Misschien dat mijn besluitvorming ook anderen kan helpen. Heb de nieuwe site nog niet helemaal gevuld maar het begin is er op
http://newmikey.zenfolio.com/
PBase begon af te takelen de laatste jaren, minder/slechte service, véél uitval van servers (soms dagenlang) en beperking op de opslagcapaciteit die niet meer van deze tijd was (Fotki, Flickr, Smugmug etc. boden al héél lang onbeperkte opslag en backup).
Tot op heden heb ik er nooit aan gedacht om commercieel te beginnen, gewoon een gevalletje van niet consequent goed genoeg zijn - ben en blijf en amateur en soms heb ik iets, soms niets. Dáár durf ik géén geld voor te vragen.
Waar ik wel aan gedacht had is een mogelijkheid om mensen direct te kunnen laten afdrukken vanuit mijn site(en misschien dan een paar centen marge op de afdrukprijs te realiseren) maar de meeste online foto-sites waren erg gericht op de VS en als ze al in Nederland leverden waren de bezorgkosten ridicuul.
Nederlandse sites die de revue passeerden waren sjootz.nl en oypo.nl
De interface van Oypo vond ik vreselijk en is eerder gericht op fotografen die evenementen fotograferen zoals voetbalwedstrijden of feesten en partijen. Er is bij Oypo niet echt sprake van een mooie presentatie of online gallery maar hun bestel- en betaalsysteem ziet er wel prima uit. Misschien een tip voor de sportfotografen onder ons.
Sjootz viel af vanwege de Algemene Voorwaarden. Daar staat, zonder blikken of blozen, het volgende in:
7.1 Als u content naar sjootz uploadt of op de Website plaatst, dan verleent u:
1.
Aan sjootz een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot verlening van sublicenties aan derden) voor het gebruik, de verveelvoudiging, openbaarmaking, de beschikbaarstelling aan het publiek, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Diensten en anderszins in verband met het aanbieden van de Website en de ondernemingsactiviteiten van sjootz, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Website (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats en via welke mediakanalen dan ook; alsmede
2.
Aan iedere bezoeker en gebruiker van de Website een niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor het zich via de Website toegang verschaffen tot de door u geplaatste content, en het bekijken van het door u geplaatsten beeldmateriaal en tekst en overige informatie;
3.
Aan sjootz het wereldwijde, niet-exclusieve recht om afdrukken, reproducties en digitale verveelvoudigingen in welke vorm dan ook, al dan niet op drager, van de door u geplaatste content aan derden te verkopen of in gebruik te geven, of anderszins te exploiteren in de breedste zin des woords, tegen betaling van een vergoeding aan te bieden aan bezoekers en gebruikers van de Website, conform de Gebruiksvoorwaarden fotowinkel en overige Voorwaarden.
Buitenlandse sites die ik bekeek waren Smugmug en Zenfolio en daarvan vond ik de interface van Smugmug het mooist maar was Zenfolio de enige die met een Europees lab werkt voor afdrukken.
Ik zal de site de komende weken uitbouwen en ik was van plan de selectie scherp te houden, ik zal kritischer moeten zijn op eigen werk vóor ik het op een plek zet waar mensen er een afdruk van kunnen bestellen - heb hier altijd goede, opbouwende doch scherpe kritiek gekregen en dat helpt!
Ook heb ik een sectie geopend voor shoots van schoolfeesten, hondenclubwandelingen etc. waar ik de marges op 0 (nul) heb gezet en de beelden ook gewoon te downloaden zijn. Dit aangezien dat deel van mijn hobby liefdewerk is en moet blijven.
Commentaar, kritiek en/of vragen: het is allemaal welkom!