral goedkoop aan foto's te komen door een bedrijf achter Sjootz. Denk zelf dat het wel meevalt met dat 'farmen' van foto's, als je structureel werk aflevert dat waardig is om te publiceren ga je dat toch niet op een site als Sjootz zetten.

De juridische angel zit hier in de overdracht van rechten. Bij Photobucket geef je dat recht aan Photobucket en zit de essentie in de term "limited license". Hiermee zorgt Photobucket dat zij gedekt zijn voor een eventuele reclamecampagne waarin ze gebruik maken van afbeeldingen en/of screenshots van hun site. Ook hebben bezoekers van de site hierdoor het recht om je foto's te zien zonder dat jij ze daarop kan aanspreken.

Vergelijk dat met de AV van Sjootz waarin Sjootz niet alleen zegt dat ze vergelijkbare rechten hebben als bij Photobucket (en bijna alle andere online photo-galleries, wat redelijk zou zijn:
Citaat
7.1 Als u content naar sjootz uploadt of op de Website plaatst, dan verleent u:

1.

Aan sjootz een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot verlening van sublicenties aan derden) voor het gebruik, de verveelvoudiging, openbaarmaking, de beschikbaarstelling aan het publiek, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de Website en de ondernemingsactiviteiten van sjootz, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Website (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook; alsmede
   2.

Aan iedere bezoeker en gebruiker van de Website een niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor het zich via de Website toegang verschaffen tot de door u geplaatste content, en het bekijken van het door u geplaatsten beeldmateriaal en tekst en overige informatie;

Maar daar ook aan toevoegt dat ze die rechten te gelde mogen maken op manieren die niets met het runnen van de website te maken hebben, wat blijkt uit het eerder gequote artikel 7.1.3 "het wereldwijde, niet-exclusieve recht om afdrukken, reproducties en digitale verveelvoudigingen in welke vorm dan ook, al dan niet op drager, van de door u geplaatste content aan derden te verkopen".

Eveneens zegt Photobucket hier dat dit recht geldt tot dat je je beelden van de site verwijdert en zeggen ze toe zo snel als practisch is dat recht te beeindigen.

Wat zegt Sjootz daarover?
Citaat
7.3 Beëindiging van uw overeenkomst met sjootz maakt geen einde aan de gebruiksrechten die u aan sjootz heeft verleend met betrekking tot de content die door u is geplaatst tijdens de duur van de overeenkomst.

Met andere woorden: éénmaal geplaatst, voor altijd je rechten kwijt.

Beide voorwaarden gaan vele malen verder dan die van Photobucket en vooral het feit dat je de éénmaal verleende rechten niet meer kunt intrekken, gekoppeld aan de verkoop aan derden, moet gezien in het licht van de Auteursrechten wetgeving als onredelijk bezwarend worden gezien.

Voor eenieder die hier géén enkel probleem mee heeft is dit uiteraard niet relevant en dat geldt ook voor diegenen die dat piepkleine linkje onderaan de pagina met "Algemene Voorwaarden" eens heeft aangeklikt ook niet.

Maar zelfs als je géén kunstzinnige aspiraties hebt kan ik me voorstellen dat het redelijk shocking zou kunnen zijn als bijv. jaren na dato de foto's van lang geleden overleden Opa en Oma in een reisbrochure opduiken of een foto van jezelf met je lieve vrouw in een hotelreclame terwijl je al 4 jaar een verbeten echtscheidingsstrijd aan het uitvechten bent?

Ook een foto die vandaag misschien niet zo bijzonder lijkt kan opduiken in commerciële uitingen waar véél geld mee verdiend wordt en waarvan je normaal zou mogen verwachten dat je daar wel recht op een vergoeding hebt.

Als laatste natuurlijk de zee van miljarden beelden die, net als lijsten met emailadressen, voor goed geld worden doorverkocht met als enige bevoorrechte ontvanger de eigenaren van de site.

Of het helemaal duidelijk is dat je,in ruil voor de webruimte, een eerlijke deal sluit lijkt mij te betwijfelen aangezien de site erop hamert dat zij haar inkomsten haalt uit de marge van printopdrachten. Het royalty-vrij verkopen van honderdduizenden afbeeldingen zit redelijk verstopt.

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #13 Gepost op: 29 maart 2011, 09:50:20 »
Volgens mij is het zo'n beetje hetzelfde als bij Photobucket :

Citaat
By displaying or publishing ("posting") any Content on or through the Photobucket Services, you hereby grant to Photobucket and other users a non-exclusive, fully paid and royalty-free, worldwide, limited license to use, modify, delete from, add to, publicly perform, publicly display, reproduce and translate such Content, including without limitation distributing part or all of the Site in any media formats through any media channels, except Content marked "private" will not be distributed outside the Photobucket Services. Photobucket and/or other Users may copy, print or display publicly available Content outside of the Photobucket Services, including without limitation, via the Site or third party websites or applications (for example, services allowing Users to order prints of Content or t-shirts and similar items containing Content). After you remove your Content from the Photobucket Website we will cease distribution as soon as practicable, and at such time when distribution ceases, the license to such Content will terminate

Jij maakt gebruik van hun service als lid en zij maken gebruik van jouw foto's. Ook al zal het wel loslopen met het gebruiken van die foto's maar is het meer bedoeld om claims af te wenden van overijverige figuren die opeens een foto van hun op Sjootz (of vergelijkbare site) geplaatste foto zien verschijnen in andere media. Juridisch dichttimmeren heet dat, maar je kan natuurlijk ook het idee krijgen dat het bedoeld is vooral goedkoop aan foto's te komen door een bedrijf achter Sjootz. Denk zelf dat het wel meevalt met dat 'farmen' van foto's, als je structureel werk aflevert dat waardig is om te publiceren ga je dat toch niet op een site als Sjootz zetten.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #12 Gepost op: 29 maart 2011, 09:24:28 »
Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet.
Contracten en voorwaarden mogen niet ingaan tegen landelijke en Europese wetgeving.

Maar als de ene dienst (webruimte) tegen een andere (gebruik werk) geruild wordt heb ik daar niet zo'n moeite mee.
Als het maar wel duidelijk is wat de tegenprestaties zijn.

Bij veel fotowedstrijden zie je nogal eens de foto rechten overgedragen worden heel diep verstopt in de regeltjes.
Duizenden foto's krijgen ze dan tot hun beschikking in ruil voor een compact camera.

Ik heb er weinig moeite mee als het maar duidelijk is.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #11 Gepost op: 29 maart 2011, 03:42:25 »
Pfff ... ik zie daar geen graten in. Foto's zijn i.m.h.o. waardeloos. Of laten we zeggen dat tegenwoordig 999/1000 foto's commerciëel waardeloos zijn.
Toen er nog geen fototoestellen bestonden of toen er nog fotoloze dagen of uren waren, was een afbeelding van de realiteit iets van onschatbare waarde. Vandaag daarentegen, bevriest iedereen talloze stukjes realiteit met zijn gsm, digicam ... enz. 't Is allemaal déjà vu. De eerste paardenbloem die na de winter ontluikt is mooi, maar zodra de verwilderde akker geel kleurt door de ontelbare bloempjes is de uniciteit verdwenen.
Veel fotografen hebben gewoon een overdreven eigendunk. Daarmee beweer ik niet dat ze geen mooie foto's zouden maken, maar ik vraag me af of we nu ieder geslaagd plaatje tot kunstwerk of toch tot iets om langdurig te koesteren moeten gaan verheffen. Gewoonlijk heeft de fotograaf een zeer persoonlijke emotionele band met zijn foto's, die door anderen zeker niet op die manier gedeeld wordt. Relativering is daarom ten zeerste geboden.
Als een gratis foto hosting site eventueel toch iets van zijn kosten kan recupereren door bepaalde foto's te verkopen, gun ik ze dat. Moesten het mijn foto's betreffen, dan zou ik daarover zelfs een beetje fier zijn. Frauduleus?  :D :D :D

JohnnieS

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2011, 00:33:41 »
Maar toch goed dat je het eens zo gedetailleerd hebt uitgelegd.
 :good:
Toch iets om bij stil te staan,jij levert kwaliteit, en de ander maakt daar winst mee, tja das niet eerlijk.

JohnnieS

newmikey

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2011, 17:15:58 »
Ik heb eens met mijn betere helft overlegd, journaliste van beroep, en zij vindt dat de NVJ dit zou moeten aanpakken maar voelt zich als lid van de schrijvende pers niet direct aangesproken. Ze werkt wel veel met professionele fotografen en vindt het schandalig dat ook deze beroepsgroep hier op een dergelijke manier wordt benadeeld.

Ik vind het vooral vals, laag en onverkwikkelijk om onder zulke voorwendselen en beloften aan amateurfotografen om een centje bij te verdienen, ze het auteursrecht volledig uit handen te nemen. De auteurswet wordt hier ook volledig buitenspel gezet, men gaat immers akkoord met de (slecht vindbare) AV en "verkoopt" zijn rechten in ruil voor de webhostingdienst. Juridisch kan je ze nergens op pakken - moreel is het volslagen verwerpelijk.

Ik hoop dat met deze forumpost iedereen gewaarschuwd is en zal het overal waar ik regelmatig kom aan de orde brengen. Heb het ook al geplaatst op Dutchphotozone maar daar reageert men tot nu toe lauwtjes en ziet het probleem niet zo...

[EDIT]
Vraag me trouwens af of het BW dit niet als "onredelijk bezwarende voorwaarden" zou definieren als het ooit tot een rechtzaak zou komen. Maar ja, met zo'n doelgroep, wat is de kans dat die rechtzaak er ooit komt? Juist, ja...

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2011, 17:08:58 »
Tsja dan kunnen ze mooi gaan verkopen. Er staat wel niet exclusief, dus je mag wel nog steeds je eigen foto's verkopen. Overigens geld in veel gevallen nog de verrassing, van O de foto van oom Henk staat in de krant, zonder te bedenken dat een ander er aan verdient en een beroepsfotograaf wel weer kan inpakken.

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2011, 17:05:55 »
Mooi stukje research en een duidelijke waarschuwing om niet blindelings met dit soort aanbieders in zee te gaan.

newmikey

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2011, 16:12:57 »
Ik ben nog eens verder gaan graven. Sjootz is onderdeel van een Gronings bedrijf dat Allmindz heet en eigendom is van een paar jonge ondernemers. Ze hebben inmiddels overeenkomsten gesloten met bijv. de HDC groep, uitgever van het Noord-Holland Dagblad en nog wat bekende namen zoals:

* Noordhollands Dagblad
    * Haarlems Dagblad
    * IJmuider Courant
    * Leidsch Dagblad
    * De Gooi- en Eemlander
    * Almere Vandaag
    * alphen.cc

Daarnaast exploiteert HDC Media de internetdiensten

* VakantieRecreatie.nl
    * Gemeente Informatie Service
    * Vacaturekrant.nl
    * Speurders.nl

Op sommige van deze dagbladsites hebben zich ogenschijnlijk neutrale foto-hosting pagina's genesteld die bij nader inzien aan de zelfde mallotige Algemene Voorwaarden onderworpen zijn. Handig voor de krant èn goedkoop!

Dergelijke deals zijn/waren er ook met :
-Foto’s bestellen bij “So you think you can dance”
-Binqy start samenwerking met Allmindz
-SC Heerenveen scoort met fotoboek KNVB beker
-Sjootz gespot op televisie bij Editie NL
-FotoQuelle start fototrader.nl white lable van sjootz
-Marathon van Leeuwarden
-De Erdee Media Groep, uitgever van onder andere het Reformatorisch Dagblad

Dus je denkt dat je bij je eigen regionale krant een leuke service hebt gevonden, zitten zeze lui erachter die op deze manier rustig kunnen "oogsten"...

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2011, 15:56:35 »
Ronduit schandalig.
Verliefd op de K-1

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2011, 14:11:53 »
Sluit me helemaal bij mijn voorgangers aan.
Sjootz slaat gewoon munt uit uit jouw foto('s) en jij krijgt er nog niet eens een bedankie voor.
Zoals Johnnie al zegt : Sjootz is Sjoomelen met hoofdletter S  :D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

JohnnieS

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2011, 12:16:35 »
Dit is nu precies wat ze ermee zeggen,

Pronken met andermans veren.

Goed dat je je meteen weer hebt afgemeld bij Sjootz.

Is een goeie Tip voor alle Forummers,Maak geen gebruik van Sjootz de sjoemelaar :D :D

JohnnieS

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2011, 12:10:47 »
Hmm, dit is een pure rip off. En nee, wat mij betreft ben je niet te achterdochtig. Nu ben ik juridisch niet onderlegt maar in het geval van dit regeltje ben je IMHO gewoon de sjaak en doe je afstand van je eigen werk.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

newmikey

• Gast
Onredelijke voorwaarden sjootz.nl - bijna frauduleus?
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2011, 10:17:24 »
De laatste paar maanden aan het shoppen geweest omdat mijn PBase site z'n beste tijd had gehad. Zo kwam ik o.m. bij Oypo terecht en bij Sjootz.nl

Van deze laatste heb ik gezien dat er in 2010 een paar man/vrouw op dit forum redelijk positief over waren, dus ook geprobeerd. Wat schetste mijn verbazing toen ik, op zoek naar wat info over mijn rechten op Sjootz het volgende artikel tegenkwam in de Algemene Voorwaarden van deze site:

Citaat
7.1 Als u content naar sjootz uploadt of op de Website plaatst, dan verleent u:

3.

Aan sjootz het wereldwijde, niet-exclusieve recht om afdrukken, reproducties en digitale verveelvoudigingen in welke vorm dan ook, al dan niet op drager, van de door u geplaatste content aan derden te verkopen of in gebruik te geven, of anderszins te exploiteren in de breedste zin des woords, tegen betaling van een vergoeding aan te bieden aan bezoekers en gebruikers van de Website, conform de Gebruiksvoorwaarden fotowinkel en overige Voorwaarden.

Vraag aan jullie: hoe zien jullie dit? Schrijf je hier nu van te voren elke claim op auteursrecht in de prullenbak? Mag dit naar Nederlands recht? Is dit de manier waarop de exploitant eigenlijk zijn dienst te gelde maakt, door massaverkopen (op DVD) aan stocksites waardoor je jouw foto opeens ergens kan tegenkomen zonder dat je ook maar iets aan kan doen?

Of ben ik nu te achterdochtig?

Voor de volledigheid en zekerheid: ik heb me ook zo snel mogelijk weer afgemeld bij Sjootz - dàt was het me niet waard - dan maar niet gratis mijn foto's plaatsen. Ik ben er bijna zeker van dat mensen zich blind aanmelden, ook al omdat die voorwaarden zo netjes weggestopt zijn in een piepklein linkje onder aan de site...